הבוננזה של Team8: אקזיטים של מיליארד דולר בחמישה חודשים

וויז השלימה את רכישת ג'ם סקיוריטי הישראלית תמורת 350 מיליון דולר, מה שמייצר לקרן ההשקעות הישראלית Team8 רצף של שלושה אקזיטים של חברות, שנמכרו בסכום כולל של 1.1 מיליארד דולר • לפי ההערכה, הקרן הכניסה בין 300 ל־350 מיליון דולר בטווח של חמישה חודשים בלבד

נדב צפריר, Team8 / צילום: שלומי יוסף
נדב צפריר, Team8 / צילום: שלומי יוסף

לאחר ההדלפות על עסקת ענק בסייבר הישראלי בחודש שעבר, משלימה היום (ד') חברת הסייבר וויז (Wiz) את רכישת ג'ם סקיוריטי, חברה ישראלית, תמורת 350 מיליון דולר במזומן, לאחר פחות משנתיים מאז הקמתה. בכך, משלימה קרן ההשקעות הישראלית טיימייט (Team8), המשקיעה המרכזית בג'ם, רצף של שלושה אקזיטים של חברות שנמכרו בסכום כולל של 1.1 מיליארד דולר. רכישת ג'ם מצטרפת לעסקת הרכישה של חברת טאלון, שנמכרה לפאלו אלטו נטוורקס ב-457 מיליון דולר, ולעסקת הרכישה של חברת דיג סקיוריטי, שנמכרה גם היא לפאלו אלטו, תמורת 295 מיליון דולר.

אחרי שכולן סביבה נמכרו: זו החברה החדשה שהופכת לחד קרן
מספרי חברת ההייטק המבטיחה נחשפו ואלו לא חדשות טובות
חצי שעה של השראה | המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

טימייט, שמחזיקה, לפי ההערכה, בין רבע לשליש ממניות החברות, הכניסה בין 300 ל־350 מיליון דולר, בטווח של חמישה חודשים בלבד. לא פלא, על כן, שהקרן הצליחה לגייס בחודש שעבר כחצי מיליארד דולר לקרן חדשה.

בכך, נקטעת לקרן הישראלית, שבין בכיריה מפקד 8200 לשעבר נדב צפריר, מנכ"לית בנק לאומי רקפת רוסק-עמינח וסמנכ"לית הכספים המנוסה שרית פירון, תקופה ארוכה של מכירת חברות במחירים נמוכים עד ממוצעים. בשנים הקודמות, נאלצה טימייט למכור במחירים נמוכים יחסית חברות סייבר מבטיחות לשעבר כמו אילוסיב נטוורקס, הייסולייט וספוט. למעשה, האקזיט הגדול ביותר שרשמה הקרן עד דצמבר האחרון, היה החברה הראשונה שמכרה כבר ב-2018 לחברת הסייבר ISTARI, תמורת 200 מיליון דולר, סיגניה - ממנה יצאו כמה ממייסדי ג'ם סקיוריטי, שכאמור, נמכרת היום.

מלבד טימייט, המרוויחים הגדולים מעסקת ג'ם הם המייסדים - אריה זילברשטיין, רון קוניגסברג ואופיר ברוקנר, שמחזיקים יחד, לפי ההערכה, כמחצית ממניות החברה, וקרן נוטאבל האמריקאית (לשעבר GGV), שהייתה, גם היא, מהמשקיעות הראשונות בחברה. משקיעים נוספים שיחזירו תשואה חיובית על ההשקעה בחברה הם קרנות ההשקעה התאגידיות של סיסקו ו-IBM, וקרן ההשקעות של כ-60 מנהלי אבטחת מידע מעמק הסיליקון, SVCI.

מייסדי ג'ם - מימין: אריה זילברשטיין (מנכ''ל), אופיר ברוקנר (סמנכ''ל מוצר), רון קוניגסברג (CTO). / צילום: עדי לם
 מייסדי ג'ם - מימין: אריה זילברשטיין (מנכ''ל), אופיר ברוקנר (סמנכ''ל מוצר), רון קוניגסברג (CTO). / צילום: עדי לם

לפי ההערכה, קופת המזומנים של ג'ם כוללת עדיין מיליונים רבים שלא נוצלו מתוך סבב הגיוס האחרון על סך של 23 מיליון דולר, שנסגר בספטמבר שעבר, כך שהמשקיעים יקבלו בחזרה את כספם, כחלק מסכום האקזיט הכולל. כמו עסקאות סייבר גדולות אחרות בחודשים האחרונים, גם רכישת ג'ם מסמלת מכפיל גבוה במיוחד על הכנסות החברה.

קצב ההכנסות השנתי המוערך של החברה עומד על בין 4 ל-6 מיליון דולר; על כן, מכפיל ההכנסות נע בטווח של 60-90. ישי יובל, סמנכ"ל האסטרטגיה בחברת הסייבר קייטו נטוורקס, הסביר בשיחה שנערכה בחודש שעבר עם גלובס, מדוע נמכרו לאחרונה מספר חברות סייבר בסכומים שנעו בין 300 ל-400 מיליון דולר: "זו נקודת איזון בין חברה שפיתחה מוצר עם נוכחות בשוק, עם צוות, ומבלי שיש הכנסות משמעותיות, לבין הזמן שייקח לחברה הרוכשת לפתח מוצר דומה לבדה. זהו סכום שאינו נמוך מדי עבור היזמים והמשקיעים בחברה הנרכשת, ולא גבוה מדי עבור המשקיעים בחברות הציבוריות".

ג'ם סקיורטי משלימה את יכולות פלטפורמת ההגנה של וויז

עסקת הרכישה שהושלמה היום היא צעד נכון שעושה וויז, שידועה כחברה הפעילה בתחום ההגנה על מערכות הענן של חברות, בדרך להפוך לפלטפורמה גדולה ומשמעותית יותר מעצם הסגמנט הצר שבו היא פעלה עד כה.

וויז מאפשרת לארגונים גדולים - בעיקר בנקים, חברות ביטוח, חברות תרופות ומוסדות ממשלתיים - להגן על מערכות הענן הציבורי שלהן, כמו אלה של אמזון AWS או מיקרוסופט אז'ור. ההתמקדות של וויז היא באבחון חולשות ופרצות ביישומים הארגוניים שנבנים על גבי מערכות הענן, בהתרעה מפניהן ובסתימתן. ג'ם סקיוריטי היא מערכת לאיתור מתקפות סייבר פעילות על מערכות ענן והדיפתן, וכך היא משלימה את וויז. בעוד שהרוכשת פונה לצוותי תשתיות בארגונים - בדרך כלל מהנדסי DevOps, בג'ם פונים לצוותי הניטור והבקרה בארגונים (SOC), בדרך כלל אנליסטים, כך ששתי החברות משלימות זו את זו.

העסקה מהווה דוגמה לחשיבותה של הרשת החברתית הצפופה בתחום הסייבר, בה מייסדים, משקיעים ומומחים נמצאים בהיכרות קרובה. שניים מהמייסדים, ברוקנר וזילברשטיין, שירתו ביחידת 8200 יחד עם מנכ"ל וויז אסף רפפורט, בתקופתו של המשקיע נדב צפריר כמפקד היחידה, ולאחר מכן, שימשו כמנהלים בחברת סיגניה, האקזיט הראשון של טימייט.

"ג'ם הגיעה להישגים יוצאי־דופן בתוך שנתיים בלבד מהיווסדה", אומר נדב צפריר, מייסד שותף ומנהל בטימייט. "ההצלחה המהירה לא מפתיעה כשאתה מכיר את הצוות - אריה, רון, אופיר וצוות העובדים, להם הבנה טכנולוגית ומוצרית עמוקה, מנהיגות שקטה ויכולת להקשיב לשוק וללקוחות. אנו גאים בכך שג'ם נבנתה במודל הקמת החברות של Team8, ומאמינים שהחיבור לוויז יאפשר המשך יצירת ערך ותרומה משמעותית לתעשיית הסייבר".