אזורים מוכרת לחברת הראל את חלקה בעיר ימים ב-390 מ' ש'

לאחר חודשים של מו"מ ארוך עם עליות ומורדות, חברת הנדל"ן בניהול דרור נגל חתמה על הסכם למכירת החזקותיה (50%) בקניון עיר ימים בנתניה להראל

לאחר חודשים של מו"מ ארוך עם עליות ומורדות, חברת הנדל"ן אזורים, בניהול דרור נגל, חתמה על הסכם למכירת החזקותיה (50%) בקניון עיר ימים בנתניה לחברת הביטוח הראל, שאת השקעותיה בנדל"ן מנהל גדי בן חיים בתמורה ל-390 מיליון שקל. השלמת העסקה תלויה בהתקיימות מספר תנאים, כאשר באזורים מציינים היום כי "ככל ותושלם העסקה לא צפויה החברה לרשום בגינה רווח הון/הפסד הון מהותי".

עם השלמת העסקה הראל תשלם לאזורים 365 מיליון שקל, כאשר יתרת התשלום תועבר לאחר מכן. יתרת ההחזקות בקניון הינה בידי חברת שיכון ובינוי מקבוצת אריסון. לשותפה יש זכות סירוב על העסקה מול הראל.

זהו ההסכם השני ששתי החברות חותמות ביניהן בנוגע לקניון עיר ימים. לאחר שהסכם למכירת ההחזקות בקניון של אזורים בקניון לקבוצת עזריאלי בתמורה לכ-350 מיליון שקל נחסם אצל הממונה על ההגבלים העסקיים, ביוני 2012 החברה חתמה עם הראל על מסמך עקרונות למכירת החזקותיה בקניון בתמורה לכ-410 מיליון שקל.

ואולם, שבועות מעטים לאחר מכן, כך גרסו אז גורמים בשוק, הראל הודיעה לאזורים כי תקיים את העסקה רק אם התמורה תופחת בכ-60-75 מיליון שקל (לתמורה של כ-335-350 מיליון שקל). אזורים לא הסכימה אז להפחתת המחיר כאמור וההבנות בין הצדדים בוטלו. כעבור תקופה אזורים החלה לקיים מגעים בנושא מול כלל ביטוח, שככל הידוע הייתה מוכנה לשלם כ-330 מיליון שקל "בלבד".

גם המגעים הללו לא הבשילו להסכם כאשר בצעד שעורר את זעמה של כלל ביטוח חברת הנדל"ן החלה במו"מ מול גזית ישראל (מקבוצת גזית גלוב) והראל, תמורת כ-390 מיליון שקל - עסקה שהראל מקיימת אותה עכשיו לבדה. מכאן שהראל נסוגה בה מהדרישה להנחה שהעלתה בקיץ שעבר.

קניון עיר ימים הממוקם בצפון שכונת עיר ימים בנתניה ובסמוך למחלף פולג הוקם בשותפות מלאה בין החברות שיכון ובינוי ואזורים. במסגרת העסקה רוכשת הראל את מחצית הזכויות בגין הקניון, הכולל כ-24 אלף מ"ר שטחי מסחר, וכן את מחצית מהזכויות הנוספות הכוללות עשרת אלפים מ"ר למשרדים וכ-6,235 מ"ר שטחי מסחר. הקניון נפתח לקהל בחודש מארס אשתקד והוא מאוכלס כמעט במלואו עם אחוז תפוסה בשיעור כ-94%.

את עסקת המכירה מטעם אזורים, שבשליטת הרשי פרידמן, הוביל סגן יו"ר החברה, רותם רביבי, ששימש בשנתיים האחרונות כיו"ר החברה. "לפני כשנתיים, עם רכישת החברה על ידי הרשי פרידמן, החליטה אזורים לצאת למהלך נרחב ומקיף, שכלל תהליך רה-ארגון שהתוצאה שלו היא ההחלטה האסטרטגית להתמקד בנדל"ן למגורים", אמר היום רביבי, "עסקת המכירה של קניון עיר ימים משרתת את אזורים בצורה מיטבית ונכונה. נמשיך במגמת מימוש קרקעות ונכסים מניבים, כחלק מתהליך חיזוק המבנה הפיננסי של החברה והגדלת יתרון הנזילות".

כפי שנחשף לאחרונה ב"גלובס" שווי תיק הנדל"ן להשקעה של קבוצת הראל עמד בסוף 2012 על כ-5.06 מיליארד שקל. נכון לסוף השנה שעברה, 5.6% מסך התיק שניהלה קבוצת הראל הופנו להשקעות ישירות בנדל"ן, כשבחברה מעוניינים להגיע לחשיפה של 10% מהתיק להשקעות ישירות בנדל"ן. ככל הידוע, כ-31% מתיק הנדל"ן להשקעה של הראל בסוף 2012, ועוד קודם לעסקה בעיר-ימים, היה בנדל"ן מסחרי (ריטייל).

גדי בן חיים, מנהל תחום הנדל"ן בהראל, אמר כי "מיקומו הגיאוגרפי של הקניון, בלב האזור המתפתח של נתניה, המתאפיין באוכלוסייה בעלת חתך סוציואקונומי גבוה, איכותו ותמהיל השוכרים האטרקטיבי בו מעניקים לנכס יתרונות בולטים, ההופכים אותו לאחד ממרכזי המסחר המובילים באזור. אנו עוקבים אחר הקניון מאז פתיחתו ועדים לגידול מתמשך בתנועת המבקרים ובהיקף הפדיונות, כאשר מחירו הגיע לרמות איתן הרגשנו בנוח, בחרנו לבצע את הרכישה. עסקה זו מוסיפה לתיק הנדל"ן המבוסס של הראל את אחד הנכסים החדישים והמצליחים באזור המרכז, וממשיכה את המגמה של יצירת תשואה אטרקטיבית לעמיתים באמצעות השקעות יציבות בתחום הנדל"ן המניב, שהינן צמודות מדד ונהנות מפיזור רב של שוכרים".

בהראל מוסיפים כי במסגרת העסקה תירכש מחצית מזכויות הבניה הנוספות בקניון הכוללות שטחים למסחר בהיקף של כ-6,000 מ"ר ושטחי משרדים בהיקף של כ-10,000 מ"ר. זכויות בנייה לדיור מוגן לא נכללות בעסקה הנוכחית ויישארו בבעלות אזורים. במסגרת הקמת הקניון בוצעו כבר עבודות ביסוס והכנות להקמת מגדל המשרדים ומרתפי חניה נוספים.