גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כרגיל, היבואנים נהנים: המכוניות הקומפקטיות החדשות בישראל

בחודשים הקרובים יציפו את ישראל מכוניות שכולן מתמקדות בפלחים קטנים וזולים יותר ממשפחתיות הסדאן הקלאסיות - אשר תופסות היום קרוב ל-75% מהמכירות

אחת הסטיגמות השיווקיות העתיקות והחסינות ביותר בשוק הרכב הישראלי קובעת שהלקוח הישראלי "לא חוזר לאחור". במילים אחרות, מי שהתרגל למכונית בגודל ובסטטוס מסוימים ישאף תמיד להתקדם כלפי מעלה. הוא עשוי להחליף דגם באותה קטגוריה, או לעבור לרכב נישה באותה קטגוריה - כמו רכב שטח או מוביל נוסעים - אך לעולם לא יעבור לרכב קטן יותר מבחירה.

אבל בקיץ 2010, לראשונה, מסתמן שינוי ממשי במגמה. בחודשים הקרובים תציף את השוק ארמדה של מכוניות חדשות וקומפקטיות, שכולן מתמקדות בפלחים קטנים וזולים יותר ממשפחתיות הסדאן הקלאסיות (קטגוריה C), שתופסות קרוב ל-75% מהמכירות.

מאחורי המגמה החדשה ניצב "המיסוי הירוק", אבל אם מישהו סבור שהתרחש שינוי בעמדה המסורתית של יבואני הרכב ושל הנהג הישראלי כלפי סוגיית הפליטה ואיכות הסביבה (כלומר, אדישות מוחלטת), ואולי אפילו "יישור קו" אוטומוטיבי-חברתי עם מערב אירופה, הוא טועה בגדול. הסיבה לפריחה היא שהמיסוי הירוק הפך את יבוא המכוניות מופחתות הפליטה לרווחי הרבה יותר מאשר בעבר ליבואנים, ואת המכוניות המיובאות לאטרקטיביות (מעט) יותר ב"לוקש" של מקבלי הרכב הצמוד. השינוי אולי לא יהיה דרמטי בשלב הראשון, אבל הוא צעד ראשון מבורך. הנה מדגם.

אאודי A1: לשבור את הנוסחה

אאודי A1

בפני משווקי אאודי בישראל ניצב כיום אתגר שיווקי רציני: לשבור את הנוסחה "קטן הוא זול", ולשכנע את הלקוחות שמכונית שלוש דלתות באורך 3.93 מטרים (קצת פחות מפולו), עם בסיס גלגלים צנוע של 2.47 מטרים, היא אאודי-פרימיום אמיתית.

חלק מהעבודה השיווקית תעשה המכונית עצמה. למרות ממדיה הזערוריים יש לה חרטום מפואר, שלדה עם כמות נכבדה של הנדסה גרמנית מסורתית, תא נוסעים איכותי ומשודרג על-פי המסורת של אאודי, ובטיחות פסיבית של מכונית גדולה.

יש לה גם רשימת אופציות שלא הייתה מביישת A6, החל בריפודי עור במגוון שילובים וכלה בגלגלי 18 אינץ' (!) ומערכת קול של "בוס". המנועים יכללו את ההיצע המוכר של קבוצת פולקסווגן פלוס אופציה לתיבה כפולת מצמדים עם שבע מהירויות, והדגש בכולם הוא על חיסכון: עד 22 קילומטרים לליטר בדגמי הבסיס.

כמה תעלה? באירופה מתחיל מחיר ה-A1 הבסיסית (1.2 ליטרים TSI) בכ-15% פחות ממחירי הגולף, ואילו הדגם החזק ביותר, עם 122 כוחות סוס ועם תיבת DSG עולה בדיוק כמו הגולף עם מנוע מקביל. בארץ, עם מינוף ראוי של שער האירו נמוך, זה יכול להתבטא בטווח מחיר של כ-125 עד 145 אלף שקלים. יקר עבור מכונית שלוש דלתות בגודל פולו, אבל כרטיס כניסה זול מאוד לשוק היוקרה.

יונדאי אקסנט 2011: כיוון חדש

יונדאי אקסנט 2011

התחרות מכיוון המאזדה 2 סדאן עשויה להאיץ את מועד ההגעה המתוכנן של האקסנט החדשה, שכרגע מתוכנן ל-2011. כאשר היא תגיע היא עתידה לתת "פייט" רציני למתחרותיה. לצד העיצוב החיצוני האטרקטיבי והמגובש, שנראה כמו גרסה מוקטנת של הסונטה החדשה, היתרון המרכזי שלה הוא ממדים שכמעט נושקים לאלה של משפחתיות גדולות.

היא נמתחת לאורך 4.34 מטרים ולרוחב 1.75מטרים, וניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.57 מטרים. גם תא המטען שלה מציע נפח נכבד של 454 ליטרים. את החבילה משלימים תא נוסעים מודרני ואיכותי ומנועים חדשים וחזקים: 1.4 ליטרים בהספק 105 כוחות סוס, ו-1.6 ליטרים בהספק 122 כוחות סוס. עדיין לא ברור מהיכן תגיע המכונית החדשה, אולם אחד המועמדים המרכזיים הוא המפעל של יונדאי בטורקיה, שבו מיוצרת האקסנט ובקרוב תיוצר גם ה-I20.

כמה תעלה? התשובה תלויה כנראה במאזדה 2 סדאן (ראו בהמשך), שכמו במקרה של ה-3 צפויה להפוך ל"סמן הימני" של התמחור בפלח הזה. אבל בהתחשב בממדיה של האקסנט החדשה, ובעובדה שליונדאי אין בהיצע בישראל משפחתית סדאן, היא עשויה להיות מתומחרת כמשפחתית לכל דבר.

ניסן מיקרה: מכנה משותף רחב

ניסן מיקרה

בתוך חודשים מספר תנחת בישראל המיקרה החדשה של ניסן, שמוגדרת בחברה בתור "מכונית עולמית". התואר המרשים נועד רק לציין שזוהי מכונית שמיועדת לייצור ולשיווק ברחבי העולם, עם דגש על מדינות מתפתחות. עם שינוי הייעוד בא גם שינוי הקונספט: המכונית הקודמת והעגלגלה הייתה פריט אופנה יפני טיפוסי, שתוכנן מבראשית עבור קהל הנשים של יפן, ששוחר מכוניות "חמודות".

המיקרה החדשה פונה למכנה משותף רחב יותר, עם מרכב גבוה, עם זנב סולידי ועם תא נוסעים מרווח. זכר לאופנתיות נותר רק בעיצוב החרטום ובתא הנוסעים. המיקרה 2011 תגיע אלינו כנראה עם מנוע 1.2 ליטרים סופר-חסכוני, בהספק 94 כוחות סוס, ועם שלל גדג'טים כמו מסך מגע, מפתח חכם, ואפילו מערכת סיוע בחניה, שמתאימה את עצמה לרמת המיומנות של הנוסעים. ניסן מבטיחה מרווח פנים רציני ויכולת תמרון עירונית רצינית, כולל רדיוס סיבוב של 4.5 מטרים בלבד.

כמה תעלה? למשווקים בפלח הזה אין הרבה ברירות; מי שרוצה לשמור על נוכחות צריך לכוון את עצמו אל מחיר המאזדה 2 - ומטה.

מאזדה 2 סדאן: הליסינג מתכווץ

מאזדה 2 סדאן

בימים אלה יורדות מפס הייצור של פורד מאזדה בתאילנד מכוניות המאזדה 2 סדאן הראשונות שמיועדות לישראל. גרסת הסדאן, ששיווקה יתחיל ברבעון השלישי, פונה היישר אל לבו של סגמנט B הקומפקטי-משפחתי בישראל, שבו שלטה עד היום באופן כמעט בלעדי יונדאי אקסנט. ה-2 סדאן נמתחת לאורך 4.25 מטרים, כמעט שלושים סנטימטרים יותר מגרסת החמש דלתות, והאורך מנוצל היטב לטובת תא מטען בנפח רציני של 450 ליטרים.

פרט לכך, זוהי המאזדה 2 המוכרת: אותו בסיס גלגלים, אותו מנוע 1.5 ליטרים בנזין נשכני, ואותה שלדה הדוקה שאמורה לשמר את היכולות הדינמיות של ה-2 האצ'בק. גם תא הנוסעים לא אמור להיות שונה משמעותית.

מכיוון שמדובר במאזדה, אפשר לשער שגורלה של ה-2 סדאן לא יהיה דומה לזה של מתמודדות אחרות שניסו לקרוא תגר על האקסנט (ע"ע רנו סימבול), והיא תהפוך למראה מוכר מאוד בציי הרכב.

כמה תעלה? מכיוון שמדובר במאזדה, אפשר להניח ברמה גבוהה של דיוק שהמחיר יהיה בין ה-2 האצ'בק ל-3 סדאן - משהו בין 110 ל-115 אלף שקלים, בכפוף לרמת הגימור. המחיר הזה יציב אותה כחלופת "מיסוי ירוק" לעובדים, שיוותרו על משפחתיות רגילות לטובת חיסכון בשווי השימוש החודשי.

ועוד כמה שנמצאות על הכוונת של היבואנים בארץ:

קיה Venga

קיה נמצאת בארץ בתהליך התעוררות, שבמסגרתו מתוכננת גם ה-Venga החדשה להגיע אלינו. המכונית, שתוכננה ועוצבה עבור אירופה, מציעה מבנה של "מיני מיניוואן" עירוני, עם אורך טיפוסי לקבוצה (4 מטרים), אבל גם עם בסיס גלגלים מרשים של 2.61 מטרים, תא מטען בנפח 440 ליטרים, ושפע של מרחב בתא הנוסעים המודולרי.

שברולט ספארק

"המכונית העולמית" החדשה של שברולט כבר נמכרת ברחבי העולם, ותגיע אלינו בעוד כמה חודשים, כשתהיה לה תיבה אוטומטית. בתוך מרכב באורך 3.64 מטרים בלבד הצליחו מהנדסי החברה לדחוס מראה אתלטי ושרירי, תא נוסעים מרווח מאוד, ועיצוב פנים צעיר ומתוחכם. להנעה אחראים כיום מנועי 1 ליטר ו-1.2 ליטרים סופר חסכניים ויעילים, שיציבו את המכונית בקבוצת מס אטרקטיבית.

ניסן פיקסו

עד שתגיע המיקרה החדשה, עשויה להגיע אלינו ה-Pixo, שכבר נמכרת באירופה זה כשנה. ממדיה מציבים אותה מול הסוזוקי אלטו, אם כי יש לה תא נוסעים משודרג ומראה בוגר יותר. להנעה אחראי מנוע 1 ליטר חסכני, שקיים עם אופציה לתיבה אוטומטית אמיתית. היא מיוצרת בהודו, ומחירה עשוי להיות אטרקטיבי מאוד.

פיאט 500 אבארט

פיאט 500 אבארט

פיאט, כמו אאודי, מכוונת לפלח של "מכוניות קטנות בגודל וגדולות בסטטוס", והיא תבצע זאת עם גרסאות האבארט הספורטיביות של ה-500 הקטנטנה. המתכון נראה מעורר תיאבון: מנוע טורבו 140 כוחות סוס על משקל זעיר, אפס ל-100 בפחות משמונה שניות, מתלים משודרגים ונוצות קרב בולטות. עכשיו צריך רק מחיר הגיוני.

עוד כתבות

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: ארה"ב תתחייב שהמלחמה תסתיים, גם ללא אישור ישראלי

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, shutterstock

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד – נכנסה היום לתוקף ● איך התכנית החדשה תעבוד? על מי היא חלה? ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם