התנודתיות בשקל לא עוצרת. מה עומד מאחורי המגמה

שבוע סוער עובר על שוק המט"ח המקומי כאשר השקל נסחר בתנודתיות חדה מול המטבעות הזרים • בתחילת השבוע השקל התחזק מול הדולר בחדות ונסחר סביב רמה של 3.65 שקלים, אך אמש צלל לרמה של 3.76 שקלים • מה עומד מאחורי המגמה וכיצד תנועת השקל תשפיע על החלטת הריבית של בנק ישראל ביום שני הקרוב?

ה־CDS של ישראל זינק לרמה שלא נראתה מאז 2013 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)
ה־CDS של ישראל זינק לרמה שלא נראתה מאז 2013 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

היממה האחרונה הייתה סוערת במיוחד עבור שער החליפין של השקל. לאחר שבתחילת השבוע התחזק השקל בחדות מול הדולר ונסחר סביב 3.65, אתמול בערב (ה'), השקל נחלש בחדות ונסחר סביב שער של 3.76. הבוקר (ו'), הדולר נחלש קלות מול השקל ושער החליפין עומד על 3.74. האירו נסק גם הוא בשוק המט"ח וכעת נסחר בשער של 4.05.

הביטקוין שובר שיאים השנה? את מנהלת ההשקעות של גולדמן זאקס זה לא מרשים 
זו הייתה אמורה להיות החלטה קלה, ואז המצב הסתבך: מה יעשה בנק ישראל? 

מה גרם לטלטלה בשוק המט"ח?

הייסוף החד אמש בשער המטבע הגיע לפי אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג באגם לידרים, בעקבות היחלשות הדולר בעולם. "אנו רואים את הדולר נחלש מול כלל המטבעות והיחלשות זו השפיעה כמובן גם על השקל". מדד ה- DXY האומד את ביצועי הדולר מול סל המטבעות הראה צניחה חזקה בביצועי הדולר ממש עד לערב יום חמישי, אז החל להתחזק בשנית. והשפיע גם על שוק המט"ח המקומי.

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים, מסביר כי מקורו של גל הפיחות האחרון הוא בפעילות ספקולטיבית. "הגל הזה נהנה עד שלשום מרוח גבית חזקה למדי בדמות המתיחות הביטחונית, הירידות בבורסות ארה״ב והתחזקות הדולר בעולם". המתיחות הביטחונית התגברה לנוכח חשש בישראל מהסלמה מול איראן לאחר חיסול בכיר אירני. הסבירות להסלמה אף התגברה בעקבות פרסומי פיקוד העורף על הצורך באגירת מזומנים, פרסומים מהם הסתייג פיקוד העורף בהמשך.

את התחזקות המטבע ביום חמישי מסביר פרנק בכך שבד בבד עם הרגיעה בבורסות והיחלשות הדולר שלשום ואתמול, הגיע מימוש הרווחים הזמני של הגופים המוסדיים. "אולם שינוי המגמה החד בשעות הערב, יחד עם מחזורי המסחר הנמוכים, נתנו הזדמנות נוספת שנוצלה עד תום והדולר שב והתחזק ל-3.76. הפיחות הזה יתגלגל לאינפלציה דרך הדלק ומוצרי היבוא ויחזיר אותה מעל היעד יציבות המחירים אותו קבע בנק ישראל".

החלטת הריבית מתקרבת

רונן מנחם כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות מוסיף: "חלק מהתנודתיות במטבע נובעת מהתקרבות מועד החלטת הריבית ביום שני הקרוב, ומסימני השאלה הגדולים לגבי השאלה האם היא תרד, או שמא פיחות השקל עצמו עד ליממה האחרונה ונתונים חזקים יחסית על מצב המשק, כמו המדד המשולב של בנק ישראל, שרשם עלייה נאה בחודש האחרון, יגרמו לו לדחות את מועד ההורדה הבאה".  

היחלשות המטבע המקומי גוררת איתה דאגה בועדה המוניטרית בבנק ישראל. היציבות של המערכת הפיננסית עמדה בראש מעייני נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון שב והדגיש בנאומיו הקודמים את חשיבות יציבות המטבע. השער הנוכחי מטיל בספק את יכולת בנק ישראל להקל על המשק בפעימה הנוכחית ויתכן בהחלט שימתין ביום שני עד לרגיעה בשווקים. הריבית, ירדה לראשונה בסבב הנוכחי בחודש ינואר, ועומדת כעת בשיעור של 4.5%. "במצב כזה אפשר רק לחלום על הפחתת ריבית שתסייע למשק" מסכם פרנק.