גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ברוב משרדי הפרסום בארץ הקריאייטיב סביר פלוס"

הזוכים הגדולים של "קקטוס הזהב" המריאו אתמול לפסטיבל הפרסום בקאן ■ בראיון מיוחד לקראת התחרות חושפים טל ריבן, מנהל הקרייאיטיב באדלר-חומסקי, ובן סבר, מקבילו ביורו ישראל, את המנוע הקריאטיבי של ענף הפרסום בישראל

תחרות הקריאייטיב הישראלית "קקטוס הזהב" הציבה על קו הסיום שני מנהלי קריאייטיב בתור מנצחי הערב: טל ריבן, מנהל הקריאייטיב של אדלר-חומסקי, שהוביל את משרד הפרסום בפעם הראשונה בתולדותיו לזכייה הנכספת בתואר סוכנות השנה; ובן סבר, שהוביל משרד קטן, יורו ישראל, שלא נחשב מעולם לשחקן בתחום הקריאייטיב, והציב אותו כהפתעת התחרות במקום הרביעי.

לסבר ולריבן דבר נוסף במשותף: עבור שניהם זה "הקקטוס" הראשון שאותו הם מובילים תחת הטייטל "מנהל קריאייטיב ראשי".

אבל עם כל הכבוד ל"קקטוס", את הפרסים הגדולים ינסו השניים לקטוף השבוע בפסטיבל הפרסום בקאן. כבר עם פתיחת הפסטיבל שלשום (א') בצרפת רשם יורו הישג משמעותי: מודעת וניש קליה (שגם זכתה ב"קקטוס") עלתה לשלב הפיינליסטים בקטגוריית הפרינט.

לדברי סבר, "מדובר באחת הקטגוריות הקשות ביותר. השנה הוגשו אליה 6,500 עבודות, ובשבילנו מדובר בהישג נדיר".

גם אדלר-חומסקי הכניס אתמול (ב') פיינליסט לתחרות בקטגוריית המדיה, וריבן אופטימי לגבי המתמודדים הישראלים בכלל: "אני מעריך כי השנה נראה בתחרות התפתחות של מהלכים שמשלבים בצורה חכמה בין מדיות שונות. נראה פריצות דרך בקטגוריית המובייל שנפתחה השנה לראשונה. אני מקווה שגם השופטים בקאן יעריכו את העבודות שנבחרו ב'קקטוס' ויעניקו להן פרסים".

במקביל, גם משרדי הפרסום שלמור-אבנון-עמיחי, באומן-בר-ריבנאי, מקאן-אריקסון, שמעוני-פינקלשטיין-ברקי וארועטי-ברמן הכניסו עבודות לרשימת הפיינליסטים.

"מותג לא קריאטיבי, לא ישרוד"

בן סבר הצטרף ליורו ישראל לפני קצת יותר משנה, אחרי שמילא שורת תפקידים במשרדים גדולים: מקאן-אריקסון, אדלר-חומסקי ובאומן-בר-ריבנאי. לשיחה עם איל ארד, שהציע לו את התפקיד, הוא הגיע סקפטי.

סבר, שהקריאייטיב האיכותי הוא סוג של תנ"ך עבורו, לא ראה ביורו שחקן משמעותי בתחום הזה. אבל ארד הרשים אותו כאיש קריאטיבי במיוחד, שמוכן לעשות הרבה כדי לייצר שינוי במשרד, וסבר השתכנע. שנה לאחר מכן הוא כבר רשם על שמו זכייה בפרסים בתחרויות עבור מותגים כמו קולון ומנטוס והצלחה מרשימה ב"קקטוס הזהב".

כשהוא נשאל על המעבר ממשרד גדול למשרד קטן הוא מחייך: "ההבדל בין משרד גדול לקטן הוא כמותי ולא בהכרח מהותי. ההבדל בקמפיינים נוצר מאיכות האנשים שעובדים עליו. משרד נמדד לא על-פי כמות הכסף שהוא מכניס אלא על-פי איכות העבודה שהוא מוציא".

- מה הדרך שעשית עם המשרד מאז שנכנסת?

"קודם כל רציתי שנגדיר לעצמנו מה זה קריאייטיב טוב. הרי זו לא מתמטיקה, אין שחור ולבן, ומה שטוב בעיניי לא בהכרח טוב בעיני מישהו אחר. הגדרנו שמבחינתנו קריאייטיב טוב זה כשהצרכן נהנה לצרוך את התוכן, וכשהתוכן נשאר נאמן למסר ולערכים של המותג.

"גם כוח-האדם השתנה וצורת הישיבה במשרד. עד אז הקריאייטיב היה נפרד מיתר המחלקות. איחדנו את כולם. זה עשה שינוי אדיר גם ברמת ההנאה מהעבודה וגם ברמת התוצרים. בגלל המבנה, כל האנשים מעודכנים כל הזמן ורואים כל הזמן את התמונה הכללית. זה מחייב לעבוד עם אנשים שרואים מעבר לדיסציפלינה שלהם".

לדבריו, "מותגים שלא ישכילו להיות קריאטיביים לא ישרדו לטווח הארוך. אם פעם זו הייתה פריבילגיה להיות קריאטיביים, היום זה כורח המציאות. אם לא תהיה קריאטיבי, לא יראו אותך. הצרכן פשוט ידלג עליך, והמפרסמים מבינים את זה".

- אבל הם לא מוכנים לשלם על זה.

"זו בעיה רצינית שלא נפתרה בשום מקום בעולם[ אבל זה יהיה חייב להיפתר, כי זה נושא מהותי מדי. העולם השתנה, ובסוף נמצא דרך לתמחר את זה".

- כמה חשוב בעיניך נושא הפרסים?

"פרסים הם לא דרך לקשט את המשרד. מחקר של y&r בדק קמפיינים שזכו בפרסים לעומת כאלה שלא. רואים באופן ברור שלקמפיינים שזכו בפרסים יש סיכוי של פי 2 לגרום למסר לחלחל. בסוף, קמפיין קריאטיבי טוב הוא קמפיין טוב יותר".

- אבל הרבה עבודות ב"קקטוס" לא נעשו ללקוח מסחרי משלם.

"תמיד יש אחוז של 'עבודות יזומות'. מצד שני, הן עומדות בקריטריונים של המינימליים של כניסה לתחרות. יש את זה גם בקאן. יש מקום לעבודות כאלה, כי הן מהוות סמן דרך לטרנד הבא. ברגע שזה תמהיל נכון בסך העבודות, אין עם זה בעיה. כשיש סחף, זה עלול להפוך תחרות לאזוטרית. זה לא ישקף את הפרסום באמת".

- יש הרבה ביקורת על "קקטוס הזהב", על כך שרק מעט משרדים זכו במדליות.

"ה'קקטוס' ורוב התחרויות בנויות כך שסטטיסטית למשרד גדול יש יתרון בגלל כמות העבודות שהוא יכול לשלוח. חלק מההפתעה שלנו הייתה שזכינו בסרט השנה, במודעת השנה ובג'ינגל השנה. אני לא חושב שאי-פעם משרד קטן לקח 3 קטגוריות כל-כך חשובות עם שני גרנד קקטוס. טוויסטד, שהוא גם משרד קטן, לקח גרנד קקטוס בדיגיטל.

"אז אם מסתכלים על כלל המדיות שיש בתחרות, 4 מתוכן נקטפו על-ידי משרדים קטנים. לכן, בעיניי התוצאות של השנה יכולות לשלוח מסר למשרדים הקטנים, שגם אם סטטיסטית המספרים לא לטובתם - הם יכולים להיות שחקנים משמעותיים בתחרות".

- אתה שותף לביקורת שנשמעת על הקריאייטיב הישראלי, שהוא "תקוע"?

"אין בעיה ישראלית. תמיד הרוב, המסה, הוא עבודה טובה או בסדר, והמצוינות בשוליים, אבל אני מאמין שזה ישתנה. זה עניין של זמן. העולם משתנה, וגם הפרסום יהיה יותר קריאטיבי".

- איך אתה מסביר את זה שבשנים האחרונות לא צומחים פה "מותגי קריאייטיב"?

"מתחלף דור, ולוקח זמן לבנות מותגי קריאייטיב. רוב אנשי הקריאייטיב מתעסקים בלייצר עבודה קריאטיבית טובה ולא בליחצ"ן את עצמם. זאת טעות של בעלי המשרדים, שלא מיתגו את היהלומים הנוצצים שלהם".

- בשנים האחרונות "היהלומים הנוצצים" עבור המפרסמים הם דווקא בתחום המדיה.

"זאת תופעה שתחזור כבומרנג למפרסמים. ברגע שלקוח מעדיף את המחיר הזול. זה כמו להיכנס לחנות בגדים ולהגיד 'אני רוצה את החולצה הכי זולה'. זה לא הגיוני. בסוף גם במאסה יש דברים טובים יותר וטובים פחות.

"במכרזים רואים את המשקל המטורף שנותנים למדיה. חייבים להגיד שכל שיטת המכרזים הזויה. יש היום מכרזים ששולחים בדיסק ללקוח שיראה מצגת, בלי לפגוש את המשרד, את הפרסונות שאמורות להיות השותפות. הרי משרד פרסום זה הכי פרסונלי בעולם, צריכה להיות כימיה, אמון, ביטחון. מהדיסק הם אמורים לפתח את זה?

"כמות המשרדים שניגשים והעובדה שלא משלמים על ההגשות זו בעיניי בעיה פי 10 יותר גדולה מאיכות הקריאייטיב, כי ברוב המשרדים הקריאייטיב סביר פלוס. האם יש באמת ערך אמיתי ללקוח, ש-12 משרדים יציגו בפניו בבחינת ישחקו הנערים בפני המלך?

"לקוח יכול לעשות שיעורי-בית, לחשוב איזה סוג משרד הוא רוצה, לנתח את העבודות שהמשרדים עשו, לבקש מצגת משרד, להתרשם ולעשות מתוך זה מכרז ל-3 משרדים. הסיכוי לזכות במכרז הפך לקטן מאוד בגלל כמות המשתתפים".

- זו לא אחריות של המשרדים, שמוכנים לקחת בזה חלק?

"יש לא מעט משרדים שצריכים את הכסף ומוכנים לעשות דברים נואשים, אבל להגיד שכך זה אמור להתנהל? בסוף קריאייטיב טוב חוסך כסף. במקום לרוץ אוטומטית לטלוויזיה, לפעמים, במחשבה נכונה, אפשר לחסוך כסף במהלך אחר, שונה ומצוין קריאטיבית.

"אוהבים להגיד שמפרסמים לא יודעים לזהות קריאייטיב טוב, אבל זה בולשיט. הם משתוקקים לזה, ואם הם לא לוקחים את ההצעה, אני בדרך-כלל מגלה שהייתה לנו בעיה בהבנת הצורך השיווקי האמיתי".

"התפכחנו מהבאזז של הדיגיטל"

ריבן מעיד על עצמו שהוא רץ למרחקים ארוכים - והקריירה שלו מעידה שהוא אכן כזה. את הדרך החל בשלמור-אבנון-עמיחי, שם בילה 6 שנים, ומשם עבר לאדלר-חומסקי, שם הוא נמצא תקופה דומה. לפני כשנה הוא קיבל את המפתחות להובלת הקריאייטיב של אדלר-חומסקי.

"יש בענף תופעה שלפעמים נותנים לאנשים את המפתחות מוקדם מדי. לפעמים זה נעשה כדי להשאיר אנשים במשרדים, פותחים שכבות שלמות של מנהלים רק כדי לשמר אנשים טובים. תהליך נכון זה להיות כמה שנים טובות איש קריאייטיב, ללמוד את המקצוע, לספוג מהבכירים, להתנסות במגוון רחב של לקוחות ומדיות - ואחרי זה לעבור לנהל צוות, להכיר את העולם של עבודה מול לקוחות. כל זה לוקח זמן".

- האם הקראייטיב בישראל יישר קו עם הקריאייטיב בעולם?

"כבר כמה שנים יש באזז שטוען שמה שהיה לא יהיה ושהולך להיות שינוי גדול, אבל זה לא ממש מגיע. בארץ היה לפני שנתיים-שלוש באזז גדול על הדיגיטל ותחושה שמי שלא ישלוט במדיה הזאת לא יהיה. כמו בכל העולם התפכחנו, הבנו שזאת עוד מדיה. צריך לשלוט בה, ליישם אותה בצורה מקצועית, אבל זו רק עוד מדיה.

"לא יהיה מפץ גדול. יהיה שינוי טבעי בגלל הטכנולוגיה שמשתנה. המדיות המרכזיות הן עדיין הטלוויזיה והעיתונות. מה שמשתנה לאורך זמן זה השילוב ביניהן, ההבנה שהצרכן לא נמצא במדיה אחת".

- איש הקריאייטיב העתידי יהיה שונה?

"הוא יהיה הרבה יותר מתוחכם. הדור הבא שגדל במשרדים הוא של אנשים שחושבים על האינטגרציה והקשר בין המדיות באופן אינטואיטיבי. זה לא היה כשאני גדלתי בקריאייטיב".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי