גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שולטתתת: מה הפך את הנשים לכל-כך דומיננטיות ברשת האינטרנט?

בשנים האחרונות גילו הנשים את האינטרנט ופשוט התאהבו בו: הן מככבות ברשתות החברתיות, דומיננטיות באתרי הקניות ברשת, כותבות בלוגים, מלקטות מידע ומפיצות אותו ביעילות שיא ■ מה גרם לזה?

נשים הן הכוח המניע מאחורי 80% מכל החלטות הקנייה בבית, הן מובילות מגמות צריכה וצמיחה של קטגוריות חדשות. כניסתן המסיבית בשנים האחרונות לרשת האינטרנט הופכת אותן לכוח המניע את כלכלת העולם. לא פחות. למעשה, רק בשנים האחרונות גילו הנשים את כל מה שהאינטרנט יכול להעניק להן. ומרגע שטעמו מ"פרי עץ הדעת" - הן נוהרות אל הרשת וכובשות אותה בהמוניהן.

הן משתלטות על הרשתות החברתיותפייסבוק בארה"ב יש רוב נשי של 63%), הן השחקניות המרכזיות באתרי הקניות ברשת, הן כותבות בלוגים משפיעים, מנהלות עסקים משגשגים, מלקטות מידע במגוון גדול של אתרים ומפיצות אותו לכל עבר ביעילות ובמהירות ששום קמפיין ויראלי לא יכול להתחרות בהן.

הסיבה ל"התאהבות" הגדולה של הנשים ברשת פשוטה מאוד. האינטרנט כאילו נולד בשביל נשים, והוא מתאים כמו כפפה ליד לכל הצרכים הנשיים ולכל תכונות הנשיות הבולטות.

"הרשת פשוט מאפשרת לנשים להיות נשים", אמרה לפני כשבוע איריס בק, מנכ"לית מקאן אריקסון, שהציגה בפני לקוחותיה מחקר גדול שנעשה בישראל על נשים ברשת (המחקר נערך בשיתוף תנובה, לוריאל, יוניליוור ושירותי בריאות כללית - ובוצע על-ידי מכון פאנלס), "הרשת מאפשרת לנשים לבטא בצורה אינטואיטיבית כל-כך את כל מאפייני הג'נדר.

מחפשות חיבור

קונקטיביות היא אחת התכונות הנשיות האופייניות ביותר שמוצאת ברשת ביטוי מקסימלי. נשים מחפשות תמיד חיבור אמיתי למשהו, דיאלוג, השתתפות, הצטרפות. "נשים לא קונות מותגים, הן מצטרפות אליהם", אמרה בזמנו כוהנת הטרנדים פיית' פופקרן, בספרה "8 העקרונות בשיווק לנשים". המדיה האינטראקטיבית מאפשרת להן יותר מתמיד לקחת חלק משמעותי בכל דבר. אין דבר שנשים אוהבות יותר מלראות שמה שעובר עליהן עובר גם על נשים אחרות.

השנה בלט במיוחד המהלך המדובר של "פריטו ליי", שהציגו את סדרת החטיפים האפויים שלהם באמצעות סדרת אנימציה אינטרנטית מתוקה להפליא בשם: "Only in woman's world". בסדרה מככבות 4 חברות: עיתונאית, אימא במשרה מלאה, בעלת בוטיק אופנה ובנקאית. כולן נשים שנונות, מצחיקות ובלתי נשכחות. הסדרה בנויה מאפיזודות באורך דקה, המספרות בהומור ובשנינות רבה סיפורים מחיי הנשים (גברים, קניות, כושר, דיאטה, חברות...), מאלה שכל אישה מחייכת כשהיא רואה אותם. (www.awomansworld.com)

לא מבזבזות זמן

השימושים העיקריים של נשים ברשת הינם התעדכנות, חיפוש מידע, שירותים וקניות. אם פעם נשים ליקטו מזון בטבע עבור משפחתן, כיום הן מלקטות מידע. הן משימתיות ונכנסות לרשת תמיד כשהן "מוטות מטרה" - לחפש רופא, למצוא מתכון, לתפור חופשה משפחתית, ללקט מידע, להתייעץ, לקבל המלצה טובה, להציץ בחשבון הבנק או לחפש כל כלי שימושי שמקצר תהליכים או הופך את חייהן לקלים יותר.

תאגיד המזון הענק קראפט יצר את assistent ifood - אפליקציה סלולרית שעוזרת להתמודד עם שלל מטלות המטבח. החל מתכנון תפריטי הארוחה, דרך הכנתה ועד לקניית המצרכים באופן המהיר והחסכוני ביותר.

מתגובות ברשת נראה שזו אפליקציה מוצלחת ביותר שתחבר את ה"סוקרמאמס" - (soccermoms - "אמהות הכדורגל" כפי שנקראות בארה"ב), מאותגרות הבישול וחובבות האייפון, לעורק הראשי של קראפט.

האפליקציה בבסיסה הינה ספר תפריטים ומתכונים עם רשימת קניות (המצרכים מתוצרת קראפט) ורשת חברתית שמאפשרת לחלוק מידע, לתת המלצות, ביקורות ועוד.

אבל ה"קילר אפ" האמיתי הוא ביישום ה-GPS שמאפשר לאתר את החנות הקרובה שבה נמצאים המצרכים, לחנות בחריקה את הג'יפ ולקבל הכוונה מדויקת עד לרמת המעבר והמדף הספציפי שבו נמצאים המוצרים.

הורדת היישום עולה דולר אחד בלבד, וקראפט מרוויחה שיתופי-פעולה פוטנציאליים עם הקמעונאים, רווח תדמיתי גדול למותג וקהל שפוט של אמהות שלא יוכלו לקנות ולבשל יותר בלי המדריך של קראפט.

.www.kraftfoods.com/kf/iFood)aspx)

דואגות למערכות היחסים

בדיוק כמו מחוץ לרשת, גם ברשת נשים הן שרות החוץ והשגרירות - אמונות על פיתוח הקשרים, טיפוח והעמקת מערכות יחסים ומחפשות תמיד שיחה, מפגש, שיתופיות ותמיכה. דפוסי ההתנהגות שלהן ברשתות החברתיות שונים מאוד מאלו של הגברים. הן אקטיביות יותר, מעמיקות, מחטטות, מנהלות שיחות ארוכות ויורדות עד לפרטים הכי קטנים.

פרויקט "11 האמהות" של וולמארט (elevenmoms) בנוי בדיוק על תפיסה זו - על ההבנה של המשמעות העמוקה של מערכות היחסים הנשיות ורמת האמון והתמיכה שהן מסוגלות לייצר. נשים מחפשות מידע ועצות קודם כל אצל נשים אחרות - כאלה שכבר "עשו את זה".

וולמארט לקחה חסות אמיתית והיא מטפחת את ה"אמהות-הבלוגריות" המובילות. הן מנסות מוצרים, לפעמים גם קוטלות, מייעצות ובעיקר מספקות הרבה מידע שנקרא בצמא רב על-ידי אלפי נשים צעירות בארה"ב.

(site.elevenmoms.com/profiles/default.aspx)

אלופות בג'גלינג

לנשים יש כל-כך הרבה תפקידים וכובעים, עד שאין לדעת במי מהם תפגוש בכל רגע נתון. הן מג'גלגות בין קריירה לאמהות, בין זוגיות לחברות, בין ניהול משק-בית שקול ואחראי להשתעשעות ילדותית וחסרת מטרה.

קשת התכנים שנשים צורכות ביום רחבה מאוד ומגוונת. רק נשים נודדות ביום אחד בין עדכוני הבורסה לאוכל לתינוקות, בין חיפוש בייביסטר למדורי הכלכלה והשיווק.

חברת הביטוח "ג'נרלי" בצרפת בחרה לפנות לצד הפיננסי והאחראי של הנשים. בשיתוף אתר הנשים Terra femina היא יצרה מתחם וידיאו של מומחי ביטוח, שמסבירים ומייעצים לנשים בכל הקשור לביטוחי בריאות, חיים, ירושות ועוד.

גם האתר החביב "סמארט קוקיז" (smart cookies) עוזר לנשים לנהל את הכסף שלהן טוב יותר. 4 יועצות לענייני פיננסיים, שנראות כמו כוכבות "עקרות-בית נואשות", מנפצות את התפיסה כי פיננסים זה עניין רק לגברים חמורי-סבר בחליפות. הן מדברות על כסף בגובה העיניים, מסבירות בפשטות מונחים, נותנות טיפים ועוד (www.smartcookies.com)

נשים הן לא מקשה אחת

יותר מ-2 מיליון נשים ישראליות גולשות כיום ברשת. 80% מהנשים חברות ברשתות חברתיות וגולשות בפורומים, 75% מהן מקבלות החלטות על קניית מוצרים בעקבות המלצה שקראו באינטרנט, ו-63% מכלל הנשים טענו שאינן יכולות להתנתק מהאינטרנט אפילו ליום אחד. זאת לפי המחקר של מקאן-אריקסון.

איך לדבר עם נשים באינטרנט? זו כנראה השאלה שתעסיק השנה את כל מי שנשים הם קהל המטרה העיקרי שלו (וזה כולל את רוב החברות במשק הישראלי).

נשים הן לא מקשה אחת. אי-אפשר יותר לראות בהן סגמנט או "נישה שיווקית" אחת. יש הבדל כל-כך משמעותי בין טיפוסי הרשת השונים. אי-אפשר לפנות באותו אופן לקבוצת ה"אדישות" - נשים שגולשות רק כשחייבים, ולקבוצת ה"מכייפות", שהרשת עבורן היא לונה פארק עמוס גירויים. לקבוצת ה"צופות" הפאסיביות "אנחנו-רק-מסתכלות", ולקבוצת ה"יצירתיות" שהן מלכות הרשת, מובילות הדעה, האקטיביות ומנהלות הבלוגים והפורומים.

הנשים אימצו את הרשת באופן כל-כך טוטאלי, והן מנפצות כל קלישאה שיווקית. הן מגדירות מחדש את תפקידי המותגים בחייהן ומעמידות למבחן את כל תפיסות השיווק והפרסום הסטנדרטיות.

התנהגות הנשים ברשת מעצבת מחדש גם את תפיסת אתרי התוכן לנשים. המו"לים בארה"ב ובאירופה כבר זיהו את המגמה ובשנים האחרונות אנחנו רואים פריחה של אתרי נשים המוגדרים כ"women oriented content". (ביניהם shine של יאהו, terra femina הצרפתי, wowowow האמריקני ועוד).

כולם מייצגים תפיסה חדשה ורעננה של תוכן נשי - לא עוד "גטו ליפסטיק" צר אופקים וסטריאוטיפי, אלא תפיסת תוכן רחבה ואינטליגנטית באוריינטציה נשית ומנקודת מבט נשית, תוך התאמה מקסימלית לצרכים הייחודיים של הנשים ברשת.

אחרי פורטלי ענק, ערוצי ספורט וילדים, אלטרנטיבה נשית חדשה ומשמעותית תהיה כנראה האתגר הבא של עולם התוכן ברשת הישראלית.

* הכותבת היא מנכ"לית Saloona - מגזין אינטרנט לנשים שיושק החודש.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת אחזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם