גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תופעה: למה משרדי הפרסום מעדיפים פתאום פרילאנסרים?

כשפונים לאנשי קריאייטיב פרילאנסרים - הם שמחים לבוא, לתת עבודה, לקחת צ'ק וללכת ■ עם זאת המחויבות שלהם נמוכה, והשימוש בהם יוצר בעיה מול אנשי הקריאייטיב של המשרד

שמועה שריחפה בחודשים האחרונים במסדרונות משרדי הפרסום, טענה כי מאחורי קמפיין פלאפון עטור הפרסים עומד למעשה איש קריאייטיב שנשכר למשימה כפרילאנס. על-פי השמועה, באדלר-חומסקי נאבקו עם הקריאייטיב זמן ממושך, ומשלא מצאו פתרון מספק - פנו לאותו בחור. חלק טוענים כי כל הקמפיין שלו, אחרים כי חציו שלו. היינו מתפשרים על שליש, אבל האמת היא שאף אחד בענף לא באמת יודע עד כמה הוא היה מעורב. אנחנו דווקא כן. היות שהעניין עורר תסיסה - בדקנו עד כמה יש אמת בשמועה.

ובכן, אפשר להירגע. מדובר בסך-הכול בשיחת קולגות אקראית שאפילו לא חצתה את גבול הסיעור מוחות. הקמפיין הוא 100% אדלר. אבל מה שיותר מעניין מזה הוא ההתגייסות הכללית שהיתה בענף לגזול מאדלר את ההצלחה.

הסיבה לכך היא הנושא השנוי במחלוקת של העסקת פרילאנסרים כאנשי קריאייטיב. בשנים האחרונות יותר ויותר משרדים בוחרים לעבוד עם פרילאנסרים קריאטיביים. פרסומות רבות, בהן זכורות ואהובות, נעשות על-ידי אנשי קריאייטיב חיצוניים, ובמשרדים לא ששים להודות בכך.

אף מנכ"ל של משרד פרסום - ולא משנה באיזה מקום הוא בדירוג יפעת - לא ימהר להודות שמדי פעם צוות הקריאייטיב שלו פשוט לא מספק את הסחורה, והוא נאלץ להשתמש בשירותי קריאייטיב חיצוניים. לכן, גם מי שהסכימו להתראיין לכתבה זו בשמם הם בעיקר אלה שממעטים להשתמש בפרילאנסרים, אם בכלל.

מאדלר-חומסקי נמסר בתגובה: "הקמפיין לפלאפון נעשה כולו על-ידי אנשי אדלר מא' ועד ת'".

לדברי איש קריאייטיב בכיר באחד המשרדים המובילים, "מצב הטאלנטים בעולם הפרסום הוא לא כשהיה. הרבה אופציות נפתחו עבור אנשי קריאייטיב, והם כבר לא חייבים לעבוד רק בפרסום. הם כותבים לטלוויזיה, עובדים במחלקות פרומו, ממציאים פורמטים לטלוויזיה או מקימים סטארט-אפים, כמו ערן גפן - שהיה מנכ"ל Y&R אינטראקטיב, הקים סטארט-אפ על-פי רעיון שלו והיום הוא מגייס כספים.

"כך נוצר מצב, בעיקר במשרדים הגדולים, שיש לך כמה קמפיינים במקביל, ואין לך את הטאלנטים בקליבר שאתה צריך כדי לטפל בהם. אז אתה הולך לפרילאנסרים. אפשר לומר שיש היום בארץ 10 טאלנטים שהם כוכבי קריאייטיב. הם עובדים פחות שעות, עושים יותר כסף, ולא מחויבים למערכת גדולה. אם למשל הם עושים סרט ולא מוכרים אותו למשרד אחד, הם מוכרים אותו לאחר; שלא לדבר על זה שהם עושים 'בוכטות' של כסף".

* לא יותר משתלם למשרדי הפרסום להעסיק פרילאנסרים על הפיי-רול כדי שיהיו טאלנטים של המשרד, אפילו עם תנאים מועדפים ושכר גבוה, במקום לשלם להם אלפי דולרים לפי פרויקט?

"בסופו של דבר, זה לא יוצא יותר זול להעסיק אותם במשכורת. כשאתה עושה קמפיין גדול, שמכניס למשרד מיליוני דולרים, אתה מבין שבאופן יחסי, להוציא חשבונית על 10,000 או 15,000 דולר, זה לא הרבה. בעיקר אם האיש פותר לך את הבעיה. וזה לא רק במכרזים גדולים מול משרדים אחרים, אלא גם בין שני משרדים שחולקים תקציב, כמו במקרה של פרטנר, שבכל פרויקט יש מכרז חדש, והרבה כסף נמצא על כף המאזניים. אז ה-60 אלף שקל ששילמת לפרילאנס זה סכום זניח.

"ומבחינת הפרילאנס, אם הוא עושה שניים כאלה בחודש - הוא מכניס יותר מ-100 אלף שקל, וזה כסף שהוא לא היה מרוויח באף משרד פרסום, גם כסמנכ"ל קריאייטיב. יותר ויותר אנשי קריאייטיב מבינים שהם יכולים להרוויח הרבה כסף, לעשות את העבודה שהם אוהבים וגם לקום ב-10 בבוקר, להכין ארוחת בוקר לילדים, ללכת למשרד בכיף, לא לאכול חרא מהלקוחות, לא לעסוק בעבודות משעממות כמו להכין פלאיירים, ולא להיות עבד במשרד כל יום מהבוקר עד הלילה".

* אז מה החיסרון בלהיות עצמאי?

"החיסרון הוא שאין לך קביעות. אתה יכול פתאום למצוא את עצמך בלי עבודה, ויש כאלה שזה מלחיץ אותם. להיות פרילאנס זה לא עבודה לפחדנים. מצד הלקוחות, או משרדי הפרסום שמעסיקים את הפרילאנסרים, הם מקבלים אולי איש קריאייטיב טוב, אבל כזה שלא ממש מחובר ללקוח או למוצר, ופחות אכפת לו. הפרילאנס הוא שכיר-חרב. הוא בא, נותן רעיון מעולה, והולך. אבל אחר-כך יש עוד הרבה עבודה שהוא לא תמיד שותף לה. צריך לבחור את הבמאי, לכתוב את התסריט, ללהק את השחקנים.

"בשלב הזה הפרילאנס הוא כבר לא חלק מהתהליך, אלא אם כן אתה משלם לו עוד כסף. בעיה נוספת שנוצרת בהעסקה שלהם היא מול אנשי הקריאייטיב שלך, כי למעשה אתה אומר להם שהם לא מספיק טובים, לא מצליחים לספק את הסחורה".

* משרדי פרסום מספרים ללקוח שהקמפיין שהציגו לו נעשה על-ידי פרילאנס?

"בדרך-כלל לא. על אף שלפעמים מנצלים את זה כדי להראות ללקוח כאילו השקיעו בו אקסטרה. אתה אומר לו שלא זו בלבד שגייסת לפרויקט שני צוותים שעובדים בשבילו - אלא גם הבאת פרילאנס תותח על חשבונך, בעלות של 10,000 דולר".

* אז מה עושים במשרדי הפרסום כדי להחזיק את הטאלנטים שלא ילכו להיות פרילאנסרים?

"קודם כול, מחלקת הקריאייטיב מרוויחה יותר מהמחלקות האחרות במשרד, ובתוכה, הטאלנטים יכולים להרוויח הרבה כסף. יש גם משהו בלהיות איש קריאייטיב במשרד - אתה נערץ, ויש אנשים שאוהבים את זה. אתה גם יכול לקדם אותם להיות מנהלי קריאייטיב, למרות שבהרבה מקרים אתה נתקל בעיקרון הפיטרי (עובד מוצלח יקודם בסופו של דבר עד למקסימום רמת הכישרון שלו, ולאחר מכן כל קידום נוסף יציב אותו בתפקיד שאינו יכול לבצע כראוי, ח' ב'), ואז הם הופכים למנהלי קריאייטיב לא טובים. וכן, לדאוג למשכורות ולתנאים טובים".

* מה התעריפים שמשלמים כיום לפרילאנסרים?

"פרילאנסרים טאלנטים מרוויחים המון כסף. סקיצה תעלה בין 1,000 ל-1,500 דולר. אם הרעיון מתקבל או המשרד זוכה במכרז ויש צורך לפתח את הרעיון - זה יכול להגיע ל-4,000-5,000 דולר. ויש פרילאנסרים תותחים, שיכולים לעשות את זה ביום אחד - ולהרוויח משכורת שווה למשכורת חודשית".

לבד בבית בניאונים

לא כל משרדי הפרסום רוכבים על גל אנשי הקריאייטיב שמאסו בעבודה המשרדית ויצאו לעצמאות. יש משרדים שבהם העבירו הבעלים הנחיה חד-משמעית שלא להשתמש בפרילאנסרים אלא רק בעובדי במשרד, כך למשל בזרמון-גולדמן.

לדברי אילון זרמון, מבעלי המשרד, "כשאתה מגייס איש קריאייטיב חיצוני, אתה חושף את הקרביים של המשרד ושל הלקוח. לכן אנחנו נמנעים מזה. יש לנו אחריות גדולה שהדברים לא יזלגו, ועם פרילאנסרים אין לך שליטה על זה, למרות שהם מחויבים לסודיות.

"במקום להעסיק אנשים מבחוץ אנחנו בוחרים את הקריאייטיב שלנו בקפידה. אנחנו מאתרים מועמדים פוטנציאליים, פונים אליהם, ואז עושים להם מבחני קריאייטיב מחמירים מאוד. כיום, למשל, עובדים בזרמון-גולדמן קופירייטירים שבעבר כתבו לתוכניות טלוויזיה מובילות כמו 'ארץ נהדרת' ו'עדי אשכנזי' או לשלישיית 'מה קשור'".

* איך אתם מתגמלים את אנשי הקריאייטיב כך שלא יתפתו לעבור להיות פרילאנסרים?

"יש אנשים שמרוויחים הרבה כסף כפרילאנסרים, אבל הרוב לא מרוויחים יותר, כי אלה עבודות שבאות בתקופות. בסופו של יום, התחשיב השנתי מראה שאפשר לעשות יותר כסף כשכיר במשרד שיודע לתגמל. מעבר לזה, אני מאמין שברגע שאתה עובד בסביבה יצירתית, כשמסביבך 30 אנשי קריאייטיב - אתה יכול להפיק מעצמך את מיטב הקריאטיביות. בטח יותר מאשר אם אתה עובד לבד בבית בניאונים מול המחשב, ואין לך מי שיפרה אותך".

* באילו מקרים אתם כן משתמשים בשירותים של פרילאנס?

"רק במקרים נדירים, אם למשל כל צוות הקריאייטיב חולה. אבל בשוטף יש אצלנו הנחיה לא להעסיק אנשים מבחוץ - אלא אם כן זה מקרה חירום".

"מחויבות נמוכה"

גם בגיתם לא נוהגים להעסיק פרילאנסרים. לדברי גיא בר, המשנה למנכ"ל גיתם BBDO, "אנחנו כמעט לא עושים את זה, כי אני מעדיף להחזיק צוות שעובד במשרד ומחויב לו, שבא בבוקר ונמצא באופן שוטף - על פני אנשים שהולכים ובאים, ויש להם אפס מחויבות כלפי המשרד או הלקוחות. ככל שהצוותים ותיקים יותר - ההיכרות שלהם עם הלקוחות עמוקה יותר, ולא צריך לעשות להם בריף על הלקוח.

"דבר שני, מבחינת אבטחת מידע, אנשים שעובדים במשרד חתומים על הסכמי סודיות, מהקופי הכי צעיר ועד המנכ"ל, וכשמגיעים פרילאנסרים - רמת המחויבות שלהם לסודיות נמוכה יותר. כולם אחלה חבר'ה ומוכשרים, שעבדו בעבר בפרסום, אבל הם פחות עושים חשבון".

* אתם לא נתקעים אף פעם עם בריפים לא פתורים שמצריכים עזרה מבחוץ?

"אני לעולם לא אעסיק פרילאנסרים כי נתקעתי ולא מצאתי רעיון. ברגע שיש מחלקת קריאייטיב שהיא מספיק מבוססת, אפשר להעביר בריף תקוע לצוות נוסף כדי לרענן את החשיבה או לפתוח את זה לכלל המחלקה. התחרות הפנימית מאתגרת את הקריאייטיב ונותנת להם הרגשה שהם מסוגלים לספק את הסחורה, וגם כשיש פרויקטים גדולים סומכים עליהם ולא נותנים את זה לאנשים מבחוץ".

* כשאתה מתעקש למצוא את הפתרונות במשרד ולא להביא אדם מבחוץ שאולי יוכל להציע קריאייטיב טוב יותר, זה לא בא על חשבון הלקוח?

"יש לנו במשרד 3 קבוצות קריאייטיב ו-11 צוותי קריאייטיב, בהם כאלה שיצאו אתמול מבצלאל ומביאים חשיבה רעננה, ועד אנשים שנמצאים בתחום 10 ו-15 שנה. כך שאין פתרון שאני אמצא בחוץ ואני לא יכול למצוא בבית. גם כשניסינו להוציא החוצה עבודות, בסוף בחרנו בקריאייטיב שבא מהבית.

"כשלקוח גדול נותן בריף לכמה צוותים, זה יותר אפקטיבי. העוצמה של משרד תלויה בסופו של דבר באנשים שלו, בטח ובטח ברמת הקריאייטיב. ואם משרדים מעסיקים כל הזמן את מי שנמצא בחוץ - הם הופכים לצינור בין הלקוח לספקים אחרים".

* באילו נסיבות תעסיקו בכל זאת פרילאנס?

"אני אביא פרילאנס רק אם מישהו יצא למילואים לחודש, או יהיה חולה, ולא כי יש לי פרויקט לא פתור".

עוד כתבות

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי