בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה אדומה בוול סטריט; טסלה עלתה ב-2%, מטא בשיא כל הזמנים

מדד דאו ג'ונס ירד ב-1.3% • מדד הפחד בשיא של חודשיים • "למטא יש סגולות רבות מספור", כתבו בג'פריס • גוגל בוחנת את רכישת האב ספוט ב-32 מיליארד דולר • טסלה מנסה לחדור לשוק ההודי • ליוו'יס זינקה ב-15% • דיסני גברה על המשקיע האקטיביסט נלסון פלץ בקרב על הדירקטוריון • ארה"ב: עלייה מפתיעה במספר המובטלים • בסיטי גרופ צופים עלייה נוספת במחירי הקקאו והקפה

וול סטריט / צילום: Shutterstock
וול סטריט / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:02

המסחר בוול סטריט ננעל הלילה בירידות שערים חדות. נאסד"ק ירד ב-1.2%, דאו ג'ונס ב-1.3% ו-S&P 500 ב-1.2%. 

במקביל לירידת השערים בוול סטריט, הדולר התחזק מול המטבעות האחרים בכלל ומול השקל בפרט ונסחר קרוב -3.76 שקלים לדולר. 

מדד הפחד (VIX) טיפס ב-11% ולראשונה מזה כחודשיים עקף את רף ה-16. מדד הפחד משקף את סטיית התקן הגלומה הממוצעת באופציות סביב הכסף הנסחרות על ה-S&P500. 

הפוקוס עובר למחר ב-15:30 שעון ישראל. כמידי יום השישי הראשון בכל חודש יתפרסם דוח התעסוקה. הדוח הזה מהווה נתון חשוב עבור הפדרל ריזרב בבואו לקבל החלטה על גובה הריבית.

21:44

מניית מטא פלטפורמס (פייסבוק)  עולה היום לאחר שקיבלה המלצה מג'פריס. ג'פריס העלתה את מחיר היעד של מטא ל-585 דולר מ-550 דולר, ב-12% יותר ממחיר המניה כעת. שווי השוק של מטא עומד כעת על 1.3 טריליון דולר. מנייתה עלתה ב-46% מתחילת השנה וכמעט ושילשה את שוויה ב-2023.

כמו כן הותירה החברה את המלצתה על "רכישה" בציפייה שנתח השוק של החברה מסך צמיחת שוק הפרסום השנה, יעמוד על 50%. האנליסטים בג'פריס צופים צמיחה של 20% בהכנסות בהשוואה ל-9% בשוק הפרסום הדיגיטלי. "למטא יש סגולות רבות מספור", כתבו בג'פריס, "ההחלטה להשקיע 27 מיליארד דולר בהשקעות הון  היקנו לחברה מספר יתרונות אסטרטגיים לעומת המתחרים". 

גם וולס פארגו מצטרפת לממליצים. בחברה ממליצים על "קניה" ומצביעים על מחיר יעד של  600 דולר, 15% יותר ממחירה כעת. 

21:17

לאחר הפתיחה האופטימית, מדדי וול סטריט נסחרים כעת בירידות. מדד נאסד"ק יורד ב-0.3% אך מדד דאו ג'ונס יורד ב-0.7%, מדד S&P 500 יורד ב-0.4%.

20:33

לפי דיווח של רויטרס, אלפאבית (גוגל)  שוקלת  לרכוש את האב ספוט , חברת תוכנה לשיווק מקוון בשווי של 32 מיליארד דולר. העסקה שדווח על ידי רויטרס בציטוט מקורות הבקיאים בעניין, תהיה הרכישה הגדולה ביותר של אלפבית עד כה. בקופת אלפאבית יש 110.9 מיליארד דולר במזומן, נכון  לסוף דצמבר. 

החברה מקיימת התייעצות עם מורגן סטנלי כדי להעריך את כדאיות הצעה כזו, ולהעריך השלכות רגולטוריות אפשריות לגבי חוקי התחרות. למרות שעדיין לא הוגשה הצעה רשמית ל-HubSpot, ברויטרס נכתב שמקורותיה, שדיברו בעילום שם, אמרו שיש דיונים מתמשכים בתוך אלפבית לגבי סכום ההצעה המתאים וסיכויי האישור הרגולטורי.

אלפבית, HubSpot ומורגן סטנלי סירבו להגיב. HubSpot, שנוסדה ב-2014 ובסיסה בקיימברידג', מסצ'וסטס, מתמחה בשיווק תוכנה המיועדת לחברות עם עד 2,000 עובדים, החברה נסחרת  בשווי שוק של 34 מיליארד דולר ועולה היום ב-7%.

18:54

המסחר באירופה ננעל הערב במגמה מעורבת. הדאקס הגרמני עלה ב-0.2%, הקאק ב-0.5% אבל הפוטסי הבריטי ננעל בירידה קטנה.

18:32

טסלה  מנסה לחדור לשוק ההודי. החברה, כך נכתב ברויטרס, החלה לייצר מכוניות עם הגה בצד ימין כדי ליצא להודו, שוק הרכב השלישי בגודלו בעולם. אנשי טסלה אמורים לבקר במדינה החודש כדי לחפש אתר להקמת מפעל בהשקעה של כ-2 מיליארד דולר.

הודו הורידה בחודש שעבר את המס על מספר מכוניות חשמליות, אבל התנתה זאת בכוונת היצרנית להשקיע לפחות חצי מיליארד דולר במדינה בתוך שלוש שנים. דומה שטסלה מרימה את הכפפה.

16:55

לאחר שלושה ימים של ירידות, המסחר בוול סטריט מתנהל אחר הצהריים בעליות שערים - נאסד"ק עולה ב-0.9%, דאו ג'ונס ב-0.4% ו-S&P 500 ב-0.7%. 

בבנק ההשקעות סיטיגרופ צופים שמחירי הקקאו והקפה ימשיכו לעלות, תנאי מזג האוויר הקשים לעומת הביקוש יעלו את המחירים, הם אומרים. חוזי הקקאו כבר עלו למחיר של יותר מ-10,000 דולר בפעם הראשונה, עלייה של 120% מתחילת השנה.

מחירי הקפה עשויים לעלות, לפי סיטי ב-25% ל-7,000-7,500 דולר לחוזה.

16:31

המסחר בוול סטריט נפתח אחר הצהריים בעליות שערים - נאסד"ק עולה ב-0.9%, דאו ג'ונס ב-0.8% ו-S&P 500 ב-0.7%. 

המאבק המתוקשר בין בעלי המניות בדיסני  הסתיים לטובת ההנהלה ומועצת המנהלים המכהנת. כזכור המיליארדר האקטיביסט נלסון פלץ, שמוביל את קרן הגידור טריאן פרטנרס ביקש לעצמו ולחברו, בוב רוסאלו, לשעבר מנכ"ל דיסני, מושב בדירקטריון.

התוצאה מאפשרת למנכ"ל דיסני בוב איגר להמשיך באסטרטגיה החדשה שהנחיל לחברה, במסגרתה חלוקת החברה לשלוש חטיבות והפיכת עסקי ההזרמה לרווחיים. "עתה ובאין מפריע, אנחנו נחושים להתרכז בדברים החשובים: צמיחה ויצירת ערך עבור בעלי המניות והלקוחות שלנו", אמר איגר. מניית דיסני עלתה בכ-30% מתחילת השנה.

ולמרות ההפסד, פלץ יכול להתנחם ברווח על הנייר של כ-300 מיליון דולר מהשקעתו לפני 16 חודשים בדיסני, הרווח הזה מהווה תשואה של 40%, בערך כמו התשואה של מדד S&P 500 בתקופה מקבילה.

15:55

מניית לוי שטראוס, יצרנית הג'ינס מזנקת בכ-13% בטרום מסחר בעקבות הדוח הרבעוני - הכנסותיה עמדו על 1.78 מיליארד דולר, ירידה של 7.8% אבל מעל הציפיות, ורווח למניה של 26 סנט עומת 34 סנט ברבעון המקביל אשתקד, ועדיין הרבה יותר מהצפי. החברה העלתה את תחזית הצמיחה לשנת 2024.

החברה נסחרת בשווי שוק של 7.4 מיליארד דולר. המנייה עלתה בכ-12% מתחילת השנה. בחברה בישרו שכמחצית ממכירות החברה הגיעו דרך מכירות בחנויותיה שלה ובאתר האינטרנט שלה לעומת מכירה דרך חנויות אחרות כדוגמת מייסיס, מגמה זו מעלה את הרווחים של החברה.

מאקרו ארה"ב - מספר דורשי העבודה החדשים עלה השבוע במפתיע ל-221 אלף, וזאת לעומת 212 בשבוע שעבר ולעומת צפי של 214 אלף. 

14:54

המדדים המרכזיים באירופה נסחרים לפי שעה במגמה חיובית. הפוטסי הבריטי עולה ב-0.4%, הדאקס מוסיף לערכו כ-0.1% והקאק נסחר סביב רמות הבסיס.

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית.

חברת סולאראדג' , המספקת פתרונות לתחום האנרגיה הסולארית, רוכשת את חברת הסטארט אפ הישראלית Wevo energy. היקף הרכישה לא דווח, כך שמדובר בעסקה לא מהותית עבור סולאראדג'. בסוף 2023 היו לסולאראדג' בקופה 1.27 מיליארד דולר, לעומת חוב לטווח ארוך בהיקף של 627 מיליון דולר למחזיקי האג"ח להמרה.

Wevo שהוקמה על-ידי טדי פלטו (מנכ"ל) ועדי ברון (מנהלת התפעול) פועלת בארץ מעין ורד, ויש לה פעילות גם בארה"ב ואנגליה. היא מתמחה בתחום האופטימיזציה של טעינה של רכב חשמלי ובניהול התחום בבניינים וחניונים. בין שתי החברות כבר קיים שיתוף פעולה וסולאראדג' אף השקיעה בה. לפי הודעת סולאראדג', הפתרון של Wevo כבר מוטמע במוצרי סולאראדג'.

צבי לנדו, מנכ"ל סולאראדג', מסר: "הרכישה משקפת את המשך האסטרטגיה של סולאראדג' להגדיל את פורטפוליו התוכנה שלה לתחום המסחרי והתעשייתי. אנו נרגשים לצרף את Wevo לצוות של סולאראדג' לאחר השקעה ראשונית ולאחר התפתחות מרשימה שביצעה בשנה האחרונה".

סולאראדג' פיטרה לאחרונה 900 עובדים, מהם 550 בישראל, על רקע השינוי בתנאי השוק והירידה בהכנסות. החברה נסחרת בנאסד"ק בשווי 3.9 מיליארד דולר.

במסחר המוקדם בוול סטריט, אנבידיה  נסחרת בעליות של כ-1.2%. טסלה  מוסיפה לערכה 0.8%, אפל  עולה ב-0.3%, מיקרוסופט  מטפסת ב-0.4% ומטא  קופצת ב-1.5%.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות עולות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים נסחרת סביב 4.36%.

13:16

המגמה החיובית באירופה נמשכת.

חברת וולו  מרכזת עניין לאחר שיצרנית הרכב רשמה שיא מכירות בחודש מרץ. וולוו דיווחה כי מכרה 78,970 מכוניות בחודש שעבר, עלייה של 25% בהשוואה לשנה ושיא של כל הזמנים עבור עסקאות בחודש אחד. עוד דיווחה החברה כי דגם ה-EX30 החשמלי החדש שלה החברה תרם לצמיחת המכירות, לצד "ביצועי מכירות חזקים" באירופה ובארה"ב. סך המכירות ברבעון הראשון של וולוו מכוניות, הגיעו ל-182,687, עלייה של 12% לעומת התקופה המקבילה של 2023. 

11:29

מאקרו אירופה: מדד מנהלי הרכש במגזר השירותים בגוש האירו עלה בחודש מרץ ל-51.5 נקודות. הצפי המוקדם עמד על 51.1 נקודות. בגרמניה, מדד מנהלי הרכש במגזר השירותים עלה ל-50.1 נקודות (צפי: 49.8 נקודות).

10:17

בורסות אירופה נסחרות לפי שעה במגמה מעורבת. הדאקס יורד ב-0.1%, הקאק נסחר סביב רמות הבסיס והפוטסי עולה ב-0.2%.

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים לפי שעה בעליות.

08:09

הבוקר באסיה, הבורסות בסין סגורות לרגל יום ניקוי המצבות. הבורסה ביפן עולה ב-1.6%, ומדד הקוספי קופץ ב-1%.

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים לפי שעה במגמה חיובית.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו במגמה מעורבת: הנאסד"ק עלה ב-0.2%, ה-S&P 500 הוסיף לערכו 0.1% והדאו ג'ונס ירד ב-0.1%. 

מטא , ריכזה עניין אמש לאחר שמשתמשים דיווחו על תקלות באפליקציות שונות של החברה כולל וואטסטפ, פייסבוק ואינסטגרם. עם זאת, נראה שמניית מטא לא הושפעה מתקלה זו ועלתה בכ-2%. זאת בניגוד לתקלה שהייתה באוקטובר 2021, אז נמשכה שעות ארוכות, ומניית מטא (אז פייסבוק) צנחה ב-5%.

מוחקת מיליארדים: ההימור שהפך את אינטל למניית שבבים מאכזבת בוול סטריט 

גם מניית טסלה  ריכזה עניין לאחר שדווח ב-CNBC כי פר לקנדר, מנהל קרן גידור שמבצע עסקאות שורט ביצרנית המכוניות החשמליות מאז 2020, ציין כי טסלה עלולה "להתפורר" בזמן שהמניה שלה עלולה לרדת למחיר של 14 דולר (מחירה המניה כיום עומד על 168 דולרים). התחזית של לקנדר הגיעה לאחר שטסלה דיווחה ביום שלישי כי היקף מסירות הרכבים שלה ברבעון הראשון של השנה עמד על 386,810, נמוך משמעותית מההערכות בשוק. עוד ציין לקנדר כי "זו הייתה ההתחלה של הסוף של בועת טסלה, שכנראה, ללא ספק הייתה בועת שוק המניות הגדולה ביותר בהיסטוריה המודרנית, למעשה אני חושב שהחברה עלולה להתמוטט".

במקביל, בפייננשל טיימס דווח הבוקר (ה') כי טסלה צפויה להקים מפעל רכב חשמלי בהודו בהשקעה של עד 3 מיליארד דולר, כחלק מתכניתו של ראש הממשלה במדינה, לחזק את הייצור המקומי. לפני כחודש דווח כי הודו הורידה את מכסי היבוא על רכבים חשמליים עבור יצרניות רכב שמוכנות להשקיע לפחות 500 מיליון דולר בייצור מקומי במדינה תוך שלוש שנים. 

במקביל, באמזון  הודיעו על גל פיטורים בארה"ב ומדינות דרום ומרכז אמריקה, כאשר החברה הודיעה לעובדיה במדינות אלה על כוונה לפטר מאות מהם בשל התקדמות שנרשמה בתחום הבינה המלאכותית. גורמים המקורבים לחברה אישרו את דבר פרסום המכתב לגלובס, אך הוסיפו כי נכון לעכשיו אין צפי לפיטורים בחטיבת הענן בישראל בשל המשוכה החוקית שיש לעבור לפני מהלך פיטורים בישראל, הדורש תהליך שימוע ממושך. לפי הודעת אמזון, הפיטורים נערכים בשל המעבר משירותי אימוץ מודלים של בינה מלאכותית המסופקים על ידי החברה, למוצרים בתחום הניתנים לשימוש עצמי על ידי הלקוחות. 

מניית ספוטיפיי  נסחרה בעליות חדות לאחר שפורסם בבלומברג כי החברה דיווחה על העלאת מחירים עבור שירותי הפרימיום שלה במספר שווקים, כולל ארה"ב. זו הפעם השנייה שספוטיפיי מדווחת על העלאת מחירים בשנה האחרונה. 

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות טיפסו. התשואה על אג"ח ארה"ב נסחרה סביב 4.35%, הרמה הגבוהה ביותר מזה נובמבר 2023.

על רקע עליית התשואות בארה"ב, לאחרונה נשמעים קולות ניציים מחברי הפד שממשיכים להדגיש שהריבית בארה"ב לא צפויה לרדת בקרוב.

אמש (ד'), נשיא הפד באטלנטה, רפאל בוסטיק, ציין בראיון ל-CNBC כי להערכתו הורדות הריבית בארה"ב צריכות להתחיל מאוחר יותר השנה. במקביל, בוסטיק התייחס לצמיחה החזקה של המשק האמריקאי, ההתאוששות בשרשראות האספקה ​​ושוק העבודה החזק והסביר כי להערכתו, אלו יובילו לירידה איטית יותר באינפלציה. בהמשך לכך הוא מציין כי הפחתת הריבית הראשונה של הפד תתקיים לדעתו רק לקראת סוף 2024. 

לצד זאת,  יו"ר הפד ג'רום פאוול נאם אמש באוניברסיטת סטנפורד והדגיש כי לחברי הפד ייקח זמן להעריך את מצב האינפלציה הנוכחי וכי כרגע הם בוחרים להשאיר את תאריך תחילת הפחתות הריבית בארה"ב באי ודאות. עוד הדגיש פאוול כי: "אנחנו לא חושבים שזה יהיה נכון להוריד את הריבית בארה"ב עד שיהיה לנו ביטחון שהאינפלציה מתקרבת אל יעד 2%", הוסיף. "בהתחשב בחוזקה של הכלכלה וההתקדמות באינפלציה עד כה, יש לנו זמן לתת לבחון את הנתונים הכלכליים ולהחליט לפיהם את המשך הצעדים המוניטאריים". 

בשוק הסחורות, מחיר הנפט ממשיך במגמת עלייה: הנפט מסוג ברנט עלה ל-89 דולר, ומחיר הנפט הגולמי נסחר בעלייה ל-85 דולר לחבית.

בבנק אוף אמריקה התייחסו אמש למגמה במחירי הנפט. להערכתם, מחירי הנפט חוו ירידה בתחילת השנה, אך מלאים נמוכים וקיצוצי תפוקה הובילו להתייקרות. במבט קדימה הם מדגישים כי בחודשי הקיץ צפוי להיות מחסור במלאים, מה שיתמוך במחירים הגבוהים. עוד הדגישו בבנק כי עליית מחירי הנפט עשויה להגביל את יכולת הבנקים המרכזיים לתמוך בכלכלה, ולהשפיע על האינפלציה. הם מעדכנים כלפי מעלה את תחזיות מחירי הנפט מסוג ברנט ו- WTI לשנת 2024 ל-86 דולר ו-81 דולר לחבית בהתאמה. 

בגזרת המאקרו, בארה"ב, מדד מנהלי הרכש במגזר השירותים בחודש מרץ ירד ל-51.7 נקודות בהתאם לצפי המוקדם. במקביל, מדד מנהלי הרכש המשוקלל ירד בחודש מרץ ל-52.1 נקודות (צפי: 52.2 נקודות). 

במקביל, פורסמו אמש נתוני התעסוקה במגזר הפרטי בארה"ב - כ-185 אלף משרות נוספו, וזאת לעומת 155 אלף בלבד בפברואר. בנוסף, גם שכר העובדים עלה ב-5.1% בחישוב שנתי. 

בהמשך היום (ה') צפויים להתפרסם מדד המחירים לצרכן בשוויץ ומדד מנהלי הרכש ומדד המחירים ליצרן בגוש האירו.