גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עורכי דין בכירים מסמנים את 10 המכות המשפטיות של ישראל

לקראת חג הפסח, ביקשנו מ-10 עורכי דין בכירים מתחומי משפט שונים לסמן את 10 "המכות המשפטיות" שהתרחשו במערכת המשפט בישראל מאז פסח אשתקד ■ התוצאות לפניכם

לפני שנים טבע נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרון ברק, את האמירה ש"הכול שפיט", כשתיאר את המצב הנורמטיבי הרצוי בישראל. בחלוף הזמן הפכה האמירה הידועה שלו למעין נבואה שהגשימה את עצמה.

מערכת המשפט בישראל כיום היא אחת ממערכות המשפט העסוקות בעולם, ונראה כי החברה הישראלית שופטת כמעט כל מעשה באמות-מידה משפטיות בלבד כ"טוב" או "רע". התרחשות משפטית רודפת אחרת בקצב מהיר, ולתופעה הזאת יש גם השלכות שליליות לפעמים.

לקראת חג הפסח, ביקשנו מ-10 עורכי דין בכירים מתחומי משפט שונים לסמן את 10 "המכות המשפטיות" שהתרחשו בישראל מאז פסח אשתקד.

המגזר הציבורי: שביתת הפרקליטים

43 ימים ולילות נמשכה שביתת הפרקליטים הגדולה בתולדות המדינה. פרקליטי המדינה לא התייצבו לדיונים בבתי המשפט, לא הגישו כתבי טענות וכתבי אישום, גרמו הפסדים כספיים נכבדים למדינה (בתביעות כספיות שהיא הייתה צד בהן) ולעתים אף הביאו לשחרור מוקדם של פושעים מסוכנים.

ב-29 בדצמבר 2010, בתום משא-ומתן מתיש בין ארגון הפרקליטים למשרד האוצר, הסתיימה השביתה, והוחלט להפנות את הצדדים המסוכסכים לבוררות אצל נשיא בית הדין הארצי לעבודה בדימוס, סטיב אדלר.

בשבוע שעבר פרסם אדלר את החלטתו, ולפיה הפרקליטים יזכו לתוספת שכר זעומה בלבד, רחוקה מאוד מדרישותיהם המקוריות.

"שביתת הפרקליטים, מוצדקת ככל שתהיה, הסבה נזק עצום למערכת המשפט בישראל", טוען עו"ד דוד פורר, ראש מחלקת הליטיגציה ושותף במשרד גרוס-קלינהנלדר-חודק-הלוי-גרינברג ושות'. "הפרקליטות הציבורית היא רכיב קרדינלי לתפקודה של מערכת המשפט. היעדרם של הפרקליטים מהיכלי המשפט ומעיסוקיהם השוטפים הסב נזק רב ולעתים אף הוביל לעינויי דין של ממש".

פורר מזכיר כי גם כיום, לאחר שחזרו לעבודתם ובאמתחתם הישגים חלקיים בלבד, מתמודדים הפרקליטים עם עומס עבודה חסר תקדים בעקבות השביתה, אשר מסב נזק לציבור ולאמונו בפרקליטות ובמערכת המשפט.

דיני חוזים: הניסיון לנטרל את "הלכת אפרופים"

בתחילת השנה אישרה מליאת הכנסת, כמעט בהיחבא, תיקון לחוק החוזים, שאמור היה להיות מהפכת הנגד של "הלכת אפרופים" - הלכה שקבעה כי אם יש סתירה בין לשון החוזה לבין תכליתו יש להעדיף את התכלית, כלומר את המטרות והאינטרסים שהצדדים רצו להגשים באמצעות החוזה.

התיקון לחוק מבקש לצמצם את מידת חופש הפעולה של בתי המשפט בפרשנות לשון החוזים, וקובע כי "חוזה יפורש לפי אומד דעתם של הצדדים, כפי שהוא משתמע מלשון החוזה ומנסיבות העניין. ואולם, אם אומד דעתם של הצדדים משתמע במפורש מלשון החוזה, יפורש החוזה בהתאם ללשונו".

עו"ד גיל אוריון, ראש מחלקת ליטיגציה במשרד פישר, בכר, חן, וול, אוריון ושות', מגדיר את התיקון "חסר טעם" וטוען כי הוא בבחינת "הרבה מהומה על לא מאומה".

אוריון סבור כי התיקון אינו משנה כהוא זה את המצב המשפטי הקיים. "בהתאם לתיקון, אם אומד דעתם של הצדדים משתמע באופן מפורש מלשון החוזה, אזי יפורש החוזה בהתאם ללשונו. אלא שמי שקובע אם לשון החוזה פשוטה וברורה הוא לא אחר מאשר השופט, ולכן שיקול-הדעת נותר ממילא בידיו גם לאחר התיקון", הוא מסביר.

"יתרה מכך", הוא מוסיף, "גם מי שדוגל ב'הלכת אפרופים' מסכים מן הסתם להנחה שכאשר אומד דעתם של הצדדים משתמע במפורש מלשון החוזה, יש לפרשו בהתאם ללשונו".

פלילים: עינוי הדין

אחת הבעיות הגדולות ביותר של מערכת המשפט בישראל היא עינוי הדין שממנו סובלים חשודים ונאשמים במשפטים פליליים - דמויות ציבוריות בכירות כמו גם הציבור הרחב - שההליכים בעניינם נמשכים שנים ארוכות. נראה כי השנה התופעה הזאת באה לידי ביטוי ביתר שאת.

לדברי עו"ד ירון קוסטליץ ממשרד יעקב וינרוט ושות', המייצג את שר החוץ אביגדור ליברמן, עינוי הדין הוא אחת הרעות החולות של מערכת המשפט בישראל. החקירה בעניינו של ליברמן, למשל, החלה בפברואר 2000, ורק בימים האחרונים הודיע היועץ המשפטי לממשלה על ההחלטה להעמידו לדין, בכפוף לשימוע.

"כבר נאמר במסכת אבות כי 'חרב של מלחמה באה לעולם על עינוי הדין ועל עיוות הדין'", מצטט עו"ד קוסטליץ מהמקורות, ומסביר כי על-פי המציאות המשפטית הנוהגת אצלנו, עניינו של אדם נדון בפני בית המשפט שנים רבות לאחר האירועים שבגינם הואשם.

"ברור שמצב זה פוגע קשות הן באינטרס הציבורי של העמדה לדין סמוך למועד ביצוע המעשים והן בזכויות הנאשם למיצוי מהיר של ההליך המשפטי, כך שהחרב החדה של אימת הדין הפלילי לא תתנופף מעל ראשו שנים כה רבות", אומר ע"ד קוסטליץ.

בוררות: הצעת החוק של נאמן - חובת בוררות בהליכים משפטיים

לפני כחודשיים הפיץ משרד המשפטים הצעה לתיקון חוק בתי המשפט, ובה פירוט סוגי התביעות שניתן להעביר לבוררות חובה.

לפי הצעת החוק שמוביל שר המשפטים יעקב נאמן, יוכלו נשיאי בתי המשפט לקבוע, בלא צורך בהסכמת בעלי דין בתביעה אזרחית, להעביר את ההליך המשפטי לבורר שייבחר מרשימת בוררים שקבע השר.

עו"ד רפאל ליבא, ראש מחלקת ליטיגציה ושותף במשרד שדות ושות', מגדיר את ההצעה "לא ראויה" וטוען כי היא מהווה הפרטה של מערכת בתי המשפט הלכה למעשה.

"מערכת בתי המשפט היא מסוג המוסדות שהמדינה צריכה לנהל, כדי למנוע משוא-פנים וניגוד עניינים, וכדי לשמור על קיומם של שופטים מקצועיים ובעלי ניסיון", אומר ליבא.

לדבריו, ההידיינות בבתי משפט צריכה להיות הכלל, ואילו פנייה להליך של בוררות צריכה להיות החריג, והיא תיעשה רק בהסכמת הצדדים לכך.

"הדרך להיפטר מהעומס בבתי המשפט היא באמצעות הוספת תקנים וחיוב המתדיינים בהוצאות ריאליות, ולא בדרך של הפרטת המערכת. בקצב הזה אפשר להמשיך לבטל כליל את חוק בתי המשפט", טוען עו"ד ליבא.

הגבלים עסקיים: הרחבת סמכויות הממונה בעניין קבוצות הריכוז

לפני כחודשיים עבר בקריאה ראשונה בכנסת תיקון לחוק ההגבלים העסקיים, שצפוי לקבוע כי רשות ההגבלים תוכל להכריז על כמה שחקנים המחזיקים יותר מ-50% מהשוק כעל "קבוצת ריכוז" ולהגביל את צעדיהם - למעט בתחום הבנקאות.

עו"ד טליה סולומון, שותפה במחלקת הגבלים עסקיים במשרד פישר, בכר, חן, וול, אוריון ושות', סבורה כי מדובר בתיקון חקיקה שהוא חריג ביחס לדיני ההגבלים העסקיים במדינות אחרות.

"בפועל, עלול התיקון להקנות לממונה על ההגבלים סמכויות שיהפכו אותו לרגולטור-על, למהנדס שווקים, שיוסמך לתת לחברות הפועלות בשווקים ריכוזיים הוראות והנחיות לפעול לא רק כאשר קיימת פגיעה בתחרות או חשש לפגיעה כזו, אלא גם כדי להגביר את התחרות או ליצור תנאים להגברת התחרות", מזהירה סולומון.

נדל"ן: ביטול יתרונות המיסוי של קבוצת רכישה

עד 2011 זכו רוכשי הדירות במסגרת קבוצות רכישה בהנחה משמעותית ביחס לקונים שרכשו דירות מקבלן, וזאת מאחר שהיו פטורים מתשלום מסים המחויבים בעת רכישה מקבלן. משנת 2011 נחסמו בחקיקה (תיקון 69 לחוק מיסוי מקרקעין) יתרונות המיסוי הללו.

עו"ד קובי כהן, בעל משרד ברזילי, כהן ושות', המתמחה במיסוי פלילי ואזרחי, מצר על השינוי. לדבריו, הכבדת נטל המס על קוני הדירות באמצעות קבוצות רכישה חסמה בפני כלל הציבור נתיב זול לרכישת דירות, וזאת בעוד מחירי השוק גואים.

"המסלול של קבוצות רכישה שימש בעיקר זוגות צעירים שביקשו לרכוש דירה ראשונה במחירים נמוכים ממחירי השוק. כתוצאה ממיסוי קבוצות הרכישה, דרכו של זוג צעיר להגיע לבעלות על דירה הפכה הרבה יותר קשה, ולאחדים אף בלתי אפשרית, לאור בועת הנדל"ן בישראל".

מימון: הקביעה שניתן לעקל מסגרת אשראי

בינואר האחרון נתנה שופטת המחוזי בתל-אביב, מיכל אגמון-גונן, פסק דין מהפכני: מסגרת אשראי שמעמיד בנק ללקוח היא נכס שניתן לעקל. בפסק הדין נקבע כי בנק אינו רשאי לסרב לרשום עיקול בחשבון של לקוח אם עומדת לרשות אותו לקוח יתרה במסגרת האשראי, וזאת עד גובה הביטחונות שניתנו, אם ניתנו, לבנק.

לטענת עו"ד יהודית גל-אור, שותפה בכירה במחלקת המימון במשרד קנטור אלחנני טל ושות', פסק הדין החדש מצמצם בצורה משמעותית הלכה שנקבעה ב-1983 בפסק דין שנתן בית המשפט העליון, ועל-פיו הזכות לקבל אשראי היא זכות עתידית ולא ודאית, ולכן אינה ניתנת לעיקול. מדובר בציפייה או בתקווה לקבל כסף שטרם התממשה.

"תוצאה זו, שלפיה ניתן לעקל את הזכות למשיכת יתר על-פי הסכם מסגרת אשראי, אינה מתיישבת עם מהותה של הזכות ועם שיקולי מדיניות משפטית ועלולה להגדיל משמעותית את החשיפה של הבנקים לעיקולי מסגרת אשראי, שתביא לכך שהבנקים יקטינו את היקפי מסגרות האשראי המאושרות על-ידיהם", מתריעה עו"ד גל-אור.

דיני עבודה: החובה להוסיף פרטים בתלושי השכר

תיקון 24 לחוק הגנת השכר שנכנס לתוקפו ב-1 בפברואר השנה זוכה לביקורת קשה מצד מעסיקים ועובדים כאחד. בין היתר, מחייב התיקון את כלל המעבידים במשק להוסיף לתלושי השכר של העובדים פרטים רבים, לרבות מספר ימי המחלה שניצל העובד ומספר השעות שעבד בכל יום.

עו"ד דפנה שמואלביץ', ממשרד רובין שמואלביץ', המתמחה בדיני עבודה, סבורה כי מדובר במכה של ממש לשוק העבודה. לדבריה, חלק מהשינויים שהביא התיקון הם מכבידים, מעמיסים, מיותרים ואינם מתאימים למקומות עבודה המתאפיינים באמון אישי או במטלות עבודה גמישות.

"למשל, החיוב לנהל דוחות נוכחות מפורטים של כל העובדים אינו מתאים לחברות היי-טק או למשרדי עורכי דין", היא אומרת. "הרעיון לכפות על עובדים כאלה שימוש בכרטיסי נוכחות הופך מקומות עבודה משפחתיים המושתתים על אמון ויחסים אישיים למקום עבודה מנוכר וטכני".

שמואלביץ' מבקרת גם את הסעיף המחייב מעביד לפרט בתלושי השכר כמה ימי מחלה צבר העובד. "כתוצאה מכך, עובדים 'מדורבנים' להיות סלחניים יותר ביחס לעצמם ולנצל ימי מחלה ביתר קלות. התיקון הלך רחוק מדי ולא השאיר לנו שום מקום להסדרי עבודה מותאמים למקומות העבודה".

דיני חברות: גודש חקיקה ורגולציה

השנה נכנסו לתוקף בישראל תיקון 16 לחוק החברות וחוק ייעול אכיפה ברשות ניירות ערך. השינויים הדרמטיים הללו בחוק הצטרפו ללא פחות מ-12 תיקונים שהתרחשו ב-5 השנים האחרונות בחוק החברות - חוק משנת 2000, ול-14 תיקונים בחוק ניירות ערך.

איתן גרינברג, המומחה לדיני חברות ושותף בכיר במשרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות', אומר כי גודש חקיקתי ורגולטורי זה מפר את המידתיות בין משפט לכלכלה.

"אמנם כל שינוי בחקיקה וברגולציה רצוי וראוי בפני עצמו", אומר עו"ד גרינברג, "אבל בישראל, היקף השינויים, תכיפותם ועוצמתם פגומים ותזזיתיים; הם נעדרי מידתיות ויוצרים קושי ממשי בחברות הציבוריות בעיכול ובהטמעה של מבול השינויים".

לדבריו, ברבעון הראשון של 2011, הנהלות החברות הציבוריות, הדירקטוריונים וועדותיהם חילקו את זמנם ומרצם בין נושאים משפטיים לבין עניינים עסקיים באופן כזה, שאם יימשך עלול לפגוע בעסקיהם.

"נוכח הגודש של החקיקה והרגולציה היו צריכים להבחין בין חברות על-פי גודלן ומשאביהן, ולאפשר לחברות בקבוצות גודל שונות להיערך במועדים שונים ולפי רף דרישות משתנה לחידושים", אומר עו"ד גרינברג.

ספנות: ביטול הפטור הנוגע להתקשרות בהסדרים כובלים

אחד התיקונים בחוק ההסדרים האחרון שעבר בכנסת הכפיף את ענף הספנות בישראל לחוק ההגבלים העסקיים וביטל פטור היסטורי שניתן לענוף ונגע להתקשרות בהסדרים כובלים.

השינוי הוא חלק ממגמה של השנים האחרונות, ועיקרה צמצום פטורים ותיקים מתחולת חוק ההגבלים העסקיים.

עו"ד דוד מלכוב ראש משרד ש. פרידמן ושות', מומחה לדיני ספנות, סבור כי ביטול הפטור הוא מכה של ממש לענף.

"הביטול מסתמך על צעד דומה שנעשה באירופה, שבה בוטל חלק מהפטור בלי לבדוק כראוי את ההבדלים בין כלכלת השוק ובעיקר את ההבדלים בין אירופה לישראל מבחינת המשטר המשפטי", אומר עו"ד מלכוב, ומציין כי במספר רב של "מדינות ספנות" בעולם (למשל סין, יפן, סינגפור ואוסטרליה) נערכה בדיקה יסודית ומקיפה בעקבות המהלך האירופי, והן החליטו להשאיר את הפטור על כנו.

"בישראל, ביטול הפטור עלול לפגוע באופן קשה בכמה חברות ספנות שיפקדו את הארץ ובדמי ההובלה שייגבו מהמשתמשים", אומר עו"ד מלכוב. "מלבד זאת, ייגרם בזבוז משאבים מיותר בנמלים".

עוד כתבות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין