לקרוא ולא להאמין, חמאס מתנצל בפני תושבי רצועת עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם:חמאס פרסם התנצלות בפני תושבי הרצועה, ההרשמה להרווארד בירדה והמטבע החדש של החות'ים • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

בלבנון מהמרים נגד מלחמה בצפון וזו הסיבה
ניתוח | הפסד היסטורי לארדואן: המשמעות לטורקיה והזווית הישראלית  

1דיווחים: חמאס "מתנצל" לראשונה בפני תושבי הרצועה על הסבל שנגרם להם

חמאס "התנצל" בפני תושבי הרצועה על הסבל והמצוקה שנגרמו להם בעקבות "המלחמה נגד ישראל", בהודעה שפירסם אמש (א') בערוץ ה"טלגרם" שלו; כך מדווחת הבוקר סוכנות הידיעות הצרפתית, בכתבה שפורסמה בעיתון לה מונד.

לפי הדיווח, זו הפעם הראשונה שחמאס מביע חרטה כלשהי על התקפות הטרור של ה-7 באוקטובר ועל המלחמה שהוא מנהל מאז מול ישראל. עם זאת, הארגון מדגיש בהודעה כי "המחיר" האזרחי הוא הכרחי, "כדי להביא לניצחון ולחירות". כותרת הפרסום אמש היא "הודעת תודה לעם הפלסטיני". בהודעה נכתב גם כי חמאס "פועל כדי לפקח על המחירים" של מוצרי יסוד ברצועה, "בהתחשב במצב הנוכחי".

מאת סוכנות הידיעות הצרפתית ולה מונד. לקריאת הכתבה המלאה. 

2ירידה במספר הקבלות להרווארד

מספר בקשות הקבלה לאוניברסיטת הרווארד ירד השנה ב-5%, בעוד אוניברסיטאות אחרות מ"ליגת הקיסוס" האמריקאית דווקא מדווחות על עלייה במספר הבקשות; כך מדווח הבוקר הוול סטריט ג'ורנל, המזכיר כי האוניברסיטה "מתמודדת בזמן האחרון עם טענות לאנטישמיות בקמפוס".

דרך ההתמודדות של האוניברסיטה עם הפגנות פרו-פלסטיניות שגלשו לעתים למקרי אלימות נגד סטודנטים יהודים ולמאבק על דמותה של האוניברסיטה, נחקרת כעת בוועדה מיוחדת של הקונגרס האמריקאי. מדובר בשפל של ארבע שנים במספר הבקשות בעבור האוניברסיטה היוקרתית. קודם לכן דיווחה האוניברסיטה על צניחה של 17% במספר בקשות הקבלה המוקדמות שהוגשו לה.

מאת אליסה לוקפאט. מתוך הוול סטריט ג'ורנל. לקריאת הכתבה המלאה. 

3מלחמת המטבעות הפנים־תימנית

מלחמת האזרחים בתימן נמצאת בהפסקת אש כשנה, מה שמאפשר למורדים החות'ים להפנות את תשומת ליבם לשיבוש תנועת השיט בים האדום ולשיגור טילים וכלי טיס לעבר ישראל מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, בימים האחרונים פרצה מתיחות פנים־תימנית מסיבה אחרת לגמרי ומפתיעה למדי: המורדים החות'ים החליטו להנפיק מטבע של 100 ריאל, בניגוד לעמדת ממשלת תימן שמוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית. כך פורסם הבוקר ב-Daily News Egypt.

"המטבע מוכן, ונטבע בהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים", מסר האשים אסמעיל, נגיד הבנק המרכזי של החות'ים. לדבריו, המטבע לא ישפיע על שער החליפין משום שהוא "נועד להחליף שטרות 100 ריאל". מנגד, ממשלת תימן תקפה ואמרה כי היא אוסרת "כל שימוש במטבע שהונפק בצנעא". זאת, משום שמבחינתם מדובר "בהסלמה מסוכנת ובלתי חוקית".

זהו אירוע כלכלי נוסף שמביע את המתיחות בין ממשלת תימן לבין המורדים החות'ים. בממשל שיושב בעדן מאשימים את החות'ים כי השתמשו בעתודות הבנק המרכזי שיושבות בצנעא לטובת מימון התעצמותם הצבאית. באזור צפון־מערב תימן שעליו שולטים החות'ים ישנו מחסור בשטרות תקינים, משום שהמורדים מסרבים לקבל שטרות חדשים מעדן. וכך, הם מנסים באמצעות הטבעת מטבעות להחליף את השטרות.

מתוך שינחואה, Daily News Egypt. לקריאת הכתבה המלאה.