גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא ייאמן: כך "מתעללת" גט טקסי בנהגי המוניות

נהג מונית: "הם מפילים הכול עלינו - אני נשאר עם 10 שקלים לנסיעה" ■ "פיטרו אותי בגלל שכתבתי נגדם בפייסבוק" ■ גט טקסי: "לא מחזיקים אף אחד בכוח"

אחת המטרות של חברת הסטארט-אפ הישראלית GetTaxi עם הקמתה הייתה לא רק לשנות את האופן שבו הנוסעים מזמינים את המונית שלהם, אלא גם את הדרך שבה הנוסעים מסתכלים על הנהגים. אם פעם הנהגים היו נתפסים באור שלילי, נראה כי גט טקסי הצליחה לשנות משהו בתדמית ולהראות שהם קצת יותר בני אדם מאיך שפעם הם היו נתפסים. אבל בזמן שזה קרה, נראה כי בגט טקסי עצמה שכחו שגם הם צריכים להתייחס לנהגים שלהם כמו שצריך.

בחינת פעילות החברה באחרונה מראה התנהלות כוחנית, שלא משאירה הרבה ברירות לכ-1,500 נהגיה: הדבר אמור לגבי מהלכים שפוגעים בהכנסות הנהגים בטווח הקצר, לצד רכישת ציוד משלים מכספי הנהגים ללא התייעצות מראש איתם.

הפיצוץ האחרון ביחסים בין החברה לנהגים הגיע לאחרונה כשהחברה החליטה לבטל את דמי הזמנת המונית מראש בגובה של 5.20 שקלים. מדובר בתשלום שקיים כבר שנים בשוק המוניות, אך לא מעוגן בחוק או בנהלים של משרד התחבורה, לפיו על הזמנה מראש ניתן לגבות סכום זה. בגט טקסי ניסו ללכת לקראת הנוסעים ולהוריד את הסכום, אך בלי שהתייעצו עם הנהגים.

אחד הנהגים, א' (שם בדוי), אמר ל"גלובס" כי "אם היה חשוב להם לבוא לקראת הלקוחות, אז הם לא היו צריכים להפיל הכול על הנהג אלא 50%. היו יכולים לשבת איתנו ולנהל משא-ומתן".

כך, ביום בהיר אחד הופיעה על מסכי גט טקסי במוניות הנהגים הודעה על ביטול דמי ההזמנה מראש, כשלנהג לא ממש ניתנת זכות הבחירה. מי שבחר שלא להסכים למהלך, כך טוענים נהגים, לא יכול היה להשתמש יותר בשירות הסדרנות של גט טקסי ולא יכול היה לקבל נסיעות.

חלק מהנהגים המשיכו לגבות את העמלה המדוברת, והחברה התחייבה כלפי לקוחותיה לזכות אותם, אך מיהרה להתנהל בקשיחות מול אותם נהגים, וחלק מהם אף נאלץ לעזוב את החברה בעקבות כך. לדברי א', "ברגע שהם יודעים מי גבה את העמלה, הם סוגרים לו את הקופסה".

הפסד של 780 שקל בחודש

אף שבגט טקסי מנסים לצייר כאילו הורדת העמלה תביא יותר נוסעים ויותר עבודה והכנסה לנהגים, האחרונים מסתכלים על השקל שביד ומבחינתם מדובר בהפסד הכנסה. א' הסביר כי נהג ממוצע עושה כ-150 נסיעות בחודש. "תכפיל את זה ב-5.20 שקלים ותקבל הפסד חודשי של כ-780 שקל", הוא מסביר.

נהג אחר מסביר כי "נסיעה ממוצעת בגט טקסי מסתכמת ב-27 שקל. עכשיו תוריד מזה 5.20 שקלים של עמלת ההזמנה מראש, מע"מ, סדרנות לגט טקסי, דלק ובלאי - והנהג נשאר עם פחות מ-10 שקלים לנסיעה אחת".

אחד הנהגים הללו הגיש לאחרונה תביעה נגד החברה באמצעות עו"ד אדי בליטשטיין. "מדובר בהתנהלות בחוסר תום-לב, שהרי הם לא הודיעו על כך מראש לנהגים, ולא ניתן להם זמן מראש כדי לעבור לתחנת מוניות אחרת", הוא אומר.

למעשה, החברה מיהרה גם לצאת בקמפיין שיווקי בפייסבוק ובאמצעים אחרים כדי להדגיש את המהלך, על אף שלא מעט נהגים עדיין ממורמרים.

רגשות הנהגים באו לידי ביטוי בהחלטה לצאת באחרונה בשביתה איטלקית, כשחלקם ניתק את מכשירי גט טקסי במוניות לזמן מוגבל בכדי לפגוע בזמינות המוניות שהחברה מציעה. יתרה מזאת, הנהגים אף החליטו להיפגש באחרונה ולמחות על צעדי החברה, תוך שהם מלווים על-ידי עו"ד בליטשטיין עצמו. יוזמת מפגש זו הייתה בעייתית כלשעצמה, לאור העובדה שמדובר בתחנת מוניות וירטואלית, והנהגים לא נפגשים זה עם זה.

חלק מהנהגים החליטו להקים ולהצטרף לקבוצת מחאה בפייסבוק שהקימו לעצמם, אך גם פה ידה של גט טקסי הייתה על העליונה.

לדברי עו"ד בליטשטיין, גט טקסי פנתה לחברת פייסבוק - שגט טקסי היא לקוחה שלה ונחשבת למפרסמת גדולה שם בקנה-מידה ישראלי - וביקשה להסיר את עמוד הקבוצה. פייסבוק נאותה לעשות כן.

א' טוען כי "הם פיטרו אותי בגלל שיצאתי במחאה וכתבתי נגדם בפייסבוק. התקשרו אליי ממחלקת נהגים ואמרו לי: 'אתה לא ראוי לעבוד איתנו יותר. תגיע ביום ראשון להחזיר את הקופסה של גט טקסי'".

גבתה 250 שקל על חולצות

עניין דמי ההזמנה מראש אמנם היה הקש ששבר את גב הגמל, אך מסתבר כי ההתנהלות של הנהלת גט טקסי נגד הנהגים רחוקה להשביע את רצונם. כך, היא קיזזה 250 שקל מההכנסות של כלל הנהגים לפני מספר חודשים מבלי הודעה מוקדמת. כשהנהגים ביקשו לברר עבור מה נגבה הסכום, הוסבר להם כי הסיבה לכך היא מתן 5 חולצות פולו ממותגות עם הלוגו של גט טקסי מוטבע עליהן לכל נהג.

הכוונה של גט טקסי הייתה שהנהגים יהיו ייצוגיים וילבשו את החולצות אך בהיעדר יחסי עובד-מעביד בין החברה לנהגיה, היא לא יכולה לחייב אותם לעשות כן. כך, היא הורידה לנהגים את הסכום מבלי להחזירו, מבלי להתייעץ איתם, מבלי לשאול כמה חולצות כל אחד צריך, וכל זאת במחיר די גבוה פר חולצה - יחסית לעלות ייצור חולצה שכזו.

מקרה דומה, אך בסכום נמוך יותר, אירע לאחרונה כשהחברה גבתה מכל נהג 39 שקל עבור מטען מפוצל לסמארטפון לרכב. הכוונה של החברה הייתה שהנהגים יציעו לכל נוסע מטען להטעין את הטלפון שלו בזמן הנסיעה, זאת על אף שהנהגים מחזיקים מטענים לרכב, ועל אף שמדובר בעלות גבוהה יחסית למחירים שבהם ניתן לקנות מפצלים או מספר מטענים בחנויות או באינטרנט.

130 שקל על טלפון פנים-ארגוני

ההתנהלות של גט טקסי מול נהגיה לא מסתיימת שם. לדברי עו"ד בליטשטיין, החברה החליטה לגבות סכום חודשי של 130 שקל מכל נהג בעבור טלפון מירס שיותקן במונית ויאפשר תקשורת פנים-ארגונית.

הכוונה הייתה שנהגים יוכלו לדווח על תקלות במערכת החיוב של גט טקסי או לדבר עם מוקד שירות הלקוחות של החברה, אך לדברי עו"ד בליטשטיין, ככל שהצטרפו יותר נהגים - כך היה יותר קשה להשיג את המוקדנים.

"מעבר לכך, היום יש חבילות במפעילות הסלולר של 50 או 100 שקל עם שיחות ללא הגבלה, אז למה גובים סכום גבוה מזה ועבור שיחות פנים-ארגוניות בלבד?".

50% מהטיפים של הנהגים

דוגמה נוספת לכך, כפי שפורסם באתר "גלובס" בסוף השבוע, היא שהחברה מכניסה את ידה גם לתוך הטיפים שמקבלים הנהגים מהנוסעים. כך, נוסע שמשלם בכרטיס אשראי ומשאיר טיפ באמצעות האפליקציה לנהג, לא יודע שמחצית מהסכום הולכת לחברה עצמה.

בגט טקסי מסבירים את המהלך בנושא אחר לגמרי וטוענים כי עמלת הסליקה באשראי באה מהכיס שלהם ולא של הנהג או הנוסע. לדברי עו"ד בליטשטיין, סוגייה זו אינה מוסברת כלל בהסכם של הנהג אותו הוא מייצג. "אין בהסכמים האלה כל התייחסות לעמלת הסליקה או הטיפים", הוא מציין.

אם כל זה לא מספיק, עו"ד בליטשטיין מציין כי גט טקסי הוציאה באחרונה דרישה לנהגים שהם מחויבים להחליף את רכבם מדי 4 שנים על חשבונם, וזאת כדי שצי המוניות של גט טקסי ייראה חדיש.

"מילא היו נותנים לו הלוואה בתנאים מועדפים, אז עוד היה אפשר להסתדר, אבל הכול נופל על הנהג, ומדובר בסכום רציני. מרשי לא הסכים לכך, וגט טקסי ירדה מזה לגביו", הוא מסביר.

"לא מחזיקים אף אחד בכוח"

בגט טקסי החליטו להתעלם מהטענות שעולות בכתבה והסתפקו בתגובה לפיה "גט טקסי חוללה מהפכה בתחום המוניות בישראל, הן ברמת החוויה לנוסעים והן ברמת היחס לנהגים, אשר עדיין נהנים מעלויות הסדרנות הנמוכות ביותר בשוק, לצד כמות הנסיעות הגדולה ביותר. גט טקסי היא חברה פרטית שאינה מחזיקה אף אחד בכוח ונהגים שאינם מרוצים מהיחס שהם מקבלים, מוזמנים לעזוב, שכן קיים ביקוש גדול מאוד בקרב נהגים להצטרפות לתחנה".

עוד כתבות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמודה: ישראל לא לחצה מספיק על חמאס ולכן אין עסקת חטופים

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם