כוננות ספיגה בשווקים: מה תעשה הבורסה ואיך יגיב הדולר?

המתקפה האיראנית עשויה להכביד על הבורסה המקומית ועל שוק המט"ח • יונתן כץ, לידר שוקי הון, העריך ערב המתקפה כי ״ההסלמה בעימות הישיר מול איראן צפויה לגרום לירידות חדות בשווקים ופיחות בשקל בשוק האופציות" אבל ההצלחה ביירוטים גם עשויה לאזן את המגמה • "החשש להסלמה בעימות הצבאי בין ישראל ואיראן צפוי להביא להתייקרות חדה במחירי הנפט בעולם, לכיוון 100 דולר לחבית ברנט"

צפי ליום אדום בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צפי ליום אדום בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שבוע המסחר בבורסה של תל אביב צפוי להיפתח בדריכות גבוהה על רק המתקפה האיראנית. עוד לפני שהמתקפה יצאה לדרך, החשש כבר בא לידי ביטוי במהלך הימים האחרונים. כך, למשל, בשבוע האחרון פרמיית הסיכון על האג"ח הממשלתיות (CDS) הגיעה לרמתה הגבוהה ביותר מאז חודש אוקטובר על רקע זה ושער הדולר הגיע לרמה של 3.77 שקלים - שיא של כמעט שלושה חודשים.

המרחב האווירי של ישראל נסגר; אל על מבטלת טיסות
שאלות ותשובות | אין מסגרות חינוך ובלי הופעות: כל מה שכדאי לדעת על הנחיות הביטחון החדשות  

"ההסלמה בעימות הישיר מול איראן צפויה לגרום לירידות חדות בשווקים ופיחות בשקל בשוק האופציות", אומר יונתן כץ, אסטרטג ראשי בלידר שוקי הון. ביום ראשון אין מסחר ישיר במט"ח אלא רק בשוק האופציות. אירוע נוסף שיכביד על הבורסה הוא הסגמנט השלילי שהופיע בשוק האמריקאי בשבוע שעבר, על רקע נתוני האינפלציה שהפתיעו לרעה בפעם הרביעית ברצף. אם עד לשבוע החולף הצפי היה להורדת ריבית בארה"ב בחודש יוני, כעת מבינים כי הפד לא יוריד את הריבית בקרוב.

"הירידות החדות בשוקי המניות בארה"ב ביום שישי, על רקע ההפנמה שהפד לא צפוי להוריד את הריבית בקרוב, גם יתרמו לירידות בשוק המניות בישראל בפתיחת המסחר", אומר כץ. ואכן בשבוע החולף ראינו את הדולר מתחזק ביותר מ-2% אל מול השקל. מול סל המטבעות, התחזק מדד הדולר (DXY) בכ-1.6%. ביום שישי התחזק מעט המטבע האמריקאי, ושערו עומד על 3.77 שקלים. כלומר, גם המציאות בישראל וגם המצב בארה"ב משפיעים לרעה על השקל.

באשר למחיר הנפט, גם שם המתיחות הגיאו-פוליטית במזרח התיכון מורגשת. מחירה של חבית ברנט הגיע ביום שישי לרמה של 92 דולר, אך התמתן בחזרה לרמה של כ-90 דולר כפי שהיה ברוב הימים האחרונים. "החשש בעולם להסלמה בעימות הצבאי בין ישראל ואיראן צפוי להביא להתייקרות חדה במחירי הנפט בעולם, לכיוון 100 דולר לחבית ברנט", אמר כץ.

בתוך כך, כשהשווקים באירופה, אסיה וארה"ב סגורים, ההשלכות של החרפת המצב הביטחוני מורגשות בינתיים בשוק הקריפטו. הביטקוין צונח בשעות האחרונות בכ-8% ונסחר תמורת כ-62 אלף דולר לביטקוין אחד.