גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך רשמו המוסדיים רווח של עשרות אחוזים על העיריות

הרשויות יוצרות גרעונות ענק מדי שנה - אך עדיין מקבלות דירוגי אשראי גבוהים ■ ערב הבחירות המוניציפליות: הרשויות המקומיות ושוק ההון - לא מה שחשבתם

הרשויות המקומיות בישראל, שתושביהן ילכו מחר לקלפי כדי לקבוע מי יעמוד בראשן בחמש השנים הבאות, מזוהות בדרך כלל בציבור בעיקר עם שחיתות שלטונית, מנהל לא תקין וחריגות תקציב ענקיות. על פי נתוני הלמ"ס, יוצרות הרשויות המקומיות בישראל גרעון מצרפי שנתי של מאות מיליוני שקלים בתקציבן השוטף. הגירעון המצטבר ברשויות כבר נערם לסכומים הנאמדים במיליארדי שקלים, מה שמאלץ את המדינה להזרים לקופתן מענקי איזון כדי לאפשר להן להמשיך ולתפקד. על פי נתוני משרד הפנים, בכל אחת מהשנים 2010-2012 עמדו מענקי האיזון על סכום עתק של כ-2.5 מיליארד שקל.

על פניו ניתן היה לצפות כי ההתנהלות הקלוקלת הזו תבוא לידי ביטוי גם בהורדת דירוג האשראי של איגרות החוב שהנפיקו עיריות בשוק ההון. אלא שבפועל מתרחשת תופעה הפוכה לחלוטין. העיריות (והתאגידים שבשליטתן) של הערים רעננה, רמלה, אילת, ראשל"צ ויהוד פורעות בשנים האחרונות את האג"ח שהנפיקו (סה"כ כ-550 מיליון שקל) בזמן ובמזומן. בנוסף, הן זוכות לשלל מחמאות מחברת הדירוג P&S מעלות, שהעלתה את דירוג האשראי שלהן לרמה של AA ויותר.

קחו לדוגמה את עיריית רמלה, המצליחה לקבל ממעלות דירוג אשראי של AA עם אופק דירוג יציב, למרות שאוכלוסייתה משתייכת למעמד סוציו אקונומי נמוך יחסית. על עיריית רמלה כתבה חברת הדירוג כי היא נהנית מעודפים המאפשרים לה להקטין את עומס החוב מבלי להזדקק לגיוס של חוב חדש.

העיריות של תל אביב והרצליה לא הנפיקו אג"ח ולמרות זאת הזמינו ממעלות דירוג אשראי (כדי שיוכלו לשפר את עמדת המיקוח שלהן מול הבנקים המלווים) ואף קיבלו את הדירוג המושלם: AAA. מי עוד בשוק ההון זוכה לקבל דירוג כזה? מדובר במועדון יוקרתי ומצומצם בו נכללים כתבי ההתחייבות של שני הבנקים הגדולים לאומי ופועלים, וכן האג"ח של החברות הממשלתיות רפא"ל, מקורות וחברת החשמל.

למוסדיים שהשקיעו באג"ח המוניציפליות יש סיבות טובות להיות מרוצים. הזרמת כספי הציבור אל העיריות הייתה בזמנו התנסות חדשה עבורם, מהלך שרחוק ממה שנחשב ללחם והחמאה שלהם הכולל רכישות אג"ח קונצרניות, למשל כמו אלה של אי.די.בי חדלת הפירעון.

במילים אחרות, בעוד שעל רבות מהאג"ח שמכרו להם החברות הגדולות רשמו המוסדיים הפסדי הון גדולים, על ההשקעה בעיריות הם רשמו עד כה רווחי הון של עשרות אחוזים, כשיכולת שירות החוב העתידית של אותן עיריות נראית היום טובה מתמיד.

המדינה התערבה

אז מה בעצם קורה כאן? מדוע תמונת המצב בשוק ההון שונה מזו העולה מהסטטיסטיקה של הלמ"ס או מהמידע שניתן למצוא בדוחות מבקר המדינה? דירוגי האשראי הגבוהים הם במידה לא מבוטלת תוצאה של התערבות המדינה בנעשה אצל הרשויות. אחרי שבתחילת שנות ה-2000 יצרו הרשויות קטסטרופה של גירעונות בהיקף של למעלה ממיליארד שקל בשנה, נכנסה המדינה לפעולה ב-2004 ויצרה חקיקה שאפשרה למשרד הפנים להדק את הפיקוח על הנעשה בהן.

ב-2006 כמחצית מהרשויות המקומיות בישראל התנהלו במסגרת תוכנית הבראה שיזם עבורן משרד הפנים. לחלק מהעיריות מונה חשב מלווה, ובמקרים קיצוניים גובה מלווה. בעיריות הבעייתיות במיוחד מונתה ועדה קרואה. התוצאות לא איחרו לבוא והגירעון המצרפי בתקציב השוטף ירד בהדרגה מסכום קטסטרופלי של 2.3 מיליארד שקל ב-2003 ל-281 מיליון שקל "בלבד" ב-2011.

בחברת הדירוג מידרוג טוענים כי "יכולת ההתערבות הגורפת של משרד הפנים בענייני הרשויות, מהווה סעד עיקרי מפני חדלות פירעון בקשר עם החוב הפיננסי של הרשויות, ומעניקה חוזק מבני אינהרנטי לסגמנט לווים זה...". ובמילים פשוטות יותר, כנראה שללא התערבות המדינה לא היו הרשויות מצליחות להנפיק אג"ח בשוק ההון.

הצלחתן של העיריות בשוק ההון היא אכן הישג מרשים למשרד הפנים, ועדיין צריך לשים לב כי תמונת המצב היא הטרוגנית וקיימים הבדלים אדירים בין העיריות השונות. בקצה אחד של סקלת האיתנות הפיננסית ניתן למצוא את קבוצת העיריות החזקות - אלה מתאפיינות באוכלוסייה בעלת פרופיל סוציו-אקונומי גבוה, ריבוי עסקים, שיעור גבוה של גביית ארנונה, נורמות ניהול סבירות פחות או יותר ועודף תקציבי. בקבוצה הזו ניתן למצוא את תל אביב, רמת גן, ראשל"צ, חיפה, הרצליה, רעננה ועוד. היכולת של העיריות האלה לגייס בשוק ההון המקומי אכן קיימת.

בקצה האחר נמצאות הרשויות החלשות אשר ממוקמות בדרך כלל בפריפריה ובהן האוכלוסייה היא קשת יום, שיעור גביית הארנונה נמוך, הניהול בעייתי והן ממשיכות עדיין לייצר גירעונות משנה לשנה. בין הערים הללו ניתן למנות את טבריה, שדרות, אופקים, בית שאן, דלית אל כרמל אור עקיבא קריית שמונה ורשויות נוספות מהמגזר הערבי. אגב, בקבוצה זו בולטות לרעה שתי עיריות ממרכז הארץ: בת ים, עם גירעון אדיר של 68 מיליון שקלים בתקציב השוטף של 2011, וחדרה עם גירעון של 10 מיליון שקלים.

מי יקנה אג"ח מלחיאני ואביטן?

האם קיים גוף מוסדי בשוק ההון שיהיה מוכן לתת הלוואה לערים שבראשן עמדו עד היום שלומי לחיאני וחיים אביטן, הנחשדים בפלילים? כנראה שלא וכאן כבר לא מדובר רק בבעיה כספית, אלא בעיה שורשית של חוסר אמון מצד המלווים הפוטנציאליים.

זוהי, אם כן, תמונת המצב ערב הבחירות המוניציפליות 2013: יש שיפור בהתנהלות הפיננסית של רשויות מקומיות רבות כתוצאה מתהליך רב שנתי של הידוק הפיקוח מצד משרד הפנים, ועיריית רמלה יכולה להיחשב כדוגמה מייצגת לכך. מהצד האחר עדיין קיימות רשויות חלשות, המתנהלות בצורה לקויה, המייצרות מדי שנה גירעונות בתקציב השוטף, והן נזקקות לסעד מתמשך מהמדינה. בפני העיריות הללו דלתות שוק ההון סגורות נכון לעכשיו.

בארה"ב השוק נאמד ב-3.7 טריליון דולר

בארה"ב השימוש שעושות הרשויות המקומיות בהנפקת איגרות חוב ככלי נוסף למימון פעילותן הוא נפוץ בהרבה מאשר בישראל. בכל אחת מהמדינות של ארה"ב ניתן למצוא עשרות רבות של איגרות חוב מוניציפליות ובהן אג"ח של עיריות, אוניברסיטאות, בתי ספר, פרויקטים מוניציפליים או כל פרויקט עירוני שאת תזרים המזומנים שלו ניתן לאג"ח. על פי אתר האינטרנט municipalbonds.com נאמד היקף השוק המוניציפלי בארה"ב ב-3.7 טריליון דולר, ועל אף פשיטת הרגל האחרונה של עיריית דטרויט עדיין מדובר בשוק גדול ומפוזר מאוד בו ניתן למצוא בו אג"ח בדירוג אשראי גבוה.

אחד המכשירים המעניינים הקיימים בארה"ב הוא קרנות השקעה ייעודיות המגובות במלואן בתקבולי המס של הרשות המקומית, המיועדות לשיפוץ כבישים, מניעת שיטפונות או הקמה של מאגרי מים או אצטדיוני ספורט. בניגוד למצב בישראל, הרי שבארה"ב קיים פטור ממס על ריבית ורווח הון למי שמשקיע באג"ח מוניציפלית, ובמקרה של חדלות פירעון של הרשות המקומית, יכולים בעלי האג"ח להיכנס בנעלי הרשות ולקבל לידם את תקבולי הארנונה.

גירעון מצרפי בתקציב

עיריות ותאגידים

בחירות בשוק האגח

עוד כתבות

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך