האיום האיראני נגד ישראל: חימוש של 12 אלף מחבלים מירדן כנקמה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב מאבדת פופולריות בגלל התמיכה בישראל, בלבנון טוענים כי שיבושי ה-GPS פוגעים בתעופה האזרחית, ובאיראן ובמליציות הפרו-איראניות בעיראק מתכננים לנקום על חיסול אנשי משמרות המהפכה • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

לקרוא ולא להאמין, חמאס מתנצל בפני תושבי רצועת עזה
18 מיליארד דולר ל-50 מטוסים: ארה"ב מתקדמת לעסקת ענק עם ישראל

1בכיר במיליציות הפרו-איראניות רוצה לחמש 12 אלף ירדנים נגד ישראל

אבו אל־אסכרי, בכיר במיליציות הפרו־איראניות בעיראק, מציע לחמש יותר מ־12 אלף ירדנים כדי לנקום בישראל על חיסול שבעה אנשי משמרות המהפכה אתמול (ב') בדמשק. כך פורסם באתר האמריקאי FDD's Long War Journal. לדבריו, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה בסוריה ובלבנון חסן מהדווי, "נהרג בעקבות המתקפה הציונית־אמריקאית הנפשעת על הקונסוליה האיראנית בדמשק".

הוא הכריז כי המיליציות בעיראק הכינו ציוד עבור פעילי טרור ירדנים, שכולל נשק קל ובינוני ל־12 אלף איש, משגרי נ"ט, טילים, תחמושת רבה וטונות של חומרי נפץ. "אנחנו נציג יד אחת בהגנה על אחינו הפלסטינים", אמר אבו אל־אסכרי. "ננקום את כבודם של מוסלמים שבני הקופים והחזירים פגעו בו". 

במקביל, שורת בכירים איראנים מיהרו אתמול לאיים בנקמה בישראל על החיסול שמיוחס לה. "ישראל תישא באחריות לפעולה הזו", הגיב שר החוץ אמיר עבדוללאהיאן, ששלח לארה"ב מברק באמצעות השגריר השוויצרי בטהרן. כך נכתב ב-Amwaj.media. 

בה בעת, שגריר איראן בדמשק, חוסיין אכברי, מסר לתקשורת כי "לישראל אין כבוד לחוק הבינלאומי. פעולת תגובה ונקמה תגיע בזמן הנכון". הנציגות האיראנית באו"ם אף דרשה לכנס את מועצת הביטחון כדי לדון בחיסול. "המתקפה עלולה להצית עימות עם מדינות נוספות", נכתב למזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש. "אנחנו קוראים למועצת הביטחון להטיל על ישראל את האחריות על הפעולה הנפשעת ומעשה הטרור שביצעה ישראל".

מאת ג'ו טרוזמן וביל רוגיאו. מתוך FDD's Long War Journal. לקריאת הכתבה המלאה. 

מתוך Amwaj.media. לקריאת הכתבה המלאה. 

2סקר: ארה"ב איבדה את האהדה בדרום-מזרח אסיה בגלל התמיכה שלה לישראל

לראשונה, יותר מתושבי מדינות דרום-אסיה מעדיפים הזדהות עם סין מאשר עם ארה"ב; כך עולה מסקר שקיימו חוקרים מאוניברסיטת סינגפור, ושתוצאותיו פורסמו היום בעיתון ההונג-קונגי סאות' צ'יינה מורנינג פוסט. לפי עורכי הסקר, אחת הסיבות העיקריות לשחיקה הנוכחית בהזדהות של תושבי האזור עם ארה"ב וברצון שלהם להיות קשורים לערכים אמריקאים היא התמיכה של המדינה בישראל. "התמיכה של ארה"ב בישראל הפחיתה את האמון במתינות אמריקאית", אמר אחד מעורכי הסקר לעיתון. במדינות דרום-אסיה שנבדקו ישנה אוכלוסייה מוסלמית גדולה. הסקר מצא כי 50.5% מהנשאלים (2,000 בני אדם בחודשים ינואר-פברואר) העדיפו להזדהות עם סין מאשר עם ארה"ב. בשנה שעברה עמד הנתון על 38.9% בלבד.

מאת קימברלי לים. מתוך ה-SCMP. לקריאת הכתבה המלאה. 

3בלבנון מאשימים את ישראל: פוגעים בתעופה האזרחית במדינה

בזמן שכוחות צה"ל מתמרנים יבשתית ברצועת עזה, כוחות הארטילריה וחיל האוויר פועלים נגד חיזבאללה בלבנון. מנגד, שליחיה של איראן בלבנון מפעילים כלי טיס וטילים מונחים, שבמטרה לשבש אותם מופעל "ג'אמינג", שמשמעותו: מתן אות שגוי כדי לפגוע ביכולות ניווט ה-GPS. כעת, בלבנון מתלוננים על הפגיעה בתעופה האזרחית במדינה בעקבות כך, כשהאצבע המאשימה מופנית לישראל. "פצצות רבות, כלי טיס, ואמל"ח נוסף משתמשים ב-GNSS (מערכת ניווט לוויינית) עבור הנחיה בימים אלו, שהופכים אותם להרבה יותר מדוייקים וקלים לייצור מאשר בניית INS (מערכות ניווט אינרצאליות) מדוייקות", אמר ראש תוכנית התכנון באגודה לעולם בטוח, בריאן ווידן, לברייקינג דיפנס. ניווט אינרציאלי מהווה למעשה מערכת מקבילה ל־GPS, אשר מתבססת על מגנומטרים, מדי תאוצה וגירוסקופים, והוא מתבצע באמצעות מדידת תאוצה וקצב זווית, לצורך הבנת מיקום המטרה והתנועה שלה.

"אחת הדרכים הטובות ביותר להתמודדות עם כלי טיס בלתי מאוישים היא לשבש את מערכות התקשורת שלהן, באמצעות הפסקת התקשורת ביניהם לבין המפעיל או לבין אות ה -GPS", הסביר ראש תוכנית הסיכונים העולמיים והמתהווים במרכז ג'נבה למדיניות ביטחונית. לפי אתר GPSJam, שמנטר שיבושי ניווט לפי מידע ציבורי, היקף הג'אמינג ברחבי לבנון החריף בשבועות האחרונים. לפי האתר, בקרוב למחצית מלבנון בלתי אפשרי לנווט באמצעות GPS. השיבוש כה משמעותי שבשבוע שעבר נאלץ מטוס טורקיש איירליינס שלא לנחות בביירות וחשוב על עקבותיו, בשל קשיי ניווט.

מאת אנגס חלו. מתוך Breaking Defense. לקריאת הכתבה המלאה. 

4בריטניה: קריאה לאפשר כניסת פליטים פלסטינים עם משפחה במדינה

שורת עמותות וארגונים לא ממשלתיים בבריטניה שלחו היום (ג') מכתב לממשלה בו הם מבקשים לאפשר לפלסטינים מרצועת עזה, שלהם קרובי משפחה בבריטניה, להיכנס למדינה ולקבל ויזה והגנה כפליטים; כך מדווח היום הגרדיאן.

לפי הדיווח, כ-60 עמותות חתמו על המכתב, הממוען למשרד הפנים הבריטי. השר המוביל את סקוטלנד, חומזה יוסף, שלו משפחה בעזה, תומך בקמפיין הנוכחי. לפי העיתון, משפחות פלסטינית בבריטניה גייסו עשרות אלפי ליש"ט במטרה לחלץ בני משפחה מעזה בעזרת "חברה מצרית פרטית". אך אלו ואחרים עדיין לא יכולים להיכנס לבריטניה. המכתב דורש להחריג את הפלסטינים מהחוקים הקיימים, כפי שנעשה בעבר במקרה של אוקראינים שברחו מהקרבות במדינה. קנדה איפשרה לפני כמה חודשים צעד דומה, אך הגבילה את מספר הנכנסים לכ-150 בלבד.

מאת נהה גוהיל. מתוך הגרדיאן. לקריאת הכתבה המלאה.