גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השקעות על סמך מרוץ סוסים

סטנלי פינק, בנה את אסטרטגיית ההשקעות שלו אחרי תצפיות על מרוצי סוסים בהונג קונג

"לפני הרבה שנים נהגתי לבקר בהונג קונג הרבה ויצא לי ללכת כמה פעמים למסלול המרוצים, שם ראיתי איך אנשים מפסידים את כספם ל'בית'. לא ידעתי שום דבר כמובן על הסוסים או על הרוכבים בהונג קונג, אבל שמתי לב, שהסוסים הפייבוריטים מגיעים פעמים רבות במקומות הראשון, השני או השלישי. אבל המהמרים לא אהבו להמר עליהם, בגלל שהרווח שם קטן יותר מלהמר על הסוסים החלשים.

"אז הבנתי שאם אני אשים את הכסף שלי על ההימור הכי בטוח, כלומר על כך שהסוס הפייבוריט יגיע באחד משלושת המקומות הראשונים, אני יכול להניב תשואה של 10% על הכסף שלי. בניתי אסטרטגיה בה הימרתי שהפייבוריט יגיע באחד משלושת המקומות הראשונים, והרווחתי בתשעה מתוך עשרה מרוצים. בעשירי הפסדתי את כל הכסף שלי, כמובן. אני לא יודע דבר על סוסים, אבל אני יודע דבר או שניים על ההתנהגות של אנשים אחרים בשוק. זאת הגישה שלי גם למסחר טקטי. אני יודע כיצד מתנהגים אנשים אחרים בשוק וזה היתרון שלי".

לייצר כסף גם בשוק יורד

הסיפור הזה משמש את סטנלי פינק כדי להסביר מה היתרון שלו כמנהל בתעשיית קרנות הגידור. פינק, מנכ"ל ISAM, מוכר בשוק ההון הבריטי כסנדק קרנות הגידור המקומיות. אחרי 21 שנים בקבוצת MAN, שם היה חלק מהפיכתה משחקנית בינונית בשוק הסחורות לענקית בתחום הגידור, עבר לניהול חברת הקרנות ISAM. כעת ISAM משתפת פעולה עם לייטהאוס, חברת ה-Family Office הישראלית.

"תעשיית קרנות הגידור היא מקום מעניין", אומר פינק, "בגלל שילוב אסטרטגיות שונות בעלות מטרה יחסית דומה, שפועלות בטכניקות שונות. זה כמו לשאול מה המאפיינים הדומים של בנק דיסקונט וגולדמן זאקס. שניהם בנקים, אבל מדובר בעסקים שונים לגמרי".

*האסטרטגיה שלך בנויה על התנהגות מנהלים אחרים. מה אתה חושב על איכותם המקצועית?

"רבים מהם היו לונג על השוק בתקופה האחרונה, ולכן רובם הפסידו כסף רבם. אבל תזכור שקרן הגידור הממוצעת איבדה 20% במשבר, כשמנהלי ההשקעות האחרים הפסידו כ-50%, כך שהיית מצליח הרבה יותר אם היית מושקע בקרן גידור ולא מושקע ישירות בשוק המניות. אז באופן יחסי הם תפקדו היטב. זה לא אומר שכל הקרנות זהות. לחלק מהקרנות יש קורלציה אפסית למדדי השוק, כמו לקרן של ISAM, אבל לחלק יש קורלציה חיובית והן אלו שסבלו בירידות".

*אז מה היעד העיקרי של מנהלי הגידור?

"אם חוזרים לחזון המקורי, המטרה היא לייצר כסף בשוק יורד וגם בשוק עולה, במטרה לשמר את ההון ולייצר הון חדש, כלומר לייצר תשואות אבסולוטיות".

*תעשיית הגידור ספגה הרבה ביקורת על חלקה ביצירת המשבר.

"זה כמו להאשים את היהודים באחריות למלחמת העולם בין יפן לארה"ב. אין לכך כל קשר למציאות. אם מסתכלים על העובדות, המשבר נוצר כתוצאה מאנשים שלא תמחרו נכון נכסים כמו נכסי סאב-פריים, וממשלות שעודדו בנקים לתת הלוואות לאנשים בלי יכולת החזר".

*ובשורה התחתונה, מנהלים רבים מצאו את עצמם מחוץ לשוק.

"כשהשוק קרס, חלק מהקרנות שהשקיעו בנכסים בלתי נזילים הציבו מגבלות על משיכות כספים, ולכן קרנות של קרנות גידור (FOHF)שהיו מהן פדיונות גדולים יותר לא יכלו להנזיל נכסים שהושקעו בקרנות פחות טובות, ונאלצו להיפטר מהקרנות הטובות. הקרנות הטובות הפכו להיות הכספומט של התעשייה.

"היום רבים מהמנהלים הללו הצליחו להשיב חלק גדול מהנכסים וחלק אפילו גדול להיקף שיא. מנגד, תעשיית קרנות הנאמנות לא הצליחה להתאושש לגמרי, וכך גם מניות הבנקים. שניהם רחוקים מאוד מהמצב של תעשיית הגידור היום".

*מה מבדיל בין מנהל טוב למנהל רע בתעשיית הגידור?

"הרבה מזה תלוי במשקיע. הוא צריך להחליט קודם כל מה הוא מחפש במנהל ההשקעות שלו. אם יש לך תיק מנוהל, תשאל את עצמך במה הוא שונה מתיקים אחרים, האם הוא מציע פיזור אמיתי של נכסים, ואיך הוא מתפקד בשוק יורד. אחר כך תשאל, האם לאנשים שמנהלים את התיק שלך יש את המוניטין לעשות את מה שהם אמורים לעשות".

"מיידוף לא סחר במניה אחת"

*מוניטין לא תמיד עוזר, כמו במקרה של מיידוף.

"ברני מיידוף הוא מקרה מאוד מעניין שאפשר לדבר עליו רבות. אבל אני אגיד זאת: ברני מיידוף לא סחר במניה אחת בכל ימי הקרן. הוא הונה את המשקיעים שלו כל הזמן, ואפשר היה לראות זאת".

*איך המשקיע הפשוט יכול להתגונן ממקרה מיידוף כזה?

"זה לא פשוט. במקרה של מנהלים כמונו, אתה יכול לפנות לברוקר הראשי שלנו ולדבר איתו. לכל אחד רקע שונה ומוניטין טוב בתחומו עם תוצאות מוכחות לאורך שנים".

*מה הפרופורציה הנכונה של קרנות גידור בתיק מנוהל גדול?

"זה תלוי בהרכב התיק כולו, אבל אני מעריך ש-10%-25% מהתיק. העצה הכללית שלי למשקיעים היא לבחון מה מטרותיהם להון שברשותם, איך יוכלו להשיג אותן, מה עשוי להפריע בדרך ואין לטפל בזה באמצעות פיזור".

*איפה אתה מזהה היום הזדמנויות?

"יש בחוץ הזדמנויות רבות. ברמה הטקטית, במדינות רבות בעולם יש נגישות לאפיקי השקעה חדשים שלא הייתה קיימת לפני כן. בישראל, למשל, אפשר להיחשף לקרנות גידור אוף שור. ההזדמנות למשקיעים היא בפיזור רחב ככל האפשר".

*ומה האסטרטגיה המומלצת היום בגידור?

"אני מאמין כבר תקופה ארוכה בחוזים העתידיים המנוהלים, וגם היום. זה תחום שמאופיין במסחר טקטי ואני מאמין שניתן לייצר שם יתרון על המתחרים".

roee-b@globes.co.il

עוד כתבות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; מגמה מעורבת באסיה


מדד הקוספי הדרום קוריאני זינק בכ-2%; לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%