גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המבקר קבע: פרנקל לקח מאות אלפי שקלים שלא הגיעו לו

בעקבות דוח מבקר המדינה מ-2002 נאלץ פרנקל להחזיר למדינה 238 אלף שקל, בגין כספים שקיבל במסגרת תפקידו כנגיד בנק ישראל ולא הגיעו לו על-פי דין

פרופ' יעקב פרנקל כבר היה נגיד בנק ישראל. הוא גם חתן פרס ישראל לכלכלה לשנת 2002 ולשעבר נשיא מריל לינץ' הבינלאומי והיועץ הכלכלי של ממשלת ארגנטינה. אבל יש עוד פרט "קטן" ברזומה שלו, הרבה פחות מחמיא - הוא היה "כוכב" מרכזי בדוח חריף של מבקר המדינה לשנת 2001, שבו נקבע כי במסגרת תפקידו כנגיד הוא הזרים לכיסו מאות אלפי שקלים שלא הגיעו לו על-פי דין. בעקבות הדוח נאלץ פרנקל להחזיר לקופת המדינה 238 אלף שקל.

באותו דוח שפרסם מבקר המדינה דאז, אליעזר גולדברג, באפריל 2002, הוקדש פרק שלם להטבות להן זכה פרנקל עם פרישתו מבנק ישראל.

הדוח קבע כי פרנקל סידר לעצמו בבנק, בעזרת מנהל בכיר שהיה כפוף לו, "הסדרים כספיים מיוחדים" שמשמעותם המעשית היא חבילת כספים גדולה, וספק אם חוקית.

מהדוח עלה כי פרנקל מצא את הדרך ליהנות מכל ההצמדות האפשריות: תנאי שכר והוצאות הצמודים לשרים, זכויות אקדמיות הצמודות לפרופסורים באקדמיה וגם מתנאי השכר החריגים במיוחד מהם נהנים ממילא הפקידים הבכירים בבנק ישראל.

על-פי חוק בנק ישראל והחלטת ממשלה מ-1969, שכרו של נגיד בנק ישראל וזכאותו לשירותים ולתוספות לשכר שווים לאלה של שר. ואולם המבקר מצא כי על פרנקל, בהתאם להסדרים מיוחדים אתו, הוחלו "הוראות החלות על עובדי הבנק, שמקנות תנאים טובים יותר מאלה החלות על שרים". המבקר ציין כי "עלותם של הסדרים אלה מסתכמת במאות אלפי שקלים", שהוצאו מהקופה הציבורית.

כך, עלה מהדוח, כי בתום כהונתו של פרנקל כנגיד, ינואר 2000, שולם לו פדיון ימי מחלה בסך של כ-100 אלף שקל (נטו). וזאת, ציין המבקר, "אף כי... שרים אינם מקבלים פדיון ימי מחלה בעת שהם חדלים לשמש בתפקידם".

המבקר ציין כי את ההחלטה בעניין זה, שהייתה גם מנוגדת לתקדימים שנוצרו לגבי נגידים קודמים, קיבל "מנהל בכיר" בבנק שהיה כפוף לפרופ' פרנקל, והודיע על כך למשאבי אנוש. על כך כתב המבקר: "הודעות ממחלקת משאבי אנוש של הבנק על יתרת ימי מחלה אינן יוצרות זכות לפדיון ימי מחלה".

פרנקל קיבל כ-136 אלף שקל בגין פדיון 101 ימי מחלה, שהם כמעט 108 אלף שקל נטו - למרות שכלל לא דיווח באופן שוטף על ימי מחלה או חופשה. פרנקל הסביר למבקר אז כי לא לקח אפילו יום אחד של מחלה, כדי שהבנק לא יישאר "ללא קברניט האוחז בהגה".

לא יצא לחופשה

עוד קבע המבקר כי בשנים 1991-1998 עשה הבנק את ההתחשבנות עם פרנקל בעניין החזר הוצאות אש"ל בחו"ל, בהתאם לכללים החלים על שרים, כשההוצאות שולמו באמצעות כרטיס אשראי של הבנק שניתן לו.

ואולם, בסוף 1998, הורה אותו "מנהל בכיר" לחשב מחדש את החזרי ההוצאות, רטרואקטיבית מיום כניסת פרנקל לתפקיד הנגיד, על-פי הנהלים החלים על חברי הנהלת הבנק. "כתוצאה מהחישוב החדש שעשה הבנק שולמו לפרופ' פרנקל הפרשים בסך כ-20 אלף דולר עבור 623 ימי שהייה בחו"ל בשבע השנים האמורות", כתב המבקר.

עוד נקבע בדוח כי באמצע שנת 1998 עשה הבנק התחשבנות בקשר לפדיון ימי חופשה שלא נוצלו בקדנציה הראשונה של פרנקל כנגיד (1991-1996), ובחישוב נוכו מיתרת ימי החופשה 25 ימים, כנדרש בהוראות החלות על שרים. ואולם, באפריל 1999 הורה אותו "מנהל בכיר", שוב, לבטל את ניכוי 25 הימים בנימוק שהנגיד לא יכול היה לצאת לחופשה, מאחר שלא מונה לו משנה.

"בגין פדיון 25 ימי החופשה שולם לפרופ' פרנקל סכום של כ-30 אלף שקל", ציין גולדברג. גם כשפרש ונעשה לו גמר חשבון לקדנציה השנייה, לא נוכו ימי החופשה המחויבים משכרו של פרנקל, והוא קיבל תשלום עבורם.

עוד נחשף בדוח כי במהלך שנות כהונתו של פרופ' פרנקל כנגיד התקיימו בבנק דיונים רבים כדי להסדיר לו צבירה של זכויות אקדמיות (שמירה על זכויות למרצים שיצאו לשנת שבתון כדי לעבוד בבנק), הגם שעל-פי האוניברסיטה שבה כיהן הוא לא היה זכאי לצבירת הזכויות, שכן כיהן במקביל כפרופסור וכנגיד.

ספג ביקורת ציבורית קשה

בעקבות פרסום הדוח ספג פרנקל ביקורת ציבורית קשה. שר האוצר דאז, סילבן שלום, התנועה לאיכות השלטון ויו"ר ועדת חוקה ומשפט דאז, אופיר פינס, קראו לפרנקל להחזיר את הכספים שקיבל.

פינס אף הגיש תלונה למפכ"ל המשטרה, רב-ניצב שלמה אהרונישקי, בדרישה לחקור את ממצאי דוח מבקר המדינה עקב חשד לפלילים. יו"ר האופוזיציה דאז, ח"כ יוסי שריד, הצטרף אף הוא למבקרים והציע לשלול מפרנקל את פרס ישראל שקיבל.

גולדברג עצמו נמנע מלומר האם על המדינה לדרוש מפרנקל להחזיר את הכספים, ואולם למחרת פרסום הדוח מסר פרנקל לבאי-כוחו, עורכי הדין יעקב נאמן ואהוד סול ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן, המחאה בנאמנות בסך 238 אלף שקל - סכום הכולל את "כל הכספים הנזכרים בדוח, בתוספת הפרשי שער לגבי כספים ששולמו לי על-פי ערכים דולריים", כפי שכתב אז פרנקל ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה, אמנון רובינשטיין.

במכתב בן 9 עמודים פרש אז פרנקל את "כתב הגנתו", ובין היתר כתב "שפכו את דמי על לא עוול בכפי", וכי "התגובה המתלהמת וההכפשות כנגדי הינן חסרות יסוד".

גם בראיונות שנתן בזמנו לערוץ 1 ולערוץ 2, יצא פרנקל להגנה על שמו הטוב, כאשר אמר בין היתר: "אני נדהם מה'עליהום' ומהלינץ' הציבורי ונלחם על שמי הטוב. שופכים את דמי, לא ביקשתי מאומה, והכול נעשה לפי הנהלים. לא חיפשתי אגורה שחוקה והקדשתי את מיטב שנותיי לשירות כלכלת ישראל ומדינת ישראל - תוך קורבן לא קטן".

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

העליות בוול סטריט הזניקו את הטבת האופציות לעובדים בהייטק הישראלי לכ־2 מיליארד דולר

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית