האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% • מחירי הדירות ממשיכים לטפס • מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.6% בחודש מרץ 2024 בקצב חודשי, מעל התחזיות המוקדמות שציפו כי המדד יעלה ב-0.5%. ב-12 החודשים האחרונים (מרץ  2024 לעומת מרץ 2023) המדד עלה מ-2.5% ל-2.7%, כאשר תחזיות הכלכלנים עמדו על 2.6%.

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד 
כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל" 

עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפים: שונות שעלה ב-3.5%, הלבשה והנעלה שעלה ב-2%, תרבות ובידור שעלה ב-1.5%, דיור שעלה ב-0.6%, בריאות שעלה ב-0.5% ותחבורה שעלה ב-0.4%

ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפים ירקות ופירות טריים שירדו ב-3%.

מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בתוך כך, מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה גם את השינוי במחירי הדירות (נתון אשר אינו חלק מהמדד). מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים ינואר 2024-פברואר 2024 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים דצמבר 2023-ינואר 2024, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-1%.

בפילוח לפי מחוזות נרשמו השינויים הבאים: ירושלים (0.7%), צפון (0.2%-), חיפה (1.3%), מרכז (0.5%), תל אביב (2.1%) ודרום (0.4%). מחירי הדירות החדשות נותרו ללא שינוי.

בהשוואה שנתית של מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים ינואר 2024-פברואר 2024 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים ינואר 2023-פברואר 2023, עולה כי מדד מחירי הדירות השנתי עלה ב-0.3%.

בפילוח לפי מחוזות נמצאו עליות מחירים במחוזות: חיפה (4.4%), דרום (3.6%), ירושלים (2.1%) וצפון (0.9%). לעומת זאת, ירידות מחירים נמצאו במחוזות: תל אביב (1.8) ומרכז (0.5%).

מדד מחירי הדירות החדשות השנתי ירד ב-2.1%. המדד החודשי נותר ללא שינוי.

בשכר הדירה החודשי, עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.7%, ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 2.6%.

הורדת הריבית מתרחקת?

מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס, מתייחס להשפעת נתוני האינפלציה על מתווה הריבית של בנק ישראל: "המדד עלה מעט מעל הקונצנזוס בשוק, אך בנוסף יש לציין כי מדד הליבה עלה ב-0.7% והקצב השנתי האיץ מ-2.2% ל-2.3%. בחתכי הזמן השונים שבנק ישראל בוחן מידי החלטה נרשמה עלייה מהירה יחסית, בעיקר בטווח הקצר, כאשר האינפלציה ב-3 חודשים האחרונים (במונחים שנתיים) עלתה מ-1.9% ל-3.1%, מעל היעד, ובחצי שנה האחרונה (במונחים שנתיים) עלתה מ-2.1% ל-2.3%.

"בכל הנוגע להשפעת המדד על הריבית, נזכיר כי במסיבת העיתונאים שהתקיימה בשבוע שעבר נגיד בנק ישראל ציין כי 'ככל שנראה ירידת באי-הוודאות והתייצבות בסביבת האינפלציה, נוכל לחזור לתוואי שלנו ולעמוד בתחזית שלנו'.

"בינתיים, אי-הוודאות רק מתגברת, ובצד של האינפלציה, הלחצים נמשכים לאור היחלשות השקל ועליית מחירי הסחורות בעולם, כאשר רק במהלך השבוע האחרון התבשרנו בכותרות על עליות צפויות במחירי המזון, כולל התייקרות של מוצרי החלב שבפיקוח.

"עוד לפני פרסום מדד מרץ, תחזיות האינפלציה לשנה הקרובה עלו ונמצאו סביב הגבול העליון, כשהסיכונים לראייתנו מוטים כלפי מעלה. בנוסף, הכלכלה הישראלית מתפקדת היטב כפי שעולה מנתוני הפעילות הכלכלית ושוק העבודה, והדבר האחרון שנציין זה מועד הפחתת הריבית בארה"ב שממשיך להתרחק, כפי שעולה מהתמחור בשווקים.

"שורה תחתונה, לאור אי-הוודאות הגבוהה, אנו מעריכים כי בבנק ישראל ימשיכו לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה. בשווקים התחילו להפנים כי הריבית תיוותר גבוהה לאורך זמן, כאשר נכון לכתיבת שורות אלה, בשוק מתמחרים הפחתת ריבית אחת בלבד עד סוף השנה".