גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: הונדה CR-Z - צעצוע של מכונית

במבט ראשון נראית הונדה CR-Z כמכונית ספורט אקזוטית חסרת פשרות ■ אך הממדים המוקטנים ועמדת הפיקוד שנראית כאילו ממתינה לחיבור USB לפלייסטיישן 3, מבהירים כי קהל היעד העיקרי הוא צעירים אופנתיים ■ הם זוכים גם בבונוס של הוצאות שוטפות נמוכות

עבור לקוחות המערב, וישראל בפרט, המושג "מכונית יפנית" הוא שם נרדף ל"מכנה משותף רחב". אזכור המושג מעלה בדמיון דגמים יעילים, אמינים ושמרניים, שמכוונים במדויק למלא את ייעודם בפלח השוק שלהם - לא יותר ולא פחות.

אבל שוק הרכב האמיתי של יפן הוא קלידוסקופ פסיכדלי עצום של עיצובים הזויים ונועזים, טכנולוגיות אקזוטיות ודגמים שמכוונים לתת-נישות זרות ומוזרות, שהבנתן דורשת היכרות מעמיקה עם ניואנסים תרבותיים דקים של תרבות, אופנה ורגולציה.

לעתים נדירות מחליט יצרן יפני לשווק רכב "פנימי" כזה במערב, ולרוב התוצאה היא הלם תרבותי. דוגמה אחת לתופעה זו, שמוכרת היטב ללקוח הישראלי, היא דייהטסו "מאטרייה" החביבה, שבעיניים ישראליות נראתה כמו קופסת-נעליים-כועסת, אך ביפן היא נחשבת ללהיט סופר-אופנתי ונחשק בקרב נשים עירוניות צעירות.

אולם פאצ'ינקו בטוקיו

גם היצירה האחרונה והמתוקשרת של הונדה, CR-Z, תוכננה בראש ובראשונה לענות על צורכי השוק היפני. במבט ראשון מציגה המכונית קווים של מכונית ספורט אקזוטית וחסרת פשרות: חרטום נמוך ומחודד, פרופיל של סכין הטלה מושחזת, וזנב גבוה ומתריס עם חיתוכי מרכב נועזים.

רק כשהיא נמצאת ליד מכוניות מקובלות מתחילים לשים לב לממדים המוקטנים (שנובעים מדרישות רגולציית המס היפניות הסבוכות), ובעיקר לאורך של קצת יותר מ-4 מטר (כמעט 20 ס"מ פחות מהונדה סיביק 5 דלתות, למשל) ולגג שנמצא בגובה מכסה המנוע של משפחתית טיפוסית.

כך או כך, ברחוב הישראלי המכונית המושחזת מצליחה ליצור את אפקט "החלילן מהמלין". בכל מקום בו נסענו, תוך זמן קצר נשרך מאחורינו טור ארוך של רוכבי קטנועים למיניהם ומכוניות "ספורטיביות" עם חלונות שחורים, חישוקים רחבים וכונסי אוויר גדולים, שליוו אותנו בצפירות ובהערות קולניות. לא אחת שקלנו להיצמד לעלילה של אגדת הילדים ולהוביל אותם אל מעבר לשפתו של צוק ים, אבל עמדנו בפיתוי.

גם תא הנוסעים הוא מעוז של תרבות יפנית עדכנית, שהבנתו דורשת היכרות קרובה עם מושגים כמו "אנימה", "מגנה" ו"אקיהברה". לאחר ההשתחלות למושבים הנמוכים מוצאים עצמם הטייס (הנהג) והנווט (הנוסע שלצדו) מאחורי עמדת פיקוד שנראית כאילו היא מוכנה לחיבור בכבל USB למשחק פלייסטיישן 3.

לוח השעונים מאורגן בצורה תלת-ממדית ורב-שכבתית עם מד מהירות שנראה כאילו הוא צף באוויר; מתגי המשנה פרושים על צבירים סימטריים צפופים משני צדי צג הנתונים המרכזי; גוון הרקע של השעונים משתנה כל העת מירוק-ניאון-זוהר לאדום-מאיים בהתאם לאופי הנהיגה והחיסכון של הנהג (אדום לספורטיבי, ירוק לחסכוני, כחול באמצע), ולמרות שההגה עדיין עגול כמקובל, ה"גיימרים המוטוריים" יכולים להתנחם בידית הילוכים שנראית כמו ג'ויסטיק קלאסי. בלילה כל העסק זוהר כמו אולם פאצ'ינקו הומה בלב טוקיו (ע"ע) ומבטיח ערנות מרבית.

כשמתרגלים למתקפה החזותית - וזו בהחלט משימה לא קלה למי שחצה סף מסוים של גיל ותרבות - מגלים פשרות הנדסיות. החלל הקדמי, למשל, מספק מעט מאוד מקום לאחסון, תא המטען סמלי למדי, והגג הנמוך עם החלונות הזעירים מאחור מגביל את הישיבה בצמד המושבים האחוריים רק לילדים קטנים או למבוגרים עם חסינות נפשית של בוגרי יחידת הצוללות. גם מרחב הברכיים מאחור סמלי. הפתרון הטוב ביותר הוא להשתמש במושב האחורי לאחסון חפצים בלבד ולהרחיב בכך את נפח המטען התקני. איכות החומרים, הייצור והגימור היא רצינית ויסודית, כמקובל אצל הונדה והרכב מרגיש כאילו תוכנן לשרוד שנים רבות.

פשרות חברתיות

אם העיצוב לבדו אינו מספיק להוות גימיק, הרי שהונדה טרחה לצייד את היצירה החדשה שלה גם במערכת הנעה היברידית בנוסח "אינסייט" החדשה. כמו כל המערכות ההיברידיות ממשפחת IMA של הונדה, גם ב-CR-Z מערכת "קלה", שהמנוע החשמלי והסוללה שלה פועלים ברקע כמעט מבלי שהנהג יהיה מודע לפעולתם ולתרומתם.

רוב הזמן התחושה היא של נהיגה במנוע בנזין קטן ומודרני, שסוחב בצורה ראויה מסל"ד נמוך, מטפס לסל"ד גבוה וקולני כשלוחצים עליו, ומבצע את רוב המטלות העירוניות והבין-עירוניות בקצב הולם. לרשות הנהג עומד אומנם מתג "ספורט", שמחדד בצורה מוחשית את תגובת דוושת התאוצה ורותם את מלוא כוח המנוע החשמלי לסיוע למנוע הבנזין; אולם אפילו במצב "אדום" זה אין בעיטות כוח, סחרור גלגלים או איזה רמז פיזי לדחף מסעיר שיהלום את ההבטחה שיוצר העיצוב החיצוני. מנגד, התיבה הידנית מחולקת היטב וההילוכים הגבוהים מאפשרים שיוט רגוע וחסכוני מאוד על הכביש המהיר ב-140 קמ"ש פלוס.

בתנאי נהיגה ריאליים לא הצלחנו להתקרב לנתון החיסכון המוצהר של 20 ק"מ לליטר בממוצע, אך גם נתון של 14 ק"מ לליטר עם רגל "כבדה" הוא תוצאה נאה בהחלט.

על הכביש מרגישה CR-Z כמו מה שהיא באמת: מכונית סופר-מיני מודרנית וידידותית לנהיגה, שרק במקרה הולבשה בכסות של רכב ספורט חסר פשרות. יש לה היגוי קליל ומדויק למדי; מרכז כובד נמוך מאוד, שמסייע לה להיצמד בעוז לפניות הדוקות; ושלדה שזורמת בקלילות ובדיוק סביר על כבישים מרובי פיתולים, למרות משקל של האצ'בק משפחתית. במפתיע, השלדה אפילו מספקת נוחות נסיעה טובה בעיר ולא מתרסקת על מהמורות גסות. בהחלט רכב נעים לנהיגה יומיומית.

קצת קשה לסכם את הפוטנציאל של CR-Z בקונטקסט מקומי בלבד. עבור הלקוח היפני הצעיר והאופנתי המכונית מציעה הצהרת נוכחות אורבנית-אופנתית-רצינית, שמתאימה היטב למפגשים מוטוריים ליליים ברובעי הבילוי של טוקיו או אוסאקה (המקבילה לישיבה על הברזלים אצלנו), ומהווה בסיס לשיפורים קוסמטיים ומכניים, ועדיין נהנית משלל הטבות מס ממשלתיות מפליגות ומידידותיות אופנתית לסביבה.

גם ללקוח היעד הישראלי, ששייך כנראה לאותן שכבות גיל, היא מציעה נוכחות כביש ללא הגבלה, שם מותג נחשק וכבונוס - הוצאות שוטפות נמוכות. אבל ב-155 אלף שקל נדרשות ממנו פשרות חברתיות ושימושיות לא מבוטלות כמו מושב אחורי שייאלץ להשאיר את ה"חבר'ה" בבית בדרך לבילוי, ביצועים שלא ירשימו במפגשי שישי בלילה, והסתגלות לתיבה ידנית שתוריד מהפרק לא מעט נהגות עירוניות מבוססות. אנחנו, באופן אישי, מוכנים לשלם את המחיר.

אינפו: הונדה CR-Z

מתחרות

אלפא מיטו

אלפא מיטו

ב-143 אלף שקל מציעה גרסת הבסיס של אלפא מיטו מתכונת דומה ל-CR-Z: עיצוב ספורטיבי מרתק שדחוס בממדים קומפקטיים (אורך המכוניות דומה), שלדה נעימה לנהיגה נמרצת, תיבה ידנית וביצועים מתונים-עד-צנועים בחסות מנוע 1.4 ליטר טורבו, שמפיק בגרסה ההתחלתית 120 כ"ס בלבד. המכונית מאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש בפחות מ-9 שניות, מחזירה צריכת דלק טובה, ומציעה כבונוס ספסל אחורי שמתאים לשני מבוגרים אמיתיים ותא מטען סביר

הונדה סיביק

הונדה סיביק

מי שכבר השלים פסיכולוגית עם תיבת הילוכים ידנית יגלה שבארסנל של הונדה יש עוד הצעה מעניינת באותו כיוון: במחיר אטרקטיבי של 135 אלף שקל מקבלים את גרסת האצ'בק הידנית של הסיביק, שעדיין נראית נועזת ומושכת (מבפנים ומבחוץ) כביום היוולדה. כבונוס היא מציעה מנוע 1.8 ליטר "ירוק" בהספק מכובד של 140 כ"ס, ביצועים נמרצים משל CR-Z ומרחב פנים של האצ'בק משפחתית אמיתית, עם בסיס גלגלים נכבד ותא מטען רציני. בעודף אפשר לקנות שלל אבזרים קוסמטיים ספורטיביים

פולקסווגן שירוקו

פולקסווגן שירוקו

150 אלף שקל יציבו בחניה שלך את הגרסה ההתחלתית של הפולקסווגן שירוקו. מכונית קומפקטית ספורטיבית אמיתית, שמציעה עיצוב צעיר ויוצא דופן עם ממדים של האצ'בק אמיתית, מרחב פנים מכובד, מותג נחשק ושלדה מלוטשת על בסיס הגולף. גרסת הבסיס של מנוע 1.4 ליטר TSI מסתפקת ב-122 כ"ס, אך בסיוע תיבה ידנית ומשקל מתון הביצועים מתקבלים על הדעת (9.7 שניות, 200 קמ"ש)

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: אין הצדקה אמיתית לגל הנרחב של העלאות המחירים

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס ז'בזינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"