גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים - מרצדס E קלאס החדשה: יותר בטיחות, יותר פאר

מרצדס מנסה להשיב לקוחות שעזבו באמצעות התמקדות במקומות שבהם יש לה יתרונות מובנים. האם היא תצליח?

מיתון או לא מיתון, ערכת העיתונות להשקה של ה-E החדשה במדריד לא הצטמצמה אפילו בעמוד; החוברות, שנשאו את הלוגו "חוזרים הביתה", נותרו עבות ועמוסות בתמונות, בשרטוטים ובהסברים מקיפים על כל בורג וגלגל שיניים. אבל עם כל הכבוד לטכנולוגיה, מה שעניין אותנו הייתה שאלה אחרת: איפה בדיוק היינו, לדעת מרצדס, שעכשיו אנחנו צריכים לחזור הביתה?

ובכן, גם לזה הייתה תשובה: מעין כתבה מצולמת גוללה את סיפורו של לקוח דמיוני שאנחנו נכנה 'קלאוס'. כנער מתבגר קלאוס עבד ורכש מרצדס ישנה נושנה, שבה הוא מצולם בפוזה ארוטית עם חברתו לנה. המשוואה ברורה: סקס ראשון ואוטו ראשון הולכים יחד. עוברות כמה שנים וקלאוס בן ה-23 כבר באלפא קשישה, והפעם הוא מצולם לצדה מתוסכל כשמכונאי שוכב מתחתיה. בן 27 קלאוס והחברה ליזי, בגולף קבריו מופשלת גג עושים סקי, ושוב אי-אפשר להחמיץ את המשוואה: צעירים קונים מכוניות שלא באמת מתאימות לצורכיהם. בגיל 36 קלאוס והחברה התורנית, שהפעם שמה אולגה, עומדים על-יד ב.מ.וו ועכשיו הוא סובל מכאבי גב איומים. מרותק לחלוטין לטעמו של קלאוס הפכתי בשקיקה לכפולה האחרונה והופתעתי: קלאוס בן ה-45 חזר לזרועותיה של לנה - ההיא מהתיכון - ויש להם לא רק ילדה אלא גם וילה נאה. אה, כן, וגם E קלאס חדשה.

אם נקלף מהסיפור הזה את שכבות הציניות, ההומור והעקיצות כלפי היצרנים האחרים (מילא אלפא מתקלקלת, אבל כאבי גב בב.מ.וו?), נקבל את התשובה לאיפה היינו: מרצדס מודה שבמשך השנים איבדה לקוחות שחיפשו יותר אופי, יותר תדמית או יותר ביצועים, והיא רוצה אותם חזרה עם ה-E קלאס החדשה. איך בדיוק? סגרנו את החוברת ויצאנו לחפש תשובה.

מרצדס E קלאס 350

כבר לא עגלגלה ורופסת

ה-E קלאס היוצאת הייתה מכונית מצוינת שעיצובה החיצוני עמד בעוכריה. מכוערת היא לא הייתה אולם היא נעדרה פרופורציות והשילוב המבלבל בין העגלגלות לאורך, העלים כל סוג של אמירה עיצובית. לא עוד. ה-E החדשה כבר לא עגלגלה ובטח לא רופסת; המרכב כולו זורם קדימה, ממותניים גבוהות ועד "פרצוף" חד וכוחני עם פנסים ריבועיים זועפים שמשדרים ביזנס. יש דמיון משפחתי לדגם הקודם אבל לא יותר מדי, וכנראה לא במקרה.

אנחנו פותחים את הדלת כדי למצוא שתא הנוסעים המצוין רק השתבח. מרחבי עור ועץ שיודעים להשרות את התחושה הנדירה והחמקמקה של פאר בטעם טוב, ומושבי ענק עם מספיק מרחב כדי לאכלס משפחה בינונית של פילים. בכל הנוגע לארגונומיה, עניין חשוב במכוניות עתירות פונקציות וגאדג'טים, מרצדס לקחו את הבקרה של ה-S קלאס, ושיפרו אותה. בבסיס ישנה מעין גלגלת ששולטת על תפריטים במסך LCD, וביניהם: מערכת שמע, GPS, תאורה ויתר ירקות. פונקציות שהשימוש בהם תכוף יותר הוצאו החוצה, למשל, כדי להפעיל את האוורור הפנימי של המושבים ביום קיץ לוהט לא תצטרכו לשוטט בין תפריטים מורכבים. אגב, אם יש פקשוש בתא הנוסעים, הרי זה בפנל בקרת המושבים, שתקוע בין המושב לקונסולה המרכזית וכדי להפעילו בלי לקום צריך גמישות של בלרינה.

מרצדס E קלאס 350

בפינת הבטיחות מרצדס לא החמיצו כלום. לשבע כריות האוויר, מותחני החגורות, בקרת האחיזה (ESP) ויתר התוספות ה"רגילות", נוספו - כאופציה בתשלום - שורה של עזרים מבוססי וידיאו ורדאר שאמורים למנוע תאונות. באמצעותם תזהה המכונית סטייה לא מכוונת מנתיב ותתריע; תזהה התנגשות אף-זנב שהולכת להתרחש ותאט את המכונית; ותתריע על מכוניות אחרות בשטחים מתים. עוד תוספת, שאישית לא היינו מוציאים עליה כסף, תציג את המהירות המותרת בכל שטח על לוח דיגיטאלי במרכז הספידומטר. השלב האבולוציוני הבא בטח יהיה צפצוף כשאתה עובר את המהירות המותרת, ומחוקק נמרץ שיכריח אותנו לשים את זה בכל אוטו. אלוהים ישמור.

מרצדס E קלאס 350

מגבלות גבוהות, גבוהות מאוד

הלקוח הישראלי מעדיף את הפאר שלו עם מנוע בנזין, ולכן אנחנו מתחילים את היום ב-E350 (3,500 סמ"ק, שישה צילנדרים מוגדשי טורבו, 292 כ"ס ב-6,400 סל"ד, 36.5 קג"מ ב-3,000-5,100 סל"ד). הקילומטרים הראשונים הם על האוטוסטרדה, והעונג גדול. המנוע האדיר מזניק יותר משני טון מכונית ל-100 קמ"ש בקצת יותר משש שניות, וקשה שלא להשתאות מהקלות שבה הוא עושה את זה; הספידומטר ממשיך לטפס בנחישות עד שצבעי השדות שסביב מתערבבים ומטשטשים, וגם צפונית ל-200 קמ"ש לא שומעים בתא הנוסעים כמעט כלום - לא רעש מנוע, לא צמיגים על האספלט ובטח לא רוח חודרנית. יש לכם 1,000 ק"מ אוטוסטרדות לעבור היום? ה-E היא הכלי האולטימטיבי.

50 ק"מ ממדריד מגיעה עלייה להר שנושק ל-2,000 מטרים. סביב סימני שלג אחרונים, יער עבות וכביש מפותל וצר שפניותיו עיוורות, האמת? אין הפתעות. ההגה אמנם מהיר אך גם מעורפל משהו בתחושותיו וזווית הגלגול של המרכב ניכרת. מן הצד השני ישנו שילוב טוב בין המנוע עתיר הכוח לתיבה האוטומטית בת 7 ההילוכים, ESP מהיר כברק שמתערב הדרגתית ולא "חותך" בבת אחת, והמון תחושת ביטחון. ה-E אמנם לא "מתכווצת" סביב הנהג כשלוחצים עליה אבל המגבלות שלה גבוהות, גבוהות מאוד.

בצהריים אנחנו מחליפים ל-E250 (1,800 סמ"ק, מגדש טורבו, 204 כ"ס, 31 קג"מ). מטבע הדברים העוצמה המשכרת של ה-350 קצת נעלמת, אבל גם כאן לא חסר כוח ויש בונוס בדמות תחושה קלילה ומהירה יותר בחרטום.

אז איך בדיוק מחזירה אותנו מרצדס הביתה? נדמה שהחליטו שם לא לשבור את הראש על כל מיני פינות מציקות כמו "תחושת הנהג ב-200 קמ"ש בסיבוב עם שיפוע הפוך כשיורד גשם", ולהתמקד במקומות שבהם יש למרצדס יתרונות מובנים - יותר בטיחות, יותר פאר, יותר טכנולוגיה ויותר איכות סביבה, והכול כמובן באריזה חדשה ומצודדת. קונספט זה יצר מכונית מצוינת, שיודעת לעשות בדיוק את מה שהלקוחות הפוטנציאליים שלה רוצים. אלינו היא תגיע בין מאי ליוני, והמחירים יתחילו בכ-400 אלף שקל וינסקו מעלה בהתאם למנועים ולחבילות האבזור.

הכותב היה אורח החברה במדריד

זכות:

תא נוסעים, מנוע, בטיחות, פליטה נמוכה

חובה

הגה, זווית הגלגול של המרכב

המתחרות

בעקבות ה-E קלאס החדשה מאיצות המתחרות את פיתוח היורשות העתידיות. להלן מדגם:

ב.מ.וו סדרה 5 מודל 2010

גרסת הסדאן של הב.מ.וו 5 החדשה, הארכי-יריבה המסורתית של ה-E קלאס, צפויה להגיע לשוק רק במאי 2010, אם כי תקדים אותה כנראה גרסת 'גראנד-טוריסימו' ספורטיבית, שחולקת איתה את אותם מכללים ואת אותו עיצוב חרטום, פחות או יותר. ה-5 החדשה תחלוק רכיבים רבים עם סדרה 7 האחרונה, כולל שליטה אלקטרונית בשיכוך הבולמים ובתגובת ההגה והמצערת. חידוש מעניין יהיה תיבה אוטומטית עם מנגנון כיבוי/הפעלה של המנוע בעת עמידה לטובת הפחתת הצריכה והפליטה. המנועים בשלב הראשון יהיו דומים לסדרה הנוכחית עם הספקים של 180 עד 370 כ"ס בדגמי הבנזין

אאודי A6 מודל 2010/2011

לקראת סוף השנה הבאה צפויה גם אאודי לחשוף את ה-A6 החדשה, הצלע השלישית בשילוש הקדוש מרצדס-ב.מ.וו-אאודי. הדור הבא של ה-A6 לא יהיה מתיחת פנים, אלא יביא עמו שינוי יסודי מאוד בתכנון ובשיטות הייצור. זו תהיה המכונית הסדרתית הראשונה בקטגוריה שלה שתעשה שימוש בשלדה שבנויה בתצורת SPACE-FRAME, המשלבת פלדה ואלומיניום. היתרונות יהיו משקל קל וחוסן מבני רב, כולל חלל נוסעים שעשוי כולו מאלומיניום. החיסכון במשקל יניב תצרוכת דלק מופחתת ופליטה נמוכה יותר משמעותית. כרגע לא ידוע על שינוי מהותי במנועים עצמם

לקסוס GS מודל 2011

הדור החדש של ה-GS נמצא עדיין במרחק של כשנה וחצי מהשוק ומעט מאוד ידוע עליו, למעט העובדה שיציע גרסה היברידית מתקדמת מאוד עם סוללות ליתיום. בינתיים מרחיבה הגרסה הנוכחית את דריסת הרגל היפנית בטריטוריה של הגרמניות. בשנה שעברה עברה המכונית מתיחת פנים קלה וזכתה לקבל כמה מערכות אלקטרוניות משודרגות. לאחר התאמת המחירים האחרונה מוצעת גרסת ה-3 ליטר עם 250 כ"ס ב-385 אלף שקל בלבד וב-420 אלף שקל, קרוב למחיר הבסיס של ה-E, אפשר לרכוש את ה-450 ההיברידית עם 345 כ"ס, תאוצה מאפס למאה קמ"ש ב-5.9 שניות וצריכת דלק הגיונית

עוד כתבות

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין