גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ישראל קובעת עובדות בים: תכריז על תגליות הגז ב"תמר" ו"לוויתן" כ"אזורים כלכליים בלעדיים"

משרדי החוץ והמשפטים מקדמים את הצעת החוק ■ מומחים משפטיים: הצעת החוק תגביר את הלהבות באזור ועלולה להוביל את ישראל למוסדות בוררות בינלאומיים ■ ל"גלובס" נודע כי במגעים עם קפריסין הושגה כבר הסכמה עקרונית על תוואי קו גבול לאזור הכלכלי

‎‎את המונח "השטחים" אין צורך להסביר. כל ילד יודע שמדובר באזורי יהודה ושומרון או הגדה המערבית של הירדן. אלא שבקרוב, כך נראה, יתוודע הציבור הישראלי למונח חדש ומעט מבלבל: "האזורים". האזורים שונים מהשטחים כמעט בכל מובן: הם דלילי אוכלוסין, עשירים במחצבים ונטולי היסטוריה טעונה. האזורים גם לא היו שנויים במחלוקת פוליטית, לפחות עד לאחרונה.

בימים אלה מקדמים משרדי החוץ והמשפטים את הצעת חוק "האזורים הימיים", שבמרכזו הכרזת "אזור כלכלי בלעדי" על שטחי הים שממערב לישראל. ההכרזה על אזור כלכלי בלעדי פותחת בפני ישראל את הדרך להצטרפות לאמנת הים מ-1982. באזורי הים של ישראל אותרו עד היום כמויות גז טבעי בשווי של יותר מ-40 מיליארד דולר, בעיקר בתגלית תמר. הסקרים האחרונים שנעשו באזור מצביעים על סיכויים גבוהים להימצאות עתודות גז טבעי ונפט בהיקף גדול פי שניים ויותר במבנים כמו "לוויתן" ואחרים.

הדיווחים כבר הצליחו לעורר מחדש מתיחות בין ישראל ללבנון, המצהירה כי מדובר בשטחים השייכים לה. אתמול אף פורסם כי לבנון מתכוונת לחוקק חוק שיקבע את ריבונותה באזורי התגליות. סוריה וטורקיה צפויות להביע תמיכה בתביעות הלבנוניות.

על רקע זה מזהירים משפטנים כי הצעת החוק וכוונתה של ישראל להצטרף לאמנת הים יגבירו את הלהבות באזור ויכניסו את ישראל לתסבוכת בינלאומית. האמנה קובעת כי בכל מקרה של מחלוקת על גבולות בין המדינות החתומות עליה יכריע מוסד בוררות בינלאומי. "ההצטרפות לאמנה משמעותה הסכמה של מדינת ישראל לכך שגבולותיה ייקבעו על ידי טריבונל בינלאומי", מזהירים המשפטנים, "טריבונלים כאלה לא נוהגים לפסוק לטובתנו".

הגבול הכלכלי

‎‎הציבור הישראלי הכיר עד היום את המונח "מים טריטוריאליים", שהם רצועת החוף ברוחב 12 מייל ימי (22 ורבע קילומטר) לאורך חופי ישראל. הצעת החוק מדברת על אזור המשתרע 210.5 קילומטר בדיוק צפונית מערבית לישראל עד לקו המרחק השווה בין חופי ישראל וקפריסין. מדובר בהצעה שעלתה כבר ב-2008 אך קידומה התחדש באחרונה ביוזמת משרדי החוץ והמשפטים.

בימים אלה מופצת טיוטת ההצעה בין משרדי הממשלה לקבלת הערות לקראת הגשתה לוועדת השרים לחקיקה. הגורם העיקרי שמעכב את ההצטרפות הוא הסכמה בין ישראל לקפריסין על קו גבול מוסכם לאזור הכלכלי הבלעדי. הכוונה היא שהקו יעבור במרחק שווה בין חופי שתי המדינות. ל"גלובס" נודע כי במגעים בין המדינות הושגה כבר הסכמה עקרונית על תוואי הקו וכעת יש להחליט אם להעלות את ההסכמה על הכתב. ‏

האם מדובר בסיפוח של אזורי הים לישראל? במשרד המשפטים שוללים את המונח "סיפוח" מכל וכול. מדובר, כך הם אומרים, בהכרזה על זכויות קיימות של מדינת ישראל באזורים אלה. ואכן, רוב המשפטנים והמומחים הישראלים סבורים כי האזורים נמצאים כבר בידי ישראל וכי החוק החדש לא ישנה באופן מהותי את מעמדם.

