גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעלי חנויות ב"עיר ימים": "הקניון הפך לעיר רפאים"

הרשתות הפועלות בקומה השנייה מתאגדות לראשונה נגד הקניון: "דמי השכירות מגיעים עד 50% מהפדיון החודשי; יש להפחיתם ל-7% מהפדיון"

20 רשתות ועסקים הפועלים בקניון עיר ימים בנתניה החליטו לפעול במשותף נגד בעלי הקניון, חברת שיכון ובינוי של שרי אריסון וחברת אזורים, על רקע הפסדים הנגרמים להם מהפעילות בקניון - כך נודע ל"גלובס".

לטענת הרשתות, הפועלות בקומה השנייה של הקניון, מצב הקניון בכי רע, תנועת הלקוחות בו קטנה במיוחד, והפדיונות הנמוכים גורמים הפסדים של עשרות אלפי שקלים בחודש לכל אחד מהעסקים. זו הפעם הראשונה שבה ישנה התאגדות של עסקים נגד קניון.

עוד נודע כי בשבוע שעבר התכנסו בעלי הרשתות ודנו באפשרויות פעולה שונות נגד הקניון. במפגש השתתפו הרשתות ריקושט, אפריל, לה פיאט, אופטיקה הלפרין, מורנה, חוויאר סימורה, רגיסטר, סטייליש, שילת, בלייקר בייקרי ועוד, ולאחר מכן הצטרפו אליהם 6 עסקים נוספים הפועלים בקניון.

בין ההצעות שהועלו: לסגור את כל העסקים בקומה העליונה של הקניון באופן גורף ולתלות שלטים על דלתות החנויות נגד הקניון. בפגישה הטעונה טענו עוד הרשתות כי דמי השכירות בקניון מגיעים ל-30%-50% ויותר מהפדיון החודשי.

כצעד ביניים החליטו הרשתות לפנות במשותף לבעלי הקניון בסוף השבוע האחרון ולדרוש להפחית את דמי השכירות, כך שיעמדו על 7% בלבד מהמחזור, וזאת לפחות עד תום השנה הנוכחית.

המכתב הופנה גם למנכ"ל חברת הביטוח הראל, שנמצאת ערב השלמת עסקה לרכישת חלקה של אזורים בקניון (50%) תמורת 390 מיליון שקל.

ברשתות אומרים כי אם דרישתם לא תיענה, בכוונתם לפעול להחתמת כל העסקים בקניון ולהחליט על פעולות מחאה.

לדברי אסתר חכמון, בעלת חנות "סטייליש", יוזמת ההתארגנות, "המשבר בקומה הוא לא תופעת טבע בלתי נמנעת אלא תוצאה של הזנחה מצטברת ושיווק לא נכון, שאף גורם לא טרח לטפל בו. הבעיה לא קשורה לחנויות אלא לקניון ולדרך השיווק שלו ותודעה באזור השרון. עדות לכך היא שהקניון רוב הזמן ריק, והקומה השנייה בעיקר".

אלי טל, בעל חברת מורנה לבגדי-ים, אומר ל"גלובס": "דמי השכירות מאוד גבוהים ולא מוצדקים. ממאי עד דצמבר 2012 שילמתי 45 אלף שקל בכל חודש, גובה המחזור, ללא התחשבות. מינואר הפסקתי לשלם, ואחרי התכתבויות הסכימו להפחית ב-50%, אבל אני עדיין גורר את ההפסדים מהעבר ועדיין מפסיד. יש התחשבות של היזמים, אבל זה כאין וכאפס לעומת ההפסדים שאנחנו גוררים. אני מוכר היום את הבית שלי בכפר-סבא בגלל הסיפור הזה וכדי לעמוד בהתחייבויות".

לדברי רשת אחרת, "אנחנו בקריסה טוטלית, וזה לא מעניין אותם. כשאתה בא אל המנכ"ל, הוא אומר 'זה רק אצלך', ולכולם הוא אומר את אותו הדבר. אין נפש חיה בקומה השנייה. יש מעט חנויות בקניון שמרוויחות, ולעניות דעתי, בקומה השנייה כולם מפסידים כסף".

"עושים כסף על חשבוננו"

קניון עיר ימים בנתניה הושק לפני כשנה. על מצבו הרעוע של הקניון עשויה להעיד העובדה כי הקניון שילם 12 מיליון שקל לקבוצת זארה כדי שתפתח חנויות של הקבוצה בקניון.

בעלי הרשתות מפנים את טענותיהם ישירות לאריסון: "הטייקונים עושים כסף על חשבוננו. אם זה בבנקים, בקניונים ובכל. זו שרי אריסון. העם הולך ונגמר, והם הולכים ומתעשרים".

במכתב שנשלח לבעלי הקניון נכתב: "הקניון צריך להתאים את עצמו לרמת הביצועים שלו בפועל, הן מבחינת שכר הדירה והן מבחינת תנאים לטווח הארוך. הקומה כושלת, ולכן ההנהלה אינה יכולה להיות חסינה מפני פער בין שכר הדירה הגבוה לבין הביצועים הנמוכים בפועל".

הרשתות טוענות עוד כי הקניון מרכז את המאמצים השיווקיים שלו בקומה התחתונה ופוסח על קומת המסחר העליונה.

עוד מתברר כי מספר רב של עסקים פנה להנהלת הקניון וביקש לסגור את החנות, אך הנהלת הקניון לא נעתרה לבקשה ודרשה כי העסקים יעמדו בחוזה שביניהם.

אחד המשתתפים אמר בפגישה כי הוא מוכן לשלם 50 אלף שקל ואפילו 100 אלף שקל, רק כדי לסגור את העסק ולקבל שחרור מחוזה השכירות. לדברי הרשתות, הן מתקשות למצוא שוכרים חלופיים כיוון שמצבו הרע של הקניון ידוע בשוק העסקי.

לדברי אחת הרשתות, למרות ההתחייבות בהסכם לפתוח את החנות, חלופת הקנס עדיפה. "יותר זול לא לפתוח. לפי ההסכם, אם אתה לא פותח את החנות, אתה מקבל 250-300 שקל קנס ליום. בחשבון פשוט יותר זול לא לפתוח.

"הקניון הוא לא חברת ביטוח להצלחת עסקים, ואין לנו קייס, אבל יש כאן אנשים. הבטיחו לנו שזה יהיה קניון מכובד. לא ציפינו שהוא יהיה הקניון הכי מכובד במדינת ישראל, אבל לא ציפינו שזו תהיה עיר רפאים, והיום הקומה השנייה היא עיר רפאים. מה יהיה לקניון כשחוזי השכירות הנוכחיים יסתיימו? זה יהיה כמו התחנה המרכזית בתל-אביב. גם ב-50 שקל למ"ר אף אחד לא ישכור שם".

לדברי יוסי מלכה, בעלי "מלכה" - חברה לפיתוח זכיינות וליווי עסקי, "הקניון גדול מדי על האוכלוסייה. יש לא מעט דירות בבעלות תושבי חוץ שמבקרים בתדירות נמוכה, ובמעטפת הקניון אין אוכלוסייה מספקת כדי לקיים את הקניון. בחגים ובקיץ יש עלייה, וכשהם לא נמצאים, מרגישים את הירידה. זו אחת הבעיות הגדולות של הקניון. הקניון נבנה בתפיסה של קניון אזורי בתוך שכונת מגורים, ובפועל הוא קניון שכונתי. אין ספק שזארה נתנה פוש כלפי מעלה, אבל זה לא מספיק. הקניון הוא דוגמה לעודף קניונים, מפלצת גדולה יחסית לכוח הקנייה באזור".

הנהלת קניון עיר ימים מסרה בתגובה: "קניון עיר ימים הוא קניון מצליח, ומאז פתיחתו מרבית השוכרים מדווחים על רמת פדיונות טובה מאוד לקניון בראשית דרכו. ידוע לנו כי קיימים שוכרים בודדים שהם קטנים ולא חלק מהרשתות הארציות הגדולות, שמדווחים על רמת פדיון נמוכה.

"מאחר שהקניון רואה בשוכרים שותפים לדרך ולהצלחה, אנחנו בודקים כל מקרה לגופו ויודעים לתת את המענה המתאים במקרים שבהם אנו מזהים צורך ממשי".

עוד כתבות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמודה: ישראל לא לחצה מספיק על חמאס ולכן אין עסקת חטופים

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן