i24NEWS נערך לשידור בישראל: פנה לוועדת פילבר

ערוץ הטלוויזיה שבבעלות פטריק דרהי, שאינו מורשה לשדר בהוט, דורש שינוי חקיקה בנושא ופועל להקמת מערכת חדשות בעברית

פרנק מלול  / צילום:איל יצהר
פרנק מלול / צילום:איל יצהר

ערוץ i24NEWS, שבבעלותו של פטריק דרהי, פנה לוועדת פילבר, בבקשה שתמליץ על העלאת הערוץ במסגרת שידורי חברת הכבלים הוט, גם היא בבעלותו של דרהי.

על-פי המצב החוקי היום, ערוץ i24NEWS, המשדר לעולם בערבית, בצרפתית ובאנגלית, לא מאושר לשידור בארץ בגלל הבעלות הכפולה של דרהי, וברשת החדשות דורשים שינוי חקיקה בנושא.

בתוך כך, ל"גלובס" נודע כי על רקע כוונת ועדת פילבר לדון בפתיחת שוק שידורי החדשות לתחרות ולאפשר לחברות הכבלים והלוויין להחזיק ערוצי חדשות משלהן, ההערכות הן כי מנכ"ל ערוץ i24NEWS, פרנק מלול, פועל להקמת מערכת חדשות בעברית שתשרת בבוא היום את הוט.

הוועדה, בראשותו של מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, דנה בימים אלה בדרכים לייעול הסדרת הרגולציה על שוק השידורים. בפניה מופיעים הגורמים הדומיננטיים בשוק התקשורת, שמבקשים לקבל הכרעות הנוגעות לתחומי פיעולתם.

במכתב ששלח מלול לפילבר, ואשר הגיע לידי "גלובס", הוא מתאר את השתלשלות האירועים שהובילה לכך שערוץ i24NEWS, המשדר לרחבי העולם, אסור - במתכונתו הנוכחית - לשידור בישראל.

על-פי החוק כיום, שידורי חדשות יכולים להיות משודרים בכבלים ובלוויין רק באמצעות מפיק חדשות עצמאי. כלומר, בעלי הפלטפורמה המשדרת לא יכול להיות גם בעלי הערוץ, כמו במקרה זה.

לפני כשנתיים הגישה בכל זאת חברת הכבלים בקשה להעלאת הערוץ לשידור למנוייה בארץ, מתוך תפיסה כי ערוץ i24NEWS הוא ערוץ זר, ועל כן יש לנהוג בו ככזה רגולטורית.

מועצת הכבלים ביקשה את חוות-דעתו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, שקבע כי לאור העובדה שהערוץ משדר מיפו ותכניו עוסקים בישראל, יש לראות בו ערוץ ישראלי לכל דבר ולהתאים לכך את דרישות הרגולציה ממנו.

"הערוץ הוא בעל זיקה לישראל, והוא בעל השפעה על הציבור הישראלי ועל מקבלי ההחלטות בישראל. במקרה שלפנינו, המקור של השידור הוא בישראל. לכן, מטעם זה בלבד ניתן היה לדחות את בקשתה של הוט להחיל על הערוץ רגולציה המיועדת לערוצים זרים", כתב ליכט.

 

"אין מדובר בערוץ ישראלי"

כעת כותב מלול לפילבר: "קיימת טעות יסודית בהבחנה זו, וייתכן כי מקורה בעובדה כי הערוץ הוא יצור-כלאיים חדש אשר לא היה מוכר בשוק התקשורת עד כה, כאשר מחד, רוב העיתונאים משדרים מישראל, ומאידך, התכנים הקיימים בערוץ מופנים לקהל הבינלאומי. באופן אבסורדי,

"במצב הדברים כיום, הערוץ משדר למדינות רבות בעולם, ללמעלה ממיליארד בתי-אב, והמקום היחידי בעולם בו הערוץ אינו יכול להיות משודר הוא בישראל".

ממשרד התקשורת נמסר: "הוועדה טרם דנה בכל נושא פתיחת השוק לתחרות בנושא החדשות. בכתב המינוי הוועדה התבקשה לגבש הסדרים לגבי עידוד כניסה של שחקנים חדשים ועידוד התחרות בשוק התוכן והחדשות".