במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות

העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן • אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת

דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי
דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נבלמו ירידות מחירי השכירות. מדד שירותי דיור בבעלות הדיירים שפורסם השבוע, המשקף את השינוי במחירי שכר הדירה, טיפס ב־0.7% בחודש מרץ, עלייה ראשונה מאז אוגוסט 2023.

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות 
פרשנות | מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים 

בחודשים האחרונים הצטברו עדויות והסברים מגוונים לירידה במחירי השכירות מאז פרוץ המלחמה. הסיבות המרכזיות היו מחסור בממ"דים, יציאת שוכרים למילואים, שיבוש השנה האקדמית באוניברסיטאות ועוד. במצב זה, בעלי דירות העדיפו להתפשר על מחיר, מאשר להישאר עם דירות ללא שוכרים. במקביל, היו גם גורמים עונתיים שממילא פועלים על שוק השכירות, שנחלש לקראת חגי תשרי, ומתחיל להתעורר לפני פסח. נכון שהפעם מחזור הירידה היה ארוך יותר, אך גם בעבר ראינו תופעות דומות והירידות עקב המלחמה "התלבשו" על הירידות העונתיות. כעת, נדמה שהחיים שבים למסלולם. זאת, על אף הקרבות בעזה וחוסר הוודאות בחזיתות השונות.

אבל העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן. לכן, כשהיו ירידות במחירי השכירות - הן השפיעו על המדדים הנמוכים בחודשים שעברו. מנגד, כשהשוק עבר לעליות, הן לוחצות את יוקר המחייה ומתמרצות עליות נוספות.

אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת. בשנים האחרונות שוק הבנייה לשכירות ארוכת טווח קפא כמעט לגמרי, בעקבות הריביות הגבוהות שהופכות את הפרויקטים לחסרי היתכנות כלכלית. האוצר הציע מספר צעדים, אך בינתיים כמעט דבר לא קרה בשטח. מצד שני, ממשיך האוצר לחבוט במשקיעי הנדל"ן. לא צריך ללכת רחוק: השבוע פורסם צו להארכת מס הרכישה הגבוה (8% ומעלה) בעוד שנתיים לפחות, בנימוק שהדבר מהווה "ניסיון לתת מענה לאתגרי השעה שעימם מתמודד שוק הדיור בעת הנוכחית, וכדי למתן את הביקוש לרכישת דירות בידי משקיעים ולסייע בבלימת עלייה פוטנציאלית של מחירי הדיור לצד יצירת יציבות מיסויית בשוק".

ההסבר כמו לקוח מתחילת העשור הקודם. היום, אנחנו יודעים שמחירי הדירות עולים בקצב מהיר גם כשהמיסוי על משקיעים גבוה ושיעור השתתפותם נמוך. ב־2024 היה מצופה לשמוע מחשבות שניות לגבי תועלת המדיניות הזו, שספק אם תורמת לירידות מחירים, אך משפיעה על ירידה בהיצע הדירות להשכרה. משם קצרה הדרך לעליית מחירי השכירות והאינפלציה.