בעקבות הזעם על עליית מחירי הנדל"ן: יוון מקשיחה את התנאים לקבלת ויזת זהב

יוון נהנתה מזינוק במספר הבקשות ל"ויזת זהב", שנועדה למשוך השקעות זרות בהענקת תושבות בתמורה • כעת, עקב זעם ציבורי, מעלה המדינה את הסכום הנדרש מחצי מיליון אירו ל־800 אלף

אתונה, יוון / צילום: Shutterstock
אתונה, יוון / צילום: Shutterstock

יוון הצטרפה השבוע למגמת מדינות דרום־אירופה המקשיחות את התנאים לקבלת "ויזת זהב" לשהייה במדינה תמורת השקעה כספית, ובמיוחד השקעות בנדל"ן. אחרי שספרד הודיעה על כוונתה "להקפיץ" את גובה ההשקעה הנדרש בנדל"ן במדינה למיליון אירו, ופורטוגל העבירה חוקים המונעים באופן כמעט מוחלט השקעה בנכסים כדרך לקבל "ויזת זהב", החל מהשבוע יידרשו מי שרוצים לקבל ויזה המאפשרת מגורים ביוון ואזרחות בעתיד להשקיע לפחות 800 אלף אירו בנכסי נדל"ן באזורים המבוקשים - זאת במקום 500 אלף אירו כפי שהיה עד כה.

האיום האיראני נגד ישראל: חימוש של 12 אלף מחבלים מירדן כנקמה
אוקראינה פגעה במפעל בלב רוסיה עם מטוס קל. כך היא עשתה את זה

למרות שמומחים כלכליים חלוקים בדעותיהם בנוגע לאחריות של התוכנית הקיימת לזינוק שחל במחירי הנדל"ן במדינה בשש השנים האחרונות, הממשלה הציגה את הצעד ככזה שנועד "לצנן" את שוק הדיור הרותח. לפי החוקים החדשים, שנכנסו לתוקף בתחילת השבוע, מי שיהיה מעוניין מעתה לקבל ויזת זהב ושהייה בלתי־מוגבלת למעשה תמורת רכישת נדל"ן בסלוניקי, בכל אזור אתונה (אטיקה), במיקונוס, בסנטוריני או בכל אי אחר שבו יותר מ־3,000 תושבים (כולל כרתים), יצטרך להוציא לפחות 800 אלף אירו - 300 אלף יותר מהרף התחתון באזורי הביקוש עד כה.

באזורים אחרים, מבוקשים פחות, הסכום יעלה מ־250 אלף אירו עד כה ל־400 אלף אירו. בנוסף, הדרישה ממשקיעים זרים בכל אזור כלשהו תהיה לקנות נכס בגודל של 120 מ"ר לפחות. המטרה היא למנוע ממשקיעים זרים "להתחרות" בזוגות צעירים ובמשפחות בתחילת דרכן על נכסים קטנים יותר. אם מדובר בבניין לשימור, יורד הסכום ל־250 אלף אירו, ללא הוצאות השיפוץ עצמו, במטרה להגביר את ההשקעה הזרה באלו ואת היצע הדירות להשכרה ולמכירה שנוצרים מפרצלציה של בניינים. החוקים לא יחולו רטרואקטיבית על מי שנמצאים בעיצומו של התהליך לקבלת הוויזה.

שיעורים תלת־ספרתיים

דינמיקה דומה נרשמה בפורטוגל בחודשים האחרונים. שתי המדינות, ביחד עם אירלנד, ספרד, איטליה ושורת מדינות אחרות השיקו תוכניות "ויזות זהב" בשלהי המשבר הכלכלי שלהן, כדי למשוך השקעות זרות. התוכנית היוונית הושקה ב־2013, ומאז לפי ראש הממשלה היווני קיריאקוס מיצוטאקיס, הניבה יותר משני מיליארד אירו בהשקעות זרות. עד כה הוגשו כ־23 אלף בקשות, מהן אושרו כ־17 אלף. בתחילה עמד סכום ההשקעה הנדרש על 150 אלף אירו.

בשנים שעברו מאז המשבר הכלכלי, בין היתר בגלל התנגדות של הנציבות האירופית שאמרה כי הן מהוות "דלת אחורית" לכניסת גורמים לא־-רצויים לאיחוד, החלו המדינות לצמצם בהדרגה את האפשרויות ולהעלות את רף הכניסה. ביוון, כמו בפורטוגל, רוב הרוכשים של נדל"ן תמורת אפשרות תושבות היו מאסיה, ביניהם כ־60% מסין. אחריהם ברשימה ניצבים אזרחי טורקיה (6% ממגישי הבקשות).

לצדם, ישנם משקיעים בינלאומיים רבים בשוק הנדל"ן של יוון, שהמחירים בו צנחו בחדות עד 2018 על רקע המצב הכלכלי הקשה של המדינה. מאז, בד בבד עם התאוששות כלכלית מסתמנת, זינקו המחירים והביאו לזעם ציבורי על חוסר האפשרות לזוגות צעירים או למשפחות לרכוש דירות. לפי נתוני הבנק המרכזי של יוון, מחירי הרכישה של נכסי נדל"ן עלו ב־2023 ב־13.4% ברחבי המדינה, לאחר עלייה של 11.9% ב־2022. מתחילת 2018 זינקו מחירי הנדל"ן ביוון ב־60%. בכמה אזורי ביקוש המחירים זינקו בשיעורים תלת־ספרתיים, כתב עיתון היווני קתימריני.

"אנחנו מתקדמים בעזרת כמה צעדים מדודים בנוגע לתוכנית ויזת הזהב שלנו, שלוקחים בחשבון את הצרכים של משקי הבית ביוון, מבלי להזניח את העובדה שאנחנו צריכים למשוך השקעות זרות במדינה", אמר שר האוצר היווני. הממשלה אמורה גם ליישם תקנות שימנעו ממי שרכש נכס במסגרת התוכנית להציע את הדירה או הבית לשכירות לטווח־קצר, כמו זו בפלטפורמת "איירביאנבי".

האיחוד האירופי מתנגד

רק באוגוסט בשנה שעברה העלתה ממשלת יוון את הסכום הנדרש להשקעה מ־250 אלף אירו ל־500 אלף אירו באזורי ביקוש. הממשלה מקווה עדיין ליהנות מזרם של זרים המבקשים את הביטחון שמקנה ויזת זהב (שיכולה להפוך לאזרחות אחרי שבע שנות מגורים), בעוד תוכניות דומות נסגרות במדינות אחרות. פורטוגל המירה את ההשקעה הנדרשת בנדל"ן לכזו בחברות מסחריות או באמנות, בעוד אירלנד ביטלה לחלוטין את האפשרות. מתחילת השנה שעברה, דיווחו כלי תקשורת במדינה, נרשם זינוק של פי שלושה במספר הבקשות, על רקע דעיכת האופציות החלופיות.

האיחוד האירופי מנהל מאבק נגד התוכניות הללו, בנימוק שהן אינן הוגנות לתושבי האיחוד ומאפשרות כניסה של גורמים עבריינים שמחפשים מקומות מקלט. עדיין, כמה מדינות באיחוד האירופי מציעות אפילו "דרכוני זהב": אפשרות לקבל דרכון אירופי תמורת השקעה גדולה, ללא צורך בוויזה זמנית בתחילה. במלטה עומד סכום ה"תרומה" למדינה על כמיליון אירו, ובאוסטריה על כשלושה מיליון אירו. לאחר כמה שנות מגורים, ובתנאים מסוימים, יכולים המשקיעים לקבל אזרחות.