גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"עלייה של 15% בשנה במספר הלוקחים תרופות חרדה"

ד"ר תמיר ליאון על ההתמכרות למסכים וחברות ההיי-טק שמטשטשות הגבול בין החיים הפרטיים למשרד ■ "לא מדברות אליי הנדנדות של גוגל; אין דבר יותר גרוע מגן ילדים בעבודה" ■ "ילדה בכיתה י' מקבלת 500 הודעות ווטס-אפ בממוצע ביום"

טכנולוגיה תמיד תנצח - בנוחות ובחירום", אומר ד"ר תמיר ליאון, אנתרופולוג המתמחה כבר עשרות שנים בחקר תרבות הפנאי של בני הנוער בישראל. "ברגע שאתה שומע שיש פדופיל על יד הבית ספר של הילד שלך אתה לא תעשה חשבון ותיתן לילד טלפון. והנה, שליש מילדי כיתות א' בישראל כבר מצוידים בטלפון. למעשה, רובם סמארטפונים. כאן הבעיה. זו טעות לקרוא לסמארטפון טלפון, כי השימוש בטלפון, באלמנט הקולי, בשיחות, זניח לגמרי. אחוז החדירה של הסמארטפון הוא הכי מהיר בהיסטוריה, יותר מהאש ומהגלגל".

ילדה בכיתה י', כמה הודעות ווטס-אפ ביום יש לה?

ד"ר ליאון נוסע בשנתיים האחרונות מקצה המדינה לקצה עם הרצאתו "מכורים למסכים", בה הוא מזהיר מפני הסכנות האורבות לדור הצעיר של ימינו, שאולי שכח כבר מה זה לשחק כדורגל בהפסקה. האם ליאון, אדם בשנות החמישים לחייו, נשוי ואב ושלושה, שמעיד על עצמו שהוא "פותח פייסבוק אולי שלוש פעמים בשנה", יכול בכלל להגיד לדור הצעיר מה טוב ומה רע לו?

ליאון: "אני משקף את המצב, לא אומר מה רע או טוב. בעצם העובדה שאדם מול מסך, יש לכך השפעה עצומה. בדור שלי אנשים גדלו בשכונה, המסכים היו בצד. לכן, רוב הזמן התאמנתי בתקשורת בינאישית. כיום, זה כבר כמעט לא קיים יותר. נעלמו השכונה, הקיבוץ - החללים הלא פורמליים שבה ילדים ומתבגרים התאמנו בתקשורת בינאישית. זו העבודה שלי, להתבונן בבני הנוער ולהיות ביניהם. ואני רואה דברים. לדוגמא, ילדה בכיתה י', כמה הודעות ווטס-אפ יש לה ביום, תגיד לי אתה".

- לא יודע, 20 ביום?

"20? 20 זה לילד עיוור, חירש ובלי סמארטפון. הממוצע הוא 500! ילדה אחת אמרה לי בהרצאה בבאר שבע שיש לה 10,000 הודעות ווטס-אפ ביום. קצינה בת 19 התגאתה בפניי שווטס-אפ הוא דווקא לא הקטע שלה, והוסיפה מיד שהיא מקבלת רק 1,500 הודעות ביום".

- אז מה רע בזה? אולי אלה חללי התקשורת הבינאישית החדשים.

"האדם מייצר משמעות דרך שייכות, לכן מתפללים במניין. הקטע הוא שזה לא עובד בזירות הווירטואליות, משום ש-80% מהתקשורת הבינאישית מתרחשת רק בסיטואציה של פנים אל פנים. מי שמקבל 100 לייקים בפייסבוק אולי בעננים, אבל לא לאורך זמן. עובדה: ב-2011 האמריקנים רשמו 10 מיליון מרשמי תרופות דיכאון לילדים. והאמריקנים לא אוהבים לתת תרופות כאלו לילדים".

"האנשים שאתה הכי שונא זה המחלקה שלך"

- מה מחמיץ מי שמתקשר רק דרך הרשת?

"רק בעשור האחרון הצליחו החוקרים להבין כי יש ערוץ תחתון, שלא ידענו שהוא קיים ובו הנוירונים שלנו מדברים. וכשאני מדבר שלא פנים אל פנים, הערוץ הזה פשוט לא קיים. עולם שלם של מחוות, טון דיבור, הבעות ועוד דברים שאנחנו לא לגמרי מבינים עדיין - פשוט לא קיים".

- איך זה משפיע על הסביבה החברתית - תן לי דוגמא ממה שראית.

"הייתי בהרצאה בבית הספר לקצינים בבה"ד 1 וקם אחד הצוערים ואמר - 'האנשים שאתה הכי שונא זה המחלקה שלך'. ופתאום אני רואה איך כולם מסביבו, גולני וצנחנים, מהנהנים בראש. עכשיו, אני גדלתי עם המחשבה שמי שאיתי במחלקה הוא אח שלי. אבל היום אתה נכנס לאוהל בצבא - ואף אחד לא מדבר. כולם בסמארטפונים, בפייסבוק, באינסטגרם, בווטס-אפ. רס"ר בשיבטא סיפר שפעם הוא היה עובר בבסיס והיה רואה אנשי סגל יושבים מחוץ לחדרים ומדברים - היום הוא לא רואה אף אחד. כולם מנותקים, מכונסים במסכים שלהם".

- להתמכרות למסכים יש גם השפעות בריאותיות?

"ברור. מקום שנסעת אליו עם wase, כבר לא תדע לנסוע אליו בלי wase. זה קורה גם במוח. מחקרים חדשים מוכיחים שהדור הזה יחלה יותר באלצהיימר. המסכים, מעבר לבעיות העיניים הידועות, יוצרים בעיות שינה קשות. ושינה היא אלמנט קריטי. המדד שהכי מתיישר עם האושר הוא כמות השינה שלך ואיכותה. חשוב שנישן כמעט חושך מוחלט וכאשר ישנים עם מסכים נפגעת המערכת החיסונית שלנו.

"חוץ מזה, ילד שנמצא כל היום מול מסך - איך הוא אוכל? איך הוא יידע להיות באינטימיות עם חברה שלו? הם משפילים מבט, הם לא מסתכלים בעיניים. בבסיס חיל אוויר בו ביקרתי נכנסתי דרך שני ש.ג, בשני המקרים אמרתי להם - 'יש לי אישור כניסה'. ובשני המקרים שניהם ענו לי: 'כן, צריך אישור כניסה'. הם בכלל לא הצליחו להבין את הטון שלי".

"אחרי שנתיים, הרגת אותו"

- מה יכולים לעשות ההורים? הרי גם הם לכודים בעולם מכור למסכים.

"ההורים צריכים להתרכז בניצחונות קטנים, למשל שאף סמארטפון לא יהיה פתוח בזמן ארוחת הערב. צריך לחבר את המבוגרים, כי בכל מקום שהמבוגרים מצליחים להתחבר הם משנים את כל המציאות. בבית ספר מסוים החליטו ההורים שאף ילד לא נכנס עם טלפון - וזה עבד. ההורים מרגישים כאילו הם לא מבינים את הדור הזה, כשהם שולחים אותם להיפגש עם חברים, אבל הם צודקים. זה מה שהם חייבים לעשות.

"אחת הבעיות הכי גדולות היום זה שפע האוכל - ואתה הרי לא תיתן לילד שלך לאכול הכול. באותה מדה, הילד יכול לשבת מול מסך גם 16 שעות, השפע הוא לא תמיד טוב. כמו שאתה לא רוצה השמנת יתר, אתה לא רוצה שהתודעה שלו תהיה מזוהמת. אחרי שנה שנתיים, אתה הורג אותו. הכול עניין של איזונים".

"לא מדברות אליי הנדנדות של גוגל"

- זה תופס גם למקומות העבודה?

"בוודאי. חברות לא מעטות בעולם וגם בארץ מיישמות כבר יוזמות כמו quiet time - שלושה בקרים בשבוע שבהם לא עונים לטלפונים ולמיילים. או, למשל, ישיבות סיעור מוחות שבהם מונחת בקצה החדר סלסלה מיוחדת לסמארטפונים כבויים. הם עלייה של שליש בתפוקה".

- ועדיין, חברה מסחרית לא יכולה לפעול כאי בודד.

"נכון, הפתרון חייב לבוא משלושה גורמים בו-בזמן - ההורים, מקומות העבודה והממשלה. תראה את שוויץ, שם נופל להם המוח בחמש אחר הצהריים, אם תנסה להיכנס שם לסופר דקה אחרי חמש הקופאית לא תצליח להבין מה אתה רוצה ממנה. ואני אומר לך: "מנכ"ל שיחליט שאצלו בחברה כל יום נגמר בחמש ואף אחד לא מדבר יותר על עבודה, לא מטלפן, לא שולח ולא מקבל אימיילים - יקבל תוך זמן קצר את העובדים הכי טובים בישראל. מי לא יבוא לעבוד אצלו? כולם יבואו מלאים, לא עייפים, בתחושה שרואים אותם באמת".

- אתה מתאר מודל הפוך לזה של חברות ההיי-טק הגדולות, שמביאות את החיים הפרטיים למשרדים.

"לא מדברות אליי הנדנדות של גוגל, לא מדברות אליי בכלל. אין דבר יותר גרוע מלשים גן ילדים במקום העבודה. אבל לא אני צריך להגיד את זה - המדינה צריכה להגיד את זה. אני רואה בכיתות ילדים עם שריטות, ילדים שלא רואים את ההורים שלהם. אולי המסכים באו לנו בזמן כי הם הקצינו מאוד את המצב במקומות העבודה. כמה אנשים בישראל התחילו בסביבות גיל 40 לקחת תרופות חרדה? מדובר מספרים מטורפים. אחוז הנכנסים לדיכאון עולה כאן ב-15% מדי שנה. יש לסיפור הזה מחיר".

עוד כתבות

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

בורסת תל אביב. הנבואה ניתנה לשוטים, לתינוקות ולאינטרסנטיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעקבות ההתחממות בדרום ובצפון, הבורסה נפתחה בירידות; מדד הבנקים יורד ב-1.2%

ת"א 35 יורד ב-0.6% ●  הדולר מזנק מול השקל, 3.74 שקלים ● מיטב: הצריכה הפרטית עלתה והקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים בארה"ב, "נסחרות בחסר עמוק" ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס ז'בזינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח: התקדמות בדרך להקמת כוח שמירת שלום ערבי בעזה?

גורם ישראלי בכיר ל"ניו יורק טיימס": "היינו קרובים לעסקה, חמאס הקשיח עמדות - בגלל נתניהו" • אחרי תקיפה בעומק לבנון: אזעקות בגולן ובגליל העליון • לקראת פעולה: צה"ל החל בפינוי האוכלוסייה ברפיח • צה"ל והשב"כ תקפו מרכז פיקוד של חמאס במתחם אונר"א במרכז הרצועה • עדכונים בולטים