"איראן עשתה קידום מכירות לתעשייה הישראלית": מאחורי הזינוק במניות הביטחוניות

בניגוד למגמה השלילית בבורסה בולטות מניות אלביט, נקסט ויז'ן, אירודרום ואחרות בעליות נאות • סיגמא: "הייתה פה הוכחה מאוד משמעותית ליכולות הטכנולוגיות של ישראל, שמי שעומד מאחוריהן אלה החברות הביטחוניות"

פיתוחים של התעשיה הביטחונית / צילומים: אלביט מערכות, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
פיתוחים של התעשיה הביטחונית / צילומים: אלביט מערכות, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

לאחר המתקפה הנרחבת של איראן על ישראל בלילה שבין שבת לראשון, הבורסה פתחה את שבוע המסחר בירידות מתונות שהעמיקו בשעות הצהריים, אך בהחלט לא הצביעו על פאניקה. כאשר בין המניות שבלטו לחיוב במהלך יום ראשון היו כצפוי, מספר חברות ביטחוניות - הסקטור שעסקיו משגשגים בעת מלחמות.

המניה הישראלית שמחקה 99% מערכה והגיעה לשפל של 20 שנה
כוננות ספיגה בשווקים: מה תעשה הבורסה ואיך יגיב הדולר?

כך, מניית אלביט מערכות , החברה הביטחונית הגדולה בבורסה המקומית, נסחרה בעלייה של כ-4% וכמוה גם מניית אירודרום  העוסקת באיסוף ועיבוד מידע באמצעות כטב"מים עלתה בשיעור דומה. נקסט ויז'ן , המפתחת ומייצרת מצלמות יום ולילה מיוצבות לכלי טיס עלתה בכ־5% (והשלימה זינוק של יותר מ־250% בשנה האחרונה); עין שלישית  שמייצרת מערכות לזיהוי עצמים עבור רחפנים וכלי רכב קפצה בכ־6%; ויצרנית המרעומים  ארית  עלתה ב־5%.

אלביט מערכות, בניהולו של בצלאל (בוצי) מכליס ובשליטת מיקי פדרמן, נסחרת במקביל בנאסד"ק ובבורסה בת"א לפי שווי שוק של 8.8 מיליארד דולר, כשהמניה דווקא נסחרת במחיר נמוך יותר ממחירה לפני פרוץ המלחמה בישראל באוקטובר. 

"ביקוש לייצור הביטחוני מישראל"

בכנס משקיעים שערכה החברה לפני מספר שבועות אמר מכליס כי הסביבה העולמית תומכת בהמשך גידול עסקי החברה, והזכיר את המתח בין ארה"ב לסין המשפיע על שכנותיה של סין, את המלחמה באוקראינה שמשפיעה על הגדלת תקציבי הביטחון באירופה, וכן את "הזווית האיראנית, כולל המלחמה אצלנו".

אלביט סיימה את שנת 2023 עם גידול משמעותי בצבר ההזמנות, לרמה של 17.8 מיליארד דולר, כאשר ההכנסות גדלו ב-8.4% לכ-6 מיליארד דולר (ההכנסות מישראל היוו ברבעון האחרון 26.9% מהכנסות אלביט, בהשוואה ל-18% ברבעון המקביל ב-2022).

יאיר שני, מנכ"ל סיגמא בית השקעות, התייחס לכך ואמר בשיחה עם גלובס כי "הסיפור של המניות הביטחוניות די פשוט: הייתה פה אתמול הוכחה מאוד משמעותית ליכולות הטכנולוגיות של מדינת ישראל, שמי שעומד מאחוריהן אלה החברות הביטחוניות, שאמנם לא כולן ציבוריות אבל חלקן כן. אין ספק שיהיה ביקוש מאוד גדול לייצור הביטחוני מישראל".

שני צופה "תנופה גדולה מאוד" בתחום, ולדבריו, "המדינות שאנחנו רוצים לספק להן את הטכנולוגיה הבטחונית ישתוקקו כעת לקנות, אחרי שראו איך המדינה מוגנת. זה מקדם המכירות הכי טוב - איראן עשתה קידום מכירות מצוין לתעשייה הביטחונית הישראלית. זה ייתן בוסט מאוד גדול לתעשייה, כמובן תוך התמקדות בעיקר בתחום ההגנתי". 

גם מניות האנרגיה יעלו?

עוד סקטור שעשוי ליהנות מהמצב הנוכחי הוא זה של מניות האנרגיה, על רקע אפשרות שמחירי הנפט ימשיכו לעלות על רקע האי-ודאות הגיאו-פוליטית במזרח התיכון. רציו פטרוליום אנרגיה, העוסקת בחיפושי גז ונפט, בלטה בעליות בשעות הבוקר - אך בהמשך הללו נמחקו. גם דלק קבוצה  נסחרה בעלייה. מדד ת"א נפט וגז הוא שיאן התשואות בבורסה בשנים האחרונות (הניב כ-25% בשנה האחרונה בלבד).

על מניות סקטור האנרגיה אומר שני מסיגמא כי "יש חשש בשווקים כי המתחים הגיאו-פוליטיים יובילו לעלייה של מחירי הנפט, ואולי גם מחירי הגז. קשה מאוד להגיד, אבל חשוב לראות שבישראל יודעים לשמור על הנכסים האסטרטגיים, בהם האסדות. נכון לעכשיו, הבורסה לא מאוד יורדת, וזה נתפס כאירוע שנגמר. אם זה ילך לכיוון של תגובה ישראלית ופתיחת זירה חדשה, אני מניח שתהיה השפעה על מחירי הנפט, אבל גם אם לא, האירוע מחזק את הסיכוי שמחירי הנפט יעלו, ולכן זה משפיע על חברות האנרגיה". 

שני מזכיר שבאירופה, למרות שרוסיה הפסיקה בזמנו לספק גז טבעי על רקע המלחמה באוקראינה, המחירים דווקא ירדו, והוא מציין שבטווח הארוך האנרגיה החלופית צפויה לתפוס יותר נתח, אך בטווח הקצר המתיחות משפיעה. להערכתו, המצב הנוכחי עשוי להיטיב גם עם מניות האנרגיה החלופית. עם זאת הוא מדגיש כי "בסופו של דבר, האירוע הוא אירוע ביטחוני. הוכחנו פה יכולות ביטחוניות; לא מצאנו מאגרי גז או נפט חדשים ולא פיתחנו יכולות אנרגיה חלופית חדשות". 

במקביל, בלידר שוקי הון, ציינו היום כי ההסלמה בעימות מול איראן תומכת בעלייה במחירי הנפט בעולם (וכן לפיחות בשקל), לפחות בטווח הקצר, אך הוסיפו כי מוקדם מדי לדעת איך האירועים יתפתחו. 

שני מסכם כי "מחירי המניות כיום בבורסה בת"א זולים, ומי שמשקיע לטווח ארוך קונה, אבל התיקון יכול לקחת שנתיים, כי יש הרבה אי ודאות. אף אחד הרי לא יכול לחזות את השיגורים הבאים של איראן. אבל מי שקונה עכשיו מניות בישראל ויכול לסבול תנודתיות, גם חריפה של מינוס 10%, ירוויח פה לא מעט בתוך כמה שנים. הבורסה בישראל מעניינת למי שיש אורך נשימה".