מספרי חברת ההייטק המבטיחה נחשפו ואלו לא חדשות טובות

שורת חברות הייטק ישראליות רשמו ירידת שווי חדה בשנתיים האחרונות, כך עולה מנתוני שותפות המו"פ ביק טק 50 שחשפה מה קרה לאחזקותיה בהן • הירידה המשמעותית ביותר הייתה באורקם של פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם • ואיפה נרשמה דווקא מגמה חיובית?

ירידה חדה בשווי של חברות הייטק פרטיות בשנתיים האחרונות / צילום: Shutterstock
ירידה חדה בשווי של חברות הייטק פרטיות בשנתיים האחרונות / צילום: Shutterstock

שווי חברת הסטארט־אפ אורקם של פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם צנח ב־82% מאז יולי 2021 ועד דצמבר 2023, כך עולה מדיווח שותפות המו"פ ביג טק 50 לבורסה, שחשפה את אחזקותיה ב־14 חברות הייטק ישראליות בהן היא מושקעת.

סנטימנט שלילי ושפל בגיוסים: כך השפיעה המלחמה על תעשיית הטק 
מיקרוסופט שינתה את הכללים, ומניית פריון קורסת בכמעט 40% 

אורקם היא אחת מתוך 10 חברות ששוויין ירד מאז 2021, על פי ביג טק 50, בהן חברות הפינטק לעסקים קטנים פאנדבוקס ובלו־וויין שרשמו ירידה של 76% ו־37% בשווי האחזקות; פלטפורמה טכנולוגית לפתרונות חקירה מבוססי בינה מלאכותית, וויאג'ר לאבס, ששווי האחזקות בה ירד ב־69% מאז 2021; חברת המצלמות החכמות לתחום הקמעונאות, טראקס, ששווי האחזקות בה ירד ב־61%; והסטארט־אפ שמספק כלי לניטור תהליכי בנייה עבור חברות נדל"ן, בילדוטס, ששווי האחזקות בו נחתך בחצי.

במקביל, ביג טק 50 מדווחת על שתי חברות ששווין לא השתנה: חברת התחבורה החכמה ויה וחברת הסייבר האמריקאית, יומן (Human). רק שתי חברות - ספקית המלצות התוכן אופן ווב וחברת האינשורטק אט ביי - רשמו העלאת שווי צנועה מאז 2021.

יש לציין כי לביג טק 50 יש אחזקות נמוכות בכל חברה, כאחוז אחד בממוצע, והיכולת שלה להיכנס לספרים הפיננסים של כל חברה ולהעריך את שווין היא מוגבלת. עם זאת, שערוך הנכסים שלה מהווה הצצה למתרחש בחברות הפרטיות.

ירידה של 1.6 מיליון דולר בשנתיים

ביג טק 50 השקיעה באורקם 2 מיליון דולר ביולי 2021 תמורת פחות מאחוז ממניותיה, וכעת היא משקפת לו שווי של 363 אלף דולר בלבד על פי חישוביה. עוד מציינת השותפות כי הכנסות אורקם מוערכות ב־67 מיליון דולר בשנה. אורקם היא חברה פרטית, ולכן שוויה לא נקבע מחדש כל עוד מתבצעת בה עסקה למכירת מניות שניוניות או כאשר היא מגייסת סיבוב הון חדש. כאשר אף אחד מאירועי ההנזלה הללו איננו מתקיים, רשאים משקיעים לבצע הערכת שווי על סמך שיקול דעתם, כך שחישוביה של ביג טק 50 אינם בהכרח מייצגים את ההנהלה או את שאר המשקיעים.

עם זאת, הם מייצגים מומנטום שלילי בחייה של החברה. על פי הדיווח, סיבוב הגיוס שפורסם בכלכליסט, לפיו החברה תגייס 50 מיליון דולר לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר בהובלת לאומי פרטנרס, הראל וכלל ביטוח - מעולם לא יצא לפועל.

לפי חשיפת גלובס, אורקם פיטרה 50 איש והעבירה עוד כמה עשרות לחברת בת חדשה אותה ייסדה כדי להפריד את מוצרי השמיעה ממוצרי הראייה. ייתכן כי הפעילות ההפסדית של מוצרי השמיעה היוותה משקולת על יכולתה של אורקם להציג צמיחה ולממש את רצונם של המייסדים לצאת להנפקה.

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc
 פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

הפחתה דרמטית נוספת בשווי נערכה גם בחברת ורביט, שחוותה לאחרונה טלטלה כאשר מנכ"ל החברה ואחד ממייסדה, תום ליבנה, עזב את התפקיד. ביג טק 50 מציינת כי הפחיתה את שווי השקעותיה בורביט ב־50%, בעקבות פרק הזמן שחלף מאז הגיוס האחרון, ביצועי החברה הידועים לה ולפיהן נבלמה המציחה במכירות, ובשילוב עם מכפילי שוק מחברות דומות.

חברת התמלול מאותגרת בידי עלייתה של הבינה המלאכותית היוצרת המביאה לקוחות פוטנציאליים להיעזר בשירותי תמלול מתחרים. החברה מינתה מנכ"ל חדש, ערכה סבב פיטורים קטן ומסמנת את עתידה בשוק התמלול המשפטי.

ביג טק: צניחה של כ־33% בשווי האחזקות

בשורה התחתונה, הפחיתה ביג טק 50 את שווי האחזקות שלה בחברות סטארט־אפ ב־32.6% מאז ההשקעות הראשונות שביצעה ב־2021־2022. בין בעלי המניות המרכזיים בביג טק היו"ר ובעל השליטה אריק צ'רניאק, לשעבר בכיר באיירון סורס ומייסד מטאקפה, וצחי סולטן, יו"ר דיסקונט קפיטל חיתום, וכן בתי ההשקעות מור ואי.בי.אי.

תום ליבנה, מייסד ומנכ''ל ורביט / צילום: שלומי יוסף
 תום ליבנה, מייסד ומנכ''ל ורביט / צילום: שלומי יוסף

צ'רניאק וסולטן לקחו את שותפות ביג טק 50 לבורסה בתל אביב בפברואר 2021. הם הצליחו לגייס ממשקיעים מוסדיים 85 מיליון שקל ב־2021 כדי לבנות פורטפוליו של 50 חברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר, "עם שווי שוק של כמיליארד שקל, כל זאת תוך שלוש שנים", כפי שנכתב בטיוטת התשקיף, וכן "להשקיע בחברות טכנולוגיה בשלב הפרה־הנפקה ובמקרה של אקזיט להשתתף בהצלחת החברה". על פי דיווחיה, עד סוף 2023 השקיעה ב־17 חברות בלבד, מהן שלוש שאחזקותיה בהן מומשו.

מספר שותפות מו"פ מדווחות על שינוי מגמה

הירידה בשווי חברות ההייטק בשנתיים האחרונות אינן נחלתה של הקרנות הציבוריות בלבד; משותפים לה רוב החברות הפרטיות, זאת בשל עליית הריביות בארה"ב, האטה בצמיחה ובשל גל הירידות בשוק ההון בשנים 2021־2022. עם זאת, הקרנות הציבוריות שקופות בהשוואה לקרנות ההון סיכון הפרטיות דוגמת פיטנגו, ויולה, אלף או TLV שאינן מפרסמות את ביצועיהן.

ביג טק 50 היא לא היחידה שרשמה הפחתת ערך מהשקעה בחברות הייטק בשנים האחרונות. גם שותפות מילניום פוד־טק דיווחה על הפחתת השווי ההוגן של נכסיה בכ־10 חברות סטארט־אפ בהיקף של כ־20%, כאשר עיקר הירידות מחברות כגון טיפה קורפ, סבוריט וגרין קלייה. שוויה של חברת הבשר המלאכותי, אלף פארמס, שבין המשקיעים בה גם דה קיטצ'ן ולאונדרו דיקפריו, עלה ב־3% במהלך השנה על פי הדיווח של מילניום פוד טק.

גם שותפות המו"פ יוניק טק מדווחת על ירידה של 32% בשווי ההוגן של אחזקותיה, ואילו שותפות המו"פ הייב 2040, קרן ההשקעות של קבוצת אבנון, נמחקה מהמסחר לאחר שלא הציגה דוחות כספיים. קבוצת אבנון נכנסה להליכי חדלות פירעון בחודש יוני והגיעה להסדר באוקטובר האחרון, אך מנייתה טרם חזרה למסחר. קרן הון סיכון הציבורית גרופ 11 של דובי פרנסס, שגייסה הון ממוסדיים בהם הכשרה, מור, מגדל ומנורה מבטחים, דיווחה על ירידה של כ־14% בשווי ההוגן שלה, כאשר בין חברות הפורטפוליו שלה פלטפורמת הלימודים מאסטרסקול, חברת הבריאות הלת'יי וחברת התשלומים סאנביט.