גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דברים שרואים מקאן: מה למדנו מפסטיבל הפרסום בצרפת?

האווירה בפסטיבל הפרסום בקאן מוכיחה שהמיתון בתעשייה נגמר, שסוכנויות הפרסום העצמאיות הן סירות המירוץ של התעשייה - ושהישראלים ראויים להשתתף במונדיאל של עולם הפרסום

בשנה שעברה תעשיית הפרסום עדיין ליקקה את הפצעים שגרם המשבר העולמי, והרגישו את זה בפסטיבל קאן. כמות העבודות, המשתתפים ואווירת ה"אין חגיגה" בשנה שעברה - כולם הצביעו על המיתון העולמי. השנה התעשייה חזרה לנשום בצורה סדירה, ועל-פי מדד קאן אפשר להכריז שהמיתון נגמר.

התפאורה מושקעת מתמיד, האירועים נוצצים, המוני עבודות בכל הקטגוריות, המוני אנשי פרסום והמוני לקוחות, אולמות הכנסים מתפקעים ממש. בפאנלים מוצאים סלבס כמו בן סטילר ומארק צוקרברג, מייסד פייסבוק. את תחושת ההקלה אפשר ממש להרגיש באוויר.

רק שנה אחת עברה, אבל הימים הראשונים בפסטיבל מראים כי תעשיית הפרסום בעולם ממשיכה לזוז ולהשתנות בקצב.

3 תובנות מרכזיות וניצחון בולט אחד צפו ועלו מהימים הראשונים בפסטיבל. מי שטוען כי תעשיית הפרסום קופאת על שמריה לא ראה אריה של קאן מימיו.

1. הסוכנויות העצמאיות בועטות

הסוכנויות העצמאיות בועטות

מעניין היה לראות את ההתרחשות בהרצאת ה-Independent - זו של הסוכנויות העצמאיות (סוכנויות שאינן שייכות לרשתות פרסום בינלאומיות). הסוכנויות האלה תמיד היו חוות הניסיונות של תעשיית הפרסום, והם נותרו ה"Trend Setters".

אם נשווה את הרשתות הגדולות והוותיקות בעולם לנושאות מטוסים מפוארות, הרי שהסוכנויות העצמאיות הן כמו סירות מירוץ, ומבינות שבשביל לנצח הן חייבות להיות חדשניות, זריזות ובועטות.

הסוכנות הבלגית Happiness (ראו באתר: www.happiness-brussels.com), למשל, טוענת כי עבודות קריאייטיביות ומוצלחות נעשות על-ידי עובדים שמחים, ושעובדים שמחים עושים עבודות מוצלחות.

הסוכנות מעסיקה עובדים מ-15 מדינות שונות, המבנה הארגוני שלה שטוח וצוותי העבודה הינם הטרוגניים ומשלבים אנשי אסטרטגיה וקריאייטיב.

אחת ההצלחות הגדולות שלהם - קמפיין לטויוטה IQ שבמסגרתו הסוכנות יצרה פונט מיוחד בעזרת הרכב. כדי להראות את הורסטיליות של ה-IQ, צולמה המכונית כשהיא מתווה את אותיות האלף-בית. את הצילומים הדיגיטליים הפכו ממש לפונט מחשב ייעודי של טויוטה. המהלך זכה אתמול (ד') בגראנד פרי על עבודת הדיזיין הטובה ביותר.

גם סוכנות Sid Lee (ראו באתר: www.sidlee.com), שמתרכזת במשאב האנושי ומעסיקה אנשי פרסום, אבל גם ארכיטקטים, מהנדסים, ואפילו ליצן. ובמה הם עוסקים? הכול מכול. מנקודות מכירה ועד סרט פרסום, מאירועים ועד מהלכי גרילה. מה שמנחה אותם זו גישה של Commercial Creativity.

למרות שהסוכנויות העצמאיות מתעקשות שלא נגדיר אותן, אפשר לעשות את זה בכל זאת. המבנה שלהן, האנשים שעובדים שם, ההתממשקות לאנשים שבחוץ ורתימת כuח ההמונים - הסוכנויות האלה לא רק עושות מהלכי אינטגרייטד, אלא הן בעצמן אינטגרייטד.

2. הדיגיטל כובש את הרחובות

הדיגיטל כובש את הרחובות

"Digital finds a home in the great outdoor", בישר טיי גוואן הין, מנהל הקריאייטיב של JWT באסיה, שהיה ראש חבר השופטים בתחרות ה-Outdoor.

ה-Outdoor - שלטי החוצות, הוא אחד המדיומים המסורתיים ביותר בעולם הפרסום. הרי גם בימי התנ"ך סביר שעסקים פרסמו את עצמם עם שלט בחוץ, ועכשיו רואים שהעולם הדיגיטלי כובש גם את המסורת הזאת.

שלטי החוצות של היום משלבים טכנולוגיות מהחדישות ביותר - מהקרנה על קירות ועד לשלטים המגיבים לתנועה, ממש כמו Wii ענק. חזון הסרט Minority report כבר כאן, על שלטי הענק. משלטים פסיביים הפכו השלטים למנהלי שיחה, הם מזהים את העוברים לידם ומנהלים איתם דיאלוג.

דוגמה מקאן (שמשתמשת בטכנולוגיה "פשוטה יחסית" - SMS) היא של הקמפיין של Project Concern (מלכ"ר שנלחם באפלייה על בסיס מין ואלימות נגד נשים). הארגון, בעזרת Ogilvy Cape Town, ניסה למנוע את האדישות המלווה את נושא האלימות נגד נשים (בעיקר נשואות), ובנה במות ענקיות עם שלטי חוצות שעליהן פרצופי נשים. הפרצופים הפכו ליותר ויותר חבולים ונפוחים ככל שהתקדמו הימים. העוברים ושבים יכלו להראות מעורבות בעזרת SMS'ים עם המילה Stop. ככל שרבו ה-SMS'ים הפנים נרפאו והפכו לפחות חבולות.

גוון הין אמר בקאן כי ה"Outdoor פתאום יכול לדבר, לנהל מאבקים חברתיים, ולהניע לפעולה". ואנחנו רואים שהדיגיטל כבר מזמן לא נמצא רק באינטרנט, ושמשרדי הפרסום הם אלה שמוציאים אותו לרחובות.

3. ישראל במונדיאל של הפרסום

ישראל במונדיאל של הפרסום

צבי

הישראלים פקדו את קאן השנה הרבה יותר מאי-פעם. מדהים לראות את כמות הישראלים שלא רק הגישו עבודות, אלא גם נחתו בקאן.

מה שעדיין חסר בנוכחות הישראלית זה דווקא הצד של הלקוחות. לפסטיבל השנה הגיע מספר חסר תקדים של לקוחות מרחבי העולם, שמעבירים הרצאות, משתתפים בפאנל ומבינים את החשיבות של קריאייטיב איכותי בהצלחת מותגיהם. לצערי, לקוחות ישראלים עדיין לא נראים כאן הרבה.

תעשיית הפרסום הישראלית גם נטלה השנה מספר מכובד של אריות. עד כה שלמור-אבנון-עמיחי, אדלר-חומסקי ובאומן-בר-ריבנאי גרפו "אריות", ולאלה נוספו גם לא מעט פיינליסטים.

אם בעבר הרגשנו בענף הפרסום בישראל שאנחנו לא מספיק טובים כדי לשחק במונדיאל הפרסום, הרי שלפני כמה שנים הבנו שאנחנו יכולים וצריכים לעלות למגרש.

עדות נוספת ליכולת שלנו להיות שותפים בחגיגת הקריאייטיב העולמית אפשר לראות בקמפיינים המוצגים בתחרות. מדי פעם אנחנו נתקלים בקמפיינים שדומים להדהים לקמפיינים שהתעשייה הישראלית הגתה והשיקה בישראל.

דוגמה אישית קטנה - מודעה של WWF של Ogilvy France, שבה רואים דוב או קרנף בטבע, עליהם מצויר גרפיטי וכיתוב של "What will it take before we respect the planet?".

דומה להפליא למודעה של גיתם BBDO עבור רשות הטבע והגנים שהופיעה בדג הזהב לפני שנה וחצי. במודעה של גיתם מופיע צבי ועליו מצוירים בגרפיטי כתובות כגון "דוד היה פה", עם הסלוגן "הן יהיו חיות, אתה תהיה בן אדם".

נכון שבישראל לא פעם אנו עסוקים בלהכפיש ולומר "העתקה" אך לטעמי Great Minds Think Alike. במקומות שונים ברחבי הגלובוס חושבים על רעיונות דומים, וזה רק צריך להחמיא לנו בישראל.

4. הפייבוריט עד כה...

הפייבוריט

המהלך המעניין והמוערך ביותר עד כה הוא זה של Gatorade. משקה האנרגיה יצר מהלך הקרוי Replay, ובו שוחזר משחק מ-1999 בין נבחרות פוטבול תיכון שהסתיים בתיקו, לאכזבת הצדדים והאוהדים.

Gatorade כינסה את השחקנים, השופטים ואפילו המעודדות למשחק חוזר. הכרטיסים למשחק החוזר אזלו בתוך שעה, ולא קשה לדמיין עד כמה המהלך הצליח בארצות-הברית.

החברה אוספת מועמדויות למשחקים משוחזרים נוספים. Replay כבר גרף שני גראנד פרי, ויהיה מעניין לראות כמה עוד יגיעו עד תום הפסטיבל.

* הכותבת היא מנכ"לית משרד הפרסום גיתם BBDO.

עוד כתבות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

לאחר התקיפה הישראלית באיראן: הדולר מזנק ל-3.82 שקלים

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי מאבד כ-2.5% ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"