גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משרד המשפטים: הפסד מנכס פיננסי יירשם בדוח רווח והפסד

התקנות החדשות ימנעו מחברות לאמץ את תקן IFRS-9 ו"למחוק" הפסדים "על הנייר" שנרשמו בהשקעות פיננסיות, כגון זו של כור בקרדיט סוויס

סכומים הכלולים בהון העצמי של החברה, שמקורם ברווח כולל אחר ונובעים מרווח או הפסד מהשקעה בנכס פיננסי, ושלא ניתן לסווגם על-פי כללי החשבונאות כרווח או הפסד של החברה - ייחשבו כעודפים של החברה.

כך קובעות תקנות חדשות של חוק החברות, בעניין סכומים הכלולים בהון העצמי של החברה שייחשבו כעודפים. משרד המשפטים פירסם הערב (ה') טיוטה של התקנות החדשות.

סכומים שערכם חיובי ייחשבו חלק מהעודפים רק בעת גריעת הנכס הפיננסי, ואילו סכומים שערכם שלילי ייראו כחלק מהעודפים בעת ירידת הערך של הנכס הפיננסי.

חוק החברות מתיר לחברה לבצע חלוקה של דיבידנד, בתנאי שהחברה מקיימת את מבחן הרווח ואת מבחן יכולת הפירעון. כללים אלה נועדו ליצור איזון בין הגנה על זכויותיהם של נושי החברה לפירעון התחייבויותיה כלפיהם, לבין יכולתה של החברה לחלק לבעלי המניות את הערך שצמח בה כתוצאה מפעילותה העסקית.

מדידת רווחי החברה נסמכת על כללי החשבונאות המקובלים, וכידוע החל מינואר 2008 אומצו בישראל כללי החשבונאות הבינלאומיים (IFRS).

לטענת משרד המשפטים, אימוץ התקן הביא למספר שינויים משמעותיים בדוחות הכספיים של החברות המדווחות על-פיו. אחד מהם הוא הצגתם של נכסים על פי שוויים ההוגן, ושינויים בשווי זה נזקפים לרווח או להפסד וכך משפיעים על הרווחים המוקצים לחלוקה, גם אם רווחים אלה עדיין לא מומשו.

גם אופן הטיפול בהצגתם של נכסים פיננסיים שונה בעקבות התקן הזה. הפסדים מירידת ערך של נכס פיננסי זמין למכירה מוכרים במסגרת הרווח וההפסד של החברה, וכן נכללים במסגרת זו נכסים ממומשים.

התקן מאפשר לחברות לייעד לצמיתות את השינויים בשווי ההוגן של נכסים פיננסיים הוניים כך שייזקפו במסגרת הרווח הכולל ולא בדוח רווח והפסד. כתוצאה מכך, ההפסדים לחברה בגין הנכס הפיננסי אינם משפיעים על יתרת העודפים לחלוקה, וחברות יכולות לחלק סכומים המתעלמים מהפסדים רעיוניים ואף מהפסדים ממומשים.

עוד מציינים במחלקה הכלכלית-פיסקלית של משרד המשפטים, שגיבשה את טיוטת התקנות, כי כתוצאה מהתקנים החדשים, חברות יכולות לבצע פעולה חשבונאית גרידא של שינוי ייעוד, וכך ליצור לחברה רווח ראוי לחלוקה "יש מאין", מבלי שהשתנה דבר באיתנותה הפיננסית של החברה.

התקנות החדשות מציעות, לפיכך, לשמר את תכלית מבחן הרווח ולהבטיח הגנה ראויה לאינטרסים של נושי החברה, כך שיתייחסו להפסדים או לרווחים בגין נכס פיננסי שיועד לרווח הכולל האחר, כאל חלק מהעודפים כהגדרתם בחוק החברות. שינויים בשווי ההוגן של נכסים פיננסיים נכללים בהון העצמי, ואינם הון מניות או פרמיה.

הפסד מנכס פיננסי הוני יבוא גם הוא במניין ה"עודפים"

עוד מציעות התקנות החדשות כי הפסד מנכס פיננסי הוני יבוא גם הוא במניין ה"עודפים", בכל מצב שבו לפי התקן הבינלאומי הייתה מוכרת ירידת ערך. כן מוצע כי רווח הכלול בקרן ההון בגין נכסים פיננסיים הוניים יוכר כחלק מהעודפים בעת המימוש.

נציין כי כבר לפני כחודשיים וחצי יצאה רשות ניירות ערך למערכה מול חברות שאימצו או הודיעו על אימוץ תקן החשבונאות 9‏‏‎IFRS‏. ‏תקן 9 קובע כי הפסדים מהחזקות פיננסיות (כמו מניות או אג"ח של חברה כלשהי) לא ישפיעו על הרווח הנקי, אלא יוכרו כרכיב נפרד בהון העצמי של חברה.

משמעות התקן קריטית במקרים בהם לולא אימוצו, לא יהיו בידי החברות המאמצות רווחים ראויים לחלוקה. באימוצו, נוצר למעשה מצב בו חברה יכולה "להתעלם" מהפסדים שיש לה, ולחלק דיבידנד ללא אישור מיוחד מבית המשפט. התקן צפוי להיכנס לתוקף בשנת 2015, אך חברות רשאיות לאמץ אותו כבר עתה באימוץ מוקדם.

‏‏לאור זאת, רשות ניירות ערך פרסמה טיוטת תקנות שיגבירו את הגילוי שיחול על חברה שתאמץ את התקן. במקביל פנתה הרשות לשר המשפטים, יעקב נאמן, במטרה שמצדו יתקין תקנות באופן מיידי, אשר יקבעו כי לצורך בחינת הרווחים הראויים לחלוקה, יש לקחת בחשבון גם הפסדים מהחזקה במכשירים פיננסיים. תקנות כאלה ימנעו מחברות לנצל את תקן 9 לחלוקת דיבידנד, שעשויה לפגוע באיתנות החברה.

הפנייה לשר המשפטים היא בבחינת "טיפול ראשוני" בבעיה, ובמקביל עמלים ברשות ניירות ערך על תיקון לחוק החברות שישנה את מבחן הרווח לצורך חלוקת דיבידנד. ‏

ברשות סברו כי המבחנים הקיימים כיום בחוק החברות, שקובעים מתי חברה יכולה לחלק דיבידנד, אינם מתיישבים עם הוראות התקן החדש. סתירה זו באה לידי ביטוי רק באחרונה, כאשר לפני כ-3 חודשים הודיעה קבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר כי היא בוחנת את אימוץ התקן, מה שיאפשר לה "להעלים" הפסדים "על הנייר" של 2.1 מיליארד שקל שרשמה החברה-הבת כור, כתוצאה מהשקעתה במניות הבנק השוויצרי קרדיט סוויס. ‏בכך תגדיל כור "יש מאין" את יתרת הרווחים הראויים לחלוקה כדיבידנד, ואם היא אכן תחלק אותם, יתרת המזומנים שלה תקטן, והמינוף יגדל - תוצאה שברשות חושבים כי איננה רצויה.

עוד כתבות

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי F-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק