מיקרוסופט שינתה את הכללים, ומניית פריון קורסת בכמעט 40%

חברת הטכנולוגיה הפועלת בתחום הפרסום מבוסס החיפוש נפגעת משינוי תמחור של מנוע החיפוש בינג וחותכת את התחזית השנתית שלה • לפני כעשור סבלה פריון מאירוע דומה מול ענקית האינטרנט גוגל

טל יעקובסון, מנכ''ל פריון / צילום: אוהד דיין
טל יעקובסון, מנכ''ל פריון / צילום: אוהד דיין

המשקיעים הוותיקים בחברת הטכנולוגיה פריון נטוורק  זוכרים איך לפני 10 שנים המניה נפלה לאחר שגוגל שינתה את המדיניות שלה, באופן שהיקשה על החברה שעוסקת בתחום הפרסום מבוסס החיפוש.

פריון הייתה אחת הישראליות המבטיחות בנאסד"ק. אז למה המניה צונחת? 
החברה הישראלית שהשלימה מיזוג ל-SPAC, והתחילה להיסחר בנאסד"ק

עשור אחרי, פריון חברה יותר גדולה ועם פעילות יותר מגוונת בתחומים נוספים, אך שוב ענקית שמשנה מדיניות מפילה את מנייתה. פריון פרסמה היום (ב') אזהרת רווח לרבעון הראשון וחתכה את התחזית השנתית שלה, על רקע שינוי במנגנון תמחור הפרסום שיישמה מיקרוסופט בינג עבור חיפושים משותפי ההפצה שלה, מה שהוביל לירידה בפעילות הפרסום של פריון ולהכנסה הממוצעת לאלף חשיפות. 

מדובר בשינוי שמשפיע לא רק על פריון, ובחברה מדגישים שהיחסים עם מיקרוסופט נותרו חזקים (לשתי החברות יש שותפות ארוכת שנים בתחום החיפוש) .

עוד לפני הדיווח הנוכחי, מניית פריון נמצאת במגמה שלילית ואיבדה מעל 30% מתחילת 2024 ושנה אחורה מדובר בירידה של כמעט 50%. בטרום מסחר בנאסד"ק ביום שני המניה נפלה ב-38%, למחיר הנמוך ביותר זה למעלה משלוש שנים, המשקף לחברה שווי של כ-615 מיליון דולר, מחיקה של מעל 375 מיליון דולר .

מלבד השינויים במיקרוסופט, גורם נוסף שממשיך להשפיע לרעה על התוצאות ועליו החברה דיווחה ברבעונים קודמים הוא פעילות הווידאו באתרי אינטרנט. לפי פריון, "שאר המדדים העסקיים של החברה נותרים חיוביים".

כתוצאה מהשינויים במיקרוסופט, פריון צופה כעת הכנסות של 157 מיליון דולר ו-EBITDA מתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של 20 מיליון דולר ברבעון הראשון, צמיחה של 8% בהכנסות וירידה של 36% ב-EBITDA לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

תוכנית הרכישה העצמית מתרחבת ל-75 מיליון דולר

בשנה כולה תחזית ההכנסות נחתכת בכ-30% ל-590-610 מיליון דולר, המשקפים ירידה של 19% לעומת ההכנסות ב-2023. תחזית ה -EBITDA נחתכת בכ-56% ל-78-82 מיליון דולר, ירידה של 53% לעומת 169 מיליון דולר ב-2023. שיעור ה-EBITDA המתואם מסך ההכנסות יהיה 13% לעומת 23% ב-2023.

טל יעקובסון, מנכ"ל פריון, מסר כי "האסטרטגיה שלנו תמיד הייתה וממשיכה להיות מבוססת על עקרון מרכזי של גיוון הפתרונות שלנו בהיבטים של טכנולוגיות, ערוצי פרסום, ושותפויות, תוך התמקדות בצרכי הלקוחות שלנו, מותגים וגופים קמעונאיים בעולמות הפרסום הדיגיטלי. נמשיך להרחיב ולהעמיק את סל הפתרונות הטכנולוגיים תוך מינוף קופת המזומנים המסתכמת בקרוב לחצי מיליארד דולר ותזרים המזומנים החיובי שאנו ממשיכים לייצר לרכישת חברות וטכנולוגיות משלימות שיתרמו להאצת הצמיחה".

לדבריו, ההנהלה והדירקטוריון מביעים ביטחון מלא ביכולות החברה להמשיך ולצמוח משמעותית ולכן תוכנית הרכישה העצמית של מניות מתרחבת ב-25 מיליון דולר ל-75 מיליון דולר.