גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: המשפחתית הסינית MG350 - ראש חץ סיני

המשפחתית הסינית הראשונה בישראל, שמנסה לטשטש את מוצאה, היא בעיקר שימושית ולא מיועדת ליצור מהפכה ■ למרות שהיא לא המכונית המתקדמת והמתוחכמת ביותר בשוק היא מעבירה מסר חד וברור ליצרנים המערביים: הסינים כבר כאן

חומה הגדולה של סין נבנתה החל מהמאה ה-2 לפני הספירה במטרה להגן על גבולה הצפוני של הממלכה הסינית. במשך אלפי שנים היא מילאה את תפקידה היטב וסייעה לסינים להדוף פלישות רבות של שבטים ברברים. אלא שכיום ניצבים הסינים עצמם בפני "חומה גדולה", כמעט בלתי עבירה, שהוקמה באירופה ובארצות הברית במטרה אחת: לבלום את תעשיית הרכב הסינית בדרכה לכיבוש מערב.

החומה החדשה כוללת שני מכשולים. הראשון כולל תקינה סביבתית מחמירה ותקינת בטיחות, שנתפרו על מידותיהם ועל היתרונות ההנדסיים של יצרני הרכב מאירופה, ארה"ב ויפן. המכשול השני הוא מכשול התדמית של התווית MADE IN CHINA, שלקוחות מערבים רבים התרגלו לראות בה עדות למוצרים שהאיכות היא לא הצד החזק שלהם.

עיצוב ידידותי לעין

זו כנראה הסיבה שקמפיין ההחדרה של המשפחתית הסינית הראשונה בישראל, MG350, מטשטש כל רמז למוצאה הסיני ואת שם היצרנית שלה, SAIC, ומתכסה בגלימת תדמית של המותג הבריטי הארכאי MG, שספק אם מישהו מהלקוחות מתחת לגיל 50 זוכר אותו.

אבל בתעשיית הרכב, SAIC היא לא שם אלמוני. זוהי אחת מקבוצות ייצור הרכב הגדולות בעולם ובשנה שעברה היא ייצרה 3.97 מיליון מכוניות, שרבות מהן נמכרו בסין תחת שמות המותג של פולקסווגן וג'נרל מוטורס.

ה-MG350, ראש החץ של הקבוצה הענקית הזאת בחדירתה לאירופה, לא מיועדת ליצור מהפכה. זוהי משפחתית בגודל בינוני, שמכוונת אל ציי רכב ואל לקוחות ששמים את השימושיות במקום הראשון ועיצובה הולם היטב את הייעוד. יש לה פרופורציות סדאן קלאסיות, ממדים חיצוניים סבירים שמציבים אותה בלב הסקאלה של הפלח המשפחתי, חרטום מודרני ונאה וקפל מעניין במשטחי הצד, שמסתיים בזנב תקני למדי. בסך הכול זהו עיצוב ידידותי לעין, שמתקבל באופן טבעי על כביש הישראלי אם כי אינו מותיר חותם.

תא הנוסעים משתלב היטב בקבוצה. בסיס הגלגלים הוא באורך מכובד של 2.65 מ', והוא מותיר מרחב ברכיים טוב ליושבים מאחור. גם מרחב הכתפיים והראש סביר ולא התקשינו למקם מאחור שלושה מתבגרים בנסיעה של 250 קילומטר. עיצוב עמדת הפיקוד נראה יפני-קוריאני מצוי, למעט הגימיק של שעון מהירות דיגיטלי. איכות הייצור והחומרים בסביבת הנהג מותירה רושם מעורב: מצד אחד המכלול כולו נראה איכותי, עם שימוש בחומרי דיפון רכים ועיטורים מטאליים אופנתיים שלא רוטטים ולא משמיעים צלילים מיותרים תחת עומס. מנגד, בנקודות חבויות אפשר למצוא מכסים מפלסטיק קליל ומחוספס, דלתות שמרגישות קלות ומסך מולטימדיה, שכמעט בלתי ניתן לצפות בו באור יום. אבל בסך הכול התא נראה עמיד ועדכני ומכובד וצריך לזכור, שחלק גדול מיצרני הרכב המערביים רוכשים כיום את דיפוני הפנים שלהם ממפעלי ייצור בסין.

שיוט יציב ונוח

האבזור התקני הוא הנקודה השיווקית המרכזית של הרכב. הוא כולל מושב נהג חשמלי, גג שמש חשמלי ריפוד עור ומערכת מולטימדיה וחישוקי סגסוגת, שמסופקים כולם כסטנדרט במחיר הבסיס. זו חבילה ייחודית בפלח הזה, שמשדרגת את תחושת הנהג והנוסעים.

בחרטום אפשר למצוא מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר, שמייצר 105 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 4 מהירויות. יחידת ההנעה הזו מתפקדת בצורה סבירה בתנועה רגועה, משייטת ללא קושי במהירויות חוקיות ומספקת תגובת דוושה זריזה למדי. מנגד תחת עומס - כמו בעת האצה בעלייה - היא מזכירה קוריאניות ויפניות מדור קודם. כדי לשמור על תנופה הולמת בעלייה, למשל, צריך לרמוס את דוושת התאוצה, לייצר קיק-דאון אגרסיבי ולהתעלם מזעקות המחאה של המנוע, שנדרש לטפס עד אזור הקו האדום. נראה כי המגבלה העיקרית היא בתיבת ההילוכים האוטומטית המיושנת בת 4 המהירויות - רוב הקוריאניות המקבילות כבר עברו לתיבה בת 6 מהירויות - אם כי צריך לזכור שתיבות כאלה אפשר למצוא כיום גם בקורולה ובמאזדה 3. בסה"כ, מספקת המכונית ביצועים מתקבלים על הדעת שאינם חורגים מהמקובל בחלק התחתון של הפלח.

על הכביש צריך להתאים את הציפיות. ההגה, למשל, קל מאוד ומספק מעט היזון חוזר ובפניות הדוקות הצמיגים מקדימים לחרוק והמתלים לא מעודדים את הנהג להשתובב. מנגד, נהגים, שמתייחסים לרכב פרטי כאל אמצעי תחבורה אלמנטרי ונטול אמוציות יסתגלו אליה ללא קושי. הפקדנו את ההגה בידיו של בן משפחה, שנוסע ביום יום במשפחתית ליסינג קוריאנית נפוצה מהעבודה, והוא מצא שה-MG "סימפטית וידידותית לנהיגה". הוא התרשם כי "ספיגת הזעזועים של המתלים סבירה כל עוד לא פוגשים מהמורות גדולות מדי", והשיוט במהירויות חוקיות על הכביש המהיר "יציב ונינוח".

כך או כך, היינו ממליצים ליצרן - או ליבואן - להשקיע עוד כמה דולרים ולצייד את הרכב בצמיגים איכותיים של מותג ידוע במקום הצמיגים התקניים ועלומי השם שעמם מגיע הרכב, ולהשיג בכך שיפור משמעותית במעטפת הדינמית של המכונית.

כדאי וצריך להסתכל על ה-MG350 בפרספקטיבה נכונה. זו אמנם לא המכונית המתקדמת והמתוחכמת ביותר בשוק אבל במחיר של 115 אלף שקל - לפני מבצעים והנחות - היא מציעה מרחב סביר, ביצועים הוגנים איכויות דינמיות שאינן נופלות דרמטית מאלה של משפחתיות קומפקטיות מקבילות מתוצרת קוריאה, ויחס ללא תחרות של אבזור-תקני לכסף.

אמנם סוגיית האמינות ושמירת הערך בטווח הארוך היא עדיין הימור, כמו בכל מותג חדש שמגיע ארצה, אבל אלה מגבלות שאפשר להתגבר עליהן באמצעים שיווקיים. בשורה התחתונה ה-MG היא ראש חץ שמאחוריו ניצבת עוצמה כלכלית ותעשייתית אדירה. ראש החץ הזה אולי עדיין אינו מלוטש דיו אבל הוא ללא ספק צריך להוות קריאת השכמה ליצרנים המערביים: הסינים כבר נמצאים בפתח.

המכונית הסינית

חלק מהמתחרות

סוזוקי SX4 סדאן

ב-114 אלף שקל מציעה סוזוקי את הגרסה המאובזרת של ה-SX4 סדאן הוותיקה. המכונית קצרה מה-MG וניצבת על בסיס גלגלים קצר יותר ב-15 סנטימטרים. יש לה מנוע 1.6 ליטר, שהספקו שודרג ל-120 כ"ס. יתרונה הגדול הוא בשמירת ערך סולידית.

יונדאי I25 / קיה ריו

הגרסה הבכירה והמאובזרת ביותר של יונדאי I25 עולה 111 אלף שקל. במחיר הזה מקבלים משפחתית קומפקטית, בסיס גלגלים של 2.57 מ'. היא מצוידת ביחידת הנעה מודרנית שכוללת מנוע 1.6 ליטר בהספק 125 כ"ס ותיבה אוטומטית בת 6 מהירויות.

שברולט סוניק 1.6

גרסת הסדאן של השברולט סוניק החדשה עולה 110 אלף שקל ברמת האבזור הגבוהה והיא גם מצוידת במנוע 1.6 ליטר, בהספק 115 כ"ס, ובתיבה אוטומטית מתקדמת בת 6 מהירויות. בסיס הגלגלים שלה קצר יחסית - 2.53 מ'.

עוד כתבות

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה