גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מא' עד ש': הפתעת סובארו, מתקפת השברולט

פרויקט ענק ומיוחד בתמונות ממגזין MANTALK: א' כמו אאודיב' כמו ב.מ.ווט' כמו טויוטה, י' כמו יונדאיל' כמו לנדרוברמ' כמו מאזדהנ' כמו ניסן ס' כמו סובארופ' כמו פולקסווגן ק' כמו קיהר' כמו רנו, ש' כמו שברולטוגם: כל החשמליות שיעשו עלייה

עולם הרכב, בדומה לעולם הכדורגל, נוטה ליצור בציבור שתי דעות מקוטבות עם מעט מאד שטח אפור ביניהן. בקוטב אחד נמצאים מעריצי הז'אנר, שעבורם מכונית היא יצירה עם נשמה וכלי להגשמת פנטזיות ומאוויים - בפועל או בדמיון. הפנטזיה שלהם יכולה ללבוש צורות רבות: מכוניות ספורט חורכות אספלט, מכוניות שטח, מכוניות קבריו פתוחות, מכוניות קטנות-עם-ביצועים-גדולים או סתם מכוניות פאר ופנאי משדרגות-סטטוס-חברתי.

בקוטב השני ניצבים אלה, שהמכונית מגיעה לעיתים רחוקות מאד אל סף התודעה שלהם. עבורם המכונית היא לא יותר ממוצר צריכה שימושי - מעין אמצעי תחבורה אישי ומתכלה, שאת התועלות היחסיות שלו אפשר למדוד במונחים טכניים אפורים ויבשים כמו צריכת דלק, מקום לרגליים מאחור או נפח תא המטען.

בארץ, הולך וגדל מספרם של האחרונים, ביחס ישר לצמיחה בשוק הליסינג והרכב הצמוד מהעבודה. זה מה שקורה כשהרכב הוא לא יותר מאשר מכונית-השכרה לשלוש שנים או פחות שהבוס וחברת הליסינג בוחרים עבורך בהתאם לגובה ההנחות המסחריות הנקודתיות שמעניק היבואן.

מכונית הכסף

נקודת ההשקה היחידה בין מעריצי הרכב לבין חסידי גישת ה"מוצר צריכה על גלגלים" היא הכסף. רכישה או בעלות על מכונית בישראל מוכת-המסים, היא הוצאה כבדה מאוד שאי-אפשר להתייחס אליה בקלות ראש. עבור מעריצי המכוניות המושבעים הכסף הוא נקודת השבר בין הפנטזיה שלהם לבין המציאות; התקציב מאלץ אותם למצוא פשרה אופטימלית בהתאם לנסיבות וליכולת הכלכלית.

הכסף הוא אלמנט חשוב גם בעולמם של האדישים-למכוניות. עבורם, בחירה מוטעית ברכב חדש או משומש, ואפילו תזמון לא נכון של הרכישה, יכולים לגרום לתסכול מתמשך. לא מדובר רק בלקוחות פרטיים שרוכשים רכב מכספם, אלא גם בלקוחות הציים, שמשלמים על רכב הליסינג הצמוד שלהם לפחות 90 אלף שקל במסים ובעלויות נלוות לאורך שלוש שנים. השינוי האחרון בשיטת "שווי השימוש", אף הגדיל משמעותית את הפוטנציאל לתסכול בקרב מקבלי הרכב הצמוד, מכיוון שהוא קובע כיום את גובה המס על-פי שווי הרכב בפועל, ולא על-פי הקטגוריה שלו.

ניקח לדוגמא שני מתכנתים, שחולקים אותו חדר באותה חברת היי-טק ואותו חניון. האחד קיבל את רכב הליסינג שלו בינואר וישלם עבורו בשלוש השנים הבאות מס חודשי, שנקבע כאחוז ממחירו בתחילת השנה שבה קיבל את הרכב. חודשיים לאחר-מכן, קיבל חברו למשרד את הדור החדש של אותו הרכב, שהתחלף בינתיים ומציע הרבה יותר אבזור ותחכום, יותר מרחב פנים ויותר כח מנוע. אם המחיר לא השתנה, השניים ישלמו את אותו מחיר לאורך כל שלוש השנים. אם מחיר הרכב אפילו ירד בינתיים - ודברים כאלה קורים לפעמים בדגמים חדשים - החבר ישלם פחות אבל יקבל הרבה יותר. במדינה שבה "לא לצאת פראייר" הוא ערך עליון, זהו פוטנציאל נפיץ מאוד, ועוד לא דיברנו על השפעת השינויים בעולם הרכב על "מחיר המשומשות", על הוצאות הדלק החודשיות ועל עוד שלל אלמנטים.

חייך, אכלת אותה

עוד נקודת חיבור פיננסית, שמקשרת בין הקטבים, היא תצרוכת הדלק. חובבי הרכב המושבעים בזים לנושא "הטכני" הזה, שמקלקל את הפנטזיה, ומקבלי הרכב הצמוד מתעלמים ממנו כל עוד הבוס משלם על הדלקן. אבל לכל אחד יש נקודת שבירה, וזו עשויה להגיע ב-2011 - אם מחירי הדלק יחזרו לרמתם מלפני שנתיים או יתקרבו אליה מסיבה כזו או אחרת כמו, למשל, עימות ביטחוני בין מדינות כאלה ואחרות במזרח-התיכון ובמפרץ הפרסי.

כל מי שלא מדחיק מהתודעה את כמות האצבעות העצבניות שמונחות כיום על הכפתורים האדומים בצד שלנו ובצד השני, חייב לקחת בחשבון שאי-שם בשלוש השנים הבאות (משך האחזקה הממוצע של רכב חדש בישראל) הוא עשוי להתמודד עם מחירי דלק אסטרונומיים ועם מעסיקים שמקצצים דרמטית את מכסות הדלק לעובדים.

בתעשיית הרכב העולמית לוקחים את זה בחשבון ורבים מהדגמים שיצאו לשוק ב-2011 יהיו חסכוניים יותר באחוזים רבים - עד עשרות אחוזים - מקודמיהם. בחירה נבונה עכשיו יכולה לחסוך בעתיד.

באותו נושא, בשנה הבאה גם יצאו לשוק הרכב הישראלי - אולי, בלי נדר - מכוניות חשמליות ראשונות בשיווק מסחרי, שיחסכו את הצורך לעצור בתחנת הדלק אבל יציבו דילמות אחרות בפני הלקוחות. ישראל תהיה אחד המקומות הראשונים בעולם שבה תתמודד כמות משמעותית של לקוחות עם השיקול "חשמל או בנזין", וגם כאן עשויים להיפגש חובבי הרכב והאדישים-לו.

ולבסוף אי-אפשר להתייחס לקשר בין כסף לרכב, בלי להתייחס למערכת גביית המיסים הדיגיטלית החדשה של ממשלת ישראל, שידועה בכינוי "פרויקט מצלמות המהירות האוטומטיות". ב-2011 נזכה לטעום על קצה המזלג את מה שמחכה לנו בשנים הקרובות, כאשר מאות מצלמות כאלה יארבו לנו על כל קילומטר פנוי של כביש ויהפכו את חוויית הנסיעה ליקרה, כואבת ומסתכלת ואת הזינוק "מאפס ל-100 קמ"ש" לאיטי יותר - ואת הזינוק מאפס ל-18 נקודות חובה ברישיון למהיר בהרבה...

זוהי מכה שתכאיב גם לחובבי הרכב כבדי הרגל וגם לאדישים, שחושבים שיש הבדל משמעותי בין "שיוט תרבותי" ב-115 קמ"ש לבין "דהירה חוליגנית וחסרת אחריות" ב-130 קמ"ש. שניהם גם יחד יפגשו בין כתלי בית-המשפט לתעבורה ובבתי-הספר "לרענון נהיגה".

בשורה התחתונה, בין אם אתה מסניף אוקטן 98 ומאזין לצליל מפלט בנגן ה-MP3 שלך לפני השינה, או שאתה מתייחס לרכב בתור מזגן-נייד, איסוף מידע על חידושי 2011 לצורך בחירה אופטימלית ברכב הוא עניין חיוני, שיכול למנוע מפח נפש וחסרון כיס בעתיד. בהצלחה.

פרויקט ענק ומיוחד בתמונות ממגזין MANTALK:

א' כמו אאודי

ב' כמו ב.מ.וו

ט' כמו טויוטה, י' כמו יונדאי

ל' כמו לנדרובר

מ' כמו מאזדה

נ' כמו ניסן

ס' כמו סובארו

פ' כמו פולקסווגן

ק' כמו קיה

ר' כמו רנו, ש' כמו שברולט

וגם: כל החשמליות שיעשו עלייה

עוד כתבות

גורמים בשוק מעידים שחלק ניכר מהחברות הן הפסדיות תפעולית / צילום: Shutterstock

ההנחות יגדלו? רשות החשמל מרחיבה את רפורמת האספקה

עד עתה, רק מתקנים סולאריים ומתקני אגירה יכלו לספק חשמל מוזל לספקים, אותם הם גלגלו ללקוחות ● כעת, גם תחנות כוח קונבנציונליות יוכלו להשתתף באספקה ● אם התחנות הקונבנציונליות יציעו הנחות נרחבות מספיק, זה יפתח פתח לספקים להגדיל את ההנחות כדי למשוך לקוחות נוספים

הניו יורק טיימס: זה "מחיר הניצחון" שישראל משלמת על המלחמה באזור

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: חמאס נתון ללחץ מתושבי הרצועה "שדורשים הקלה מהמשבר",  המדינה המפתיעה עם יותר מאלף פעילי חיזבאללה, וכך המלחמה באיראן "החלישה את מעמדה של ישראל בעולם" ● כותרות העיתונים בעולם

רשויות הצפון מתחרות על קמפוס הענק של אנבידיה / צילום: מועצה אזורית חוף הכרמל, יח''צ

לפחות חמישה אזורי תעשייה בצפון יתחרו על השקעת הענק של אנבידיה

אנבידיה הצהירה על כוונתה לשלש את היקף הנדל"ן שהיא מחזיקה בישראל בהשקעה של כ־2 מיליארד שקל, ולבנות קמפוס ענק בקרבת משרדיה ביקנעם ● רשויות מקומיות באזור הצפון כבר מציעות קרקעות בשטחן - מעפולה עד חיפה ● ההערכה: הפרויקט יכלול מעבדות שיאפשרו לפתח את שבבי התקשורת העתידיים של החברה - מנוע צמיחה מרכזי שלה

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים החמירה את הכללים ועוררה סערה: "עלולה לגרום לתאונות מס רבות"

תזכיר חוק חדש של רשות המסים קובע שמי ששהה בארץ למשך 75 יום בשנה - ייחשב לתושב לצרכי מס וכלל הכנסותיו בישראל ובחו"ל ימוסו ● המהלך צפוי להשפיע לרעה על ישראלים ברילוקיישן ותושבי חוץ שמרבים לבקר בארץ ● מהם עיקרי השינוי ואילו השלכות יהיו לו על תכנון מס עתידי? ● גלובס עושה סדר

בית חולים לחולי נפש שלוותה / צילום: איל יצהר

תוכנית משרד הבריאות: תוך עשור מהיום לא יהיו בתי חולים פסיכיאטריים עצמאיים בישראל

משרד הבריאות הודיע היום כי בעקבות המלצות ועדת ירקוני, יחל מהלך להטעמת בתי החולים הפסיכיאטריים בתוך בתי החולים הכלליים ● תוך שנה כבר צפויים שני בתי חולים פסיכיאטריים להיקלט בבתי חולים כלליים, והמשרד צופה כי תוך עשור המהלך יושלם

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: ap, Mark Schiefelbein

"הממשלה תצטרך למצוא מקורות": נגיד בנק ישראל מזהיר שעשויה להגיע העלאת מסים

בראיון עם פרופ' אמיר ירון, הוא מבקר את המעבר לשיטת החישוב החדשה של הלמ"ס, וכן מתייחס לאפשרות של העלאת מסים, בשל צורכי הביטחון שגדלו, בעקבות המלחמה: "יש פערים מאוד גדולים בין דרישות משרד הביטחון, מול מה שמשרד האוצר מדבר עליו"

השותפים בקרן רד דוט קפיטל (מימין למעלה: אטד פלד, יניב שטרן, ברק סלומון, מימין למטה: דניאל ארדון ברץ, יורם אורון) / צילום: עומר הכהן

אחרי מכירת פאראגון: זו הקרן שמגייסת 320 מיליון דולר

קרן ההון סיכון הישראלית רד דוט, אותה הקימו הקימו יורם אורון ויניב שטרן ומאחוריה מספר אקזיטים בולטים, מגייסת קרן שלישית להשקעות בחברות בוגרות ● על פי הערכת גלובס, הקרן הראשונה של רד דוט שהיקפה כ-150 מיליון דולר, החזירה למשקיעים המוגבלים בקרן פי 5 על ההשקעה

נתב''ג / צילום: Shutterstock

ההצעה והסערה: האם מי שנתקעו בחו"ל בזמן המלחמה יקבלו פיצוי של עד 450 דולר ליום?

ועדת הכלכלה היתה אמורה לדון במתווה לפיצוי הישראלים שנתקעו בחו"ל במבצע "עם כלביא" ● על הפרק: מתווה שמציע החזרי הוצאות לינה ומחיה שיכול להגיע אף ל-450 דולר לנוסע ● אז למה ההצעה לא עלתה לדיון ומי יפצה את הנוסעים?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א ננעלה בעליות קלות; ישרוטל קפצה בכ-12%, סלקום ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.3% ● השקל התחזק בחדות מול הדולר ● בוול סטריט נתוני התעסוקה מגבירים את החשש שהורדות הריבית מתרחקות ● מנגד, בארץ, הכלכלנים מעריכים שההקלה המוניטרית מתקרבת, אולי כבר ביום שני ● וגם: המניה שזינקה ב-1000% בשנה ועדיין צופים לה אפסייד

הזדמנות לבנות מחדש / צילום: איל יצהר

מי אחראי על המקלטים ועוד כמה דברים שכדאי לנו לדעת מראש על התמגנות

מתי מקלטים ציבוריים נפתחים ● מה קורה אם מתנהלים בהם פעילויות בעת שגרה ● האם מותר לזרוק חפצים ממקלט בבית משותף ● והאם חייבים להכניס כל אחד ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד  

ייבוא רכבים / צילום: Shutterstock

כשהיצע הרכבים והמותגים בשיא, מי צריך את הרפורמה ל"הגברת התחרות"

בוועדת הכלכלה דורשים "לפתוח את שוק יבוא הרכב לתחרות", אבל ניתוח המסירות במחצית הראשונה של 2025 מגלה תמונה של שוק היפר־תחרותי, ביקוש ריכוזי ומלחמת מחירים שכבר שוחקת את הרווחיות ● אז למה כולם רוצים, ורצים, לקבל זיכיונות יבוא בחסות הרגולטור?

הזמר עומר אדם (במרכז) עם המנכ''ל משה לארי ומנהל החטיבה העסקית אופיר מורד / צילום: באדיבות מזרחי טפחות

מלאומי למזרחי טפחות: עומר אדם באירוע של הבנק המתחרה

הזמר עומר אדם הופיע באירוע של בנק מזרחי טפחות  - לאחר שרק לאחרונה, כיכב דווקא בפרסומת של המתחרה בנק לאומי ● ה-SUV החדש של מותג הרכב הסיני Zeekr הושק במתחם ה-VIP של אצטדיון בלומפילד ● וגם: דלויט ישראל מגייסת עובדים למשרות בתחום ה-AI ● אירועים ומינויים

כללים פיסקליים / צילום: Shutterstock

הוצאות הממשלה מזנקות? זה מה שמונע מהן להשתולל

המלחמה הביאה לזינוק בכספים שמשלמת המדינה, והתקציב עומד להיפתח מחדש ● מהו המנגנון ששומר על רמה נשלטת של הוצאות ממשלתיות? ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

ציור שנוצר בעזרת chat GPT

כתב הגנה למשרדי פרסום בעידן ה–AI - בעקבות הטור של אמיר גיא

אם משרד פרסום הוא מה שהיה במשך עשרות שנים - שותף אסטרטגי, צומת שבו מרוכזת הבנת שוק, חדשנות מותגית ויכולת לראות את התמונה כולה - יש מצב שנמשיך לראות אותו עוד הרבה שנים ● רגע לפני שקוברים את המקצוע, הנה כמה דברים שבינה מלאכותית פשוט לא יכולה לעשות, נכון לעכשיו

חדשות הביומד / צילום: תמי בר ישי

ההשקעה החדשה של אסף גרניט: טכנולוגיה שמפחיתה את עליית הסוכר בגוף

ההשקעה החדשה של אסף גרניט היא בחברת כאליטק שפיתחה טכנולוגיה שמאפשרת לאכול ולהפחית את עליית סוכר בגוף ● חוקרים אבחנו במחקר חדש פרקינסון בשעוות האוזן ● אסקלה מדיקל גייסה 4.5 מיליון דולר לטיפול בצניחת רצפת האגן ● הלך לעולמו אחד מממציאי טכנולוגיית ה-CAR-T ● השבוע בביומד

רחובות טהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

הקשיים של איראן בתחום הנפט והחשמל עשויים לזרז הסכם גרעין

הסכם גרעין חדש שיבטל עיצומים יעמיד את טהרן בפני ירידה במחיר הנפט, התפתחות שלילית מבחינתה, אבל זינוק ביצוא צפוי לפצות על כך ויותר ● בנוסף, למשטר יש צורך דחוף בסיוע אמריקאי בפרט ומערבי ככלל בשדרוג תשתיות

מימין: מנהיג סוריה אחמד א־שרע, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ, בפגישה בריאד / צילום: ap

טורקיה מתחממת על הקווים: ההשלכות הכלכליות של הסכם בין סוריה וישראל

בזמן שנתניהו נוחת בוושינגטון, נרקם מאחורי הקלעים מהלך שעשוי לשנות את האזור: נורמליזציה היסטורית בין ישראל לסוריה, בתיווך טראמפ ● המהלך מבוסס על צורכי תשתיות האנרגיה הדחופים של דמשק, אבל תלוי גם בארדואן ● וגם לבנון ופירוז חיזבאללה על הפרק

ישי דוידי, מראשי קרן פימי / צילום: יונתן בלום

מעצמה ביטחונית: המניות שהציפו לפימי רווחים של כ־3 מיליארד שקל

בפחות משנה מימשה קרן ההשקעות מניות בחמש חברות תעשייה ביטחוניות שבשליטתה תמורת מיליארד שקל וברווחים עצומים ● איתות למשקיעים? הקרן נותרה עם החזקה משמעותית בחברות

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: עודד קרני

הלחצים על הנגיד ובית ההשקעות שמעריך: "הריבית עשויה היום"

בנק ישראל צפוי לפרסם את החלטת הריבית היום (ב'), שצפויה על פי רוב הכלכלנים להישאר על רמה של 4.5% ● עם זאת, בלידר שוקי הון מעריכים שהסיכוי שנראה כבר הפחתה היום עומדת על 65%

הגופים המוסדיים היו הגופים הפעילים ביותר בשוק המניות בשבוע החולף

המגמה התהפכה: כספים זורמים מחו״ל לישראל. אלה המספרים

יוני הפך לאחד החודשים החזקים בבורסת תל אביב, גם הודות להזזת כספי משקיעים מקרנות נאמנות המשקיעות במדד S&P 500 אל הבורסה המקומית ● לידר: "קשה לראות תפנית שלילית משמעותית או תיקון בשוק" ● במגדל מזהים הזדמנות במניות נדל"ן מסחרי ותקשורת