בכיר אמריקאי עם בשורה שבאוקראינה לא ישמחו לשמוע

חלק בלתי נפרד משיקום צבאה של רוסיה מגיע מהסיוע של איראן, צפון קוריאה וסין - מספר קורט קמפבל, סגן מזכיר המדינה האמריקאי • רוסיה איבדה כ־8,800 משוריינים מאז פרוץ המלחמה, אך הצליחה לספק 1,500 טנקים לחזית ורכבים משוריינים נוספים • מנגד, סיוע אמריקאי משמעותי לאוקראינה מתעכב בקונגרס, ופוגע ביכולות של קייב

מפעל רוסי לייצור נשק / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service
מפעל רוסי לייצור נשק / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

רוסיה הצליחה לשקם את צבאה כמעט לחלוטין, לאחר הנזקים הרבים שספגה מאז פלישתה לאוקראינה בפברואר 2022. כך סיפר סגן מזכיר המדינה, קורט קמפבל, באירוע שהתקיים במרכז לביטחון אמריקאי חדש (CNAS).

ראיון | הבכיר ברפאל שחושף: מתי מערכת קרני הלייזר ליירוט טילים תהיה מבצעית 
אוקראינה שותתת הדם מורידה את גיל הגיוס, ויום הולדת קודר לנאט"ו 
● חוזה מפתיע לחברה ביטחונית מישראל, והמגבלה שהוסרה מ-F-35 

ההערכה של מזכירות המדינה היא מפתיעה, משום שהיא נוגדת את אלו של הפנטגון ושל ידידותיה של ארה"ב באירופה. לצורך השוואה, מזכיר ההגנה לויד אוסטין העריך בחודש שעבר כי 315 אלף חיילים רוסים נהרגו במלחמה, כשלפי הפנטגון - ההתקדמות של צבא רוסיה בשדה הקרב גבתה נזקים נוספים. מוקדם יותר, יו"ר המועצה לביטחון לאומי של ליטא אמר כי "ייקח לרוסיה 7-5 שנים כדי לשקם את כוחותיה לכדי מלחמה כוללת".

קמפבל מציין כי חלק בלתי נפרד משיקום צבאה של רוסיה מגיע מהסיוע של איראן, צפון קוריאה וסין. בכיר אמריקאי אחר שדיבר לאחרונה בעילום שם עם עיתונאים, מסר להם: "באמת ראינו את (סין) מתחילה לעזור לרוסיה בבנייה של בסיס התעשייה הביטחונית שלה מחדש, ולמעשה מגבה מחדש את הסחר שהגיע מאירופה לרוסיה".

דבריו מתחברים לתוצאות ניתוח מלפני חודשים ספורים של המכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים (IISS) מבריטניה, שלפיו אמנם רוסיה איבדה כ־3,000 משוריינים בשנה החולפת וכ־8,800 מאז פרוץ המלחמה, אך המפעלים המקומיים הצליחו לספק 1,500 טנקים לחזית. הנתון הקריטי הזה, לצד אספקות רכבים משוריינים נוספים, מוביל להערכת המכון כי רוסיה יכולה להמשיך בקצב הלחימה הנוכחי לשנתיים-שלוש - ואפילו יותר. מנגד, סיוע אמריקאי משמעותי לאוקראינה מתעכב בקונגרס, ופוגע ביכולות של קייב שבמילא דלות ביחס לאלו של אוקראינה. בצל האבדות הרבות, הנשיא וולודימיר זלנסקי הוריד השבוע את גיל הגיוס מ־27 ל־25.

כלכלת מלחמה

ברוסיה כבר מזמן עברו לכלכלת מלחמה, כאשר תקציב הביטחון ל־2024 מהווה כ־6% מהתמ"ג. להערכת הגרדיאן, תקציב הביטחון של רוסיה צפוי לצמוח בשנה הבאה בכ־70% לכ־11 טריליון רובל (כ־120 מיליארד דולר). זו תהיה הפעם הראשונה מאז נפילת מסך הברזל שתקציב הביטחון של מוסקבה יחצה את התקציב הסוציאלי.

לפני כחודשיים, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין סיפר כי כ־520 אלף משרות חדשות נוצרו בענף התעשייה הצבאית הרוסי, שבו מועסקים כ־3.5 מיליון איש - כ־2.5% מתוך כלל אוכלוסיית רוסיה. לפי ניתוח מוסקבה טיימס של נתוני העבודה הרוסיים בנובמבר, מכונאים ורתכים במפעלים רוסיים המייצרים ציוד מלחמה מרוויחים כעת יותר כסף מאשר מנהלי צווארון לבן ועורכי דין רבים.

אחד היתרונות המרכזיים של רוסיה על המערב הוא בקצב ייצור הפגזים, שלפי הערכות מומחים ששוחחו עם הגרדיאן עומד על כ־5-2.5 מיליון יחידות בשנה. בד בבד, היקף יבוא הפגזים מקוריאה הצפונית עומד על יותר ממיליון יחידות בשנה. לצורך ההשוואה, המחסור העולמי בפגזי 155 מ"מ הביא, לפי הוול סטריט ג'ורנל, לכך שמאז פרוץ המלחמה באוקראינה - מחיר הפגזים עלה מ־2,100 דולר ליחידה ל־8,400 דולר.

הקושי של אוקראינה נובע מכך שהם תלויים בסיוע המערבי, שסיפק לה יותר מ־300 תותחים, והסטנדרט של נאט"ו הוא 155 מ"מ. כיום, אוקראינה זקוקה לכ־200 אלף פגזים בחודש, אבל קצב הייצור האמריקאי עומד על כ־28 אלף בחודש בלבד. מאז פרוץ המלחמה בפברואר 2022, ארה"ב לבדה סיפקה לאוקראינה יותר מ־2 מיליון פגזים.

במקרה הרוסי, יש לא פחות מכ־6,000 חברות ביטחוניות שנהנות מהביקושים הגוברים בשל המלחמה. על אחת כמה וכמה שהן לא זכו לביקושים יוצאי דופן מצד המדינה טרם המלחמה. עם זאת, המלחמה והסנקציות יוצרות עבורן "סופה מושלמת" של ביקושים מהמדינה.

בגרדיאן מדווחים כי מפעל אבק השריפה של קאזאן, מהגדולים ביותר ברוסיה, גייס יותר מ־500 עובדים בחודש דצמבר. הם עשו זאת תוך הכפלת השכר הממוצע במפעל ביותר מפי שלושה: משכר חודשי של כ־25 אלף רובל (כ־270 דולר) לכ־90 אלף רובל (כ־975 דולר). אחת הפריבילגיות שמקבלים עובדי המפעל היא הגנה מגיוס לצבא. אולם, יש כאלו שבוחרים באופן מודע להתגייס למכונת המלחמה של פוטין, שהרי חיילים יכולים לקבל שכר חודשי של כ־200 אלף רובל (כ־2,165 דולר).