דוח המסירות איכזב: טסלה נופלת במסחר בוול סטריט

התחזיות המוקדמות לקראת הדוח בישרו על עלייה של 8% במסירות, אבל ככל שהזמן חלף הן התבררו כרחוקות מהמציאות • מתחילת השנה המניה צנחה בכמעט 30%, מה שהופך אותה למניה הכי גרועה ברבעון הראשון של השנה מבין המניות המשתתפות במדד ה־S&P 500

טסלה / צילום: Reuters, Sun xinming
טסלה / צילום: Reuters, Sun xinming

1 מה קרה?

חברת הרכב החשמלי טסלה מפרסמת את דוח המסירות הרבעוני שלה, כנהוג כחודש לפני פרסום הדוחות הכספיים. התחזיות המוקדמות לקראת הדוח צפו עלייה של 8% במסירות למספר של כמעט 460 אלף רכבים, אבל ככל שהזמן חלף הן התבררו כרחוקות מהמציאות והיום (ג') דיווחה טסלה על מסירה של כ־387 אלף מכוניות ברבעון הראשון של 2024. נמוך בהרבה לא רק מהתחזיות המוקדמות, אלא גם מאלו הפסימיות יותר שהסתפקו בכל מספר מעל 420 אלף. בתגובה לנתון, מניית טסלה צוללת במסחר בוול סטריט.

מניית טויוטה זינקה ב־40% מתחילת השנה בעוד טסלה צונחת: במי מהן כדאי להשקיע?
רוצים לרכוש רכב חדש? יכול מאוד להיות שכדאי לכם לחכות עוד קצת

2 הרקע

הנתונים מגיעים בסופו של אחד הרבעונים הגרועים בתולדות מניית טסלה. מתחילת השנה המניה צנחה בכמעט 30%, מה שהופך אותה למניה הכי גרועה ברבעון הראשון של השנה מבין המניות המשתתפות במדד ה־S&P 500. ריקול של מיליוני מכוניות, תחרות עזה מול מותגים תוצרת סין, שיבושים במפעל בגרמניה ומעל הכל התדמית החבוטה של אילון מאסק שהסתבך עם דירקטוריון החברה, עלילות סמים, ועיסוק מוגבר ברשת החברתית איקס.

3 הזווית הישראלית

נקודת אור אחת יכולה למצוא טסלה בארץ הקודש. בזמן שכלל המסירות בישראל ירדו בכ־15.4% בחודש האחרון, טסלה עצמה הציגה זינוק: 1,418 כלי רכב מסרה החברה בישראל בחודש מרץ, לעומת 356 בלבד בינואר ובפברואר ו־6,767 בכל שנת 2023. האם מדובר בקאמבק? לא בטוח. טסלה, כמו יבואנים רבים אחרים, סבלה משיבושי אספקה בחודשים האחרונים. גם בשל העיכובים המתמשכים באספקת כלי רכב מסין, ומהמזרח בכלל, בעקבות האיום החות'י בים האדום. וגם בגלל פגיעה ממושכת בייצור הדגם מודל Y (הפופולרי בישראל) עקב חבלה בקו הייצור שלו בגרמניה.

לפיכך מכירות מרץ משקפות בעיקר שחרור זמני, של "צוואר בקבוק" לוגיסטי. אבל מעבר לכך, המכירות משקפות בעיקר הרבה מאוד הזמנות שהצטברו בסוף השנה שעברה לקראת העלאת מס הקניה על רכב חשמלי בינואר. לקוחות רבים, שרצו להקדים את עליית המס, "סגרו" הזמנות בסוף 2023 וקיבלו את כלי הרכב רק עכשיו.