ישראל במלחמה | שאלות ותשובות

צה"ל עזב את ח'אן יונס. מה יהיה השלב הבא?

צה"ל יצא לחלוטין מח'אן יונס ונערך לפעולה ברפיח • תושבי ח'אן יונס ככל הנראה יחזרו בקרוב לעיר, אך צה"ל שומר על אזור החיץ עם צפון רצועת עזה, שמהווה מנוף לחץ משמעותי במו"מ לשחרור החטופים • מדוע ארה"ב ומדינות המערב חוששות מתמרון ברפיח? • גלובס עושה סדר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair
מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

חצי שנה לפרוץ מלחמת "חרבות ברזל", כוחות צה"ל האחרונים יצאו היום (א') מח'אן יונס. מבחינת ישראל, אין מדובר בסוף פסוק, כי אם הכנות לתמרון ברפיח שלפחות לפי ההצהרות של מנהיגי ישראל אמור לצאת לפועל. אם כך, נשאלות השאלות, מהי רפיח? מה המצב בה כעת? ומדוע מצרים חוששת מתמרון ישראלי בה. גלובס עושה סדר. 

המומחה שמרגיע: "לא נגיע לתרחיש של 5,000 טילים ביום"
המילואימניק שנלחם עם מערכת ההגנה שהחברה שלו פיתחה
מילואימניקים חושפים: "עשו לנו מבצע 'חבר מביא חבר'. אם יש אנשים שאתה יכול להביא לגדוד, תביא"

מי יצאו מרצועת עזה?

כוחות אוגדה 98 שפעלו במרחב ח'אן יונס בחודשים האחרונים, יצאו מרצועת עזה. האוגדה כוללת את חטיבת הצנחנים ואת חטיבת הקומנדו, שלוחמים רבים משורותיה היו לאחרונים המתמרנים ברצועת עזה.

מדוע הם יצאו?

צה"ל עבר לשלב ג' של התמרון, שמיועד לכלול פשיטות מבוססות מודיעין על יעדים ולא להישאר בשטח לאורך זמן. המטרה היא מחד גיסא לא להיות סטטיים וכך להיות פחות פגיעים. מאידך גיסא, באמצעות חקירת המחבלים הרבים שנלכדים - לגבש תמונת מצב מודיעינית נרחבת שתאפשר לבצע פשיטות ממוקדות על יעדים. זאת, לאחר שבחצי השנה הראשונה של מלחמת "חרבות ברזל", יחידה 504 חקרה כ־4,600 מחבלים.

מה מאפיין את רפיח?

רפיח משמשת מוקד הברחות של הרצועה כבר עשרות שנים, זכר להסכם השלום בין ישראל למצרים שחתך את העיר באמצע. היא מהווה מפתח לפעילות הכלכלית של ארגון הטרור חמאס, כשהעיר משמשת מוקד לתנועת המזומנים בציר ההברחה דרך סיני. לפני המלחמה, רפיח התאפיינה בצפיפות אוכלוסין גבוהה, התגוררו בה כ־200 אלף איש, שיעור אבטלה גבוה, מצוקת דיור וקשיים באספקת מים. בשל הצפיפות הרבה באזור, התושבים היו בונים קומות נוספות לבתיהם כדי לתת מענה לגידול באוכלוסייה - אך ללא תכנון הנדסי אלמנטרי. 

מה המצב ברפיח כעת?

לפי הערכות, במרחב רפיח מצטופפים כיום כ־1.7 פלסטינים.

האם הפליטים הפלסטינים ברפיח יכולים לחזור לבתיהם?

תושבי ח'אן יונס ככל הנראה יחזרו בקרוב לעיר, אך צה"ל שומר על אזור החיץ עם צפון הרצועה שמהווה מנוף לחץ משמעותי במשא־ומתן לשחרור החטופים.

מדוע ארה"ב ומדינות המערב חוששות מתמרון ברפיח?

בצל הצפיפות הרבה במרחב רפיח, החשש הוא כי המשבר ההומניטרי יחמיר לכדי אסון של ממש שבו אנשים ינסו להימלט לכל עבר, לא יוכלו להשיג מזון ומים - ואובדן השליטה יתגלגל גם לעבר השני של הגבול, אל מצרים.

מהי הסיבה שמצרים חוששת כי צה"ל יתמרן ברפיח?

סיני היא במידה רבה "הבטן הרגישה" של מצרים. מאז ההפיכה נגד איש האחים המוסלמים מוחמד מורסי, א־סיסי נאבק בשלוחת דאעש ואל־קאעידה בחצי האי. ארגוני הטרור פעילים בצפון סיני ובסמוך לרצועת עזה, ועד היום מצרים לא הצליחה למוטט אותם. לאורך כעשור של מאבק בדאעש, קהיר אומנם הצליחה לחסל פעילי טרור רבים בחצי האי, אך על פי הערכות, הארגון הצליח להשתקם ולצבור כוח מאז. לפיכך, תרחיש שבו מחבלי חמאס ימלטו מהרצועה דרך המנהרות, יתגייסו לשורות דאעש או אל־קאעידה, מעורר חשש רב במצרים.

כיצד הכלכלה הפלסטינית הושפעה מהמלחמה ברצועת עזה?

התוצר הפלסטיני צנח ב־80% בעזה ברבעון הרביעי של 2023, וירד גם ב־22% בגדה המערבית, כך לפי הבנק העולמי. לעומת צמיחה משותפת של 3.2% שהבנק העולמי חזה בעבר לגדה ולעזה ביחד ב־2023, ההערכה העדכנית עומדת על התכווצות כלכלית של 6.4%. כלומר, אובדן תוצר של 2.5 מיליארד דולר.