למעשה, הם אומרים, החוק הישראלי הוחל על אזורים אלה כבר ב-1953. מדובר בחוק השטחים התת ימיים הקובע כי "שטח מדינת ישראל יכלול את קרקע הים והתת קרקע... עד היכן שעומק המים שמעליהם מאפשר את ניצול אוצרות הטבע שבשטחים אלה". העיקרון הפשוט אך המחוכם הזה צפה היטב את העתיד: בשנות ה-50 עומק המים המרבי שבו היה אפשר לקדוח לא עלה על כמה עשרות מטרים, כיום ניתן לקדוח בעומקים של 2,000 מטר ויותר. ‏

גם מבחינת המשפט הבינלאומי יש לישראל זכויות באזורים האלה, זכויות שאינן מותנות בהצטרפות לאמנת הים. האזורים הימיים הם חלק מ"המדף היבשתי של מדינת החוף", או מרחק של 200 מייל ימיים מהחוף, הארוך מביניהם. כלומר לישראל יש ריבונות על קרקעית הים עד לנקודת המפגש עם האזור שבשליטת קפריסין - אמצע המרחק בין חופי המדינות.

מגמה כלל עולמית

‏מדוע אם כן, רואה ישראל צורך לחוקק חוק המכריז על מה שכבר נמצא ממילא בידיה? על פי משרד המשפטים, ישראל מצטרפת בכך למגמה כלל עולמית. יותר ויותר מדינות בעולם החלו בשנים האחרונות בהליכים להכרזה על אזור כלכלי, בהתאם לאמנת האו"ם. בין המדינות הנמצאות כיום בתהליך אפשר למנות את הודו, איסלנד, צרפת, נמיביה, מכסיקו, מאוריציוס, מלזיה, וייטנאם, קניה, סרילנקה, פורטוגל, הפיליפינים, נורווגיה וניו זילנד. המתנגדים להצעת החוק טוענים מנגד כי מדינות הים התיכון נמנעות מלהצטרף להכרזה בגלל הרגישויות הרבות באזור.

"הים התיכון הוא לא האוקיינוס הפתוח אלא ים סגור", אומר משפטן, "מדינות כמו יוון או איטליה מבינות שאסור להתחיל בהליכים כאלה שעלולים לסבך אותן עם לוב או אלג'יריה. אפילו במקרה פשוט יחסית כמו הגבול בין מצרים לקפריסין לקח 14 שנה להגיע להסכמה". ‏

שיקול מרכזי נוסף שמציינים בממשלה הוא רצון ליצור ודאות עבור חברות זרות שיבקשו להשקיע במימי ישראל. בדברי ההסבר לתזכיר החוק מ-2008 נאמר כי "כל עוד לא הכריזה ישראל על אזור כלכלי, בלעדי נמנעו חברות זרות מלבקש ממדינת ישראל זיכיונות באזור זה. יש בכך משום ויתור על זכויותינו הכלכליות באזור".

לאורך שנות קיומה של המדינה אירע מקרה אחד של עימות בין המדינה לחברה זרה שביקשה לקדוח במים "ישראליים" מבלי שביקשה רישיון לכך מהמדינה. הייתה זו בריטיש גז שביקשה בסוף שנות ה-90 לקדוח מול חופי עזה. שר האנרגיה דאז משה שחל מנע את הקידוח אך מאוחר יותר החליט ראש הממשלה אהוד ברק להתירו.

סיבה אחרת שייכת למישור המדיני. "מדינות שכנות בים התיכון", נאמר בהסבר לתזכיר, "ובהן קפריסין ומצרים, קבעו את האזורים הכלכליים הבלעדיים שלהן וכבר חלקו ביניהן אזורים אשר עשויים להשתייך לישראל". ‏

‎‎עובדים זרים

‏הצעת החוק במתכונתה הנוכחית הולכת מעבר להכרזה על אזור כלכלי בלעדי ומחילה דינים ישראליים על האזורים הימיים בשטחים האלה. גם על רקע זה מעוררת הצעת החוק התנגדות רבה מצד משפטנים וחברות אנרגיה כמו קבוצת דלק ונובל אנרג'י הפעילות באזורים אלה.

במימי ישראל פועלת מאז 2004 אסדת קידוח אחת, השייכת לקבוצת ים תטיס של יצחק תשובה ונובל אנרג'י. האסדה הממוקמת כ-40 קילומטר מול חופי אשקלון ומספקת גז טבעי לחברת החשמל וללקוחות אחרים של הקבוצה. העובדים הזרים המועסקים באסדה נוחתים בנמל התעופה בן גוריון ובדרכם לאסדה עוברים דרך ביקורת הדרכונים בנמל ודרכוניהם מוחתמים בחותמת יציאה.

במציאות הזו יכולות להתעורר שאלות משפטיות לא פשוטות: האם, למשל, יש למשטרת ישראל סמכות לעצור עובד זר שחשוד בביצוע עבירה פלילית בעובד זר אחר. לא ברור גם אם למשרד להגנת הסביבה יש סמכות פיקוח ואכיפה שתאפשר לו לוודא שפעילות האסדה נעשית על פי התקנות הישראליות ואינה מסכנת את סביבתה - שאלה שהפכה למאוד רלוונטית על רקע דליפת הנפט האחרונה במפרץ מקסיקו. ‏

מדינת ישראל נמנעה עד היום מהתערבות בנעשה על גבי האסדה. מעורבותה נגעה בעיקר לאבטחת אספקת הגז מהאסדה ולגביית מסים ותמלוגים. ואולם בהצעת החוק מ-2008 נאמר כי "מתקנים ימיים באזור הכלכלי הבלעדי יראו אותם כשטח מדינת ישראל". האמירה הזו מקוממת את חברות האנרגיה הפעילות באזורים אלה ובראשן את קבוצת דלק ונובל אנרג'י.

‏"האם זה הגיוני שחוקי התכנון והבנייה יחולו על אסדות קידוח?", שואלים גורמים הקשורים לקבוצה. בחוות דעת שהגיש עו"ד משה שחל מטעם היזמים למשרד המשפטים נטען כי מדובר בניסיון להכניס "חוקים יבשתיים" לתוך מסגרת של חקיקה ימית. שחל הוסיף וטען כי מהלך כזה מנוגד למשפט הבינלאומי. "כל מטרת הכנסת הסעיפים לחוק הזה היא לתת עוד כוח בידי הפקידים שיאפשר להם למרר את חייהם של היזמים", אומר גורם בתעשיית הקידוחים.

משרד המשפטים: אין השפעה על זכויותינו

‏משרד המשפטים, בתגובה: "אמנם לפי שעה מדינת ישראל לא הכריזה על 'אזור כלכלי בלעדי', אבל כנראה שאין הכרח בהכרזה כזו כדי ליהנות מן הזכויות הנתונות לנו שם. עם זאת, ההכרזה מקובלת עתה יותר ויותר גם מצד מדינות שעד עכשיו לא הכריזו, ולכן גם ישראל תעשה זאת בקרוב. מכל מקום, אין להכרזה השפעה על זכויותינו.

‏"חשוב לדעת שהנושאים שהועלו בפניה אינם קשורים לשאלת הדין החל, לכך נתייחס במפורש בחוק החדש. נציין כי הצעת החוק החדשה תכלול רשימות של דברי חקיקה שיחולו באזור הכלכלי הבלעדי ובמתקנים הימיים.

‏"הסיבה לעיכוב הייתה שאלות שנשאלו לגבי תחולת המשפט, והרגשה שעניין זה טרם מוצה. לאחר מכן היינו זקוקים לשיתוף פעולה עם מחלקה אחרת במשרד שאינה עוסקת בדרך כלל במשפט בינלאומי, אבל עקב עומס, לא התפנתה לעסוק בכך. ‏

לאחרונה התקיים דיון מסכם בנושא זה והותוותה הדרך להתייעצות עם משרדים אחרים לגבי החוקים שיחולו באזור הכלכלי ובמתקנים. זה יהיה תהליך מורכב, שהרי הרבה משרדי ממשלה יהיו שותפים לו, תוך תקווה שבתוך זמן סביר תהיה בידי המשרד רשימת חוקים סופית". ‏‎‎‏

ממשרד החוץ נמסר כי "המשרד רואה כצעד חשוב מהלך משפטי אשר אמור להסדיר היבטים שונים הנוגעים לזכויותיה של מדינת ישראל בים, ולכן אנחנו תומכים בהצעת החוק שמקדם משרד המשפטים. אולם, יש לזכור שגם ללא חקיקת החוק האמור (הצעת חוק השטחים הימיים), הרי על פי המשפט הבינלאומי יש לכל מדינה זכות בלעדית למשאבים הטבעיים הנמצאים במדף היבשתי שלה. מדובר בזכות קיימת שאין צורך להכריז עליה. לגבי האמור בנוגע לשאלת ההצטרפות לאמנת משפט הים של האו"ם משנת 1982, נכון להיום, שאלה זו אינה על סדר היום של הממשלה, לכן ההתייחסות לעניין זה אינו רלוונטי ואינו קשור להצעת החוק והאמור בו".

כעומק המים, כגובה התמלוגים

‎‎לפני שבועיים פרסם הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות את החלטותיו לגבי חלוקת רישיונות לחיפושי נפט. גורמים בסקטור חיפושי הנפט שמו לב לכך שבפעם הראשונה ציינה ההודעה במפורש כי חלק מהרישיונות הם במים עמוקים. המושג מים עמוקים אינו מוגדר עדיין בחוק הישראלי אך יש לו משמעות רבה. כל תגליות הגז האחרונות היו בעומקים של 1,000 מטר ויותר הנחשבים למים עמוקים לפי ההגדרות הבינלאומיות.

הפקת גז במים עמוקים היא תחום חדש יחסית שהחל רק בשנים האחרונות בזכות התקדמות טכנולוגיית הקידוח. עד שנות ה-90 היה ניתן לקדוח רק עד עומקים של כמה מאות מטרים, אך כיום העומק המרבי שניתן להגיע אליו עולה על שני קילומטר (ראה שרטוט). כתוצאה מכך ניתן להגיע כיום לשכבות קרקע קדומות ועמוקות הרבה יותר המכילות כמויות נפט וגז טבעי גדולות.

מנגד, קידוחי המים העמוקים כרוכים בעלויות ובסיכונים גבוהים בהרבה מאלה של קידוחים יבשתיים או קידוחי מים רדודים. משום כך היה תחום הקידוחים העמוקים מגרשן הפרטי של חברות הנפט והגז הגדולות ביותר, שיכלו לגייס את הטכנולוגיה, המשאבים והמיליארדים הדרושים לפיתוח שדות הנפט והגז.

‏‎‎‏"הנפט משווק בצורה יחסית פשוטה" ‏

‎‎עו"ד רנל יופה, אחראית על תחום האנרגיה במשרד מיתר, ליקוורניק, גבע ולשם ברנדוויין, סבורה כי נושא עומק המים הוא אחד השיקולים שצריכים להישקל בקביעת מדיניות האנרגיה של ישראל. לדבריה, "ישראל לא תוכל להתעלם מכך שכל תגליות הגז עד היום התגלו במים עמוקים. עומק המים מהווה קריטריון בעל חשיבות מכרעת בקביעת גובה התמלוג או אף מתן פטור מהתמלוג כמקובל למשל במדינות מערב אפריקה וארה"ב שהעניקה פטור מתמלוגים עד לשנת 2000 לגבי מים עמוקים".

לדברי יופה, סוגיה נוספת מתחום האנרגיה שיש לתת עליה את הדעת היא אם לקבוע משטר תמלוגים זהה לגבי נפט וגז. "סיכונים הכרוכים בהפקת גז ונפט שונים בתכלית, שכן נפט משווק בצורה יחסית פשוטה, באונייה, ואילו כדי לשווק גז יש להקים מערכת ייעודית עתירת הון". יופה, העומדת עם עו"ד דן הכהן בראש הוועדה לאנרגיה של לשכת עורכי הדין, סבורה כי ישראל החלה להפנים רק לאחרונה את העובדה שהפכה למדינה מפיקת גז ונפט.

"מדיניות האנרגיה של ישראל בנושא הגז הטבעי נקבעה לראשונה ב-1997, כשהוחלט להכניס גז טבעי לסל הדלקים, וזאת באמצעות יבוא הגז, שכן לא היו רזרבות. כעת ישראל צריכה להתאים את מדיניותה למציאות שבה היא מדינה מפיקת גז, עם כל האחריות הכרוכה בכך. במסגרת זו צריכים להישקל בעיקר שיקולים של משק האנרגיה ולא רק שיקולי מסים ומשפט מינהלי. משום כך, טוב עשו שצירפו לוועדת ששינסקי את הממונה על ענייני הנפט".

‏‎‎יו"ר הפרלמנט הלבנוני: "בידינו הוכחות לזכויותינו על הגז"

‏יו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי מחזיק "מחקרים, דו"חות ומפות" המוכיחים כביכול את זכויות לבנון על שדות הגז הטבעי שהתגלו במימי הים התיכון, כך אמרו היום מקורבים לברי. לדבריהם ברי נחוש לקדם את חקיקת חוק הנפט הלבנוני ולפעול בדרכים דיפלומטיות נגד ישראל כדי למנוע ממנה הפקת גז מהשדות. דבריו של ברי באו בהמשך לדברי ראש הממשלה סעד אל-חרירי שאמר כי "לישראל אין מה לעשות חוץ מלאיים עלינו".

הדברים נאמרו בתגובה על דברי שר התשתיות ד"ר עוזי לנדאו שלפיהם ישראל לא תהסס להשתמש בכוח כדי להגן על זכויותיה והחוק הבינלאומי. שר האנרגיה של לבנון ג'ובראן בסיל אמר בראיון לביזנסוויק כי לבנון הזהירה את נובל מפני "פעילות בקרבת האזור הכלכלי הבלעדי" של המדינה. ‏

עוד כתבות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמים נפלו בקרב במרכז רצועת עזה

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב