גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל ויסוצקי: "נהפוך לשחקן משמעותי בארה"ב ובאירופה"

לרוני וינשטיין יש תוכניות גרנדיוזיות: רכישת חברות בארץ ובחו"ל, העמקת מגוון המוצרים בתחום הפרימיום וערוצי מכירה חדשים ■ לדידו, התה מעולם לא היה חם יותר

"תעשיין שהיה לו מפעל לסנדלים, שלח את הבן שלו לאפריקה לבדוק הזדמנות להרחיב את עסקיו. אחרי יומיים הבן חזר. 'אבא, אין מה למכור שם כי כולם יחפים', נימק את חזרתו המהירה. בשלב הזה החליט האב לשלוח את הבן השני, שהתקשר לאביו מאפריקה ואמר לו 'אבא, בוא תייצר שבעה ימים בשבוע. כולם יחפים'".

את המשל הזה מספר רוני וינשטיין, מנכ"ל ויסוצקי. הנמשל הוא חברת ויסוצקי שמבקשת לפרוץ לחו"ל, בצורה משמעותית הרבה יותר מפעילות היצוא הנוכחית שלה.

"עשינו עבודה אסטרטגית להתפתחות בחו"ל. אנחנו מחפשים מדינות שבהן נוכל להביא את היתרון היחסי של ויסוצקי באמצעות רכישה של חברות ומותגים מקומיים. בשלב זה אנחנו בתהליך של חיפושים ומו"מ".

- באילו מדינות?

"מרכז אירופה וארה"ב".

- אתה לוטש עיניים לשווקים שלהבדיל מהמשל, אין בהם יחפים.

"זה שוק גדול ואני מחפש שחקן קיים. אני רוצה להיות שחקן משמעותי בתה בשוק האמריקני או בשוק במרכז אירופה. אלה שווקים ענקיים. גודל השוק בארה"ב הוא למעלה מ-5 מיליארד דולר".

- האם המודל שלך הוא קבוצת שטראוס שרוכשת מותגי וחברות קפה מקומיות ומתפתחת?

"במלוא הצניעות אנחנו עוד לא שטראוס, שהיא הצלחה גדולה בנושא הזה, אבל זהו הכיוון. אנחנו מחפשים משהו דומה בשיעורים שלנו. הם פרוסים בעולם ואנחנו מחפשים במדינות ספציפיות".

- השאיפה היא להביא לשם את המותג ויסוצקי?

"אם זו תהיה חברה עם מותג חזק, אני אשתמש במותג שלה. חברה שיש לה מותג בבייסיק, אני אוכל לפתח אותה בתחום הפרימיום עם המותג והידע שלי".

- דווקא בשווקים הללו זו נראית משימה מורכבת להתחיל עם שחקן קטן.

"כששטראוס התחילה עם סברה בחומוס, בכמה היא מכרה? ב-15 מיליון דולר? לקח להם זמן".

- מצד שני, שטראוס מפתחת קטגוריה שלא הייתה קיימת ואתה נכנס לשוק קיים ולרוב צפוף?

"לכן אני רוצה לקנות שחקן קיים ולהצמיח אותו".

פוטנציאל בשמן זית

ויסוצקי, אחת החברות הוותיקות בישראל, מחפשת דרך. עשרות רבות של שנים אחרי שהחברה ביססה את מעמדה כחברה חזקה, יציבה, ובעלת מותג התה הבלתי מנוצח בישראל (72% נתח שוק), הפנימו בחברה כי עם הפלטפורמה הזו אפשר לעשות הרבה יותר.

- רכישת השליטה (51%) בחברת שמן זית זיתא לפני כשלוש שנים, הייתה הסמן הראשון להחלטה האסטרטגית שקיבלה החברה לרכוש עסקים נוספים.

"כשרכשנו את המותג, הוא היה מספר 6 בשמן זית. היום אנחנו מספר 1", אומר וינשטיין. "אנחנו הספקים של שופרסל במותג הפרטי. הצריכה לנפש בישראל היא כליטר לשנה. בכל אגן הים התיכון הצריכה היא 14-18 ליטר לנפש, אז ברור שהפוטנציאל בישראל בשמן זית הוא ענק. לשמן זית יש יתרון מאוד גדול ולא צריך לשכנע לצרוך אותו. אני מאמין שנשבור את המחסום והצרכן ישתמש יותר ויותר בשמן זית".

- מה עוד תייצרו תחת המותג זיתא?

"כרגע אני לא יכול לענות על השאלה הזאת, אבל אגיד שלמותג זיתא יש עוצמה ובהחלט ננצל אותו לדברים נוספים".

- תתחילו לייצר זיתים?

"אין ספק שזיתא הוא מותג שנתפס תדמיתית באופן חיובי אצל הצרכן ואפשר יהיה למתוח אותו לכיוונים נוספים. אני לא בטוח שזיתים זה הכיוון, אבל הוא בהחלט יישקל בעתיד".

- מה קרה עם המו"מ שניהלתם לרכישת בייגל בייגל?

"בייגל בייגל הייתה על הפרק והיינו מועמדים סופיים לרכוש את החברה, אבל ביוניליוור החליטו לא למכור".

- אז מה תקנו?

"אנחנו מחפשים. אם את שומעת על משהו למכירה, תגידי לי. אנחנו מחפשים עסקים שמתחברים לעולם התוכן שלנו - עולם התה, עולם הבריאות. לדעתי, בתקופה הקרובה נעשה כמה רכישות".

- איזה עוד עסקים בדקת?

"אני חתום על סודיות".

- מה הקריטריון?

"צריך מותג שתהיה לו פעילות, מחזור, ושמתחבר לחזון של ויסוצקי. לחילופין, מעניין אותנו גם מותג קצת מעומעם שצריך בניה ושפשוף, כמו זיתא או בייגל בייגל, שהיה לו חיבור טוב, כי בעולם החטיפים בייגלה הוא הבריא ביותר".

השקעה בתה פרימיום

אבל עד שזה יקרה, ויסוצקי לא נחה על השמרים. לפני כשנה היא השיקה לראשונה תה פרימיום, מהלך שהתרחב ממש לאחרונה עם השקת סדרה נוספת, "The Leaves Collection" - עלי תה שונים, ארוזים בקפידה, ובמחיר פי 3 ויותר מתה הבייסיק. מחיר חבילת הפרימיום הוא 26 שקלים, כאשר הוא נמכר במבצעים ברשתות במחיר שנע בין 19.90 ל-24.90.

"זו יציאה של קטגוריית התה לכיוון הפרימיום. הרעיון הוא תה בתפזורת בתוך שקיק. אנחנו נכנסים שוב ושוב ומרחיבים את הקטגוריה. התה יושב באופן הכי אמיתי על הטרנד הבריאותי", מסביר וינשטיין.

- בכמה אתה יכול להגדיל את המכירות?

"אני יכול לגדול ב-50% בחמש שנים. זה יבוא מפיתוחים נוספים".

- המחיר יקר יחסית למוצר.

"תחשבי על שקל ומשהו לכוס תה. זה יקר? כמה את משלמת על כוס משקה קל?".

- חצי שקל לכוס.

"ומה בשוק הקר? תסתכלי על זה כעל מוצר נוחות, כיפי, מפנק שנותן רוגע ונעימות".

- בכמה הרווחיות שלכם על מוצר הפרימיום גבוהה יותר?

"היא לא יותר גבוהה, כי העלות יותר יקרה. לא עשינו זאת בגלל הנושא של הרווח. המכונות שלנו מייצרות בקצב של 400 שקיקים בדקה. בסדרה החדשה המכונה עובדת בקצב הרבה יותר איטי".

- איזה חלק יתפוס מוצר הפרימיום מכלל המכירות?

"אנחנו מעריכים שהקטגוריה תגיע בתוך שלוש שנים ל-10%. בתקופת ההשקה זה הגיע ל-50% מהתה הירוק. לאחרונה עצרנו את הפרסום, כי נוצר לנו מחסור בסחורה".

- למה לקח לכם כל-כך הרבה שנים להיכנס למוצרי פרימיום?

"כיוון שהמוצר לא זול וצריך שהשוק יתאים להחדרה של תת קטגוריה כזאת. עשינו השקה שקטה לפני שנה וראינו שהציבור אוהב אותה".

חדירה לרשתות בארה"ב

בחזרה לשוק האמריקני, שוק שוינשטיין לא מפסיק להתפעל ממנו. אם בעבר מקומה של ויסוצקי היה בין המדפים הכשרים ברשתות השיווק בארה"ב, כעת המשימה של החברה היא לחדור למדפים הרגילים ברשתות שיווק רבות בארה"ב, חדירה שתגדיל משמעותית את היקף היצוא של החברה העומד היום על 15% בלבד מהמחזור.

- אתם מייצאים כבר 15 שנים ובכל זאת היצוא מוגבל.

"כי אנחנו מאוד גדולים בארץ. שנית, אנחנו לא מתחרים בשוק הבייסיק בעולם. שם אנחנו לא יכולים להתחרות בגלל האיכות שלנו".

- בכל מקרה, המשימה הזאת הוכתרה בינתיים בהצלחה חלקית. ויסוצקי נמצאת על המדפים הרגילים במספר רשתות כמו למשל Wegmam, ולאחרונה נכנסה לראשונה למדפים אלה גם ברשת הקלאב קוסקו.

"לפני חודשיים התחלנו לשווק בקוסקו. קיבלנו הזמנה ראשונית ל-26 סניפים ב-600 אלף דולר והסחורה נגמרה. אנחנו מצפים כעת להזמנת ענק".

- כמה אתה חושב שאפשר למכור להם?

"מיליוני דולרים. היתרון הגדול שאנחנו מוכרים בקוסקו מספר פריטים בודדים שנותן לי יתרון בעלות הייצור".

היכן אתם פעילים עוד בשוק האמריקני?

"אנחנו מוכרים ב-QVC, ערוץ הקניות בארה"ב, במיליוני דולרים בשנה. לערוץ הזה מכירות של 7.6 מיליארד דולר בשנה. כשבאנו אליהם לראשונה אמרו לי שלא מוכרים תה בערוץ קניות ולקח זמן לשכנע אותם. כיום אנחנו מוכרים בערוץ אריזות שי של תה במחיר של 20-27 דולר. אני מוכר להם בלמעלה מ-3 מיליון דולר. הם מוכרים ב-9 מיליון דולר. יש להם מרווחים יפים".

לגבי מאמצי השיווק בחו"ל מסביר וינשטיין כי "בסוף ינואר מתקיימת תערוכת מתנות במנהטן. עשרות אלפי מ"ר של תערוכה שפתוחה רק לקניינים מקצועיים. נשקיע 40-50 אלף דולר בהשתתפות בתערוכה. המתנות זה ביזנס ענק בארה"ב וזה חלק מההשקעה שלנו בבניית שוק. אני מאמין שיש לנו שם יתרון יחסי".

- לאן השוק הולך?

"אני חושב שיצטרכו להיכנס ליותר התמחויות. רק מחיר לא יחזיק בסוף מים. בארה"ב יש רשתות מאוד מצליחות כמו Wegmam ואול פוד. שתיהן לא מתמחות במחיר אבל הן מתמחות וצומחות".

- אתה חושב שיש לרשת מסוג כזה זכות קיום בארץ, בגודל השוק המקומי?

"אני חושב שכן. האיכות צריכה להיות מצוינת וצריכה להיות טריות במחיר שווה לכל נפש. אני לא חושב שאנחנו שוק קטן. סל המזון של משפחה ישראלית לא קטן. גם יחסית לאמריקנים שהם פזרנים במזון, הסל שלנו גדול".

- איך אתה מסביר את הסטגנציה במכירות של שופרסל ורבוע כחול?

"למה אני צריך להסביר? שהם יסבירו. כולם נכנסו לקטע של המחיר ואין דיפרנציאציה בין הרשתות ולכן עד שלא ייצרו בידול שהצרכן יכיר בערך שלו, תהיה בעיה בצמיחה. אם שם המשחק הוא רק מחיר, יש פה בעיה. הרשתות הפרטיות פתחו בשנתיים האחרונות הכי הרבה נקודות, מה שמשפיע באופן טבעי על הגידול שלהן וכשרק המחיר הוא הגורם, יכול להיות שאליהם הולכים יותר. אחת השאלות היא מה יהיה עם הלוס לידר בארץ?"

- מה יהיה באמת?

"אני לא חושב שזה פתרון לטווח ארוך. הקהל זז ואני לא חושב שזה יוצר נאמנות".

- מה אתה חושב על זקי שלום, מבעלי חצי חינם?

"הוא קורא את הצרכן שלו נכון והתוצאות מדברות בעד עצמן. הוא יוצר אבחון מדויק לחנויות שלו. כשאת נכנסת לחנות, את יודעת שזה חצי חינם".

עוד כתבות

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"