גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרידמנים

הקרבות המילוליים בבית "האח הגדול" מחווירים אל מול הקרבות בין ביניש לפרידמן

מתאגרפים מחליפים מהלומות בזירה. פוליטיקאים מחליפים גידופים. משפטנים עושים זאת במכתבים. התגובות לא יוצאות מהבטן, אלא מהראש. לאחר שיקול דעת, ניסוח והגהה. המקסימום הוא "מוסר כפול", "אורח לרגע", "סגנונך לא ראוי". עוצמות התיעוב והאיבה אמנם לא נופלות מאלה שמאפיינות את הקטטות האחרות, אבל אצל המשפטנים עדיין שולט איפוק מילולי. לפחות כפי שהדבר מתבטא במכתבים "אישיים" שמופצים לתקשורת.

הסיפור הוא בחירת שופטים לערכאות הנמוכות. נציגי בית המשפט העליון בוועדה לבחירת שופטים, השופטים דורית ביניש, איילה פרוקצ'יה ואדמונד לוי, החליטו להתמיד בסירובם. לא רק לטרפד בחירת שופטים לביהמ"ש העליון, אלא גם לשלום ולמחוזי. זאת, מתוך עקביות לעמדתם שלא ראוי שממשלת מעבר תרבה במינויים שלטוניים; וגם, לא להחמיץ הזדמנות להלום בשר המשפטים, דניאל פרידמן. הקדנציה שלו נכנסה לישורת הסופית, אז למה לא לכרסם קצת באחת ההצלחות של כהונתו - מינוי שופטים.

התנגדות זו מספקת גם הזדמנות לרדת לעומקה של תורת האיזונים, אותה נוסחת פלאים שבעזרתה מכריע בית המשפט בכל סוגיה - ערכית, מדינית, חברתית - לאחר היתוכה בכבשן המקצועי כביכול. כבשן שאליו מושלכים כל השיקולים, ובית המשפט, לאחר איזון שהולם את "ערכי היסוד של השיטה", את "תכלית החקיקה" ואת ערכיה של ישראל כ"מדינה יהודית ודמוקרטית", מחלץ את הפתרון המשפטי.

ואכן חברת הוועדה, השופטת פרוקצ'יה כותבת לפרידמן: "נדרש, אפוא, איזון זהיר בין הצורך להפעיל סמכויות שלטונית כדי לענות על צרכים חיוניים המתחייבים מהרציפות השלטונית, לבין חובת האיפוק הנדרשת לממשל הפועל בתקופת מעבר, בעת ששוב אינו נהנה מאמון הכנסת".

נניח לרגע לעובדה שפרוקצ'יה היא חברת ועדה ומעמדה בה זהה למעמדו של ח"כ גלעד ארדן, ונתמקד במילות הקסם "איזון זהיר". איזון משמעו שקילה במאזני בעד ונגד של כל הפרמטרים הרלבנטיים.

ואלה השיקולים בעד מינוי השופטים:

1. הוועדה לבחירת שופטים היא ועדה מקצועית ולא ממשלה. רוב חבריה הם שופטים ועורכ-דין, ורק מיעוטם פוליטיקאים.

2. הצורך בבחירת שופטים הוא דחוף. כך עולה ממכתבה של הנשיאה הילה גרסטל למנהל בתי המשפט. כך עולה מכעסם של שופטים רבים שרואים כיצד מוקרב צורך חיוני של המערכת על מזבח קטטת השר-נשיאה. כך עולה משערוריית דחיית משפטם של רוצחי מרגריטה לאוטין בשמונה חודשים.

3. תכלית ריסון המינויים בתקופת המעבר הוא למנוע מחטפים פוליטיים של ג'ובים למקורבי השלטון. המועמדים לשפיטה נבררו בקפידה על סמך כישוריהם המשפטיים בלבד. התנגדות השופטים צובעת את בחירתם בפוליטיזציה מגונה.

4. הרשימה שממנה אמורים להיבחר השופטים החדשים נבררה וגובשה במהלך כהונתן "הלגיטימית" של הכנסת והממשלה, ואינה הצנחה של מועמדים חדשים ברגע האחרון.

5. מבחן השכל הישר הוא ההתנגדות הפוטנציאלית שמעורר המינוי. כשמדובר בשופטים לעליון ניתן אולי להבין את הרגישות, אבל איזו סערה יעורר למשל מינוי של עו"ד רחל תורן לבית המשפט המחוזי במחוז המרכז?

6. והכי חשוב, היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, קבע שהבחירה חוקית וחוקתית. סמכויות ממשלת מעבר הן עניין נזיל ולא מוגדר. מהי הזהירות המתחייבת? רק צרכים דחופים ותחזוקה שוטפת? בג"ץ קבע שממשלת המעבר של אהוד ברק מוסמכת לנהל בטאבה מו"מ לשלום, אהוד אולמרט העביר בשבוע שעבר יותר מחצי מיליארד שקל לאוניברסיטאות, אבל את רחל תורן אי אפשר למנות למחוזי בפ"ת ואת עו"ד אבישי זבולון לשלום בהרצליה? כדי לפזר את העמימות הזו יש יועץ משפטי לממשלה, ואם הוא קובע שהמינויים אינם חורגים מסמכויות תקופת המעבר ואינם פוגעים באמון הציבור, אז על מה נשענת התנגדות השופטים?

ניסיתי להבין. ניסיתי להבין מה גובר על ששת הנימוקים שמניתי לעיל, וזאת בלי לשרבב אפילו את הטיעון של פרידמן שביניש עצמה נבחרה לעליון בתקופת ממשלת מעבר. השופטים הרי טוענים מולו לקיומם של תקדימים מאוחרים יותר, שפרידמן, לפי השופט לוי, צריך להרכין בפניהם את ראשו. אבל התקדימים האלה הם בני-דודים רחוקים למקרה שבפנינו, וחזקה על מזוז שהכיר אותם לפני שחיווה את דעתו כי אין בהם למנוע את הבחירה.

בקיצור, מול שישה טיעונים חזקים, יש טיעון רופף במשקל נוצה. ואם הוא מספיק לשופטים כדי להינעל בהתנגדותם, אז הנזק לבית המשפט הוא לאין ערוך גדול וחמור מאי-בחירתם של כמה שופטים לשלום ולמחוזי. הנזק נגזר מאותו "איזון זהיר" שעליו מדברת פרוקצ'יה במכתבה. פסקי-הדין העתידיים שלה ושל חבריה, בסוגיות המשמעותיות לחיינו, יוכרעו על יסוד האיזונים האלה. על שקילה קפדנית של נימוקי בעד ונגד. ואיך אפשר יהיה לקבל את הפסיקות האלה לאחר שנחשפנו למלאכת האיזון בפרשה הנוכחית? ביניש אולי ניצחה את פרידמן, אבל תפסיד את אמון הציבור בטוהר השיקולים והאיזונים שמעצבים את החלטות השופטים.

גם אדמונד לוי חש צורך דחוף לכתוב לשר המשפטים. בניגוד לנימה המחנכת, הפדגוגית משהו של פרוקצ'יה, לוי נותן בראש. את תפקיד הנבוט נטל לוי כבר בפסק-הדין בעניין הסדר הטיעון של משה קצב, שבו חרג למסה פובליציסטית נוקבת נגד חיים רמון ופרידמן. זאת, בקטע ששני פגמים חמורים דבקו בו: הוא לא היה קשור לנושא הדיון, והוא ניתן כשעתירה נגד מינוי רמון למ"מ ראש הממשלה תלויה ועומדת בבית המשפט.

החופש שלוי מרשה לעצמו לא היה חדש. בדעת היחיד שבו פסל את הסדר פינוי-פיצוי של ההתנתקות הפליג לוי למחוזות פוליטיים ואידיאולוגיים שהסגירו את שורשיו הפוליטיים. לוי היה סגן ראש עיריית רמלה מטעם הליכוד בשנות ה-70, פרט ביוגרפי שהועלם מהביוגרפיה שלו באתר בתי המשפט למרות השקיפות המתבקשת. "עבד כעורך דין עצמאי", נכתב שם על התקופה (1974-1977) שבה ניהל קרבות הירואיים עם אהרון אבו-חצירא בישיבות מועצת העיר. לאחר כישלונו הפוליטי לכבוש את כיסא ראש עיריית רמלה, הצליחה הפוליטיקה להושיבו על כיסא בבית המשפט העליון. זה היה בדיל שנרקם ב-2001 בין שר המשפטים, מאיר שטרית, לנשיא העליון אהרן ברק. הדיל היה במינויים הכפול של לוי ופרוקצ'יה, הצמד שנוטל תפקיד בהתכתשות עם השר.

ההתכתשות החלה בהודעת השופטים שלא יופיעו לישיבה לבחירת שופטים. פרידמן כתב להם (על "המוסר הכפול" של ביניש שנבחרה בתקופת ממשלת מעבר), והם השיבו בשלושה מכתבים, בחלוקת תפקידים כזו: ביניש הסתפקה במכתב לאקוני המגנה את סגנונו "הבלתי ראוי" של השר. פרוקצ'יה סיפקה את ההסבר המשפטי, ולוי את הארטילריה שמקפלת בתוכה את תולדות הסכסוך כולו.

לוי מגנה את השר על "ההשתלחות הנמשכת מעל כל במה נגד בית המשפט העליון ושופטיו. השתלחות שנדמה כי אתה היית חייב להתייצב בראשם של אלה הדוחים אותה ולא בראשם של אלה המלבים אותה". בכך אין חדש. שני ביטויים אחרים במכתבו ראויים להרחבה.

"כי כמי שהקדיש את מרבית חייו הבוגרים למערכת המשפט - זו יקרה לי, ככל הנראה הרבה יותר מאלה שנקלעו אליה כאורחים לרגע ומתהדרים לשווא בתואר של מי שמבקשים את טובתה".

יש משהו בביטוי "אורח לרגע". הן במובן של מי שמבחין בכל פגע, וגם במובן המילולי-כמותי. להבדיל משופטים שמכהנים עד גיל 70, הפוליטיקה לא מצליחה לכונן ממשלות שמאריכות מעבר לשנתיים-שלוש. שבעת קודמיו של פרידמן במשרד המשפטים היו אורחים לרגע. (נאמן, הנגבי, ביילין, שטרית, לפיד, לבני, רמון. ארבעה מהשמונה היו ועדיין מעורבים בהליכים פליליים). אורחים לרגע, כמו פרידמן - שרים שכהונתם היתה קצרה.

אלא שפרידמן, בשונה מהם, מקדיש את מרב זמנו למערכת המשפט. ביניש וחבריה מאשימים אותו כמי שמשקיע את כל מאודו בשתי אג'נדות מרכזיות שמניעות אותו: נקמה על טרפוד מינויה של פרופ' נילי כהן, והחלשת כוחו ומעמדו של בית המשפט העליון. נדמה שלשופטים נוח להסיט את האש לסכסוך הגלובלי ולמקורותיו, כפי שעושה לוי במכתבו, בגלל חולשתם בחזית הנוכחית. גם תומכים כח"כ אופיר פינס מבקרים את התנהלותם בסוגיית מינוי השופטים. גם הפרשן המשפטי של "הארץ", פרופ' זאב סגל, שבדרך-כלל תוקף את פרידמן, לא מבין את פשר ההתנגדות של ביניש למינויים.

לוי מזכיר את פסיקת העליון, ש"גם אם השר אינו מסכים לה הוא מצווה כאזרח וקל וחומר כשר המשפטים להרכין ראשו בפניה". הניסיון להציג את פרידמן כמי שפוגע בבית המשפט וגם במשפט, נועד להגביר את הדה-לגיטימציה של השר, ומשקף תפיסה שרווחת אצל שופטים רבים: החוק זה אנחנו, חובה להרכין את הראש בפנינו. העובדה שלכל היותר מדובר כאן בפרשנות של בית המשפט בפסיקה שמתייחסת לסיטואציה שונה, אינה מפריעה ללוי להטיף לפרידמן על המריית פי השופטים וכפירה בשלטון החוק.

ועל כך משיב פרידמן במכתב. לפרוקצ'יה, לא ללוי שעל סגנונו לא מצא לנכון להגיב, אם כי הוא מזמין אותו להציץ בתשובתו לפרוקצ'יה. במרכזו, המסר של פרידמן שאותו הוא נושא לאורך כל כהונתו - התקוממות נגד הדרך שבה מאתגר בית המשפט את משילותן של הכנסת והממשלה.

הכנסת ולא בית המשפט, כותב פרידמן, היא המחוקק בישראל. כל עוד אין כלל משפטי שאוסר על מינויים בתקופת מעבר, אין לשופטים סמכות לחוקק כלל כזה. "בעיני, הנושא הוא בתחומה של הכנסת שלא קיבלה את עמדתך...העובדה כי את סוברת שאין מקום למנות כיום לתפקידים ציבוריים, אינה הופכת סברה זו השנויה כאמור במחלוקת לחוק או לדין. אילו הלכה כזו נפסקת על-ידי בית משפט העליון היה הדבר מלמד על סכנותיה של חקיקה שיפוטית החורגת מתחומי ועל השיבוש שהיא עלולה לגרום למערכי השלטון".

פרידמן תוקף את יומרת השופטים לכפות את עמדתם על הוועדה לבחירת שופטים, יומרה שנובעת מ"הקושי הפסיכולוגי" שלהם להפריד בין מעמדם כשופטים למעמדם כחברי ועדה שבמסגרתה "אין לכם סמכות מיוחדת לפרש את הדין ועליכם לקבל את דעת הרוב, מה גם שזו נתמכה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה".

ובאשר לנימוק הקבוע שבשמו נוהגים השופטים לתבוע היענות לעמדתם "אמון הציבור", מזכיר פרידמן כי מינויים של ביניש ויעקב טירקל בתקופת ממשלת מעבר לא פגעה באמון הציבור, לא בממשלה ולא בבית המשפט. לשיטתו, אמון הציבור ייפגע פעמיים דווקא אם לא ימונו שופטים: בגלל השיקולים הזרים ביסוד אי-הבחירה ובעיקר בגלל התוצאה: הגברת העומס והסחבת.

חליפת המכתבים בין השר לשופטי בית המשפט העליון מציפה בעוצמה את החשדנות, הקרע והאיבה שבין הצדדים. ייתכן שהסיום הקרב של קדנציית פרידמן שיחרר כמה חרצובות מיותרות, אלא שתמוה הוא נשוא המחלוקת. אם יש נושא שאין עליו מחלוקת הוא הצורך הדחוף בתגבור מצבת השופטים לנוכח הסכנה לקריסת המערכת.

פרידמן רכש לעצמו בדין את עוינות השופטים. חלק מיוזמותיו ומהתבטאויותיו חתרו לגמד את בית המשפט העליון, אבל אלה לא הבשילו למהלכים ממשיים. לא הגבלת השפיטות, לא הגבלת זכות העמידה, לא שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. עיקר השינויים שכן הצליח לחולל היטיבו עם המערכת. למשל, הקמת בית המשפט המחוזי בפ"ת, הפרדת ההוצאה-לפועל מבתי המשפט, האצת בינוי בתי המשפט, יוזמות חקיקה שהשביחו את סדרי הדין וכן מינוי של יותר ממאה שופטים שמשתבצים לתקנים שפונו, ו-90 תקנים חדשים שהשיג לשנים הקרובות.

בסוף השבוע התקיים סיבוב נוסף - ומיותר - במלחמה הבלתי נגמרת בין השר לביהמ"ש העליון, שהסתיים בתיקו לטובת פרידמן. ביניש ניצחה בקרב על המינויים, ופרידמן בקרב על התודעה. השופטים התגלו כבלתי ענייניים, כעקשנים, כקנטרנים, וכנעדרי נימוק אמיתי לעמדתם. ובכך כישלונם הגדול. לברנז'ה המשפטית יכולת ומיומנות להבין מחלוקות גדולות דרך הפרטים הקטנים של הטיעונים, של שיקולי בעד ונגד, של האיזונים, של ההקשרים החוקיים והחוקתיים. בכל אלה, קשה למצוא משקיפים אובייקטיביים שיתמכו בביניש.

ונוסף לזה, מלחמה שבה שלושה מתנפלים על אחד, הלב נוטה לטובת האנדרדוג.

* הכותב הוא מנהל המחלקה לתקשורת משפטית ב"ארד תקשורת"

עוד כתבות

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל