גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחקיר: מפגש מסילה-כביש קטלני בלב עתלית לא נסגר - בגלל אינטרסים של משפ' דנקנר, תעש' מלח והמועצה

תוכנית מקצועית ומסודרת של הרכבת להפרדת "מפגש קטלני מס' 11" במרכז עתלית, שכבר גבה את חייהם של 7 בני אדם, מעוכבת שוב ושוב ע"י קואליציית בעלי עניין, בהם תעשיות מלח וכרמל כימיקלים ובתמיכת ראש המועצה האזורית חוף הכרמל ■ ובינתיים: "כמעט תאונה" מדי כמה ימים

שבעה אנשים נהרגו בסוף השבוע שעבר במפגש מסילה-כביש ליד קרית גת, שבועות אחדים לפני טכס פתיחת הגשר החדש בהפרדה המסילתית. שבעה אנשים נהרגו במשך השנים במפגש מסילת הרכבת מספר 11 במרכז עתלית, סמוך לתחנת הרכבת של היישוב. במפגש הקטלני הזה נהג פסח גרופר, שר החקלאות בעבר, להתייצב בדלת הקרון לקראת הקפיצות המפורסמות שלו מהרכבות שלא עצרו בתחנה. מפגש 11 נחשב לאחד המסוכנים ביותר במפגשי כביש-מסילה, הראות בו לקויה, ובכל כמה ימים יש בו אירוע בטיחותי של כמעט תאונה.

עתלית משוועת לפיתוח, אבל שום דבר טוב לא יכול להתרחש בה עד לפתרון שאלת המעברים מעל פסי הרכבת החוצים את היישוב לאורכו. המפגש היה אמור להיסגר סופית ב-1.8.10. שבועות אחדים לפני הסגירה הוזמן שר התחבורה ישראל כץ להתארח בעתלית בעניין המפגש. השר התארח אצל ראש המועצה כרמל סלע, המתנגד לסגירה מפגש 11. החל מפגישת השר וראש המועצה התחילה מסכת מהלכים, והמעבר עדיין פועל.

3 מפגשי רכבת

מפגש 11 נוצר באופן פיראטי לפני 50 שנה כמעבר לעגלות, ואינו מוסדר סטטוטורית. הוא מצוי בחלקו על אדמת מדינה, ובחלקו מדובר בפלישה לאדמה פרטית של עמיהוד רמות-רוטשילד, תושב עתלית.

כל יום עוברות במפגש 11 כ-200 רכבות, חלקן במהירות של 130 קמ"ש. כל יום עוברים במפגש 11 הרבה הולכי רגל, כ-1,500 מכוניות פרטיות וכ-200 משאיות כבדות הבאות ויוצאות בשערי שני המפעלים הגדולים בעתלית: משאיות של תעשיות מלח, בשליטת שרי אריסון, שנרכשה ממשפחת דנקנר ובראשה עומד אלון דנקנר; ומשאיות של כרמל כימיקלים, בשליטת גיל ודוד דנקנר.

סגירת מפגש 11 תיצור בעיה קטנה וזמנית לשני המפעלים. לאריסון, ובעיקר לדנקנרים, יש השפעה גדולה בעתלית ובמועצה האזורית חוף הכרמל, בראשה עומד המקורב לדנקנרים, כרמל סלע.

יש בעתלית שלושה מפגשי רכבת.

בצפון עתלית: מפגש מספר 10, על הכביש המוביל ממחלף עתלית אל חוף עתלית, למבצר ולבסיסי חיל הים. יש תכנון מתקדם להפרדה מסילתית במפגש 10.

במרכז עתלית: מפגש 11 הקטלני. קיימת תוכנית מאושרת לבניית הפרדה מסילתית, תוכנית של דרך חדשה וגשר, כולל תוכנית לגשר הולכי רגל ואופניים (בעיצוב יפהפה של אדריכל מיכה ורטהיים).

בדרום עתלית: מפגש מספר 12 ליד קיבוץ נווה ים - לפני למעלה משנה נפתחה כאן הפרדה מסילתית כביש-גשר, כשלב ראשון להפרדה מסילתית כוללת בעתלית. התנועה במפגש 12 זורמת ביעילות ובבטיחות.

שני קרבות מתנהלים במקביל סביב מפגש 11. הקרב הראשון הוא זה בין רכבת ישראל לבין המועצה האזורית חוף הכרמל והמפעלים של אריסון-דנקנר.

הרכבת דורשת לסגור את המעבר באופן מידי בנימוק הבטיחותי. מנגד, המועצה האזורית, יחד עם תעשיות מלח וכרמל כימיקלים, מנהלים קרב השהיה בוועדות התכנון ובבתי המשפט.

הקרב השני הוא בין עמיהוד רמות, בעל הקרקע במחלף 11 הפרטיזני, נגד כרמל סלע, ראש המועצה האזורית חוף הכרמל. רמות דורש להחזיר לו את הקרקע הפרטית שלו שנעשה בה שימוש פיראטי במפגש 11 הנוכחי. לרמות יש תוכנית להקים על השטח שלו תחנת דלק עירונית זעירה.

ראש המועצה סלע מתנגד לתוכנית של רמות ומטרפד אותה בעקביות. רמות טוען שסלע פועל בניגוד עניינים חמור, כי הוא בעל ענין בתחנות הדלק הפנימיות במושבים ובקיבוצים במועצה האזורית, כולל במושב של סלע עצמו, גבע כרמל. כפי שנחשף ב"גלובס" (מוסף G, "מכופף הבננות", 9.1.10), תחנות הדלק בקיבוצים ובמושבים הן מונופול אזורי של חברת דור-אלון. הן פועלות בחריגות חמורות ועוברות על הכללים בכך שהן מוכרות דלק לכל דיכפין, במקום לשמש לייעודן כמשרתות אך ורק את חברי האגודות.

התלונות של רמות נגד ראש המועצה סלע, כולל בגין עבירות בנייה חמורות בהיקף גדול, ממלאות קלסרים במשרד המשפטים, הפנים ואצל מבקר המדינה. סלע, כך נראה, אולי נהנה מנקמה קטנה בכל יום שעובר שבו מחלף 11 פועל במתכונתו הנוכחית ואינו מוחזר לבעליו החוקיים, עמיהוד רמות.

מפגש מסילה בכיש רכבת 11 קטלני עתלית / צלם:עינת לברון
מפגש מספר 11 במרכז עתלית, קיצור דרך שכבר גבה את חייהם של 7 ישראלים במשך השנים

אינטרס המפעלים

צריך להגיד מילה טובה על רכבת ישראל, על קידום מקצועי ורציני של הפרדה מסילתית במרכז עתלית, קצת מצפון למפגש 11 המסוכן, וסגירה לאלתר של המעבר הקיים. התוכנית קודמה בות"ל (ועדה לתשתיות לאומיות) בהליך מסודר. אך ישנם שני גופים העלולים לצאת נפגעים מיישום מהיר של תוכנית הרכבת.

כרמל כימיקלים של גיל ודוד דנקנר - אינם רוצים את הגשר החדש שיגיע סמוך למפעל, כי לדעתם הוא יפריע לתוכניות הפיתוח שלהם, לבנות שכונת מגורים במקום המפעל הקיים.

הבעלים מודאגים גם מסגירה מידית של המעבר הקיים, שתחייב את המשאיות באופן זמני לנסיעה ארוכה יותר דרומה דרך הגשר במפגש 12 הבנוי, שמשמעותה יותר הוצאות דלק. כרמל כימיקלים היו מעוניינים שהמפגש המתוכנן יהיה יותר צפונה מאשר מוצע בתוכנית הרכבת.

תעשיות מלח של שרי אריסון - קובלים על כך שסגירה מידית של המפגש הקיים והארכת דרכן של המשאיות באפן זמני דרך מעבר 12, תגרום להם הוצאה שנתית נוספת של כ-700 אלף שקל בדלק. תוכניות הפיתוח של החברה ספגו מכה חמורה בפרשת בריכות המלח והניסיון של אהוד אולמרט לפעול למענם במינהל מקרקעי ישראל ולשנות את ייעוד הקרקע בעתלית. עבור תעשיות מלח, יצירת מעבר מעל המסילה בסמוך לקרקעות של הבריכות התעשייתיות, עשויה לשפר בהרבה את הסיכוי להפשרת הקרקע ובניית אלפי יחידות דיור עליה.

מועצת חוף הכרמל התנגדה שוב ושוב לתוכנית הרכבת, בנימוק שהמעבר המתוכנן יפגע בהתפתחות האורבנית של עתלית. המועצה הציעה להקים את מעבר 11 החדש צפונה יותר מתוכנית הרכבת, לכיוון בריכות המלח התעשייתיות, יצירת מעבר תת קרקעי למכוניות פרטיות בסמוך למפגש הקיים, ועד שייבנה המעבר החדש יימשך השימוש במעבר הקיים.

הפתרון שמציעה המועצה האזורית של כרמל סלע תואם את האינטרסים של תעשיות מלח וכרמל כימיקלים. המשך המצב הקיים גם ממשיך לתקוע את עמיהוד רמות.

מועצת חוף הכרמל עתרה ב-2008 לבג"ץ נגד תוכנית הרכבת. בג"ץ לא דן בעתירה בשנתיים וחצי אחרי הגשתה. העתירה מנעה תיקצוב של הפרויקט.

ואז הגיע כץ

בסוף 2009, אחרי דיונים ועיכובים מצד המועצה, נערך במשרדי רכבת ישראל שימוע של כל ההתנגדויות והטענות לגבי מעבר 11. העניין הועבר אל ועדת ההיגוי העליונה להפרדות מפלסיות. ועדת ההיגוי, מתוך העדפת נושא הבטיחות, החליטה ב-31.5.10 לסגור את מפגש 11 לאלתר בפני כלי רכב ולהזרים את התנועה דרך מעבר מספר 12 בדרום עתלית.

הניסיונות לערער על ההחלטה נענו על-ידי יועמ"ש משרד התחבורה כך: "למען הסר ספק, אין חולק כי החלטת ועדת ההיגוי לעניין סגירת מפגש 11 הינה החלטה מקצועית והתקבלה בהליך מינהלי מסודר, לאחר שנשקלו היבטיה, ובראש ובראשונה צורכי הבטיחות, ונעשה שימוע כנדרש".

משרד התחבורה הודיע למועצת חוף הכרמל ועתלית, שעליהן לסגור את מעבר 11 בתאריך 1.8.10.

ואז, ב-22 ביוני, הגיע שר התחבורה ישראל כץ לביקור מפתיע אצל כרמל סלע במועצה, ביקור שנסגר לעיתונאים. נושא השיחה היה מפגש מספר 11, ובעקבות הפגישה הבטיח השר כץ לדון בעניין עם אלכס לנגר, המשנה למנכ"ל משרד התחבורה. בכיר במועצה אומר, שמאז ביקור השר כץ "במועצה התעוררה אווירה אופטימית, שסגירת מעבר 11 תבוטל או לפחות תידחה להרבה זמן".

השר כץ אומר, כי ברגע שנמסר לו בישיבה כי סגירת מפגש מס' 11 מהווה פגיעה בחברת תעשיות מלח, הוא הודיע כי הוא מונע את עצמו מלדון בשאלת המפגש, וזאת בשל היכרותו עם אלון דנקנר יו"ר החברה. לדברי השר הדיון הופסק וסוכם כי תקיים דיון נפרד.

סלע קיבל מכץ אופציה לקיים פגישה דחופה לדיון מיוחד נוסף עם אלכס לנגר ועם הרכבת. הדיון נערך ב-21 ביולי, אבל המשנה למנכ"ל לנגר לא קיבל את הדרישה להקפאת התוכנית. צריך לזקוף זאת לזכותו של לנגר. המועצה האזורית נאלצה למחוק את העתירה לבג"ץ משנת 2008, אבל פנתה לחזית חדשה.

"אחריות לפתח ביהמ"ש"

בסוף חודש יולי התאחדו שלושה גורמים חזקים בעתלית. המועצה האזורית של סלע, יחד עם חברת כרמל כימיקלים וחברת תעשיות מלח, עתרו לבית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה, בבקשה לעכב את סגירת מפגש 11.

השופט רון סוקול נעתר לבקשה וקבע דיון בעתירה ל-14.9.10. לדבריו, "עיכוב של מספר שבועות במציאת פתרון תחבורתי אינו צפוי להיות בעל משמעות מיוחדת, מה גם שניתן לפעול בתקופת הביניים לביצוע שינויים ושיפורים שיצמצמו את הסכנה למשתמשים".

הרכבת התקוממה, ביקשה דיון דחוף והודיעה: "כל המתנה לדיון, כל שכן עד לפסק הדין בעתירות, עלולה להסתבר כהרת אסון. האחריות לאירוע אשר חס וחלילה יקרה במפגש, רובצת לפתחו של בית המשפט הנכבד".

ביהמ"ש דחה בקשת הרכבת לדיון דחוף. מפגש 11 ממשיך לפעול כרגיל, בחסות בית המשפט, והתיק הזה יתחיל להתגלגל באמצע ספטמבר. אלוהים גדול.

עוד כתבות

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים לאור ההתקדמות בעסקת החטופים ● בשבוע הקרוב, תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי