גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצצה לפרויקט התשתיות הגדול ביותר שנעשה בישראל

מאבקים פוליטיים, תקציבי עתק, יועצים שמשתכרים מיליונים ופיגור מתמשך בלוחות זמנים; אלו מקצת הבעיות בפרויקט חשמול מסילות הרכבת ■ מה כלול בפרויקט הענק ומדוע אורי יוגב לא התאים לשר התחבורה במשרת יו"ר הרכבת?

זה היה המהלך הדרמטי ביותר בתחום התחבורה השנה: שר התחבורה ישראל כץ החליט למנות יו"ר חדש לרכבת ישראל במקומו של אורי יוגב ששימש בפועל בתפקיד במשך קרוב לשנתיים. כץ הסביר כי החליט לוותר על שירותיו של יוגב משום שזה לא היה יכול להתפנות באופן מוחלט למשרה. בסביבתו של יוגב האשימו את כץ כי פעל ממניעים פוליטיים ולא ענייניים. ואולי דווקא הסבר שלישי, שצץ בדרך אגב ובצורה בלתי מכוונת, עשוי להיות הקרוב ביותר לאמת. במהלך ישיבת דירקטוריון רכבת ישראל, רגע לאחר ההכרעה על מינוי היו"ר החדש, פלט אחד מחברי הדירקטוריון השותפים להדחה כלפי יוגב הנסער כי היה לו ברור ש"השר יכול לפעול בצורה זו או אחרת" נגד יוגב ברגע שזה פעל נגד כץ בנושא פרויקט חשמול הרכבת. יוגב התנגד נחרצות לכוונתו של שר התחבורה, שנחשפה שבועות ספורים לפני כן ב"גלובס", להוציא את פרויקט חשמול הרכבות מניהולה של רכבת ישראל ולהעבירו לידי חברת נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ). בסביבתו של שר התחבורה האשימו את יוגב כי עשה יד אחת עם האוצר בניסיון לסכל את היוזמה של כץ.

בסופו של דבר הגיעו האוצר וכץ לפשרה: חשמול מסילות הרכבת הפעילות נשאר בידי רכבת ישראל, בעוד שחברת נתיבי ישראל קיבלה לאחריותה את חשמולן של 2 מסילות הרכבת החדשות - קו עכו-כרמיאל והמסילה שתיבנה לאורך כביש 531. המאבק בין כץ ליוגב הפך לפרק נוסף בהיסטוריה של פרויקט החשמול הענק, שבשנים הקרובות יספק חומר עסיסי רב.

מאחורי השם האפרורי "חשמול הרכבת" מסתתר פרויקט התשתיות הגדול ביותר שנעשה בישראל אי פעם: 17 מיליארד שקל עתידים להיות מוזרמים מכספי משלם המסים לטובת הפיכת הרכבות בישראל ממונעות בדיזל למונעות בחשמל (ראה תרשים). לאיש אין ספק כי ההשקעה הכלכלית האדירה הזו היא כדאית למשק, לציבור הנוסעים ברכבת ולכלל אזרחי המדינה. הספקות שישנם מתייחסים בעיקר ליכולת של הרכבת והממשלה לקדם פרויקט כה מורכב ויקר על פי לוחות הזמנים והתקציב שנקבעו.

חשמול רכבות הנוסעים אמור להזניק את הרכבת אל הסטנדרט שמקובל בעולם כבר מעל 20 שנה. כמעט כל רכבות הנוסעים בעולם המערבי מונעות כיום בחשמל בעוד רכבת ישראל משתמשת עדיין בדיזל יקר ומזהם. כדוגמה לשיפורים שיכול חשמול להכניס לרמת השירות שלה הציגה הרכבת את הקו החדש לראשל"צ מערב.

התוכנית החלה כבר ב-2001

החלפת רכבות הדיזל ברכבות חשמליות תקצר ב-30% את הנסיעה מתחנת האוניברסיטה בת"א לראשל"צ מערב (מ-28 ל-20 דקות) בכך שתאפשר לרכבת לנוע במהירות ממוצעת של קרוב ל-50 קמ"ש לעומת 33.6 קמ"ש כיום. חשמול המסילות שלאורך נתיבי איילון יאפשר לרכבת להוסיף 3 מיליון נוסעים לשנה, לצמצם ב-30% את מספר התקלות, להפחית את הרעש בתחנות ב-6 דציבלים, לחסוך כ-60 מיליון ליטר של דלק יקר בשנה, להוריד מהכביש אלפי מכליות המספקות דלק לרכבת ולהפחית ב-95% ומעלה את פליטת החלקיקים המזהמים והמסוכנים לבריאות שנפלטים בעת שריפת הדיזל מהקטר.

תוכנית החשמול שאושרה על ידי דירקטוריון הרכבת ביוני האחרון היא גלגולה האחרון של תוכנית שהחלה כבר ב-2001. התוכנית הישנה נגנזה סופית ב-2008 כשהאוצר ביטל את המכרזים שהוציאה הרכבת. בגלגול הנוכחי מקודם הפרויקט על ידי מינהלת שהוקמה ברכבת במטרה לרכז את עבודתם של המומחים והיועצים הרבים שיעסיק הפרויקט. פרויקט חשמול מסילות הרכבת הפעילות נחשב מסובך יותר הנדסית מחשמול מסילות חדשות: מדובר בכ-420 קילומטר של מסילות רכבת שניתן לעבוד לאורכן בחלונות זמן של לא יותר מ-5 שעות ביום ועוד 9 שעות במהלך הלילה.

כמעט שלוש שנים חלפו מאז אישרה הממשלה סכום עתק של 11.2 מיליארד שקל לטובת רכש רכבות חשמליות וביצוע תשתיות חשמול, במסגרת תוכנית נתיבי ישראל - אך הפרויקט מתקדם בעצלתיים. למעשה החשמול נמצא עדיין בשני השלבים הראשונים מתוך תוכנית עבודה בת 14 שלבים שהציגה הרכבת לדירקטוריון בקיץ. מכרז הענק לרכש 150 קטרים חשמליים בהיקף 3 מיליארד שקל, שהיה אמור להתפרסם עד סוף החודש, נדחה ולא יתפרסם ככל הנראה לפני סוף המחצית הראשונה של 2013. משך הזמן שנדרש לאספקת הקטרים עומד על שלוש שנים מיום פרסום המכרז.

ברכבת מסבירים את העיכוב בהתערבות של האוצר ומשרד התחבורה שביקשו לכלול במכרז גם רכישת קרונועים חשמליים (EMU). גם במכרז תשתיות החשמול, שהיקפו כחצי מיליארד אירו, צפויים עיכובים משמעותיים שיביאו לכך שעבודות הנחת התשתית הכוללת הקמת אלפי עמודי חשמל ו-14 תחנות השנאה לא יוכלו להתבצע לפני 2015 לכל המוקדם. שלב ה-PQ (המיון המוקדם) המכרז שהיה אמור להתפרסם באוגוסט התפרסם באוקטובר. ברכבת תולים את עיכובו של מכרז זה בעיכובים ביורוקרטיים ממושכים בהליכי האישור של תכנית המתאר הארצית החדשה לחשמול.

התוכנית (תת"ל 18), שקידומה החל בתחילת העשור שעבר, נמצאת כיון בשלב הדיון בכ-500 התנגדויות שהוגשו לתוכנית לאחר שהופקדה בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל). חצי שנה ירדה לטמיון במאבק שניהלו רשויות המתנגדות לתוכנית נגד החוקר המיוחד מטעם הות"ל שמונה לבדוק את ההתנגדויות - כמקובל במקרים אלה. לאחר שלא נמצא בישראל אף חוקר מתאים שלא עבד בעבר עבור אחת מ-56 הרשויות שמושפעות מפרויקט החשמול, נמצאה בימים האחרונים סוף סוף פשרה: ועדת משנה מיוחדת של הות"ל תוקם במיוחד לצורך הדיון בהתנגדויות.

היחידים שמרוויחים כנראה בינתיים הם בעיקר היועצים שמונו ללוות את הפרויקט. מדובר בחברת BDI שמלווה את הרכבת בייעוץ מקצועי זו תקופה ארוכה. החברה הפכה לגורם מקצועי מרכזי בפרויקט לאחר שמונתה כמנהל פרויקט היערכות הרכבת הכולל את רכש הציוד הנייד והקמת המתחמים. DBI מקבלת לפי הערכות סכום חודשי של כ-42 אלף אירו עבור שירותיה. מעמדה של החברה בפרויקט התחזק משמעותית לאחרונה לאחר שנציגה בישראל, גרגור קאולהואזן, התמנה לראש מינהלת החשמול ברכבת. בתפקידו החדש אמור קאולהאוזן לאשר בין היתר את המשך ההתקשרות עם DBI אך ברכבת אומרים כי הם אינם רואים בכך ניגוד עניינים. לגבי הוצאות השכר של החברה אומרים ברכבת כי מדובר ב"כסף קטן" יחסית להיקפי הפרויקט חשיבות התפקיד שממלאת החברה בפרויקט ודרישות העבודה.

התעניינות בינלאומית במכרז החשמול

נציגי יותר מ-50 חברות מהעולם השתתפו בכנס מציעים שערכה אתמול הרכבת לקראת פרסום מכרזי החשמול. בכנס הוצגו תוכניות פרויקט החשמול ובכלל זה קווי הרכבת החדשים שייבנו כחשמליים. מדובר בקו הרכבת לכרמיאל וקו הרכבת לירושלים, הכוללים מנהרות ארוכות שלא יאפשרו מעבר רכבות דיזל דרכן והחשמול הוא חלק מהמסלול הקריטי שלהם. מהרכבת נמסר כי המכרז עצמו צפוי להתפרסם במהלך 2013 ותוצאותיו יתקבלו לקראת סוף השנה הבאה. מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי אמר כי פרויקט החשמול הוא גולת הכותרת של תוכנית נתיבי ישראל. המשנה למנכ"ל רכבת ישראל ירון רביד אמר כי רשת מסילות חשמליות תביא את רכבת ישראל לעידן חדש. לדבריו, "היכולת להעביר רכבות מהירות יותר וארוכות יותר תאפשר לקלוט יותר נוסעים ולהסיע אותם בבטחה ובזמן הקצר ביותר. המשמעות היא עלייה חדה במספר הנוסעים ברכבת וכתוצאה מכך פחות כלי רכב, פחות תאונות ופחות זיהום אוויר".

מה כלול בפרוייקט החשמול

עוד כתבות

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר