גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מילאנו על גדת הירקון

לא רק במסעדות איטלקיות יש רביולי, ניוקי, בלסמי, ריזוטו, אנטיפסטי, קרפצ'ו או פוקצ'ה

כשסלוואטורי בא אליי לביקור עדיין לא הבנתי איזה תותח-על נפל בחיקו החמים של המטבח שלי. ידעתי שהאיש הוא שף מכובד ורציני, אבל לא הייתי מודע לפעליו וללהטוטיו הרבים. הוא התגלה כאיש צנוע, שאינו מתהדר ביכולותיו הרבות ולא צועק את האגו שלו במגאפון בחוצות העיר. הסתובבתי איתו בכמה מסעדות תל אביביות. רציתי להראות לו שגם אנחנו יודעים לבשל, ושלא עשו אותנו באצבעות של תתרנים.

סיבוב המסעדות הקצר הזה הפך למעין סיבוב קולינרי. לאט-לאט, מסעדה אחרי מסעדה, התחלתי לשים לב שחצי מהתפריטים כתובים בביטויים איטלקיים, ולא רק במסעדות איטלקיות.

כמעט בכל מסעדה פגשתי רביולי, טורטליני או פפרדלה, אנטיפסטי חצילים וזוקיני, קרפצ'ו בקר בפרמג'נו, בלסמי ואורוגלה, ברוסקטה עם פקורינו, טירמיסו וריזוטו פטריות בשמן טרטופו.

בכל בית קפה פגשנו טרמצ'יני, מקיאטו איטלקי, ברוסקטה צרובה או קרוסטיני צלוי עם עלי מרווה. וכמובן גבינות איטלקיות - המוצרלה, הריקוטה והמסקרפונה. בכל פינת רחוב פגשנו גרנה פדנה ופולנטה. אי-אפשר ללכת בעיר הזאת בלי להיתקל בפיצרייה טובה, בפוקצ'ה ביאנקה רצינית, או בחונק כמרים עשוי ידנית. אין כמעט תפריט בלי ניוקי או פרושוטו.

דווקא העובדה שהסתובבתי עם סלוואטורי הראתה לי באופן ברור שהבישול הישראלי חי בעידן איטלקי לחלוטין בשנים האחרונות.

אנו מושפעים מהמטבח של ארץ המגף הרבה יותר ממה שאנחנו מושפעים מהצרפתים, מהקליפורנים ומהטורקים גם יחד. הבישול הים תיכוני של האיטלקים ניצח ובגדול, ולא רק בארץ שלנו. בניו יורק הדבר הכי חם כיום הוא המתחם של השף מריו בטלי בשדרה החמישית פינת מדיסון סקוור, הקרוי Eataly שהוא כל-כולו מקדש של אוכל איטלקי.

בעולם המודרני, עידן הבישול הצרפתי נראה ומרגיש כמו עידן הדינוזאורים. זה לא שהאוכל הצרפתי הוא לא טעים בצרפת... הבישול הצרפתי כנראה לא מתאים לקצב החיים המודרניים.

אנחנו רוצים אוכל פשוט, קל להכנה, מהיר וחף מהצטעצעות של טעמים מסובכים. נראה שאנחנו רוצים יותר שמן זית עדין ופחות שמנת וחמאה. אנחנו כנראה מעדיפים גבינות איטלקיות טריות וזרות באופן יחסי, כמו ריקוטה ומוצרלה, ופחות קממבר וברי.

בלי שממש שמתי לב, עקרונות הבישול האיטלקי כבשו את הסירים ואת המחבתות שלנו, ואנחנו עושים הרבה פחות פאטה כבד והרבה יותר פסטה. אנחנו אוכלים הרבה פחות סטייק ברוטב שמנת מפולפלת והרבה יותר סקלופיני עגל, בשמן זית מזן ליצ'ינו שמגדלים ברחבי ארצנו.

בני הנוער שגדלים בארץ, ולא רק בתל אביב אלא גם במה שנהוג לכנות פריפריה, אוכלים יותר פיצה מאשר פלאפל, יותר פוקצ'ה מאשר בגט.

אז ככה יצא שסלוואטורי הסתובב איתי, והלך והשמין מרוב עונג של פטריוטיות איטלקית. ההשפעה האיטלקית לא נעלמה מעיניו ודווקא שימחה אותו. מספר בתי הקפה שבהם מכינים קפה כמו ברומא, ולא פחות טוב, צריך להגיד בפה מלא, ממש שימחו אותו, וכשהוא הגיע אליי הביתה הייתה לנו שיחה רצינית על הנושא.

דיברנו על האקלים הדומה שיש פה אצלנו ואצלם. דיברו על פשטות ההכנה ועל ניקיון הטעמים, ואחרי כל זה נכנסנו למטבח, לא לפני שירדנו לבוסתן וקטפנו קישואים ועלי בזיליקום צעירים וכמה מלפפונים טובים וחציל אחד או שניים.

בלי יותר מדי גינונים הפעלנו את טבון הבוץ המקומי שלי, שהוא זהה כמעט לחלוטין לטבוני פיצה איטלקיים, והכנו אנטיפסטי רציניים. מה שהדהים אותי היה לגלות כמה עדינות יש בסלוואטורי כשהוא מתבל חצילים או קישואים. אני שם פלפל חריף, שום, לימונים, צלפים וזיתים, והוא בעדינות שם חצי שן שום בקושי, כמה טיפות של שמן זית, ועלים אחדים של בזיליקום, וסוגר עניין בלי למצמץ. לא צריך יותר, הוא אומר.

כך גיליתי שהטעמים שלנו הרבה-הרבה יותר חזקים מהטעמים האיטלקיים. אולי משום שיותר חם פה, מפני שיש יותר לחץ. אולי בגלל העובדה שסף הריגושים שלנו הרבה יותר גבוה בגלל כל המלחמות. ואולי מפני שלא גדלנו בתרבות המעודנת הזאת של המדיצ'ים והסיסטינית.

אין מה לעשות, אנחנו הרבה יותר גסים. אבל זה עדיין לא אומר שאנחנו לא טעימים: החך שלנו זקוק לווליום הרבה יותר גבוה של טעמים. אז הנה, למעלה, שני מתכוני אנטיפסטי.

מתכון: חצילים צרובים בחומץ שרי

חומרים: 5-4 חצילים איטלקיים מפוספסים בלבן (שיש עכשיו אפילו בסופרמרקטים), 5-4 כפות חומץ שרי (ואם אתם מרגישים שצריך עוד, הוסיפו), 2 שיני שום כתושות, שליש כוס שמן זית עדין (עדיף מזן ליצ'ינו), חופן קטן של עלי בזיליקום צעירים, 3 כפות צלפים כבושים במלח קצוצים דק, מלח ים גס לפי הטעם.

הכנה: פורסים את החצילים לאורכם לפרוסות דקיקות בעזרת סכין חדה או מנדולינה. בודקים שאין בהם גרעינים, כדי שלא יהיו מרים. מורחים בשמן זית, בוזקים מלח ים גס, צולים דקות אחדות על רשת בתנור שחומם מראש לטמפרטורה המקסימלית. כשפרוסות החצילים מזהיבות מוציאים אותן מהתנור ומעבירים לצלחת הגשה גדולה. מסדרים כמשטח אחד כמו רעפים. מערבבים את חומץ השרי עם השום הכתוש ועם הצלפים הקצוצים ומפזרים מעל החצילים. מרטיבים במעט שמן זית עדין. מפזרים מלמעלה את עלי הבזיליקום הצעירים ומגישים.

*אפשר להוסיף מלמעלה גבינת פרמג'נו איכותית מגוררת.

מתכון: אנטיפסטי מלפפונים במחבת פסים

חומרים: 7-6 מלפפונים צעירים וטריים מאוד, 4-3 כפות שמן זית 3 כפות שמן זית עדין, פלפל לבן גרוס דק לפי הטעם, מעט מיץ לימון סחוט טרי, מלח ים גס לפי הטעם, 3 כפות גבינת פקורינו מיושנת מגוררת דק-דק.

הכנה: פורסים דק את המלפפונים לאורכם. מטפטפים עליהם שמן זית ובוזקים מלח ים גס. צורבים על מחבת סטייקים מברזל עם פסים כדקה על צד אחד, או עד שנוצרים פסי צריבה עדינים. מוציאים מהמחבת את הפרוסות הצרובות מצדן האחד ומגישים על צלחת הגשה גדולה כשהצד הצרוב כלפי מעלה. מטפטפים מעט מיץ לימון על כל פרוסה, בוזקים פלפל לבן גרוס בעדינות, ומפזרים את הפקורינו מלמעלה.

אם מתכון של מלפפון צרוב נשמע לכם מוזר, אז רק שתדעו שהוא יוצא טעים נורא.

עוד כתבות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר