אוקראינה שותתת הדם מורידה את גיל הגיוס, ויום הולדת קודר לנאט"ו

נאט"ו מציינת 75 שנה להקמתה בצל הפחד מחזרת טראמפ לבית הלבן, כשברקע ביהמ"ש העליון בפלורידה מכשיר חוק המגביל הפלות מלאכותיות • במקביל, טייוואן מוסיפה לייצר את שבבי העולם למרות רעידת האדמה, ומפלגת שמאל חילונית בטורקיה מדהימה את מספידיה • חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

השבוע בעולם / צילומים: AP (Chiang Ying-ying), עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השבוע בעולם / צילומים: AP (Chiang Ying-ying), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1 יש שבבים

רעידת האדמה בטייוואן השבוע הזכירה לעולם החיצון עד כמה חסרת תחליף היא טייוואן בשדה השבבים והמוליכים למחצה. האי הקטן הזה, שסין הקומוניסטית תובעת עליו בעלות. הייצור ב־TSMC, יצרנית המוליכים למחצה הגדולה בעולם, אמנם פסק לכמה שעות לאחר רעש האדמה, אבל חזר בתוך עשר שעות לרמה של 70%.

רעידת האדמה בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying
 רעידת האדמה בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

אנחנו שומעים שיהיו פה ושם עיכובים במשלוחים, אבל זמניים בלבד. התלות בשבבי טייוואן היא סיבה חשובה לעניין שיש לעולם בשלומו של האי הזה ובניסיון להניא את בייג'ינג מלעולל לטייוואן מה שרוסיה מעוללת לאוקראינה.

מה מפחיד את ארה"ב בעגורנים הסיניים ולמה בישראל אדישים
מאנבידיה ועד TSMC: רעידת האדמה בטייוואן מאיימת על העסק הכי חם בתעשיית השבבים

2 את מי יפילו ההפלות?

בית המשפט העליון של מדינת פלורידה הכשיר השבוע חוק דרקוני, האוסר הפלות מלאכותיות לאחר ששה שבועות של הריון. אבל בית המשפט גם התיר לערוך משאל עם על הפלות ביום שבו ארה"ב תבחר נשיא וקונגרס. להחלטה הזו יתכנו משמעויות מפליגות. פלורידה, שהיא המדינה השלישית בגודל אוכלוסייתה בארה"ב, פנתה ימינה בשנים האחרונות, תמכה פעמיים בדונלד טראמפ, ובחרה רפובליקאים לרוב הכהונות האחרות.

מחאה נגד חוק ההפלות בפלורידה / צילום: ap
 מחאה נגד חוק ההפלות בפלורידה / צילום: ap

אבל חוקים נגד הפלות אינם פופולריים, ואימוצם נוטה לחזק מועמדים דמוקרטיים. הנשיא ג'ו ביידן עשוי לצאת נשכר. משאלי עם עוזרים להביא מצביעים אדישים לקלפי. דמוקרטים מתפתים לערוך שכמותם במדינות ימניות אחרות - וגורמים בזה נדודי שינה לרפובליקאים.

באירופה הזהירו מהצטמקות האוכלוסייה, ואז הנתונים הראו שהמצב אפילו חמור יותר

3 נאט"ו בלי ארה"ב?

ברית נאט"ו ציינה השבוע את יום השנה ה־75 לייסודה. היא התחילה כברית הגנה נגד התפשטות רוסית סובייטית, חגגה ניצחון על ברית המועצות במלחמה הקרה 40 שנה אחר כך, והיא חוזרת עכשיו אל תעודתה המקורית: לבלום התפשטות רוסית. היא עושה כן באווירה ניכרת של פסימיות, כאשר האפשרות של חזרת טראמפ לשלטון מדירה שינה מעיני בעלות בריתה של ארה"ב. נאט"ו מתכוונת להעביר את הוועדה המתאמת את עזרתה לאוקראינה מוושינגטון לאירופה. אוקראינה עצמה הוסיפה לגלות השבוע סימני מצוקה. אבדותיה העצומות מצריכות מילוי. השבוע, הנשיא זלנסקי חתם על חוק לא־פופולרי להפחתת גיל הגיוס מ־27 ל־25. אוקראינה מוסיפה להמתין לסיוע אמריקאי, המוקפא בבית הנבחרים זה חצי שנה. השבוע ניתן סימן שאולי בכל זאת הוא יופשר.

"קולה פלסטין": היוזמה החדשה שמעוררת מחלוקת בשבדיה
בניסיון לצנן את מחירי הנדל"ן, יוון מקשיחה את התנאים ל"ויזת זהב"

ציון 75 שנה להקמת נאט''ו / צילום: ap, Alberto Pezzali
 ציון 75 שנה להקמת נאט''ו / צילום: ap, Alberto Pezzali

4 מי מקנא בטורקים

הבחירות המקומיות בטורקיה עוררו השבוע יותר עניין בין לאומי ממה שמעוררות הבחירות הכלליות ברוב הארצות. בצדק. הן הניבו רמז של מהפך היסטורי. מפלגת שמאל חילונית בת מאה שנה הצליחה לנצח את מפלגת השלטון האיסלאמיסטית של הנשיא ארדואן, וזכתה באחוז גבוה יותר של הקולות ממה שקיבלה זה 47 שנה, מאז שעמדה בפעם האחרונה בראש ממשלה.

במידה רבה, מפלגת העם הרפובליקאית היא המקבילה הטורקית של מפלגת העבודה בישראל. רק אחת מהן הצליחה לשנות את מסלול שקיעתה.

ניתוח | אחרי התבוסה ההיסטורית: הטלפון הראשון של ארדואן והמשמעויות

5 לווייתנים כבני־אדם

שני בעלי החיים הגדולים ביותר עלי אדמות הגיעו השבוע אל הכותרות מסיבות הקשורות במאמצים להציל אותם מכליה. מקרה אחד הוא של עודף הצלחה; מקרה שני הוא של ניסיון נואש להגן עליהם.

הראשון קשור בהתפוצצות אוכלוסיית הפילים בבוצוואנה, הארץ גדולת השטח וזעומת האוכלוסייה באפריקה הדרומית. נשיא בוצוואנה הגיב בחמת זעם על צו של משרד איכות הסביבה בגרמניה להגביל יבוא חלקי גוף של בעלי חיים שניצודו בספארי. בראיון לעיתון 'בילד' הוא איים לשלוח 20 אלף פילים לגרמניה, כדי שהגרמנים "יחיו עם בעלי החיים באופן שבו אתם אומרים לנו לחיות". בבוצוואנה חיים שליש מכל פילי העולם, 130 אלף לצד 2.4 מיליון בני אדם. פילים ובני אדם ממררים אלה את חיי אלה.

בדרום האוקיאנוס השקט, מנהיגים של אוכלוסיות ילידים בניו זילנד, בטהיטי ובאיי קוק חתמו על הסכם, המאציל זהות אנושית על לוויתנים, כדי לשפר את סיכוייהם. מלך המאורים של ניו זילנד הכריז, כי "שירם של אבותינו נחלש והולך". המאורים מאמינים כי הם צאצאי לווייתנים.

המנהג של האצלת זהות אנושית על בעלי חיים ואפילו על שכיות־חמדה של הטבע מתפשט לאיטו. ניו זילנד ובנגלדש הכירו בזהותם האנושית של נהרות; קוסטה ריקה העניקה זהות כזאת לדבורים; פנמה - לצבים; באקוודור, לטבע עצמו ניתנו זכויות אדם. אין זה מן הנמנע שיום אחד ארצות אחרות ילכו בעקבותיהן, ויכירו בזכויות האדם של בני אדם.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.