גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אין הרבה מקומות בעולם עם מגוון של צרכנים כמו בישראל"

ישראל היא יעד אטרקטיבי מבחינת סלווטורה קאיצ'ונה, בכיר ברקיט בנקיזר העולמית ■ בראיון ל"גלובס" הוא מסביר מדוע פוטנציאל הצמיחה פה מבטיח

"ישראל מהווה עבורנו מרכז מצוינות, שממנו יצאו כמה רעיונות ראשוניים שהעתקנו לעולם. הצרכן הישראלי הוא מגוון ומתאפיין באימוץ מהיר של מוצרים חדשים. אין הרבה מקומות עם מגוון כל-כך רחב של סוגי צרכנים, למשל דתיים וערביים, מה מאפשר לנו לערוך הבחנות על ההשפעות והצרכים של הצרכנים השונים האלה" - כך אומר בראיון ל"גלובס" סלווטורה קאיצ'ונה, האחראי בחברת רקיט בנקיזר על מדינות אסיה, אפריקה ורוסיה.

קאיצ'ונה, שביקר באחרונה בישראל, מסביר כי האסטרטגיה של החברה היא חזון ה-20 - יציבות של 20 המותגים החזקים של הקונצרן כמנוע צמיחה עיקרי במכירות.

לדבריו, מבין מדינות מזרח אירופה, רוסיה, מדינות אסיה וסין, ישראל צפויה לרשום את הגידול החד ביותר. "אנחנו ממשיכים להגדיל את הפוקוס על שווקים מתפתחים ועל מותגים מתפתחים. מאתגר יותר להיות חלק משוק מתפתח מאשר חלק משוק קיים. גם בשל היכולת לקחת יותר סיכונים ולעשות דברים 'משוגעים' להגדלת נתחי השוק".

בסין, אגב, שולטים המתחרים של רקיט בנקיזר (פרוקטר אנד גמבל ויוניליוור), וקאיצ'ונה מודה כי הם הגיעו באיחור לשוק הנחשק הזה, וכי רקיט עדיין אינה מהווה פקטור מרכזי בו.

מלבד המותגים הבינלאומיים של החברה, מפתחת רקיט בנקיזר גם מותגים מקומיים לשווקים מסוימים. הבולט שבהם בישראל הוא מותג הכביסה קולון, שהושק בשנות ה-90. בשנת 2000 התרחבה הפצת המותג קולון גם לשטחי הרשות הפלסטינית, לצד הרחבת הפעילות המקומית עם מותגים אחרים מקבוצת רקיט, בהם סטרפסילס ומוצרי boots.

- האם מוצרים מקומיים מצליחים גם בשווקים אחרים?

"הצלחת קולון בישראל הרחיבה את שיווקו גם לספרד. אנחנו גם חזקים במותגי כביסה בשווקים מסוימים, אבל זו קטגוריה שפחות מעניינת אותנו. בחרנו להתמקד ב-3 קטגוריות עיקריות: בריאות, היגיינה ותחזוקת הבית, כך שמבחינתנו בתחום פתרונות הכביסה, זה בסדר גמור להיות מספר 2 ברמה הגלובלית.

"יותר מעניין מבחינתנו לפתח קטגוריות עם פוטנציאל צמיחה. מנגד, קטגוריות נטולות פוטנציאל צמיחה שיאפשרו לנו להיות שחקנים מרכזיים - לא מעניין אותנו להיכנס אליהן.

"האקסיומה היא פשוטה: אנחנו מנצחים במה שאנחנו מתמקדים בו. לא מתוך שאיפה להיות מספר 1 בכל, אלא לנצח במה שאנחנו עושים, כך שלהיות ליד הכביסה, יותר חשוב לנו". הכוונה של קאיצ'ונה היא למותג הגלובלי ואניש קליה.

- מהן הקטגוריות בעלות פוטנציאל צמיחה?

"40% מהציבור מחזיק מדיח כלים, 99% מחזיקים מכונת כביסה. כך שקטגוריית מדיחי הכלים תתרחב מכורח הנסיבות שלפיהן יותר אנשים ירכשו מדיחי כלים - ושם אני רוצה להיות".

- עד כמה מותגים פרטיים מהווים תחרות בקטגוריות שבהן אתם פעילים?

"מותג פרטי הוא מתחרה מאתגר. יש קטגוריות שהמותגים הפרטיים גדלים, ויש שווקים שהנתח ירד, כמו למשל בבריטניה. למשל, מותג הכלים פיירי (של פרוקטר אנד גמבל, מר"ח) נגס נתח שוק מהמותג הפרטי.

"אם אין יתרון כספי למותג פרטי, שבאמצעותו הוא יוכל לנצח, יהיה לו קשה לשרוד. אם ההבדל במחיר ובאיכות גדול מדי - המותג הפרטי יפסיד. בתחום ההיגיינה האישית יש נוכחות פחותה למותגים פרטיים, כי הצרכן זהיר יותר בכל מה שנוגע למה שהוא שם על גופו".

"מתומחרים כפרימיום"

מאז קיץ 2011, הפוקוס של הצרכן הישראלי עבר למחיר. הצרכן עבר להיות רגיש מאוד לעלויות מחירים, והוא ממשיך לעסוק בזה. לדברי קאיצ'ונה,

"היצור בישראל יקר יותר מייצור באיטליה או בפולין, אבל אם נגלם את משלוח המוצרים - נשווה את העלויות. המחירים בישראל דומים למערב אירופה, ובמקרים מסוימים אפילו זולים יותר".

- אתם לא מניפים את דגל המחיר, מה היתרון שאתם מציגים ללקוח?

"אני לא יכול להגיד שאנחנו זולים, אבל אני יכול להגיד שהמחיר שלנו הוגן, משום שהצרכן מקבל תמורה לכסף גם אם שילם יותר לעומת המתחרים.

"הדרך שלנו היא להציע משהו טוב יותר, לעקוב אחרי מה שהצרכן רוצה ולבוא עם פתרונות חדשים. אנחנו מייצרים מוצרים טובים שמתומחרים כפרימיום, ולכן אם נהיה מוטי מחיר, לא בטוח שנהיה ממותגים כחברה איכותית. הדבר קריטי הוא להציע את הערך הנכון בתמורה למחיר".

- לאילו קטגוריות אתם מתכננים להתרחב בשנים הבאות?

"יש לצפות שנגדיל את הנתח בתחום הטיפוח העצמי ב-5 השנים הבאות. הכוונה היא לפתח ולקנות מותגים קיימים. בבריטניה זהו תחום שאנחנו חזקים בו, ובארץ רק נגענו בקצה הקטגוריה של הבריאות באמצעות סטרפסילס ונורופן. מותגים בולטים אחרים שלנו, כמו מוסינקס בארה"ב (תרופות ללא מרשם לצינון ולשפעת - מר"ח), יגיעו בנקודת זמן מסוימת לישראל".

בתקופה האחרונה, כמעט כל היצרנים והמשווקים הכריזו על עליית מחירים. רקיט לא הוציאה הודעה כזו עד כה.

מנכ"ל החברה בישראל, כפיר אברהם, מסביר: "המחירים הם תוצר של העלות והתחרות שאנחנו חיים בתוכה. כרגע החלטנו שלא להעלות מחירים, למרות העלייה בחומרי הגלם. נמשיך להיות עם האצבע על הדופק".

מתחרים בפרוקטר והנקל

מנתוני נילסן המבוססים על נתוני קופות הרשתות הגדולות, הרשת הרביעית והמכולות הפרטיות, עולה כי אבקת הכביסה המחזיקה בנתח הכמותי הגדול בקטגוריה היא קולון, עם נתח של 19% במונחים כמותיים ו-16% במונחים כספיים.

לאריאל (פרוקטר אנד גמבל) יש נתח כמותי של 18% ונתח של 24% במונחים כספיים. הסיבה לכך היא התמחור הגבוה של מוצרי אריאל ביחס למתחרים בקטגוריה. סנו מקסימה מחזיקה בנתח כמותי של 15%, ולטייד (פרוקטר אנד גמבל) נתח כמותי של 10%.

בקטגוריית נוזלי הכביסה פרסיל (הנקל) היא מובילת השוק עם נתח של 38% כמותי (44% כספי), לקולון נתח כמותי של 19% (14% כספי), ולסנו מקסימה נתח כמותי של 12% (13% כספי).

בתחום טבליות המדיח, פיניש היא החזקה בקטגוריה עם נתח כמותי של 63% (71% נתח כספי), ואחריה נמצא המותג סומט (הנקל) עם 17% נתח כמותי ו-13% נתח כספי. למותג הפי (יעקובי) יש נתח כמותי של 8% ונתח כספי של 6%.

נתח שוק אבקות הכביסה

עוד כתבות

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"