מאנבידיה ועד TSMC: רעידת האדמה בטייוואן מאיימת על העסק הכי חם בתעשיית השבבים

רעידת האדמה הגדולה ביותר באי מאז 1999, בעקבותיה תשעה בני אדם נהרגו ו־700 נפצעו, מטלטלת גם את תעשיית השבבים • יצרניות המוליכים למחצה המובילות בעולם, בהן אנבידיה ו־TSMC, פועלות במדינה, כאשר האחרונה הודיעה על השהיית הייצור שלה

נזקי רעידת האדמה בטייוואן / צילום: ap, TVBS
נזקי רעידת האדמה בטייוואן / צילום: ap, TVBS

אסון התרחש בטייוואן היום (ד'): רעידת האדמה הגדולה ביותר באי מאז 1999, בעוצמה של 7.4 בסולם ריכטר, גבתה את חייהם של תשעה אנשים; 700 בני אדם נפצעו ועשרות בניינים קרסו. אזור האסון החל מול החוף המזרחי, בסמוך לעיר הואאליאן, אך הנזק התפשט לחלקים שונים של האי, כולל הבירה טייפה.

יכפיל את עצמו בתוך 3 שנים: התחזית האופטימית לתחום החם של וול סטריט
חברת השבבים הישראלית שמגייסת 120 מיליון דולר, בעזרת משקיעי מובילאיי
ניתוח גלובס | חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

רעידת האדמה גוררת גם טלטלה בתעשיית השבבים. יצרניות המוליכים למחצה המובילות בעולם כמו אנבידיה , TSMC , UMT ו־ASE, פועלות במדינה, מה שהופך את טייוואן לאחד הצמתים המרכזיים בשרשרת הייצור, ההרכבה ואספקת השבבים העולמית. בעקבות רעידת האדמה, TSMC, שנחשבת ליצרנית השבבים הגדולה בעולם ולחברה הגדולה בטייוואן, השהתה את פעילות הייצור שלה במדינה.

דוברת החברה, נינה קאו, אישרה את הפינוי לתקשורת הזרה, אך לא מסרה פרטים ספציפיים לגבי האזורים שהושפעו. ב־CNBC צוין כי לפי החברה, אתרי הבנייה היו תקינים בבדיקה ראשונית, אך TSMC החליטה להשהות את העבודה באתרים למשך היום. בדיקות בטיחות נוספות צפויות להיערך, כשב־TSMC בוחנים כעת כיצד זה עשוי להשפיע על יכולתה לייצר שבבים. בינתיים, הצוות החל לחזור לאתרים שפונו.

"רעידת האדמה היא תזכורת להקטין את התלות ולפזר את הייצור"

אניה גימן, מנהלת דסק מניות חו"ל בלידר שוקי הון, מעריכה כי לא תהיה השפעה מהותית על התעשייה או על החברה לאורך זמן. "אין דיווחים על נזק במפעלי שבבים, אך הרבה חברות פינו עובדים או כיבו מכונות", היא אומרת.

השבתת המכונות לכשעצמה יכולה להפריע להליך הייצור של מוליכים למחצה, ובפרט המתקדמים שבהם. "כל עצירה בייצור המאיימת להפריע לתהליך, במיוחד עבור מוליכים למחצה מתוחכמים, יכולה לדרוש תנאי בידוד שעלולים לקחת שבועות ארוכים", כתבו אנליסטים של ברקליס לבלומברג. "חלק מהשבבים היוקרתיים זקוקים לפעילות חלקה 24/7 בוואקום למשך כמה שבועות. עצירות תפעול באזורי התעשייה הצפוניים של טייוואן עלולות לגרום לכמה שבבים יוקרתיים להתקלקל".

גימן, משוכנעת שהנזק לתעשייה עצמה לא משמעותי: "בטווח הקצר זה לא באמת ישבש את ייצור הששבים הגלובלי כי לא נוצר נזק. בטווח ארוך, גם ככה יש לחץ על חברות רבות להקטין את התלות בטאיוון, לאור המתיחות בין סין לארה"ב. רעידת האדמה היא רק תזכורת וסיבה נוספת להקטין את התלות ולפזר את הייצור".