אינטל | ניתוח

מוחקת מיליארדים: ההימור שהפך את אינטל למניית שבבים מאכזבת בוול סטריט

אינטל חשפה השבוע את תוצאות פעילות ייצור השבבים שלה עבור חברות אחרות והציגה הפסדים של 7 מיליארד דולר שרק הולכים ומעמיקים. המניה הגיבה בירידות חדות, שמצטרפות לרבעון שלילי במיוחד • מומחים מנתחים: מה עובר על אינטל?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig
פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

זו הייתה פתיחת שנה קשה לאינטל . בזמן שמניות השבבים הציגו ראלי כמעט חסר מעצורים בהובלת אנבידיה , מניית אינטל ירדה ביותר מ-18% מתחילת השנה, וגם פתיחת הרבעון השני של השנה לא נראה מזהיר. אחד המהלכים הכי גדולים של אינטל בשנים האחרונות הוא המעבר לייצור שבבים גם עבור חברות אחרות (פאונדרי). בתחילת השנה, הודיעה אינטל על רה-ארגון להשלמת תוכניותיה, והקמת חטיבת אינטל פאונדרי, שכוללת את מפעלי הייצור של אינטל, כולל זה שבקריית גת.

האח הבכור של ה-S&P 500 והנאסד"ק משתרך מאחור. האם זו הזדמנות? 
רעידת האדמה בטייוואן מאיימת על העסק הכי חם בתעשיית השבבים 

השבוע נחשפו לראשונה התוצאות הכספיות של המהלך בשנתיים האחרונות, ואיתן האכזבה הגדולה למשקיעים: ההפסד התפעולי מהפעילות הסתכם בשנת 2023 ב-7 מיליארד דולר, בור רציני לעומת 5.2 מיליארד דולר ב-2022 ו-5.1 מיליארד דולר ב-2021. במקביל, ההכנסות מהסגמנט קטנו משמעותית והסתכמו בשנה שחלפה ב-18.9 מיליארד דולר לעומת 27.5 מיליארד ב-2022 ו-22.8 ב-2021.

וזה לא הסוף. לפי מנכ"ל החברה, האיש שהוביל את מהלך הפיצול והארגון מחדש, ההפסדים הולכים עוד להעמיק בשנת 2024 והאיזון יגיע רק ב-2027. "ההפסד התפעולי נובע מהחלטות גרועות שנלקחו בשנה שעברה - ובפרט, שלא רכשנו מכונות ייצור מ-ASML ההולנדית. מכונות הרבה יותר יעילות". גלסינגר האשים גם את האימוץ האיטי של טכנולוגיית EUV המשמשת לייצור שבבים מתקדמים.

התוצאות הללו, והתחזית של גלסינגר, הובילו לנפילה במניית החברה, שירדה בפתיחת המסחר בכמעט 7%.

הרע לפנינו: ההפסדים יגיעו לשיא ב-2024

אניה גימן, מנהלת דסק מניות חו"ל בלידר שוקי הון, מסבירה: "זה סגמנט שאינטל שמה עליו פוקוס כחלק מתוכנית הרה ארגון שלה ומאז שהמנכ"ל הנוכחי נכנס לתמונה. אינטל גם משקיעה בבניית מפעלים בארה"ב ומקבלת סובסידיות מהממשלה. הפסדי הסגמנט יגיעו לשיא ב-2024 ויגיעו לאיזון רק עד 2030".

לדבריה, "אינטל עשתה טעות בעבר, הם לא השכילו להבין שכדי להיות תחרותיים בתחום הפאונדרי הם צריכים להשקיע בטכנולוגיות ולקנות את מערכות הייצור הכי מתקדמות. כעת הם מתקנים את טעויות העבר ועושים את ההשקעות. זה לוקח זמן".

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר, אומר כי אינטל על צבר הזמנות פוטנציאליות של 15 מיליארד דולר. "היא רוצה להראות שההישגים יהיו גבוהים, אבל זה בטווח של שנים קדימה, ולא מעבר לפינה", הוא מוסיף. "לאינטל יש כרגע חמישה לקוחות בפאונדרי, ויש כמה פאבים (מפעלי ייצור שבבים, שח"ו) שמיועדים לפאונדרי, אחד מהם יהיה מוכן לפעילות מלאה בסוף השנה, ויש לה שותפויות עם כמה גורמים כולל טאואר. אחת הסיבות שאינטל רצתה לקנות את טאואר היא להיכנס חזק יותר לפאונדרי ולקבל את הידע של טאואר". אינטל הייתה אמורה לרכוש את יצרנית השבבים הישראלית טאואר ב-5.4 מיליארד דולר, אך העסקה בוטלה לאחר שלא השיגה את אישור הרגולטור בסין בקיץ הקודם.

וסצ'ונוק מסביר כי אינטל תחל בצורת דיווח חדשה של התוצאות שלה, שמחולקת לשלושה סגמנים: המוצרים (מחשבים אישיים למשל), פאונדרי (ייצור שבבים לחברות אחרות) ואחר שתחתיו נמצאות חברות בנות שלא עוסקות בעסקי הליבה של אינטל כמו מובילאיי הישראלית. לדבריו, החלוקה החדשה לסגמנטים תאפשר לאינטל להראות לשוק מהם מנועי הצמיחה שלה, מהי "פרת המזומנים" שלה ועוד.

פעילות הפאונדרי משפיעה לרעה על השורה התחתונה של אינטל, והדיווח לפי סגמנטים מציג אותה, לדברי וסצ'ונוק, כפי שהיא - "מעין פעילות סטארט-אפ בתוך החברה שאמורה להיות מנוע צמיחה, אך כרגע היא הפסדית, כמו מטא-וורס בפייסבוק".

תממש מניות מובילאיי למימון הפעילות?

וסצ'ונוק מעריך שאינטל תידרש להוצאות הוניות (CAPEX) גדולות וייתכן שתבחר לממש מניות מובילאיי (בה היא מחזיקה מעל 88%) כדי לממן זאת. הוא מוסיף כי "TSMC מוציאה מעל 30 מיליארד דולר בשנה CAPEX. אינטל רחוקה מזה, אבל היא עשתה תהליך מואץ וקפצה. היא הייתה בפיגור טכנולוגי והדביקה חלק מהפער, אבל היא עדיין לא עם הטכנולוגיה הכי מתקדמת כמו TSMC, סמסונג וגלובל פאונדרי המובילות. אחד הדברים שהם הדגישו הוא הצורך להשקיע במערכות ליתוגרפיה מתקדמות, שזה צוואר בקבוק שמאפשר קפיצה טכנולוגית בייצור דורות מתקדמים".

לחזור להובלה? "משימה כמעט בלתי אפשרית"

על ירידת המניה לאחר הדיווח אומר וסצ'ונוק כי "נראה שנבנו ציפיות לקראת האירוע עליו אינטל הודיעה מראש, וכגודל הציפיות כך גודל האכזבה". למרות זאת, הוא מציין שבאופן כללי אין בשוק ציפיות גבוהות מאינטל בשנים האחרונות, והתמחור של המניה די נמוך. "היא הייתה מספר 1 בעולם השבבים והיום היא לא בשלישייה הראשונה", הוא מזכיר. "אם היא תצליח אפילו בחלק ממה שהיא מבטיחה, המניה יכולה לרוץ קדימה, אבל השאלה אם זה המצב. אנחנו באופנהיימר בעמדה זהירה על המניה (המלצת perform, תשואת שוק). זאת נראית כמעט משימה בלתי אפשרית להפוך את הספינה ולחזור למובילות, להיכנס לתחומים שלא התמחו בהם אף פעם; פאונדרי זה עסק הרבה יותר מורכב, לקוחות עם דרישות מגוונות, שולי רווח יותר נמוכים".