גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עליית הפרסום מתחת לקו

יותר ויותר תקציבים מופנים לשיווק ישיר ולקידום מכירות על חשבון הפרסום המסורתי

נהוג לחשוב כי הסיבה העיקרית לירידה בהיקף הפרסום בעיתונות המודפסת היא התעצמותה של המדיה המקוונת. אך במאמר שהתפרסם בימים אלה במגזין Strategy, קובעים המחברים מתיו אגול, הארי הוקס וגרג ספרינגס, כי עליית כוחו של הפרסום "מתחת לקו" (BTL), הקרוי אצלנו בשם הכולל "קד"מ", היא סיבה משמעותית נוספת, שכן היא זו המקיזה מתקציבי פרסום שבאופן מסורתי היו מיועדים למדיה הישנה - עיתונות מודפסת, טלוויזיה ורדיו.

יצרנים ורשתות נסחפים עתה יחד עם כל התעשייה להשקעה מואצת בפעולות שיווק מתוחכמות ברמת החנות, המתחברות לטרנדים הערכיים כמו בריאות ודאגה לסביבה. כך גם נרשמת הרחבה והעמקה של תוכניות נאמנות ושל קמפיינים שמטרתם ליצור שיווק ויראלי באמצעות אתרים עצמאיים וחברתיים. על-פי מחברי המאמר, פעולות אלה מייצגות קד"מ חדש ומורחב שרק יגדל ויתעצם בעתיד, ללא כל דרך חזרה.

קטגוריית ה-BTL כבר גדלה זה מספר שנים, עוד לפני שהחל המיתון הנוכחי, בקצב מהיר יותר מאשר הפרסום המסורתי. המחברים מאמינים כי היא תמשיך לספח אליה את עיקר תקציבי השיווק גם בשנים הבאות, ואולי אז יהיה צורך לשנות את הגדרתה ל-ATL - "מעל לקו", כאשר המדיה המסורתית היא זו העלולה למצוא את עצמה "מתחת לקו".

האמהות מחליטות בחנות

מחקר שנערך לאחרונה על-ידי חברת פורסטר מצא כי אמהות בריטיות, שתמיד היוו יעד מועדף על מפרסמים, מפחיתות את חשיפתן לפרסומות בטלוויזיה ובעיתונות המודפסת בגלל אורח חיים עמוס של נשים עובדות, המגדלות ילדים ומתחזקות את ביתן. המחקר מצא כי הזמן שהן משקיעות במדיה המסורתית הוא נמוך משמעותית מזה של הצרכן המצוי, אך לעומת זאת, נמצא כי הן משקיעות חלק גדול מזמנן הפנוי כדי לחפש מידע על מוצרים ומחירים לפני היציאה לקניות. אחד ממקורות המידע החשובים שלהן, כמו של צרכנים רבים, הוא האינטרנט. אך החשיפה האפקטיבית ביותר למידע על מוצרים שונים מתרחש ברמת החנות.

מרי קאמפ, אנליסטית בכירה בחברת המחקרים פורסטר, אומרת כי אחת ממסקנות המחקר היא כי מנהלי מותגים צריכים למצוא דרכים חדשות כדי ליצור קשר בין המותג לציבור האמהות, המהוות כוח קנייה משמעותי בבריטניה, וסביר להניח שגם במקומות אחרים בעולם. קאמפ ממליצה שהמפרסמים יעמידו לרשות האמהות מידע ענייני וערכי על המותגים שלהם במגוון רחב של מקומות, תוך הקפדה על עקביות ואחידות במסרים של המותג, שיוצגו בעיקר ברמת החנות ובכלי המדיה החדשים. רוב הנשים שרואיינו לצורך המחקר הן אמהות עובדות שלמחציתן ילדים בגילאי 6-12, והן מקדישות את עיקר זמן המדיה שלהן לגלישה באינטרנט בבית וגם במשרד, בעיקר על חשבון צפייה בטלוויזיה, קריאת עיתונים והאזנה לרדיו. אך הממצא הדרמטי ביותר הוא כי האמהות הבריטיות כבר אינן רואות בכלי המדיה האלקטרוניים המסורתיים - טלוויזיה ורדיו - מקור עיקרי למידע על מוצרים לרכישה, אלא אמצעים המיועדים לבידור ולהעשרה.

המחקר מציג באופן ברור את העוצמה ההולכת וגוברת של תחום ה-BTL, ועל-פי תוצאותיו מקבלות 39% מהאמהות הבריטיות את החלטת הקנייה הסופית שלהן בחנויות עצמן, בהשוואה ל- 25% של כלל הצרכנים בבריטניה המקבלים כך את החלטת הקנייה. קאמפ סבורה כי פעילות הקד"מ בחנויות תמשיך להתרחב, ובמיוחד במדיה דיגיטלית, שתציג בפני הלקוחות ברשתות הקמעוניות הצעות קנייה מושכות, כאשר כבר היום חלק מהחנויות משתמשות בכלים אלה כדי להציג מוצרים חדשים.

באופן זה הולך ונוצר סוג חדש של הפרדה בין שני סוגי מסכים - זה המצוי בבית, הנתפש כמיועד בעיקר לבידור, וזה המצוי בחנות, המיועד להעביר ללקוחות מסרים שיווקיים, במטרה ליצור מודעות למוצרים חדשים וליתרונות שלהם, כמו גם להביא לידיעת הקונים מבצעים והנחות, התקפים בדרך כלל לטווח זמן קצר. המחקר מראה עוד, כי לאמהות הבריטיות יש זיקה חזקה יותר לחדשנות מאשר לכלל הצרכנים בבריטניה. מתברר כי 40% מהן מוכנות לנסות מוצרים חדשים, לעומת 32% מתוך כלל הצרכנים. עתה, לאור תוצאות המחקר, מעריכה קאמפ שהיצרנים של מותגי הצריכה יגבירו את פעולות החשיפה שלהם הן באמצעות קונסולות וטלפונים ניידים והן בטכנולוגיות ויזואליות חדשות ברמת החנות, כדי להציג את המוצרים החדשים שלהם לאמהות במקום שבו הן מקבלות את החלטת הקנייה.

קנייה ספונטנית בחנויות נוחות

מחקר אחר, שנערך בארצות-הברית על-ידי OgilvyAction, השייכת לקבוצת הפרסום WPP והמתמחה בתחום השיווק הקמעוני, מראה כי עזרי מכירה כמו סטנדים, שילוט ופלנוגרמות המוצגים בחנות הם יעילים יותר ומייצרים מכירות גדולות יותר מאשר פעולות להורדת מחירים זמנית. במחקר שנערך זמן קצר לפני פרוץ המיתון הנוכחי, ושהשתתפו בו 6,000 קונים בערוצי קנייה שונים בכל רחבי ארצות-הברית, נמצא כי יותר קניות אימפולסיביות נוצרו כתוצאה משילוט אינפורמטיבי ותדמיתי על גבי לוחות קרטון שהוצבו בקצותיהן של שורות המדפים, מאשר אלה שנוצרו כתוצאה מהורדה זמנית של מחירים. מתברר כי 29% מהקונים בארצות-הברית מבצעים קניות אימפולסיביות שלא תוכננו מראש כאשר הם נכנסים לחנות. 24% מהקונים האימפולסיביים הללו אמרו כי הם מושפעים בעיקר משילוט תדמיתי ואינפורמטיבי, לעומת 17% מהם המקבלים החלטת קנייה לא מתוכננת כאשר הם נתקלים במבצעים והנחות.

הקנייה האימפולסיבית, שהיא חלומו הרטוב של כל קמעונאי, מתבצעת בהיקפים מרשימים במיוחד בחנויות הנוחות. 49% מכל הקונים שנכנסו לחנות הנוחות למטרות שונות, יוצאים ממנה עם חטיפים המוצגים על גבי סטנדים - למרות שבעצם באו למטרות אחרות, כמו לשלם עבור מילוי הדלק בתחנה.

ג'ף פראוד, פלנר בכיר לאסטרטגיה בסוכנות OgilvyAction אומר: "אנחנו יודעים כי הנחות והורדת מחירים מהווים חלק חשוב מהחלטות הקנייה של הצרכן, שכן זו היא דרכו להרגיש כי הוא אינו פראייר. אך עתה ברור גם, כי לפעולות קד"מ תדמיתיות בחנויות יש משקל רב יותר בהחלטת הקנייה של הצרכן".

כאן המקום להדגיש שוב, כי בתקופה זו של המיתון הצטמצמה עד מאד הקנייה האימפולסיבית בכל סוגי הרשתות הקמעוניות, וכי המחיר הפך לגורם מרכזי בקבלת החלטות הקנייה של הצרכנים החרדים ליום המחר. אולם סביר להניח, כי כאשר הצרכן ישתכנע שהמיתון אכן חלף עבר לו, תתרחב שוב השפעתו של הקד"מ התדמיתי והאינפורמטיבי על החלטות הקנייה.

השילוט בחנות אפקטיבי יותר

מארי דייוויד, מנהלת האסטרטגיה של רשת וולמארט, אמרה לפני כחודש בכנס שנערך בסן-פרנסיסקו ועסק בחשיבותה של היציבות לאורך זמן (Sustainability) של הרשתות, כי כבר לפני מספר שנים היה ברור שהקשר החשוב ביותר עם הלקוח הוא ברמת החנות. בכנס, בו דיברו בכירים בענף הקמעונאות, אמרו הדוברים כי הולך וגובר הצורך לעזור לצרכנים לקבל את ההחלטות הנכונות, מאחר שלא תמיד עומד לרשותם המידע הדרוש כדי לבצע קנייה נבונה התפורה על-פי הצרכים האמיתיים שלהם, בהתאם למידע חדש ומעודכן, על ערכי הבריאות של מרכיבי מזון שונים. אחת הדוגמאות שהובאו בכנס הציגה החלטה של האו"ם שהתבססה על מחקרים חדשים, שעיקרה אימוץ תקנים אקולוגיים חדשים בתחום מאכלי הים. החלטה זו, שהועברה לרשתות המזון, לא חלחלה אל תודעתם של רוב הצרכנים. הדובר, סמנכ"ל בכיר ברשת Giant Eagle, סיפר כי עיקרי ההחלטה הוצגו על גבי סטנדים ושילוט בחנות, ובכך הגבירו אצל הקונים את תחושת האמון שהם נותנים ברשת, אשר שידרה להם מסרים של יציבות אתית מתמשכת ולא של גישה "חאפרית" הרואה לנגד עיניה את הרווח המיידי. גישה זו נועדה לסייע לקונים שאינם עוקבים אחר המחקרים החדשים ואחר המלצות של גורמים בינלאומיים ומקומיים, המניעים פעולות חקיקה, תקנים וסטנדרטים חדשים של מוצרי מזון.

ואכן, כפי שמתברר, הדרך היעילה ביותר לחדור לעתים מזומנות אל תודעתו של הצרכן עם המידע המתחדש היא ברמת החנות. שם, במקום שבו הקונה מקבל את החלטות הקנייה, היא תשיג את השפעתה הגדולה ביותר.

דוברת נוספת בכנס, הריאט הנטג'ס, סמנכ"ל ברשת Ahold, אמרה כי היא מסכימה עם גישה זו, וכי הרשת שלה קיבלה החלטה אסטרטגית לקדם מוצרים שהם בריאים יותר, ושמבטיחים לקונים את היציבות האתית של הרשת. כך משתלב הקד"מ במגמת-העל לאחריות אתית ומוסרית כלפי הלקוח, שכלולות בה גם מגמת הבריאות, הדאגה לסביבה והאחריות לקהילה.

מהלכים אלה מתחברים היטב למגמות הגלובאליות, שהפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו בשנים האחרונות, כמו המגמה הירוקה, האורגנית וכמובן גם הבריאותית.

* הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com

עוד כתבות

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל