גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ד"ר פישר והמגבונים הנשלפים לעיניים בדרך לאמריקה

ד"ר אלי פישר ובנותיו נורית הראל וסיגל בר-און מתכננים להסתער על ארה"ב ■ בראיון מיוחד מדבר פישר על העסק המשפחתי שמגלגל מאות מיליוני שקלים, מסביר למה החליט שלא להנפיק את החברה ומודה שישראל קצת קטנה עליו

המלצר בבית-הקפה מתקשה להכיל את התלהבותו. "אתם מייצרים את המגבונים האלה לעיניים? אני משתמש בהם כל יום! יש לי דלקת בעפעפיים, והרופא אמר שאין כמו לנקות אותם עם מגבון חיטוי. הוא צדק - זה עוזר מאוד".

שלושת יושבי השולחן מסמיקים מנחת ושואבים עידוד מהסיפור, רגע לפני שהם מתכננים לכבוש את העולם בעזרת אותם המגבונים בדיוק. "אז אתם מד"ר פישר?", שואל המלצר. "כן, אפשר להגיד שאנחנו מד"ר פישר", אומרים השלושה. מדובר במקרה בשלושת האנשים שמנהלים את החברה, כולל - למרבה ההתלהבות של המלצר - ד"ר פישר עצמו.

הישראלי הממוצע אמנם לא יזהה את ד"ר אלי (זה בדוק!) פישר, אבל רובנו מכירים את המוצרים שלו. קמיל בלו וסרקל, פולידין וסקבצין, אלכו ג'ל ואולטרה סול - נושאים עליהם את הלוגו המוכר, לצד מוצרים רפואיים שנמכרו ישירות לרופאים או בתי-חולים.

פישר ואשתו דבורה ז"ל הקימו את החברה בשנת 1965, וכיום היא מגלגלת מחזור שנתי של מאות מיליוני שקלים ומעסיקה כ-700 איש, בעיקר בישראל. היעד הבא, כאמור, הוא ארה"ב.

"בישראל השוק קצת רווי מבחינתנו", אומר פישר, "יש לנו נתח של 80% מהשוק בחלק מהקטגוריות, ולמרות שאנחנו נכנסים כל הזמן לקטגוריות חדשות, אין הרבה לאן לצמוח. היצוא שלנו, בעיקר כמותג פרטי לרשתות, מגיע לכ-30 מיליון דולר, ואנחנו רוצים שהוא יהיה לפחות 50% מהמחזור".

"החלטנו לקפוץ למים"

ד"ר פישר מספק הסבר להחלטה לכבוש את ארה"ב בעזרת המגבונים. "כשהייתי בארה"ב לפני מספר שנים", הוא מספר, "ראיתי מגבון להסרת לכלוך מהעיניים. אלא שהמוצר הזה היה בעייתי - היה צריך לעצום את העיניים חזק כדי שהסבון לא ייכנס אלא רק ינקה את החלק החיצוני של העין, ואחר-כך היה צריך לשטוף את הסבון. אמרתי לעצמי - אנחנו מבינים בעיניים, אנחנו מבינים במגבונים, ויש כאן צורך - מגבון לניקוי העין בחומר שלא צריך לשטוף".

המגבונים, שמכילים חומר ניקוי ייחודי שמבוסס על טיפול העיניים הסטריליות של ד"ר פישר, הפכו בארץ ללהיט. "זה נראה סמרטוט קטן, אבל זה עסק רציני", אומר פישר. "להכין את זה - זה לא פשוט.

"לפני חודשיים החלטנו לקפוץ למים. לקחנו 1,000 תועמלנים שיכסו רק אזור אחד - ניו-יורק, כדי לבחון את השטח, ורק קהל יעד אחד - רופאי עיניים. הם רשמו את המרשמים, ואנחנו סיפקנו את המוצר לבתי-המרקחת. יש פי שלושה בתי-מרקחת בניו-יורק מאשר בישראל כולה.

"ראינו כי טוב, התחלנו לשווק גם לרופאי הילדים, כי המגבונים מתאימים במיוחד לילדים ותינוקות. עכשיו אנחנו רושמים חברה בארה"ב ומתרחבים גם לפלורידה. אני מאמין שנמכור בארה"ב יותר מגבוני עיניים מאשר בישראל".

- חשבתם להנפיק את החברה בארה"ב?

"דיברו איתנו על זה. אמרנו - עוד אין לנו כלום. החתם אמר - מצוין, זה בדיוק מה שאני צריך. אבל בינתיים אין לנו צורך בכך. "פעם אחת ב-2001 שקלנו ללכת לבורסה בתל-אביב. היה לנו תשקיף, וברגע האחרון החלטתי - לא, כי לא היינו צריכים את הכסף. בהתחלה אמרתי שזה כדאי - יש 3 בנות, שלא יריבו. אבל הן לא רבו, ואמרתי, בשביל מה אנחנו צריכים את זה?".

- מכירה עומדת על הפרק?

"אם תבוא חברה בינלאומית גדולה, נהיה מוכנים לדבר איתם ולתת להם אפילו שותפות בחברה. זאת, רק אם ארגיש שהם יכולים להגדיל את הייצור שלנו פי חמישה, להביא אותנו לממדים שאנחנו לא יכולים להגיע אליהם בעצמנו, בחו"ל כמובן".

ישנן בנות

חברת ד"ר פישר מנוהלת היום בפועל על-ידי שתי בנותיו של פישר, אשר צמחו בחברה מילדותן. ד"ר נורית הראל מגיעה מתחום היזמות והניהול, ואילו סיגל בר-און מגיעה מתחום השיווק והאסטרטגיה. את הקשר המשפחתי בין השלושה ניתן לראות מיידית, והוא מלווה בדיחות פרטיות, שיחות מפורטות על הנכדים וחיבה והערכה גלויים של הבנות לאביהם, ולהיפך.

בנות משפחת פישר צברו לא מעט ניסיון מחוץ לחברה. הראל הייתה סמנכ"ל המו"פ בפאואר פייפר ולאחר מכן ניהלה את חברת המכשור הרפואי AngioB בחממת מיט"ב, והיא זו שמרכזת את תחום ההשקעה בסטארט-אפים. משפחת פישר השקיעה עד כה בחברות כמו רדהיל וקדימה סטם סלז.

"זה מתקשר לערכים של החברה שרואה במדע את מנוף הצמיחה הכי גדול שלנו", היא מסבירה. "מאז שהוקמנו חידשנו, אם במוצרים עצמם, אם בדרכי הניהול, אם באימוץ של שיטות תקשורת שונות כמו רשתות חברתיות ואפילו בדרכי האריזה".

החברה מונה היום 4 חטיבות. הפעילות העיקרית מתמקדת במפעל מוצרי הצריכה הבריאותיים ותרופות, הן במרשם והן ללא מרשם. בתחום התרופות מתמקדת החברה בתחום העיניים והעור, ובנוסף היא משווקת מוצרי צריכה בהם מוצרי טואלטיקה וגם תוספי תזונה. החטיבה הרביעית היא מפעל המגבונים בטבריה.

"רכשנו את מפעל המגבונים מתוך הבנה שמה שמעניין הוא לא המגבון - הוא עצמו הולך לפח, אבל החומר שנמצא עליו נשאר על הגוף יום שלם. המגבון הוא בעצם שיטת הולכת תרופה", מסביר פישר. החברה משווקת גם מגבונים לטחורים ולאקנה, וזה עוד לא הסוף.

"גם במגבונים יש לאן להתפתח - מגבונים מתכלים, מגבונים שנשטפים בקלות בשירותים, אורגני. אנחנו עובדים על מוצר מיוחד לרחצת מבוגרים, במקום ספוג, עם חומרי ניקוי שיכולים להישאר על העור. אולי זה יהיה בצורת כפפה. כך לא יצטרכו להוציא אותם מהמיטה, מצב שיכול לגרום לנפילות".

"אני טעיתי"

פישר החל את דרכו בחברת אסיא פארמה, שהפכה לימים לחלק מטבע. "ויתרתי על העיסוק בגנריקה כי לא רציתי לראות את עצמי כמי שמעתיק מוצרים אחרים, אבל אני טעיתי. תראו לאן הם הגיעו", הוא מפרגן.

ד"ר פישר לא נחשבת לחברת תרופות קלאסית כמו אגיס או טבע, מאחר שהיא אינה מייצרת את חומרי הגלם, אלא רוכשת אותם. עם זאת, היא מפתחת בעצמה את הדרכים שמסייעות לחומר להיספג בתוך הגוף - מגבון למשל.

החברה תומכת במוצרים שהיא מייצרת ומשווקת באמצעות מחקרים קליניים. כיום, למשל, מתקיימים בבתי-החולים בישראל, שני מחקרים שבוחנים את השפעת המוצר הוותיק שלה, פולידין, כאשר מורחים אותו על כוויות מיד כשהן מתרחשות. "יש לנו עדות שהחומר מונע שלפוחיות", אומרת בר-און.

הראל: "כל נושא המחקר מעניין אותנו. זו באמת דילמה - איך נתקצב זאת? החלטנו שאם מדובר בידע שאנחנו לא יכולים לשמור אצלנו מבחינה אתית, נבחן אותו. יזמים רבים מגיעים אלינו עם קרמים נהדרים, אבל אם הם לא בדקו אותם במחקר עם קבוצת ביקורת, לא נוכל להתחיל לדבר איתם".

בר-און: "לא נוציא לשוק מוצר שאין מאחוריו מחקר, וגם אם חומר הגלם נבדק על-ידי אחרים, אנחנו נבדוק את המוצר הסופי. זה מה שעוד מאחורי הסיסמה 'זה בדוק'".

"העסק הוא חלק מהמשפחה"

חברת ד"ר פישר מנהלת פעילות ענפה בתחום האחריות החברתית, בעיקר דרך הקרן על-שם דבורה פישר, שנפטרה ב-2006.

מי שמנהלת את הפעילות היא הבת סיגל בר-און. "אנחנו מעורבים מאוד בעמותת ילדים בסיכוי, עמותת הילד החוסה. אמי הייתה שם בהנהלה. הקמנו את גלריה ZOA שמציגה אמנות בנושאים חברתיים.

"הקמנו פינת פיקניק מונגשת בבית גוברין. פינת פיקניק מונגשת אין פירושה רק שביל מרוצף. צריך לחשוב על גובה השולחן, על הגישה אליו. כמו כן אנחנו תומכים בחינוך באוניברסיטאות ונותנים מלגה לסטודנטים לכימיה שימושית.

"מבחינת החברה עצמה, יש פעילות שאנחנו עושים, שבמסגרתה העובדים שלנו מתנדבים בכל יום חמישי בפנימייה בפתח-תקווה. אנחנו מרגישים שהאחריות החברתית היא לא של התאגיד אלא של המשפחה, אבל העסק הוא חלק מהמשפחה".

עוד כתבות

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו