גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך שגלגל מסתובב...

תשע השנים שלו בסבב הפורמולה 1 הפכו את ג'נסון באטון לאחת הבדיחות הגדולות של הענף. בבריטניה מולדתו הוא נכנס לרשימה היוקרתית של "הספורטאים הלוזרים בהיסטוריה". אבל אז הגיעה 2009, ובאטון האומלל הסכים לקצץ 50% משכרו כדי להמשיך לנהוג בקבוצה הכושלת אותה לקח רוס בראון. חצי שנה אחרי הוא עומד בפסגת הדירוג, עם שישה ניצחונות משבעה מרוצים בדרך לאליפות מספרי האגדות של הוליווד

שישה ניצחונות מתוך שבעה מירוצי פתיחת העונה בפורמולה 1. השורה הזאת היתה יכולה להיראות טבעית אם היתה נכתבת אי שם בתחילת שנות האלפיים. סטטיסטיקה שמזכירה ימים אחרים לגמרי. אולי את אלו של מיכאל שומאכר באותה תקופה בה שלט בענף כמעט בברוטאליות.

אבל אנחנו ב-2009. לנהג קוראים ג'נסון באטון. עשרה מרוצים לתום העונה וזו כבר חתומה. הלוזר הגדול של הענף הופך לאגדה חיה. כמה מפתיע מה שקורה איתו? עד העונה הנוכחית, בתשע השנים שלו בסבב, הוא ניצח מירוץ אחד בלבד, וגם אז זה היה במזל.

באטון, שקרוי על שם חברת המכוניות הבריטית ג'נסון, סומן בתחילת שנות ה-2000 כהבטחה גדולה וכחלוץ דור ההיי-טק של הפורמולה 1. אך תשע שנות הקריירה שלו לא האירו לו פנים. אין-ספור אכזבות, קבלת החלטות כושלת (עם שלושה מנהלים לאורך הקריירה הקצרה שלו), תזמון מהלכים לקוי וחוסר מזל משווע גרמו למי שסומן בגיל 20 כבעל איכויות של כוכב להידמות בחלוף הזמן יותר לכוכב נופל. בעונתו הראשונה הוא הרשים יותר מבן קבוצתו המנוסה בוויליאמס ראלף שומאכר, מה שלא עזר לו כשקבוצתו החליטה להחליפו בחואן פאבלו מונטויה. ב-2001 עבר לרנו, דווקא בזמן בו זו הקימה מחדש את כל המערך הטכני שלה ובאטון שילם את מחיר המקום ה-17 בדירוג הכללי, רק כדי לראות את מחליפו הצעיר פרננדו אלונסו מספר שנים לאחר מכן קוצר את הפירות בדמות שתי אליפויות עולם. בקבוצתו הבאה, באר-הונדה, חזר לו מעט הצבע לפנים כאשר הגיע לפודיום עשר פעמים. אך שנה לאחר כן חלה נסיגה ביכולת הקבוצה והבריטי בתגובה מיהר לחתום בוויליאמס.

באטון חזר בו נוכח הידיעה כי הונדה השתלטה על הקבוצה, ואת המחיר היקר והכואב של התרת החוזה הוא נאלץ לשלם בעצמו. ניצחון בודד בגראנד פרי ההונגרי ב-2006 הפיח תקוות חדשות, אלא שאז באה עונת 2007 הזוועתית, בה לא רק שהרכב היה נוראי אלא גם שלתודעה פרץ הרוקי המזהיר לואיס המילטון והסיט את אור הזרקורים כנהג הבריטי המוביל. בתום העונה הוחלט בהונדה, בניצוחו של המנהל החדש רוס בראון, כי 2008 תוקדש כולה לפיתוח הרכב לעונת 2009 רצופת השינויים הרגולטורים. באטון במקרה הטוב נלחם אשתקד על הכבוד המפוקפק שלא לסיים במקום האחרון המביך בכל מרוץ מחדש, ויתרה מכך, עליו היה להסביר שוב ושוב הן לתקשורת החונקת והן למקורביו כי זהו שכר לימוד אותו מוכן לשלם בשביל רכב תחרותי בעתיד.

בתמורה, אגב, נהיה מושא ללעג במולדתו וצורף לרשימה המעליבה של הספורטאים הבריטים הלוזרים בהיסטוריה, אנטי-תזה לגיבור הלאומי לואיס המילטון.

שיא השפל? עוד לא. בדצמבר האחרון, כאשר ירד מטיסה חזרה לאנגליה, קיבל עם הנחיתה מסוכנו את בשורת האיוב האחרונה: הונדה הודיעה על פרישה מהפורמולה 1, זאת לנוכח הירידה הדרסטית במכירות בעולם בעקבות המשבר הכלכלי, ודווקא אחרי שהוציאה יותר מ-300 מיליון ליש"ט בשנה בפורמולה 1 על פיתוח הרכב. ההלם בענף היה גדול, ובאטון, לאחר שסיים לרחם על עצמו, ובאקט לא אופייני, התייצב במפעל הקבוצה והודיע לעמיתיו כי הוא איתם באש ובמים. הוא הסכים לקצץ 50% משכרו, לסכום של ארבעה מיליון ליש"ט בשנה, רק שמישהו כבר ירים את הכפפה ויציל את הקבוצה. רגע לפני שהלך לחפש עצמו בלשכת העבודה, הודיע מנהל הקבוצה, רוס בראון, כי החליט לרכוש את הקבוצה.

אני? לוזר?

פחות מחצי שנה לאחר מכן באטון הוא המועמד היחיד לזכייה בתואר. הוא מוליך אחרי שבעה מרוצים כשלזכותו 61 נקודות, 26 נקודות יותר מהמקום השני. אגב, באחת השיחות של רוס בראון ובאטון אמר הבעלים והמנהל לחניכו כי סוד ההצלחה טמון ביכולת של הנהג לבצע מינימום של טעויות על המסלול. "יש לנו רכב וצוות מנצח", ממשיך להבטיח בראון לבאטון בכל מירוץ, "פשוט עשה את עבודתך". הטעות היחידה שביצע העונה באטון היתה חנייה במקום הלא נכון בתום הגראנד פרי במונקו אותו ניצח בקלילות.

כדי להבין עד כמה הוא מאמין בעצמו וברכב שפותח עבורו, אפשר ללמוד מהעובדה כי לאחרונה אף הימר בסכום של חמישים אלף דולר כי יזכה באליפות. נאמר עליו כי הוא פלייבוי, מפונק מידי, לא מחויב, אחד שלא אוהב לעבוד קשה, קצר רוח, ומנצל את מעמדו כנהג פורמולה 1 בעיקר כדי לכבוש בחורות, רצוי כמובן דוגמניות (אפילו היה מאורס וחזר בו שלושה חודשים לפני החתונה). הוא אכן הפנה את מרצו בעיקר לתענוגות החיים, בדמות רכישת סירה, רכבים ובתים במספר מקומות בעולם. בזמן מקצה הדירוג במונקו לפני מספר שנים נשאל על-ידי מנהל קבוצתו פלאביו בריאטורה האם נכונה השמועה כי חיפש לעצמו בית לרכישה במהלך סוף השבוע, במקום להתכונן למירוץ. באטון השיב ללא היסוס שהדברים נכונים.

תחת הנהגתו של בראון הוא אדם אחר. עדות לכך היא העובדה כי למרות היתרון הבולט של רכבו על פני האחרים הוא נשאר עם הקבוצה בכל מסלול עד השעות הקטנות של הלילה במטרה לשפר עוד טיפה את הרכב. בראון הכניס לו למוח את ההבנה כי הפורמולה 1 בסופו של דבר היא תחרות קבוצתית, וכל בעל תפקיד הוא בורג חשוב במערכת.

באטון מעדיף אמנם לשווק את ההצלחה שלו כסיפור אגדה יוצא דופן. "זה יכול להיות סרט מדהים לא?! ואפילו אין צורך להוסיף את המימד ההוליוודי", אמר השבוע ל"גרדיאן". אבל ההצלחה שלו העונה, בעיקר על רקע הכישלון של הנהגים הגדולים (המילטון, אלונסו, רייקונן ומאסה), מעלה מחדש את הטענה לפיה הרכב עושה את הנהג ולא להיפך.

"יצרתם לי רכב מפלצת!" צרח באטון בהתרגשות בקשר הרדיו לקבוצתו לאחר הניצחון המשכנע שלו באיסטנבול. כאן למעשה טמונה כנראה התשובה: רכב הבראון העונה כל כך טוב, מהיר ואמין, ומפגין עליונות טוטאלית על המתחרים. מבלי להוריד מהקרדיט שניתן לבאטון, ניתן לקבוע כמעט בוודאות כי רוב הנהגים בסבב, לו היו זוכים בלוקסוס ונוהגים ברכב זה, היו משיגים תוצאות זהות, בוודאי המובילים ביניהם.

האיש שבנה את שומי

באטון יודע כי את אליפות העולם המתהווה שלו הוא חייב בעיקר לאדריכל הקבוצה רוס בראון. גאון המירוצים שחתום על שבע אליפויות העולם של שומאכר. בראון, שמוערך בצורה בלתי רגילה בענף, לקח שנת שבתון ב-2007 והיפנים קפצו ראשונים על המציאה שהחל לגלות עניין בחזרה. מדובר באסטרטג וטקטיקן נדיר, מומחה בעיצוב ותכנון הרכב. דווקא קסמו האישי עזר לו לגייס את ההון הדרוש כדי להחזיר את הקבוצה לסבב. והוא זה שדאג להביא את הספונסר של תאגיד הענק וירג'ין, שחתום על ההצלחה עם מנועי המרצדס ועל הסכמתם בכלל לשתף פעולה עם קבוצה פרטית. התעקשותו האמיצה להשאיר את רובנס באריקלו המנוסה לצד באטון ולא להיכנע להחתמתו של הכוכב העולה ברונו סנה (שמביא עימו חבילה נאה של כ-15 מיליון דולר רק מחסויות) עזרה רבות בפיתוח הרכב המצוין.

מעבר לזה, אי אפשר שלא להעריץ גם את חושיו הכלכליים של בראון, שללא ספק יוכל בעתיד לעשות אקזיט חסר תקדים ממכירת הקבוצה אם יחפץ בכך (למרות שהטענה היא שראה לנגד עיניו את 700 עובדי הקבוצה מפוטרים וזה מה שהניע אותו לרכוש אותה בכל מחיר). לבאטון הוא מציג ראייה מרחבית על החיים בכללותם, לא רק על נהיגת מרוצים. הוא זה שהניח את היסודות למסורת של לשלוח בכל פעם נציג אחר מטעם הקבוצה לפודיום. בעידודו כל הקבוצה טסה יחד לכל מקום בטיסות נוסעים רגילות, כולל הוא עצמו. עד כדי כך שהפריבילגיה היחידה שהוא מרשה לעצמו היא תשלום 12 ליש"ט לצ'ק אין מהיר.

נטען כי ההצלחה המדהימה של בראון GP בשדה הקפיטליסטי האכזר ביותר ועוד בתקופה של משבר עוד תילמד בבתי הספר המובילים למינהל עסקים בעולם. בראון מצידו נותן ובצדק קרדיט עצום להונדה. שומי העיד לא פעם כי שיתוף הפעולה שלו עם בראון בנה לו את הקריירה, וקבלת ההחלטות שלו ביכולתה ליצור היסטוריה. בעוד שבועיים, על המסלול הביתי בסילברסטון שבאנגליה, ימשיכו ככל הנראה באטון ובראון לכתוב את סיפור ההצלחה הפנומנאלי שלהם בעונה הדומיננטית ביותר בסבב מאז ימי מיכאל שומאכר.

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך