הביטקוין נוסק השנה. הסקפטית מגודלמן לא קונה את זה

שרמין מוסאבר-רחמני ידועה בדעותיה הבוטות על הביטקוין

שרמין מוסאבר־רחמני, מנהלת ההשקעות הראשית של גולדמן זאקס ניהול הון / איור: גיל ג'יבלי
שרמין מוסאבר־רחמני, מנהלת ההשקעות הראשית של גולדמן זאקס ניהול הון / איור: גיל ג'יבלי

חובבת קריפטו פנתה לשרמין מוסאבר-רחמני לפני כמה שנים בשאלה מדוע היא שלילית כל-כך בנוגע למטבעות דיגיטליים.

מוסאבר-רחמני רגילה להגן על עמדתה - כמנהלת ההשקעות הראשית של גולדמן זאקס ניהול הון ( Wealth Management) ב-23 השנים האחרונות, היא הדריכה אלפי יועצי הון, לקוחות וסוחרים ומופיעה בטלוויזיה באופן קבוע.

הצוללת | מומחה למשברים פיננסים מזהיר - זו הבועה החדשה
האח הבכור של ה־S&P 500 והנאסד"ק משתרך מאחור. האם זו הזדמנות? 
האם הבירוקרטיה תחסום מאות מיליוני שקלים מלהיכנס לקופת המדינה? 

אך הפעם השאלה הגיעה ממתמחה בגולדמן זאקס שאמרה כי בבעלותה מטבעות קריפטו. מוסאבר-רחמני נפנפה את ההשקעה בקריפטו כלא יותר מספקולטיבית. "האם חשבת על השווי של זה?" נזכרת מוסאבר-רחמני ששאלה בקיץ ההוא בשנת 2022. "חשבת על הנקודה שבה תצאי?".

תשובת המתמחה לא הייתה מרשימה. היא גם לא נראתה להוטה למכור את הקריפטו שלה.

כך זה עבור מוסאבר-רחמני, הידועה בתחזיות השוק שלה, ושצדקה פעמים רבות במהלך השנים האחרונות. מאז המשבר הפיננסי העולמי של 2008, היא עודדה לקוחות להישאר מושקעים במלואם במניות בארה"ב ולצמצם את החשיפה שלהם לסין ולמדינות אחרות בשווקים מתעוררים, עצות שהכניסו למשקיעים כסף על רקע העלייה בשוק מאז אותה תקופה מסוכנת.

בכל הנוגע לשוק המטבעות המבוזרים, הקריפטו, מוסאבר-רחמני נותרה סקפטית גם כאשר הביטקוין זינק ב-64% השנה לשער של כמעט 70,000 דולר. עמדתה מעמידה אותה בסיכון של אובדן רווחים פוטנציאליים ללקוחות גולדמן, מעצם העובדה שאינם עומדים בקצב השווקים. ענקיות וול סטריט דוגמת בלקרוק ופידליטי אימצו את הביטקוין, והשיקו בינואר קרנות סל למעקב אחריו שמקלות על סוחרים יומיים להשקיע בו.

 

ישנם גם יועצים פיננסיים שהחלו לייעץ ללקוחות לכלול קריפטו בתיקים שלהם. אבל את מוסאבר-רחמני ממש לא מעניין מה עושים האחרים.

"אנחנו לא רואים בזה אפיק השקעה", אמרה בראיון, והשוותה את ההתלהבות מהקריפטו בתקופה האחרונה לשיגעון הצבעונים (TULIPS) של המאה ה-17. "אנחנו לא מאמינים בקריפטו". לטענתה הלקוחות מודעים היטב לביקורת שיש לצוות שלה על הקריפטו ולא התעניינו בהשקעה בתחום.

השקפתה של מוסאבר-רחמני מבוססת על העובדה שכמעט בלתי אפשרי להעריך במדויק מטבעות קריפטו, שאינם מייצרים רווחים, תזרים מזומנים או דיבידנדים. "אם אינך יכול לנקוב בערך הנכס, איך תוכל להיות שורי או דובי כלפיו?" היא תוהה.

מעריכה שלטון חוק: "קריפטו מאפשר פשעים"

הרקע האישי של מוסאבר-רחמני משפיע גם הוא על נקודת המבט שלה. היא בתו של דיפלומט איראני, השלימה את לימודיה התיכוניים באיראן ואז עזבה למערב ב-1976, שנתיים לפני תחילת המהפכה במדינתה. היא למדה באוניברסיטת פרינסטון, התמחתה בכלכלה וסיימה את לימודיה ב-1980.

כמהגרת, היא אומרת שהיא חשה הערכה מיוחדת לדמוקרטיה ולשלטון החוק. ישנם כאלה שפנו לקריפטו, בין יתר מהסיבה שהבנקים המרכזיים והממשלות פגומים בעיניהם. הם טוענים שהמוסדות האלה עשו טעויות יקרות, כמו שמירה על מדיניות מוניטרית רופפת לקראת המשבר הפיננסי של 2008, ומעלים תהיות לגבי הדולר ומטבעות פיאט (מטבע מוחשי שנוצר על ידי ממשלות, דוגמת הדולר) אחרים.

לעומת זאת, מוסאבר-רחמני סבורה שקובעי המדיניות בממשל ארה"ב ממלאים תפקידים מועילים בחברה, למרות טעויותיהם. סיבה נוספת שהיא מספקת להתרחקות ממטבעות קריפטו: הפשעים שהם מאפשרים. "שלטון החוק ומערכות בלמים ואיזונים הם חשובים", היא מדגישה.

מוסאבר-רחמני הצטרפה לגולדמן ב-1993, והפכה לאישה הראשונה שהצטרפה כשותפה. היא נשכרה על ידי ג'ון קורזין, מושל ניו ג'רזי לשעבר, שבאותה עת היה מנהל בכיר בגולדמן, והיא במקום השני מבין השותפים מבחינת הוותק בחברה.

ברחבי המשרד היא ידועה בדעות בוטות שלה. "אין לה פילטר, היא אומרת בדיוק מה שהיא חושבת", אומר מייקל סוול, שותף ומנהל לשעבר בבית ההשקעות שעבד איתה בצמידות. "כששרמין מדברת, אנשים מקשיבים".

ביוני 2021, מוסאבר-רחמני ועמיתיה פרסמו ביקורת על הקריפטו שכותרתה "נכסים דיגיטליים: היופי אינו בעיני המתבונן". המאמר בן 50 העמודים טען כי הביטקוין תנודתי מכדי להיות אמצעי חליפין אמין וכי "לא סביר שייעשה בו שימוש נרחב".

התחזיות אולי מבוססות אך מחירו של הביטקוין יותר מהכפיל את עצמו מאז. מוסאבר-רחמני אומרת שאינה חשה לחץ לשנות את דעותיה. למעשה, היא סקפטית כתמיד לגבי ביטקוין, שלדבריה "לא יוצר כל ערך בשום צורה שהיא".

יתרה מכך, היא מציינת שהשוריים על קריפטו "מדברים גבוהה על דמוקרטיזציה של הכספים, אך ההחלטות העיקריות בסופו של דבר מונעות על ידי מעט אנשים ששולטים בהם".

האומנם "גם למה שלא מייצר תזרים יש ערך"?

אנשים רבים אינם מסכימים עם המסקנות שלה. מאט הוגאן, מנהל ההשקעות הראשי של חברת נכסי הקריפטו Bitwise, טוען שעצם העובדה שלהשקעה מסוימת אין תזרים מזומנים, אין משמעותה כי אין לה ערך.

"לביטקוין לא היה תזרים מזומנים לפני 10 שנים ובכל זאת הוא עלה ב-15,000%", אומר הוגאן, ומוסיף כי המטבע רשם הצלחה בתקופות של אינפלציה גבוהה ונמוכה, כמו גם בעליות ובירידות של הריבית. "העולם מלא בדברים שלא מייצרים תזרים מזומנים אבל יש להם ערך", הוא אומר ומצביע על זהב, אמנות ופריטי אספנות.

ביטקוין מציע גם שירות לדבריו, בדמות "היכולת לאחסן הון בצורה מאובטחת מבלי להסתמך על מוסד מרכזי".

מוסאבר-רחמני ועמיתיה מכירים ביתרונות הפוטנציאליים של המרת נכסים כמו נדל"ן לטוקנים דיגיטליים, ואומרים שמטבעות דיגיטליים שמנפיק הבנק המרכזי יכולים בסופו של דבר להיות שימושיים. מוסאבר-רחמני מודה שגם זהב אינו מייצר רווחים וקשה להעריכו, ובכל זאת היה פופולרי מבחינה היסטורית כהשקעה וכתכשיטים. ועדיין, זו אינה סיבה מספקת כדי להחזיק קריפטו, לתפיסתה.

"את הזהב הפיזי אתה יכול לפחות להחזיק ולאחסן; אי אפשר לעשות זאת עם קריפטו", היא מציינת, "ובכל מקרה, אנחנו גם לא מעודדים אנשים להחזיק זהב".