גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סרגל דיגיטלי: איזו חב' תחבורה ציבורית מובילה בניו-מדיה?

התחבורה הציבורית בישראל סופגת לא אחת ביקורת מצד הנוסעים, ומסתבר שגם בתחום הפעילות הדיגיטלית יש לה עוד הרבה מה לשפר

התחבורה הציבורית בישראל רחוקה מליהנות מאמון הציבור. פעמים רבות היא סופגת ביקורת מציבור הנוסעים בשל חוסר היעילות שלה, אי-העמידה בלוחות הזמנים, העומס בקרונות ובאוטובוסים, חוסר היכולת להוות אלטרנטיבה של ממש לרכב הפרטי ומכאן אי-יכולתה להפחית את כמות המכוניות על הכביש ולשמור על הסביבה.

היעילות בשימוש בתחבורה ציבורית היא מילת המפתח גם כשבאים לנתח את הפעילות הדיגיטלית של חברות התחבורה הציבורית, וכך מגלים כי גם במקרה הזה החברות עשו שיעורי-בית באופן חלקי, והציון הסופי טעון שיפור.

בתחום שבו הלקוח נזקק למענה מהיר על השאלה איך להגיע ממקום למקום, איזה קו צריך לקחת, כמה עולה הנסיעה ומתי מגיע קו 13, החברות לא תמיד מצליחות לתת את התשובה המתאימה בקלות ובמהירות - בין היתר בשל יכולות חיפוש בעייתיות ומסורבלות.

יתרה מזאת, בעולם שבו ניידות היא שם המשחק, אף חברת תחבורה ציבורית לא מפעילה אפליקציה אינטרנטית מספיק טובה, שמציגה לוח זמנים פשוט וברור.

למעשה, למעט אתר רכבת ישראל, אף אחת מחברות התחבורה הציבורית אפילו לא מתחזקת אתר מותאם סלולרית שיאפשר לנוסעים שנמצאים בדרכים להתעדכן.

חוסר יעילות זה הביא, אגב, ליוזמות פרטיות של אפליקציות כמו Moovit ו-busline, שמנסות למלא את החלל הסלולרי שנפער בתחום.

ולמרות כל זה, רכבת ישראל מצליחה להיות הקטר שמוביל את תחום התחבורה הציבורית בפעילות אונליין - כך עולה מבדיקה שערכנו במהלך אוקטובר-נובמבר באמצעות "הסרגל הדיגיטלי" - פרויקט משותף של "גלובס" עם מקאן דיגיטל, יחידת הפרסום הדיגיטלי של מקאן-אריקסון, וחברת האפיון והעיצוב האינטרנטי netcraft, שמפעילה בית-ספר לחוויית משתמש.

רכבת ישראל: האתר יעיל אך הפייסבוק חד-סטרי

רכבת ישראל, ואין זו הפתעה, סובלת מתדמית בעייתית בשל איחורים, תקלות והשבתות, אך בניגוד גמור לכך נראה שהיא עושה עבודה יחסית טובה בעולם הדיגיטל. אתר הרכבת מתאפיין בעיצוב נקי ובמבנה ברור ונותן מענה לצרכים נפוצים, כמו איתור מסלולי נסיעה ולוחות זמנים, ופחות דוחף קדימה דברים שהיו קיימים באתר הקודם כמו מבנה ארגוני, מוזיאון הרכבת ועוד.

החיפוש באתר ראוי לשבח עם מיעוט בשדות שיש למלא ושחלקם, כמו התאריך והשעה, מולאו באופן אוטומטי - מה שחוסך זמן יקר, במיוחד בתחום התחבורה הציבורית.

בעיה בולטת באתר היא המקום שמקבלות הודעות חשובות כמו השבתת קווים. הן אמנם ממוקמות במקום בולט אך מוצגות כבאנרים, ועולות אחת אחרי השנייה, מה שדורש מהגולש דפדוף מיותר והוא עלול לפספס עדכון חשוב.

בתחום המובייל אין אמנם לרכבת ישראל אפליקציה סלולרית, אך היא היחידה שהשכילה להתאים את האתר שלה לסלולר עם דגש מרכזי על יעילות. כך, למשל, האתר זוכר את המסלולים האחרונים שחיפשנו. עם זאת, איתור קווים ולו"ז בסלולר מתסכל לעומת החוויה באתר.

רכבת ישראל עושה עבודה טובה גם במדיה החברתית עם דף פייסבוק מושקע ומעוצב, שכולל שלל פעילויות כמו למשל "פסים אישיים", שמאפשר להכיר נוסעים אחרים ברכבת באמצעות התממשקות לפרופיל הפייסבוק של הגולש.

עם זאת, מינוס גדול נרשם לרעת הרכבת על כך שחסמה את האפשרות לכתוב פוסטים חדשים בעמוד - דבר שיוצר תקשורת חד-סטרית ברוב המקרים ופוגע עוד יותר בתדמית הבעייתית ממילא.

לזכות הרכבת רשומות גם פעילויות יפות ביו-טיוב (כמו סרטוני "מדענים על הפסים", שהביא אנשי אקדמיה להעביר הרצאות במהלך הנסיעות), ובאחרונה גם באינסטגרם עם יותר מ-900 תמונות שהעלו הגולשים.

* השורה התחתונה:

רכבת ישראל מפתיעה לטובה בדיגיטל עם אתר נגיש ויעיל, אך צריכה להשקיע יותר בחיפוש בסלולר ולבטל את חסימת הפוסטים בפייסבוק כדי לייצר דו-שיח עם הלקוחות שלה.

אגד: פעילות יפה בפייסבוק, אפליקציית אייפון מוגבלת

חוויית החיפוש באתר אגד לא כל-כך נעימה. החיפוש החופשי עובד היטב, אך לא מספק מידע ראשוני על מחירים וכתובות מדויקות של התחנות. החיפוש לפי קו מסורבל ודורש למלא קודם את היישוב ורק אחר-כך את מספר הקו הרצוי ואת התחנה הספציפית. העובדה שאגד מציעה 3-4 כלי עזרה בעמוד רק מדגישה את הבלבול שעלול לחוש הגולש.

באופן כללי, עיצוב האתר של אגד נראה עמוס, וגם שירות החיפוש שנפתח בכלל בחלון חדש נראה מיושן ואינו שומר על קו עיצובי אחיד.

גם בסלולר אגד לא בולטת לטוב,ה הן כיוון שאין לה אתר מותאם, והן לאור העובדה שהיא משתמשת כהפניות למנועי החיפוש בבאנרים, שאינם נתמכים במרבית המכשירים החדשים.

למעשה, הפעילות היחידה של אגד בתחום הסלולר היא אפליקציית אייפון שמאפשרת רק להזמין כרטיסים לאילת או ממנה ואפשרות לשלוח SMS בתשלום עם שאילתה חופשית ולקבל מענה על קו ולו"ז האוטובוסים. בעידן של אפליקציות סלולריות שעושות עבודה דומה בחינם, אגד יכולה בהחלט להתקדם.

לצד הביקורת השלילית, אגד מובילה בגאון את הפעילות בפייסבוק עם עמוד של יותר מ-150 אלף חברים, תדירות עדכון גבוהה ופעילויות מגוונות, כמו קמפיין Facebus שמאפשר לחברי הדף להעלות את תמונותיהם כדי שאלה יופיעו על-גבי האוטובוסים של אגד.

החברה היא היחידה שפועלת באופן מושכל בתחום המדיה והפרסום הדיגיטלי ומקדמת את עצמה, בעיקר בקרב צעירים.

* השורה התחתונה:

בעוד שדף הפייסבוק של אגד הוא המושקע ביותר מבין חברות התחבורה הציבורית, האתר מאכזב עם עיצוב מעט מונוטוני וקושי בחיפוש ובאיתור מידע רלוונטי על נסיעות.

מטרופולין: היחידה שמפעילה חשבון טוויטר

חברת האוטובוסים מטרופולין מציגה עמוד נחיתה מיותר בכניסה לאתר הבית, שמאפשר לבחור בין קווי הדרום לקווי השרון. שני האתרים דומים להפליא, מלבד החדשות והעדכונים, ובעולם שבו הלקוחות מחפשים מענה מהיר, טוב היה אם החברה הייתה מוותרת על הפיצול ומפעילה אתר אחד בלבד.

ולמרות זאת, מטרופולין מציגה אתר נקי ואחיד, ששם במרכז את הדברים החשובים ללקוח: חיפוש קווים, עלויות נסיעה, יצירת קשר ועוד.

עם זאת, החיפוש טעון שיפור, כיוון שהוא מאפשר להקליד שמות ערים שכלל אין קו שמחבר ביניהן, וטוב היה למנוע זאת בשלב הבחירה.

בדומה לרוב חברות התחבורה, גם האתר של מטרופולין אינו מותאם סלולרית, אך אמצעי הניווט באתר גדולים יחסית, ואיכשהו ניתן להשתמש באתר גם מהנייד.

מטרופולין מפתיעה לטובה בתור החברה היחידה בענף שמפעילה חשבון טוויטר, שבעיקר מעדכן על זמני נסיעות וחדשות ולא מפתח ערך מוסף מהנה למשתמשים. תמונה דומה עולה גם מעמוד הפייסבוק, אם כי שם מנסה החברה לייצר אווירה אינטראקטיבית יותר עם מענה סביר לפניות ופעילויות שונות.

* השורה התחתונה:

האתר של מטרופולין מעוצב באופן נקי וברור, למרות בעייתיות מסוימת בחיפוש, וניכר כי החברה עושה צעדים נכונים בפעילותה במדיה החברתית.

דירוג שאר השחקניות בקטגורייה

קווים

חברת קווים מציעה אתר שמתאפיין בקלות השימוש שבו ובעיקר בפיצ'ר המרכזי - "האוטובוס הבא" - שמאפשר במהירות לדעת מתי יוצא לדרך האוטובוס הקרוב, אך לא מאפשר להקליד את הערים או התחנות אלא רק לבחור מהרשימה.

דגש חשוב נוסף הוא העובדה שהחברה אמנם ויתרה על המובייל, אך היא מקדמת באתר שלה את אפליקציית Moovit, שמשמשת כמעין תוכנת ניווט לתחבורה ציבורית. יתרון נוסף הוא האפשרות להזמין כרטיס "רב-קו" ישירות דרך האתר.

פיצ'ר מעניין נוסף הוא הדיוור הישיר שמציעה החברה, שכולל עדכונים למייל והתראות למובייל על קווים רלוונטיים ללקוח.

מנגד, החברה כושלת כישלון חרוץ בזירה החברתית ללא פעילות כלשהי ברשתות המובילות.

דן

גם חברת דן, על אף גודלה, בחרה שלא לפעול במדיה החברתית כלל, וחבל שהיא לא מאפשרת במה ללקוחותיה להביע את דעותיהם ולנסות לייצר ערוץ תקשורת דו-כיווני בנושא.

באשר לאתר החברה, על אף עיצובו המעט מיושן, אמצעי החיפוש מוצגים במקום מרכזי ובולט. עם זאת, הם מסורבלים ואינם יעילים מספיק, שכן הגולש נאלץ להזין מספר רב של שדות מיותרים (כמו מספר בית) כדי לדעת כיצד מגיעים מנקודה אחת לאחרת. בתחום שבו נדרש מידע מהיר כדי להספיק לקו שאוטוטו מגיע לתחנה, מדובר בעיכוב מיותר למשתמשים.

יתרה מזאת, האתר מאפשר למלא את שדות החיפוש אך רק במסך התוצאות מגלים שהיעד המבוקש כלל אינו אפשרי.

נקודות טובות לציון הן העובדה שהאתר מציע גרסאות גם ברוסית וגם באנגלית, וכתובות התחנות מופיעות בפירוט ובליווי מפה.

ויאוליה

חברת ויאוליה, שבעבר פעלה תחת השם קונקס, מציגה גם היא עמוד נחיתה, שמאפשר בחירה בין קווי אטובוסים לירושלים ולבני-ברק לבין האתר הכללי. יהיה זה בשל הרגישות המגזרית או לא, אבל אין כל הגיון בהפרדת שני האתרים, ועמוד הנחיתה הזה הוא רק עוד מכשול בדרך להשגת המטרה - מידע מהיר בנוגע לקווי האוטובוסים.

ובכל זאת, כדאי לציין את האתר המעוצב באופן נקי עם כמות תוכן מאוזנת ואפשרויות ניווט בולטות.

עם זאת, הליך החיפוש מייגע כיוון שלאחר כל מילוי של שדה, העמוד נטען מחדש - דבר שמאריך את העבודה. בנוסף, האתר אינו מעודכן ומלבד מספר עדכונים מהחודשים האחרונים, השאר חוזרים אחורה 3 שנים.

במדיה החברתית אין כל זכר לפעילות של מותג האוטובוסים, וכך גם בעולם המובייל.

מתודולוגיה

ניו מדיה

עוד כתבות

פינוי פצועים מירי פצמ''רים בכרם שלום / צילום: N12

7 פצועים מירי פצמ"רים מרפיח; גלנט: "סימנים שחמאס לא יילך למתווה"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • מטח כבד לצפון: 65 שיגורים לאצבע הגליל • שבעה ישראלים נפצעו, בהם שלושה במצב קשה, מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, גבר כבן 65 נפצע קל מרסיסים • צה"ל והשב"כ חיסלו את אחד ממפקדי חטיבת רפיח בג'יהאד האיסלאמי • עדכונים בולטים

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים