גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשנה למנכ"ל קסטרו: "בארץ אין מיתון - יש התמתנות"

רון מי-טל וינפלד, סמנכ"לית הכספים ומנהלת הפעילות הבינלאומית של קסטרו, לא מספידה את הפעילות באירופה, לא מודאגת מכניסת רשת H&M לארץ - וזוכרת מצוין על מה משלמים לה 1.6 מיליון שקל בשנה

באפריל האחרון דירגו ב"ליידי גלובס" את רשימת הנשים שמרוויחות הכי הרבה במשק. בין השמות המוכרים של הבכירות שתמיד מככבות ברשימות כאלה, כמו גליה מאור, סמדר ברבר-צדיק ועפרה שטראוס, הופיעו כמה שמות מוכרים פחות. אחד מהן הוא של רון מי-טל וינפלד, המשנה למנכ"ל חברת האופנה קסטרו . עלות שכרה, אגב, עמדה ב-2008 על 1.6 מיליון שקל. לא רע.

מי זו, אתם שואלים? בדיווחים של קסטרו לבורסה, מי-טל וינפלד (43) אוחזת בטייטל ארוך מאוד - "משנה למנכ"ל, סמנכ"לית כספים ומנהלת הפעילות המסחרית הבינלאומית. תחת אחריותה גם ניהול ההשקעות של החברה, הקשר עם שוק ההון, הרכש, המחלקה המשפטית ומערכות המידע". או בקיצור - היא יד-ימינו של גבי רוטר, שמשמש כמנכ"ל משותף בחברה.

14 שנים מי-טל וינפלד עובדת בקסטרו, והיא שותפה מלאה למהלך האגרסיבי שהובילה קסטרו, מחברה משפחתית קטנה יחסית לאחד ממותגי האופנה החזקים בישראל, שגם שלח זרועות מחוץ לישראל.

לשאלה, איך ההרגשה להופיע במקום ה-22 מתוך 25 הנשים המשתכרות טוב ביותר, היא מסרבת להשיב בהתנצלות. "אני חושבת שאני ראויה לזה", היא אומרת, "חלק ניכר מהשכר שלי הוא גם פונקציה של התוצאות".

והתוצאות נאות. היום קסטרו היא חברה שמייצרת הכנסות שנתיות של כ-600 מיליון שקל, הרווח שלה ב-2008 היה 32 מיליון שקל, וברבעון הראשון של 2009 היא הרוויחה יותר מ-28 מיליון שקל. בבורסה בתל-אביב היא נסחרת כעת לפי שווי של 320 מיליון שקל.

"ידענו שנפסיד בגרמניה בהתחלה"

הנושא הדרמטי ביותר על סדר יומה של קסטרו הוא המאמץ לארגן מחדש את פעילותה באירופה. לפני כ-5 שנים החליטה קסטרו להפוך לחברה בינלאומית, והקימה את החנות הראשונה שלה בגרמניה. התוכניות היו גרנדיוזיות: לפתוח 80 חנויות בתוך 5 שנים בשותפות עם חברת Otto הגרמנית, החברה הגדולה בעולם במכירת אופנה דרך קטלוגים. על-פי התוכנית, השתיים היו אמורות להשקיע במיזם 20 מיליון אירו ב-5 שנים.

בסוף 2008 נאלצה קסטרו לקפל את החלום - לפחות במסגרת השותפות עם Otto, לאחר שהתקשתה לייצר הכנסות ואף גרמה הפסדים. כך, ברבעון האחרון של 2008 הפעילות בגרמניה הסבה לקסטרו הפסד של כ-9 מיליון שקל, ובכל 2008 תרמה כלל הפעילות בחו"ל רק 3.7 מיליון שקל לרווחים.

* בדיעבד, אולי זו היתה טעות לצאת לחו"ל, וקסטרו היתה צריכה להישאר רק עם ההצלחה המקומית?

"יש דברים שאין בהם קיצורי דרך. לוקח שנים להיכנס לשוק מסוים, וגבי רוטר מבין את זה. גבי הוא איש של חזון, והוא נכנס להשקעות שהפירות מהן ייראו בעוד כמה שנים. מנכ"לים אחרים שאינם בעלים, למשל, רוצים למקסם רווחים באופן מיידי".

* אתם מצטערים שנכנסתם לגרמניה?

"מלכתחילה ידענו שנפסיד בגרמניה ב-4-5 שנים הראשונות. לא הסתרנו את זה גם במצגות שערכנו לשוק ההון. אין ספק שבפועל ההפסדים היו גדולים יותר, וגם נחלנו אכזבה מהשותף.

"Otto זה קונגלומרט עם מחזור פעילות אסטרונומי, וגם הרבה קניונים, והאמנו שזו קרקע נוחה, אבל מסתבר שהם היו גדולים מדי. היקף הפעילות שאנחנו חוללנו - כ-10 מיליון אירו בשנה - לא הזיז להם, והם החליטו להתמקד בפעילויות מהותיות שלהם".

* במסגרת הפרידה מ-Otto, אתם קונים את חלקם וממשיכים בפעילות בגרמניה כך שכל הסיכון עליכם. לא היה עדיף למצוא שותף אחר?

"חשבנו שבשלו התנאים לנהל את זה בכוחות עצמנו, והמנכ"ל הגרמני ממשיך איתנו. בנוסף, לא חשבנו שבטיימינג של המשבר נכון להכניס שותף, ובסוף גם רשמנו על רכישת החלק של Otto רווח הון של 3.2 מיליון אירו ברבעון".

* אתם ממשיכים לעבוד בגרמניה, אז למה סגרתם את חנות הדגל בברלין? היא הרי היתה בפריים לוקיישן.

"ברלין היא אזור קשה מבחינה כלכלית, והתיירות בה לא מפצה על זה. אגב, מי שהחליף אותנו באותה חנות היא חברת פומה, ששילמה לנו 750 אלף אירו, והיום גם הם עוזבים את החנות".

כל קניון שנפתח - אנחנו שם

קסטרו נאלצת לקפל חלק מהתוכניות הגדולות שלה לא רק בגרמניה, אלא גם במזרח אירופה, שם היא מפעילה 19 חנויות כפולות (קסטרו וקסטרו-מן) באוקראינה, רומניה וקזחסטן. בחודש מאי דיווחה קסטרו כי לאור קשיים כספיים אליהם נקלעו הזכיינים, היא תסגור את החנויות ברומניה, בסנט פטרסבורג ובאוקראינה.

אם כך, מה מתוכנן באירופה? מי-טל וינפלד מספרת כי "כעת ההתמקדות היא בגרמניה ובשווייץ. מתוכננת חנות נוספת בבאזל, תחת מטה גרמניה, ואנחנו עוד צריכים לשפר את המיקומים של החנויות בגרמניה".

אחד האתגרים של קסטרו - בגרמניה ובישראל - הוא התחרות. יחד עם קסטרו צמחו בעשור וחצי האחרון עוד רשתות של מותגי אופנה מקומיים חזקים, ולצידם התחזקו גם מותגי אופנה בינלאומיים נחשקים, כמו זארה, פול אנד בר, מנגו ואחרים. שני השמות החדשים ברשימה הם גאפ ו-H&M, שכל צעד בכניסתם הקרובה לארץ מסוקר באהדה רבה.

מי-טל וינפלד אדישה יחסית כלפי H&M. "הכניסה שלהם לארץ באמת תגביר את התחרות", היא אומרת, "אבל בדיעבד, הכניסה של זארה היתה טובה לנו. היא דרבנה אותנו להפוך לחברה בינלאומית, במקביל למהלך הורדת המכסים. זארה חייבה אותנו לעשות חשיבה אסטרטגית, ואכן, ביום אחד ב-1997 הורדנו את המחירים ב-30% ויצאנו לייצר בסין".

* מצד שני, יש לכם כבר יותר מ-100 סניפים בארץ. לא הגעתם לרוויה? לאן עוד תוכלו להתפתח?

"מסתבר שבישראל נפתחים עוד ועוד קניונים, ולכן גם בהם נהיה".

* המיתון לא שינה לכם תוכניות?

"קסטרו היא תמונת ראי של השוק הישראלי, ואני חושבת שבארץ אין מיתון, זה יותר סוג של התמתנות. הירידה במכירות שניכרה בין הרבעון הראשון השנה לרבעון המקביל אשתקד, היא באחוזים בודדים".

* ובכל זאת, לא ביצעתם קיצוצים, או לפחות נערכתם בהתאם?

"ההנחה הממוצעת שנתנו בחודשים האחרונים היתה גבוהה יותר, ומעבר לכך הכנו תוכנית מגירה להתייעלות. מה שעוד השתנה הוא, שאם בדרך כלל התקציב הוא שנתי, בשנה החולפת ישבנו על התקציב כל רבעון. אני שמחה שבסוף התוכנית נשארה במגירה".

* אבל לא לעולם חוסן...

"אני צופה שבשנה הנוכחית תהיה ירידה מתונה במכירות, ולא יותר מכך. לגבי 2010, אנחנו כבר צופים יציאה מוחלטת מההתמתנות".

נישה מעניינת בתפקידה של מי-טל וינפלד כסמנכ"ל כספים, היא האחריות על ההשקעות העצמיות של החברה.

* איך את מנהלת 230 מיליון שקל?

"אנחנו משקיעים באג"ח קונצרניות. ספגנו מכות קשות ב-2008, אבל תיקנו הכול ברבעון הראשון של 2009. את ניהול התיק בפועל אנחנו מבצעים על-ידי 5 בתי השקעות - אי.בי.אי, ילין לפידות וכמה נוספים. גם אני מנהלת סכום מסוים בעצמי, בשביל הבנצ'מרק. ופעם בשנה, המנהל הגרוע ביותר מוחלף באחר".

"לפעמים עדיף להיות מספר 2"

מי-טל וינפלד מופיעה לראיון לבושה בקסטרו מכף רגל ועד ראש, כולל השרשרת. "אנחנו שרי החוץ של החברה", היא מעידה על עצמה ועל עובדי קסטרו.

* איך מסתדרים עם דינמיקה של חברה משפחתית, ועוד ציבורית, בה עשויים להיווצר מתחים אישיים בין בני המשפחה, או ריכוזיות יתר? של מי המילה האחרונה?

"גבי משלם לי כסף כדי שאני אאשר פעילויות מסוימות, או אסביר למה אני לא מאשרת אותן".

* מצד שני, לנצח תהיי מספר 2. בחברה כזו הסיכויים להפוך למספר 1 אפסיים. למה לך להיות מספר 2?

"אם יהיה יום שלא אקום שמחה לעבודה, אז אולי אחשוב על זה. גבי נותן לי את כל הספייס שאני צריכה. אני אדם מאוד רגוע, רעשים חיצוניים לא מלחיצים אותי. אני מסוגלת לקבל החלטות בתנאים קשים ולבזר סמכויות, מה שמאפשר לי לטפל בהרבה תחומים יחד. המון תחומים הם שלי, לא צפוף לי. לעתים גם עדיף להיות מספר 2 מאשר מנכ"ל".

* לקריירה הזו יש מחיר בחיים האישיים?

"אני מספיקה הכול, כי אני קונה שירותים חיצוניים. יש לי עוזרת עד 13:00, ועוזרת נוספת עד 20:00. הילדים אף פעם לא התלוננו, כי זו המציאות אליה הם נולדו. גם אין לי רגשי אשם בכלל, ואני אמא כבר 19 שנה".

* תישארי בקסטרו עוד הרבה זמן?

"פעם חשבתי שבגיל 40 אצא לפנסיה. גבי אמר לי אז, 'מה תעשי בבית?'. בדיעבד הוא צדק".

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית